Interesseorganisation eller forretning?
Fra : Preben Bjorn Madsen

Dato : 05-02-05 13:02

Dansk Sejlunion er ifølge sit formål en interesseorganisation for danske
sejlere. Men man kan nu alligevel let få det indtryk, at DS snarere er
en slags forretning.

Lad mig give et eksempel: DS tilbyder at udstede et særligt Kanalbevis
(CEVNI) til sejlere, der betaler 275,- kr. for et internetkursus eller
350 kr. for et brevkursus. Det er et nogenlunde overkommeligt beløb, så
det er vel alt i alt et nogenlunde rimeligt tilbud.

Men betingelsen for at kunne erhverve Kanalbeviset er bare lige, at man
altså først skal have Duelighedsbevis eller Yachtskipperbevis. Et
duelighedsbevis koster typisk 3-4.000 kr. Og det tager normalt et til to
år at erhverve beviset.

Nu er Duelighedsbeviset absolut en god ting. Men det omhandler nu en hel
del færdigheder, der næppe er det helt store behov for på floder og
kanaler. Det er derfor lidt vanskeligt at forstå, hvorfor
Duelighedsbeviset absolut skal gøres til en forudsætning for at få
Kanalbeviset. Speedbådskørekortet ville nok i virkeligheden være en mere
relevant forudsætning, hvis der absolut skal opstilles forudsætninger.

Kanalbeviset er ikke noget officielt papir godkendt af danske
myndigheder. Det er blot et gannske vist hårdt tiltrængt forsøg på at
tilfredsstille emsige myndighedspersoner i de forskellige europæiske
lande, der er tilsluttet CEVNI-konventionen. Men netop da det primære
formål med Kanalbeviset er at tilfredsstille diverse bureaukraters behov
for papirnusseri, så er der vel ingen grund til at stille større krav
til sejlerne, end CEVNI-landende selv gør.

I Frankrig kan folk, der måske aldrig tidligere har sejlet eller været
ombord i en båd efter en kort instruktion hos en bådudlejer, udleveret
et midlertidigt "Carte De Plaisance", hvorefter de bliver sluppet løs på
Europas floder og kanaler i ganske store kanalbåde.

Det er indlysende, at det er for nemt for en måske fuldstændig uerfaren
sejler at erhverve et gyldigt "Carte De Plaisance" i Frankrig. Men til
gengæld er det for vanskeligt og især alt for dyrt og tidskrævende for
en dansk sejler, at få et rent surrogatkanalbevis, der strengt taget
slet ikke har nogen gyldighed. Hvis Dansk Sejlunion virkelig ville
varetage sine medlemmers interesser uden at skele til organisationens og
medlemsforeningernes økonomi, så ville unionen være kommet op med et
relevant tilbud.

Mvh.

Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-05 13:37

"Preben Bjorn Madsen" <kuya_oso(NOSPAM)@yahoo.dk> skrev i

Hej Bjørn (!)

> Dansk Sejlunion er ifølge sit formål en interesseorganisation for danske
> Lad mig give et eksempel: DS tilbyder at udstede et særligt Kanalbevis
>del færdigheder, der næppe er det helt store behov for på floder og

Du bruger altsa et tegnsat, som er i strid med "reglerne" for usenettet,
hvilket gor, at dine indlag ikke bliver lasevenlige. Du bruger 8859-2 og
standarden pa usenettet foreskriver ISO 8859-1

Du skal satte din postlaser op til at benytte dette tegnsat.

http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#iso-8859-1

FUT dk.admin.netikettte (hvilket betyder, at svar haver der)

Claus

Fra : Preben Bjorn Madsen

Dato : 05-02-05 14:36

Claus Tersgov wrote:

> Du bruger altsa et tegnsat, som er i strid med "reglerne" for usenettet,
> hvilket gor, at dine indlag ikke bliver lasevenlige. Du bruger 8859-2 og
> standarden pa usenettet foreskriver ISO 8859-1

Ups!!!

Beklager - Men tak for advarslen

Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-02-05 14:57

Kender ikke det konkrete problem (har aldrig overvejen flodsejlads, jeg er
mest til bolger og frisk luft), men jeg synes ikke jeg kan genkende
kritikken. Jeg vil da gerne kritisere DS for at "hange i bremsen" og for at
bruge for meget tid pa intern person fnidder istedet for at arbejde for
sejlerne, men jeg mener bestemt ikke DS har den "edge" der gor dem i stand
til at udnytte noget som helst forretningsmassigt.

