Sharon har fundet en ny syndebuk
Fra : Jesper

Dato : 14-01-05 23:40

Så fandt Sharon sig en ny syndebuk efter Arafats død: Mahmoud Abbas, nu
er det naturligvis Abbas skyld, når de militante udfører en aktion, så
får Sharon en undskyldning for at undgå at komme til at diskutere
tilbagetrækning fra besat land så han kan fortsætte udbygningen af
apartheid.

Sharon afbryder kontakten Mahmoud Abbas

Fem dage efter, at Mahmoud Abbas blev valgt til Palæstinas præsident,
meddelte Sharon, at Israel afbryder alle kontakter med palæstinenserne
på alle niveauer,

Israels premierminister, Ariel Sharon, fastfryser indtil videre alle
forbindelser til det palæstinensiske selvstyre.

Meldingen blev givet fredag aften af Sharons talsmand.

Sharon meddelte endvidere, at han ikke vil mødes med den nyvalgte
præsident, Mahmoud Abbas.

- Israel afbryder alle planlagte kontakter med palæstinenserne på alle
niveauer fra sikkerhed til regeringskontakter, sagde talsmanden.

- Alt er aflyst indtil de handler mod terroristerne, så vi kan få bevis
for, at der ikke kun er tale om snak. Abbas ved, hvem der udførte
angrebet, så det er op til ham at stoppe dem. Det er meget enkelt, sagde
han.

Beslutningen kommer efter, at tre palæstinensere natten til fredag
gennemførte en selvmordsaktion, der kostede seks israelere livet.

Tv-stationen Kanal 2 rapporterede desuden, at den israelske hær har fået
tilladelse til at gennemføre "omfattende aktioner" mod væbnede
palæstinensere.

Abbas har fordømt angrebet.

/ritzau/
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Allan Knaap

Dato : 15-01-05 01:24

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> [...]
>
> Tv-stationen Kanal 2 rapporterede desuden, at den israelske hær har fået
> tilladelse til at gennemføre "omfattende aktioner" mod væbnede

Ja, Abbas har fordømt angrebet. Det samme gjorde Arafat hver gang der blev
foretaget et terror angreb på den israelske civil befolkning. Desværre blev
det ikke til meget mere end netop blot en fordømmelse.Når journalisterne
blev sendt afsted og dørene lukket, kan Arafat og hans med-terrorister meget
vel blot have fået sig et godt grin og fortsat deres virke.
Indtil Abbas viser at han har styr på sine folk, er der desværre ikke meget
der viser at det går den rette vej.

Men lad os nu se og give manden en chance. Det kan jo være han har
egenskaber som Arafat ikke besad, og en vilje til at vise at palæstinenserne
står for andet end mord og terror.

Allan Knaap

Fra : Konrad

Dato : 15-01-05 13:12

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> wrote in message

> [...]
blev
> det ikke til meget mere end netop blot en fordømmelse.

Eftersom Abbas end ikke var indsat som præsident da angrebet skete (som var
hævn på et israelsk angreb i Gaza et par dage tidsligere) - hvordan
forventer du så at han kan gøre "meget mere" andet end at fordømme det?
Forklar hvad du mener Abbas skulle have gjort, uden formelle magtbeføjelser.

(...)

Er du da i tvivl om det?

Fra : Allan Knaap

Dato : 15-01-05 15:37

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> forventer du så at han kan gøre "meget mere" andet end at fordømme det?
> Forklar hvad du mener Abbas skulle have gjort, uden formelle

Det var en generel betragtning omkring håndtering af en situation man har
set så mange gange før.
Eller formuleret på en anden måde. Billedet af en palæstenensisk leder der
igen fordømmer en terror handling. Men mere gør det af medie påtvungen
nødvendighed end af en lyst til at handle aktivt.

> (...)
> palæstinenserne
>
> Er du da i tvivl om det?

Jeg vil lade tvivlen komme Abbas til gode, og se om han er alt det jeg håber
han vil være.

Allan Knaap

Fra : Konrad

Dato : 17-01-05 13:02

> Det var en generel betragtning omkring håndtering af en situation man har
> set så mange gange før.

Altså med andre ord en komplet meningsløs sammenligning?

> Eller formuleret på en anden måde. Billedet af en palæstenensisk leder der
> igen fordømmer en terror handling.

Han var ikke indsat som leder - dette gør i sagens natur sammenligningen ret
usædvanlig.

> Men mere gør det af medie påtvungen
> nødvendighed end af en lyst til at handle aktivt.

Hvor ved du det fra?

> Jeg vil lade tvivlen komme Abbas til gode, og se om han er alt det jeg
håber
> han vil være.

Jeg vil også lade tvivlen komme til dig gode - du er antageligvis ikke
voldtægtsforbryder...

Fra : Mr. D

Dato : 17-01-05 23:44

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> wrote in message
>>

> Jeg vil også lade tvivlen komme til dig gode - du er antageligvis ikke
> voldtægtsforbryder...

Det var da en besynderlig debatform...

....Jeg glæder mig ogsåp til at se, om han har andre kvaliteter end Arafat,
og om han vil og kan vise en positiv vilje til en fredsforhandling

Simon

Fra : Mr. D

Dato : 17-01-05 23:55

> [...]
> får Sharon en undskyldning for at undgå at komme til at diskutere
> tilbagetrækning fra besat land så han kan fortsætte udbygningen af

For det første ønsker Sharon ikke en debat om tilbagetrækning. Han vil helst
trække sig ud af Gaza uden at skulle diskutere det med hans modstandere -
Hvis det da kan lade sig gøre, uden at det forøger terroraktiviteten fra
Gazastriben.

For det andet er Sharon jo en gammel ræv, og noget mere snu end eksempelvis
USA. Det gavner på ingen måde Abbas, at Amerika har taget imod ham med åbne
arme. Hvis Abbas skal have blot en lille chance internt i det
palæstinensiske virvar af et magtapparat, så må han fra starten være i
opposition til Israel og Sharon.

Det betyder at Abbas må bruge hårde ord og "millitærsprog" over for Israel,
for at vise palæstinenserne, at han ikke finder sig i hvad som helst. Til
gengæld er Sharon forpligtet til at stille store krav til Abbas, spille
hårdt ud, og på ingen måde give udtryk for en accept af Abbas.

På den måde når de begge længst lige nu. Om det så kan udvikle sig til noget
godt, må vi jo se.

Israel har været hårde ved de mere "liberale" politiske kræfter i
palæstinensernes valg, og det kunne godt se ud som om, at dette er en nøje
gennemtænkt strategi, for det giver dem - herunder Abbas - større
popularitet.

Abbas ville miste al tiltro og respekt fra sit folk, hvis Sharon sagde, at
Abbas stod øverst på hans ønskeliste, og at Sharon ville indgå
fredsforhandlinger, hvis Abbas kom til magten. Ikke desto mindre tror jeg,
at Abbas stod rimeligt højt på Israels og Sharons ønskeliste

Simon