Teak limet på alu..?
Fra : Allan

Dato : 05-02-05 10:25

Hej

Er ved at lave en rorpind til en sejlbåd - en Lotus.
Den skulle gerne bestå af et stykke 9 mm aluminium med teak limet på begge
sider.
Problemet er, hvordan lime teak og aluminium?
Kan jeg bare rense med acetone og lime med PU-trælim?
Eller skal alu´en først primes, inden limning og så limes med - hvad?

På forhånd tak.

mvh
Allan Jensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-05 13:29

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev

> [...]
> Kan jeg bare rense med acetone og lime med PU-trælim?
> Eller skal alu´en først primes, inden limning og så limes med - hvad?

At lime på aluminium er noget hø!

Først skal aluminiuen pudses grundigt med en stålbørste, og helst en
elektrisk. Dette for, at alt korrodering, som ligger i overfladen bliver
fjernet. Så kan du lime, men du skal bruge epoxy. Alle limtyper, der er
baseret på vand vil ikke holde på sigt. Det allerbedste er, hvis du både
limer og sætter popnitter i. Nitterne kan skjules med propper.

Men hvis din aluminium kun skal være ni m.m, hvorfor så overhovedet bruge
aluminium? Hvis blot en enkel af dine teaksider ryger af, så står du med en
rorpind, som er utilstrækkelig?

Husk også, at du skal bruge rigtigt søaluminium, almindelig byggealuminium
holder ikke i længden.

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 05-02-05 14:00

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg bare rense med acetone og lime med PU-trælim?
> Eller skal alu´en først primes, inden limning og så limes med - hvad?

Hvorfor skal du bruge aluminium? De billeder jeg har set af en rorpind til
Lotus, består den af en rorpind i træ. Denne er forankret i et beslag af
rustfrit stål, som så er skruet fast på rorakslen. Aluminium kan alligevel
ikke holde til den kraftoverførsel der er mellem pind og ror. Hvis du har
nogle billeder, så post dem til dk.binær med henvisning hertil.
Hilsen
Steffen
Pd26-Århus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-05 14:42

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev

> [...]
> ikke holde til den kraftoverførsel der er mellem pind og ror. Hvis du har
> nogle billeder, så post dem til dk.binær med henvisning hertil.

Hvis man taler om den "klods" eller anden indretning, som har til formål at
klemme rundt om rorakslen, så giver det fint mening at lave den i enten
aluminium eller messing. Det er altid det bedtse at lave den i et blødere
metal end rorakslen, fordi så er det ikke denne, som bliver udsat for
slidtage, men i stedet det blødere metal, som er nemt at udskifte.

Som oftest er disse beslag udført i enten bronche, messing eller aluminium.

Claus

Fra : Allan

Dato : 05-02-05 16:00

> [...]
> slidtage, men i stedet det blødere metal, som er nemt at udskifte.
>
> Som oftest er disse beslag udført i enten bronche, messing eller

Tak for svarene.
Jeg har desværre ingen fotos af rorpinden.
Men den er lavet lidt længere, slankere og med tre aflange huller i selve
rorpinden, indrømmet kun for at gøre den lidt "speciel".
Aluminiummet er købt hos en havnesmed, der bruger det på fiskekuttere, så
jeg håber, det er det rigtige.
Ideen var så, at alu´en skulle styrke teak-træet, så det ikke knækker så
let?
Hvis jeg nu river alu´en op med korn 100 sandpapir og limer teak´et på med
f.eks. West-epoxy - kunne det gå?

mvh
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-05 16:19

> [...]

> let?
> Hvis jeg nu river alu´en op med korn 100 sandpapir og limer teak´et på med

Lamineret teak burde simpelthen ikke kunne knække, hvis det er lavet
rigtigt. Det er muligt, at det ser smart ud med aluminium, men det er ikke
en løsning, jeg ville bruge. Aluminium er et forholdsvis blødt metal, og
navnlig når det ikke er i profil. Jeg er simpelthen bange for, at det ikke
bliver stift nok på den måde, du vil lave det. Og selv om epoxy er
fleksibelt, så kan du risikere at det begynder at delaminere...

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvad der sker, når træet begynder at arbejde i
forhold til aluminiumen. Det er helt sikkert noget, du skal være opmærksom
på.

Har du ikke en vinkelsliber eller en boremaskine, du kan sætte en stålbørste
på?

Hvis du bruger west epoxy, så giv først både træ og metal et lag primer. Når
det så er nappetørt, så lav en "smør" blanding med 407 eller 404 som
additiv.

Men jeg skal gerne erkende, at jeg, så vidt jeg kan huske, ikke har nogen
praktiske erfaringer med at lime træ på aluminium, så hvor længe det holder,
det tør jeg ikke udtale mig om. Jeg ville ikke gøre det selv på noget så
vigtigt som en rorpind, og jeg ville helt sikkert også bruge nitter eller
skruer.

Har du overvejet at bruge forskellige trætyper, f.eks. asketræ eller ahorn.
Det kan også give en pæn farveblanding..

Claus

Fra : Allan

Dato : 05-02-05 17:01

> [...]

> Har du overvejet at bruge forskellige trætyper, f.eks. asketræ eller
ahorn.
> Det kan også give en pæn farveblanding..