- sa i mit verdensbillede er det beskrevne snarere et udtryk for slovhed og
uvidenhed, end et forsog pa at udnytte os forretningsmassigt.

/Bjarke

PS: enig med Claus. Dine indlag er svare at lase pga. de forkerte karakterer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-05 15:09

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> [...]
og
> uvidenhed, end et forsog pa at udnytte os forretningsmassigt.

Som jeg opfatter DS, så er det ikke en organisation for de almindelige lyst-
eller fritidssejlere, men udelukkende en organisation for de professionelle
sportssejlere og idrætsfolk.....

Er der nogle, der kan huske gode eksempler på, at DS har gjort noget for
fritidssejlerne? Enten praktisk eller politisk?

Hvor er DS i den politiske debat eller bare i debatten overhovedet?

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-02-05 16:07

Claus Tersgov wrote:

> [...]
>
> Er der nogle, der kan huske gode eksempler på, at DS har gjort noget for
> fritidssejlerne? Enten praktisk eller politisk?

Vi kan jo nævne miljøområdet som et eksempel. Her er DS da rimeligt
aktiv. Bl.a. har de arbejdet for, at politikerne ikke tager en eller
anden desperat beslutning for at gør nogle (uvidne) vælgere tilfredse.

http://www.sejlsport.dk/sw164.asp

De går desuden en stor indsats på ungdoms-plan. Jeg ved godt at det
handler meget om kapsejlads her, men det er nu en gang det der fanger de
unge. Man skal dog lige huske på, at de unge der sejler kapsejlads nu er
dem der senere bliver tursejlere. Det er jo ikke alle unge sejlere der
sejler kapsejlads på topplan. Der er rent faktisk nogen der sejler
kapsejlads for hyggens skyld. I vores juniorafdeling i klubben er der
primært fokus på kapsejladsen. Det ville dog ikke gå hvis vi ikke også
tager hånd om det sociale perspektiv - men ok vi er heller ikke i top på
ranglisterne, da det ikke (umiddelbart) er vores ambition.
Så ungdomsarbejdet er et vigtigt arbejdsområde der bestemt ikke må
negligeres.

- Lars

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-02-05 00:48

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ranglisterne, da det ikke (umiddelbart) er vores ambition.
> Så ungdomsarbejdet er et vigtigt arbejdsområde der bestemt ikke må

Hej Lars

Jeg kan sagtens forstå dine argumenter, omend jeg synes de er ret slidte...

Det er rigtigt at enhver forening etc. er nødt til at have deres ungdoms
afd. med, for ellers får alting jo en ende...

Men blot fordi man chatter til lidt miljøpoiltik engang imellem, eller lige
råber lidt her og der, så er det jo ikke ensbetydende med at deres arbejde
er tilfredsstillende...

Og straks vil de som sejler kapsejlads på et højere eller lavere plan
sige... Jo, DS gør det godt... men det er jo også deres interesser de
plejer...

De fleste klubber er jo medlem af DS og derigennem betaler vi alle til DS...
så må vi jo også kunne forvente en hvis produktivitet... ligesom vi må kunne
tillade os at måle på deres effektivitet, og hvad de får ud af deres
bestræbelser... det er en helt alminelig måde at gøre det i ebhver sund
virksomhed...

Jeg tror vi alle gennem de sidste 10år alle har fået besked på at oppe os,
stramme os an... eller være, gå ned i løn som det var på tale med nogle
slagteri arbejdere... så hvorfor skulle vi så ikke også kunne forvente os
mere af DS...

Fra : Palle J?rgensen

Dato : 06-02-05 10:40

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> wrote in message >
> Og straks vil de som sejler kapsejlads på et højere eller lavere plan
> sige... Jo, DS gør det godt... men det er jo også deres interesser de
> plejer...

Som en af dem som primært interesserer sig for kapsejlads vil jeg
sige:
DS gør absolut INTET for mig.
DS' indsats på kapsejladsområdet er udelukkende koncentreret om OL.
For alle andre kapsejlere er DS imho en belastning. Resultatet af DS's
indsats er gamle klasser uden nogen udvikling, et diktatorisk
gennemført målesystem som giver stor fordel til "gammeldags" bådtyper
som Folkebåden, og skarpe begrænsninger f.eks. i forhold til
muligheden for at give præmier i kapsejladser.
Jeg var hellere fri for DS.

