Ny motor?
Fra : Kenny

Dato : 30-01-05 10:44

Hej med jer. Jeg er ejer af en Granada 24, vores påhængsmotor står til
udskiftning, og nu ville jeg høre om muligheden for at montere en
indenbords, det ser ud til at der i en vis udstrækning er forberedt til
dette. Er det noget man skal holde sig fra eller kan det gøres rimeligt
smertefrit?

MVH
Kent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-01-05 11:53

"Kenny" <kerh@sol.dk> skrev

> [...]
> indenbords, det ser ud til at der i en vis udstrækning er forberedt til
> dette. Er det noget man skal holde sig fra eller kan det gøres rimeligt

Umiddelbart er det ikke så kompliceret, hvis man naturligvis ved hvordan det
skal gøre og agter at gøre det selv.

Båden er jo finnekølet, og der er rimelig godt med plads ud til roret, så
jeg kan ikke lige se, hvad der skulle drille. Så vidt jeg husker, så er der
også rimelig plads invendigt til en almindelig størrelse motor.

Du må nok præcisere dit spørgsmål, hvis du tænker på noget specifikt...

Claus

Fra : Kenny

Dato : 30-01-05 12:15

> [...]
> også rimelig plads invendigt til en almindelig størrelse motor.
>
> Du må nok præcisere dit spørgsmål, hvis du tænker på noget specifikt...

Havde umiddelbart forestillet mig noget i retning af en 9hk Marstal motor og
der er rimelig plads til en motor bagerst i kistebænken hvor de originalt er
monteret. Jeg har ikke den store viden med hensyn til monteriringen, men jeg
er trods alt udlært mekaniker.

MVH
Kent

Fra : Ole Axelsen

Dato : 30-01-05 13:17

"Kenny" <kerh@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og der er rimelig plads til en motor bagerst i kistebænken hvor de
> originalt er monteret. Jeg har ikke den store viden med hensyn til

Overvej grundigt dit budget, før du går i gang. Hvis ikke du får _alt_ med
til motoren, er der mange småting, der skal indkøbes: Udstødning,
udluftning, eldele, brændstoftilførsel og tank og mange andre ting, der bare
koster kassen, hvis du skal købe nyt.

Jeg lavede selv samme operation med min Darina 23 for et par år siden. Inden
jeg var færdig havde jeg nok brugt det meste af 5000 kr ud over det jeg gav
for motoren.
Med til historien hører så også, at motoren aldrig kom til at gå ordentligt,
og på dens anden sæson døde der et par plejllejer, så nu er den pillet ud
igen - surt.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-01-05 13:42

"Kenny" <kerh@sol.dk> skrev

> [...]
er
> monteret. Jeg har ikke den store viden med hensyn til monteriringen, men

De største udfordringer er nok støbning af fundamentet, glasfiberarbejde og
så det at "opline" stævnrør og aksel. Sidder hænderne rigtigt, og kan
hovedet følge med, så er det faktisk ikke så svært. Navnlig ikke, når du er
håndværker og kan bruge diverse værktøj..

Men hensyn til en gammel marstal, så ville jeg overveje det *ret* grundigt.
Dels er det en gammel svend, og det kan med tiden blive svært eller umuligt
at finde reservedele til den, og så skal du måske til at lave det hele om.
Jeg ville finde en noget nyere motor, hvor du er rimelig sikker på, at du
kan få stumper de næste par år fremover.

Det kan meget hurtigt vise sig at blive dyrt i længden, når man lægger en
gammel motor i. Fabrikken eksisterer endnu, (men producerer ikke motorer
mere) men han er dyr med de reservedele, der stadig findes...

Dernæst er det en forholdsvis tung motor, og så er det jo en benzin motor
(går jeg da ud fra). Det er uden tvivl gode motorer, jeg har selv haft en 10
hk, men jeg ville ikke lægge en sådan i i dag, jeg ville helt klart gå
efter en dieselmotor...

Claus

--
Motor sælges:
www.tersgov.dk/motor

Fra : Torben Bach

Dato : 30-01-05 16:26

Kenny wrote:
> [...]
> indenbords, det ser ud til at der i en vis udstrækning er forberedt
> til dette. Er det noget man skal holde sig fra eller kan det gøres

Du er sikkert også træt af, at propellen fra påhængsmotoren snurrer i
luften, når der er høj sø.

Jeg har her i december fået monteret en indebords motor i min sejlbåd, som
nu står på bukke og ikke kan vente med at komme i vandet, så jeg kan få
afprøvet, om mit projekt var pengene værd.

Jeg fandt en Yanmar 7,5 hk til rimelige penge. Båden har tidligere haft en
indenbords motor før min tid, men som tidligere skrevet i denne tråd, så
koster diverse dele lidt af en bondegård. Jeg er ikke mekaniker eller
skibsbygger, så det kostede mig en regning på knap 30 timer i arbejdsløn +
det løse, vandudskiller, propel, aksel o.s.v. Der skulle og laves om i
forbindelse med stævnrører, og fundamentet til motoren skulle laves om
o.s.v.
Alligevel føler jeg på nuværende tidspunkt før jomfrurejsen om et par
måneder, at pengene er givet godt ud. I alt kostede det mig ca. 28.000 kr.
og krydser fingre for, at motoren kører, som den gjorde, da jeg købte den.

Held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : sailor99

Dato : 30-01-05 19:15

Hej Kent!

Uanset fingerfærdigheder ville jeg ikke gå i gang med projektet, da
arbejdsindsats og udgifter efter min mening ikke står mål med udbyttet.
Anskaf en anden påhængsmotor af rimelig størrelse til havnemanøvrer og flovt
vejr, og nyd ellers sejladsen med en god sejler.

Mvh
Georg

Fra : bentp

Dato : 31-01-05 16:58

Selvom jeg selv har indenbords motor, er jeg enig med Georg. Hvis man vil
have ib motor, og det er jo ganske fornuftigt, så køb en båd der er født med
det. Og slip for en masse besvær.

mvh
bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-05 17:14

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev

> [...]
> have ib motor, og det er jo ganske fornuftigt, så køb en båd der er født

Og hvis man lige har ofret en masse penge på at sætte sin båd i stand, eller
måske har købt nye sejl, så skal man sælge den og måske endda tabe penge på
salget - blot for at købe en anden med indenbordsmotor?

Og hvad hvis der eksempelvis er pant i båden, så skal man gennem alt
besværet med at indløse pantbreve, få skrevet nyt skøde osv osv??

Det er da et ualmindeligt dårligt råd at give!!

Claus

Fra : sailor99

Dato : 31-01-05 20:23

Haløjsa, da!

Vi taler om en Granada 24, ik´? Det er næppe et skiv til de helt store
penge, netop derfor rådet om at lade være med at ofre en masse penge på en
ib-motor.
Påhæng klarer arbejdet, men støjer naturligvis mere.

Men du behøver da ikke være enig!
Du giver dine råd, andre giver deres, og Kenny beslutter!

Så var den vist ikke længere.

Mvh og godt valg, uanset hvor du sætter dit x,

Georg

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-01-05 21:53

Ja, det er jo derfor bådanskaffelser og de store investeringer skal være del
af nogle lidt mere langsigtede beslutninger.

Rationelt/økonomisk synes jeg også at det er overkill at lægge ib i en båd
til ca 65-70.000. Det vil øge båden værdi med ca 10.000 kroner og det koster
2-3 gange så meget.

Eneste argumenter kan være en uforbeholden kærlighed til *netop ens egen*
båd eller fordi man har en eventyrlig "byggelyst". Begge dele er sikkert
bedst.

/Bjarke