Hej
Jeg tror, jeg prøver Claus´ opskrift.
Jeg har dog savet og filet på det alu næsten en hel week-end :)
Så må det komme an på en prøve, jeg tager den gamle rorpind med som reserve.
Går det helt i kage må jeg lave en ny af teak og ask.
Endnu en gang tak for hjælpsomheden.
mvh
Allan

Fra : Peter

Dato : 06-02-05 01:30

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> så
> med

Måske kunne du bruge en metode hvor du "vådsliber" dit aluminium med epoxy.
Jeg har godt nok aldrig prøvet med aluminium, men på rustfrit stål er det en
glimrende metode.
I øvrigt findes der epoxy som er beregnet til limning af metaller - noget
sejt sort stads.
Det jeg har prøvet er købt i udlandet, - måske kan det også fås her.

Mange hilsener / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-02-05 15:09

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev

> [...]
> sejt sort stads.
> Det jeg har prøvet er købt i udlandet, - måske kan det også fås her.

Årsagen til, at jeg anbefaler at bruge en kraftig stålbørste er, at det
gælder om at få "revet" godt op i overfladen, sådan at limen kan trænge godt
ind. Vi ved jo allesammen godt, hvor svært det er at få noget til at hænge
fast på aluminium, f.eks. maling af aluminium er noget møg, det er bl.a.
derfor man eloxerer det.

Dernæst skal overfladen være pinlig ren - altså ingen spor af korrodering
eller lignende, som kan svække limens indtrægningsevne og som kan fortsætte
en proces efter limningen.

Med hensyn til den lim, du omtaler, så kender jeg det ikke. Men det er jo
ikke kun metal, han skal lime. Det er træ mod metal, og der er det min
bedste overbevisning, at så er westepoxy med 404 eller 407 den bedste lim.
Jeg tvivler på, at en "sej" lim kan trænge langt nok ind i træet.

Men jeg vil nu stadig sætte et par gennemgående bolte i, så man er sikker
på, at pinden ikke falder helt fra hinanden.

Harald har i øvrigt tilbud på et sæt propbor lige for tiden

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-02-05 16:20

Steffen Skov wrote:

> [...]
> rustfrit stål, som så er skruet fast på rorakslen. Aluminium kan alligevel
> ikke holde til den kraftoverførsel der er mellem pind og ror.

Tja - i jollekredse er det mest almindelige at benytte alu-rorpinde. (De
er dog ved at blive afløst af kulfiber) Alu-rorpindene holder da fint
selv i ret tyndt gods. Det handler blot om at vælge det rette
godstykkelse til i det her tilfælde formentligt et firkant profil for at
opnå den ønskede styrke.
Et andet eksempel er master. De er jo ofte lavet af alu. I laseren må de
ikke være lavet af andet. Det er enddog temmelige stor belastninger de
bliver udsat for uden anden støtte end det masten giver i sig selv. Selv
her er godstykkelsen ikke andet end et par mm. Men alligevel holder det
fint.
Så alu vil da fint holde.
Det største problem er at aluminium er forholdsvist fleksibelt. Det skal
limningen og træet kunne følge med til.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-05 17:11

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> [...]
> bliver udsat for uden anden støtte end det masten giver i sig selv. Selv
> her er godstykkelsen ikke andet end et par mm. Men alligevel holder det

Ja, men der er der tale om aluminium, som er ekstruderet i en profil. Det er
noget *ganske* andet og kan slet ikke sammenlignes. Profilen gør jo netop,
at styrken ganges med måske hundrede eller hvor meget det nu er. **

Styrken i et almindeligt fladt stykke "fladjern" (læs alu) er hurtigt til at
overse, og det værste er, at det ikke er spændstigt og retter sig ud igen
ligesom træ. Det bukker simpelthen ved en vis belastning..

**
Hvis man vil lege lidt med styrken i profiler, så kan man bruge et
almindeligt stykke A4 papir. Læg papiret på langs mellem to bøger e.lign. og
læg noget oven på. Bum! Der er overhovedet ingen styrke i det, og det kan
ikke engang holde sin egne, beskedne vægt. Men tager man samme stykke papir
og laver en række folder på langs, så kan man pludselig belaste det med
indtil et par kilo eller mere...

Det er det, der er styrken i metalprofiler kontra fladjern.

Jo mere, jeg tænker over det, jo mere er jeg sikker på, at han ikke vil
opnår en styrkelse af sin rorpind, tværtimod. Hvis man endelig skulle lave
noget smart, så lav den i træ og fræs nogle riller, hvor man kan lime nogle
aluminium stykker ind i. Det giver præcis samme kosmetiske effekt, men man
svækker ikke rorpinden med tvivlsomt design.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-02-05 18:04

Enig. Det skal dog bemærkes, at søaluminium er en del hårdere end alm.
aluminium.

Der var en "byggevejledning" til en ny limet rorpind i et af de gængse
bådblade for et par måneder siden.

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

snip

Fra : Allan

Dato : 06-02-05 18:34

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cu2uan$1fho$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> aluminium.
>
> Der var en "byggevejledning" til en ny limet rorpind i et af de gængse

****
Tak for de mange svar.
Jeg prøver at forstærke lamineringen med messingskruer i hvert fald på den
ene lamineringsside.
Befæstningen på rorbeslaget er med tre bolte, og så håber jeg
rorpindsforlængeren kan forstærke via gennemgående bolte i den anden ende.
Men systemet er som en aluminiumsdækliste (tror jeg det hedder) med aflange
huller.
Den sidder som overgang mellem fribord og dæk på mange sejlbåde, bruges ofte
til at fastgøre blokke m.v.
Min bekymring gik på om godset over hullerne var stærkt uden alu - nu
forsøger jeg.
Når "pinden" er færdig lægger jeg et link til et foto - når sæsonen er ovre
kan jeg lige skrive om den har holdt.
Hører I ikke noget, har det nok været en fiasko :)

mvh
Allan