Fra : Preben Bjorn Madsen

Dato : 06-02-05 12:03

Det begynder at blive interessant. Tursejlerne tror, at DS er til gavn
for kapsejlerne. Kapsejlerne mener, at DS først og fremmest er til gavn
for OL-sejlerne. Osv.

Set lidt fra oven kan man jo rejse det generelle spørgsmål, om det
overhovdet er en god ide at samle alt under en hat, altså om det i det
hele taget er muligt at varetage så mange og forskellige interesser i en
og samme organisation. FDM arrangerer jo ikke formel 1 løb. Og Dansk
Vandrelaugh arrangerer ikke kapgang.

Og ud over dette helt overordnede problem er der i hvert fald en række
mere konkrete forhold, der i hvert fald altid bør få alarmsignalerne til
at blinke. Jeg tænker her især på:

1. At mange havne har bestemmelser, der tvinger bådejere til at melde
sig ind i DS's medlemsforeninger. Altså en slags eksklusivaftale.

2. At tillidsposterne i DS udelukkende besættes ved indirekte valg,
således at medlemmerne aldrig får nogen direkte indflydelse, hvem der
leder organisationen, eller hvordan de gør det.

3. At organisationen ikke har noget forum, hvor medlemmerne frit og
åbent kan diskutere med hinanden.

4. At organisationen har et samarbejde med diverse sponsorer og
myndigheder, der kan skabe tvivl om organisationes evne til frit og
uafhængigt at arbejde udelukkende for medlemmernes interesser.

5. At organisationen medvirker til at fastsætte standarder for
medlemmernes kunnen og færdigheder samtidig med, at organisationen har
økonomiske interesser i at udbyde de uddannelser, som medlemmerne må
deltage i for at opfylde standarderne.

Disse forhold er ikke specielle for DS. Tilsvarende forhold møder vi i
fx fagbevægelsen og lejerbevægelsen. Men disse organisationer anklages
jo også jævnligt for ikke at opfylde medlemmernes interesser og behov.

Mvh.

Bjørn

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-02-05 13:00

Preben Bjorn Madsen wrote:
> [...]
> hele taget er muligt at varetage så mange og forskellige interesser i en
> og samme organisation. FDM arrangerer jo ikke formel 1 løb. Og Dansk

Som kapsejler og ungdomstræner har jeg ofte været i tvivl om hvad man
egentlig kan bruge DS til. Vi kan nok hutigt blive enige om at DS
generelt er for dårlige til at kommunikere med sejlerne om hvad de går
og laver og hvad man kan bruge dem til.

Det er så for vores (Læs: ungdomsafdelingen i sejlklubben) vedkommende
på det sidste blevet lidt mere klart hvad vi kan hive af hjælp og
kompetencer. Vi har omvendt også fået sat fokus på et par ting som de
selv troede de havde styr på.
Vores ungdomsafdeling har ikke rigtig kørt de sidste par år pga.
manglende trænerkapacitet og opbakning fra forældre m.fl. Vi er i det
man vel kan kalde en genopbygningsfase. Vi skal have lavet et nyt
koncept omkring træning og den slags. Vi er i den forbindelse i gang med
at finde ud af hvad vi kan få ud af DS. Bl.a. har de, troede de selv, en
del undervisningsmateriale. Det viste sig dog at det i tidens løb er
blevet brugt op eller forsvundet. Det var noget de (DS) fandt ud af i
forrige uge da vi havde bedt en af deres breddekonsulenter komme ud og
fortælle om hvad de har.

Så kommunikationen går måske lige dårligt begge veje. Sejlerne er for
dårlige til at gøre opmærksomme på deres behov. Så DS får aldrig den
dialog og modspil fra sejlerne der skal til for at nå resultater til
alles tilfredsstilelse.

- Lars

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-02-05 14:09

> [...]
> dårlige til at gøre opmærksomme på deres behov. Så DS får aldrig den
> dialog og modspil fra sejlerne der skal til for at nå resultater til alles

Ja, det er muligt at sejlere ikke er så gode til at komme med deres krav, vi
lever jo i et samfund hvor vi er vandt til at det stort set er umuligt at
gøre noget ved den etablerede organisation.

Men som organisation har man vel pligt til at være synligere, og jeg tror at
hvis DS gør en indsats for at blive synlige og bliver bedre til at informere
ud til deres medlemmer, ja... så får sejlere måske øjnene op, og mod på at
henvende sig...

Ligepræcis som det fåregår med valgkampen i øjeblikket, der er gået fire år.
politikerne har ikke indtereseret sig synderligt for hr. og fru. Jensen. men
nu er det valg og jeg skal sørme love for at de er synlige ny... både på TV,
men så sandelig også ude i det ganske land. havde det ingen effekt, tro
mig... så havde politikkerne heller ikke været rundt i landet etc.

Så DS... kom ud af busken, hvis hvad i kan og hvad i står for. skab en
dialog med jeres medlemmer.

JR

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 06-02-05 14:26

"Lars Kristensen" wrote:
> [...]
> dårlige til at gøre opmærksomme på deres behov. Så DS får aldrig den
> dialog og modspil fra sejlerne der skal til for at nå resultater til alles

Hvis bare det var så vel - så var der dog lidt håb ...
Sandheden er imidlertid at DS i tidens løb har fået masser af modspil.
Desværre er det oftest i form af en monolog, fordi DS reaktion udebliver.
Hvis DS endelig reagerer, typisk efter at emnet er vendt i et eller andet
udvalg efter lang tids forløb, er responsen fra DS' oftest afvisende,
bedrevidende og ind imellem direkte nedladende.

Jeg er af den helt faste overbevisning at DS er en belastning for
sejlsportsinteressen, uanset om interessen går mod kapsejlads eller
tursejlads. Forening til Langturssejladsens Fremme (FTLF) blev så vidt jeg
ved skabt i utilfredshed med DS indsats overfor langturssejlerne. Jeg mener
der er behov for tilsvarende udbryderforeninger for kapsejlads, tursejlads
etc. Hvis DS så skal have en chance fortsat, må det være som
paraplyorganisation.

Desværre tror jeg ikke det lader sig gøre. Det gennemsnitlige sejler er
simpelthen alt for uinteresseret i den organisatoriske side af sejlsporten.
Det er jo bla. derfor DS har "fået lov" til at eksistere trods den
mangelfulde indsats.

Som ændre har skrevet tidligere er flertallet af DS' medlemmer
tvangsmedlemmer i kraft af behovet for en bådplads. Sæt det kunne lade sig
gøre at melde sig ud af DS. Hvor mange medlemmer var tilbage ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-02-05 15:23

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> [...]
> stramme os an... eller være, gå ned i løn som det var på tale med nogle
> slagteri arbejdere... så hvorfor skulle vi så ikke også kunne forvente os

Det er min fornemmelse, at DS træder varsomt, fordi de ikke tør tage
konflikterne med diverse politikere af hensyn til hele det økonomiske aspekt
omkring elitesejlerne, Team Danmark osv.

Jeg er i hvert fald helt sikker på, at som lystsejler kan DS ikke gøre noget
for mig.

DS holdt en meget lav profil i hele debatten om holdingtanke i lystbåde, og
DS gjorde heller ikke ret meget med hensyn til søkort debatten. Her tænker
jeg på beslutningerne om at droppe de små bådsportskort, som trods alt havde
mange tilhængere. Ligeledes har jeg heller intet hørt nogle protester fra DS
da Kort- og Matrikelstyrelsen besluttede at opgive den mindste dybdekurve på
søkortne.**

** Jeg kan dog ikke huske, hvad enden egentlig blev enden på den debat, har
man egentlig droppet dette forslag?

Claus

Fra : Preben Bjorn Madsen

Dato : 05-02-05 22:56

Bjarke wrote:

> ... men jeg mener bestemt ikke DS har den "edge" der gor dem i stand
> til at udnytte noget som helst forretningsmassigt.

Hmmmm.....Lidt forretning kan DS da finde ud af at lave. Fx sælger
Sejlershoppen "The RYA Book of EuroRegs for Inland Waterways" for 100,-
kr. Det er da en meget pæn forretning i betragtning af, at bogen er
forældet og i sin tid solgtes for en udsalgspris på knap 60,- kr. i
England.

Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-02-05 23:45

Jo, men med deres effektivitet, så går der jo 40 kroner til administration,
så det giver 10 kr i underskud ....

Bjarke

Fra : MAXI-87

Dato : 06-02-05 08:26

Preben Bjorn Madsen" <kuya_oso(NOSPAM)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Skrev en hel del jeg enig i.
Et godt eksempel er medlemsbladet, den koster mange penge, rigtig
mange penge at fremstille, og en del i forsendelsesomkostninger.
Bladet er total uinternsandt for mange, men man patvinges bladet
igennem medlemskab gennem klubben.
I Kolding skal man vare medlem af en klub, for at kunne fa
en havneplads, meget smart for DS, da klubberne er medlemmer, og
derved automatisk far mange adresser til at sende deres medlemsblad til.
Det meste af bladet er fyldt stof omhandlende kapsejlads, og hvor
forfardelig det er med tilgangen af de helt unge sejler, eller mangel pa
samme.
Hilsen
Hans
- - -
www.honet.dk
www.kongeaamc.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-02-05 18:57

Nu må det være på tide at få lidt positivt ind i debatten.
Ad Bjarkes første indlæg.
Opfattelsen af DS engagement for almindelige sejlere forekommer at
være baseret på uvidenhed.
DS er meget nærværende i den politiske debat. De sidder i mange
udvalg hvor de øver direkte indflydelse på beslutningstagerne.
Beskedenhed er en dyd, det er resultaterne som tæller og ikke de
store udbasuneringer. Følger man tæt med kan man sagtens se
fingeraftrykkene.
Ad Lars Kristensens indlæg så giver jeg ham fuldstændig ret,
ungdommen skal konstant stimuleres i konkurrence med
zapperkulturen.

Ad Jan Rasmussens indlæg, Der chattes ikke lidt med miljøpolitik,
der arbejdes seriøst og vedvarende. Vedrørende at oppe sig og
stramme sig an, så går jeg ud fra at det også gælder den anden vej.
Ad Palle Jørgensen, Påstanden er DS gør absolut intet for mig...
hvad gør du for DS. Er det ikke dig som er en belastning for DS
ved dit manglende engagement?

Ad Bjørn Madsens indlæg, Ud over muggeriet så er problemet omkring
medlemskab af en lokal havneklub ikke et DS problem kun en fordel.
Har du synspunkter på DS organisationsform, skal du deltage i
processen for ændringer.
Organisationen har selvfølgelig et tæt samarbejde med myndigheder,
det duer ikke at sidde og øffe i kulisen man skal ind på banen for
at øve indflydelse.
Selvfølgelig er organisationen med gennem deres internationale
samarbejde med til at fastsætte standarder og regler, nødt til
lokalt medvirke til uddannelse m.m.

Ad Lars Kristensens andet indlæg.
Det er rigtigt at adfæren fra sejlerne/klubbere nok ikke er
optimal gennem de korrekte kanaler.
Synligheden mellem organisation og tilsluttede klubber skal
udbygges og her har klubberne et stort ansvar fo indspil.

Ad Palle Jørgensen, DS har rigtigt fået mange indspil men
organiser der og doser det så organisatione er i stand til at
bearbejde det. Der er ikke uanede recourser til rådighed for
alskens input.

Og ja det er desværre rigtigt at de fleste sejlere ikke i
dagligdagen har den store interesse for hverken organisation men
tillige heller ikke klubarbejde.

Ad Claus Terskov, der er helt sikker på som lystsejler at Ds ikke
gør noget for ham. Hvad gør du selv for DS?
Havde du læst hvad DS gjorde i holdingtaknsagen var du blevet
orienteret. Det var en markant indsats i forhold til Aukens
pjattede og platte forslag.

Ad Preben Bjørn Madsen, DS kan ikke leve af de krummer som
kontingentet fra sejlerne er, derfor er det absolut ikke skamfuldt
at drive forretning.
Beslutningen om at stoppe fremstillingen af søsportskortene ligger
i statslig regi, Et forslag hvor grundlaget for KMS´forretning
smuldrede.

Ad MAXI-87, Enhver klub og organisation har et blad. DS bladet er
ikke dyrt, det er godt og alsidigt, se de nye munner som lige er
udkommet. Der er indlæg for enhver sejlertype.

Mvh/Harding