dory 13
Fra : Brian Sloth Pedersen

Dato : 16-01-05 13:39

HEJ.

Jeg er ved at kigge på en jolle (dorry 13), men kan ikke rigtig finde nogen
information om den på nettet.

Er der nogen der ved hvem der forhandler dem og hvem der har lavet den?

Hilsen Brian

Fra : Jan Engmann

Dato : 16-01-05 18:00

"Brian Sloth Pedersen" <brianslothpedersen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen
> information om den på nettet.
>
> Er der nogen der ved hvem der forhandler dem og hvem der har lavet den?

Ohøj !
Jeg købte en sådan, her i efteråret og søgte også på nettet
efter noget info, fandt frem til at den hedder Dell Quay
Dorry 13 ft , prøv at søge på det. På min sidder der en
typeplade bagerst i venstre side og mener at den er lavet
i England, må tage 7 pers. el.1050 kg. og en motor på
35 hk, skulle være en meget stabil jolle, som mange
beredskabet har brugt (har ikke sejlet i min endnu).
Du er velkommen til at maile mig privat, har nogle
billeder både fra nettet og min egen.
Mvh. Jan.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-01-05 18:26

"Jan Engmann" <jan.engmann@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> beredskabet har brugt (har ikke sejlet i min endnu).
> Du er velkommen til at maile mig privat, har nogle

Yep - ganske rigtigt engelsk. Prøv evt at søge efter Falck både - de brugte
dem gennem mange år.
Max motor er vist også opgivet højere i nyere modeller - min egen havde jeg
en 30'er på. Rigtigt fint til fiske-maskine.
Havde dog en kammerat, der satte en 50'er på. Trak let 2 mand på vandski og
det så ud til at hækken holdt til det.
Danske forhandelere er straks lidt værre; købte min hos Rørvig Marine
Service som brugt. Han fortalte at han selv havde rigget den til til Falck,
men at de aldrig fik den leveret. I stedet havde den sejlet for en lokal
klub indtil de nye regeler om speedbådskørekort kom. Så skiftede de til
mindre motorer - og joller
Ellers kender jeg ikke noget til officielle forhandlere. Men man ser dem
jævnligt til salg over hele landet. Vidste du at der også findes en 11 fods
model ? Der plejer at ligge en i Sundby Sejlforening (Amager). Ikke i særlig
pæn stand men alligevel sjovt at se i den størrelse.
Sørg for at købe en af de nyere med glasfiber styrekonsol i stedet for de
gamle men en lille træ-dims monteret ud fra rælingen. Du kommer til at sidde
helt forkert når du er alene i jollen, da den er noget følsom overfor din
placering.
Men den kan altså komme ud af hullet....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Bjarke Kenting

Dato : 07-02-05 23:29

Foruden de allerede nævnte typer, fandtes også en en Dory 17, der i
konstruktion var identisk m. "13". Jollen fra Rørvig har muligvis tilhørt
Rørvig Sejlklub. Her havde vi på et tidspunkt to joller af den type, der
blev anvendt som følgebåd i forbindelse med trænings- og kapsejllads.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-02-05 00:24

Ja det er da rigtigt. Indtil for et par år siden lå der en i Dragør havn -
ude omkring det lille fort ved den nye lystbådehavn. Men den har ikke været
der di sidste par år.
Og ja - Jan (Rørvig Bådeservice) sagde at klubben solgte den pga de dengang
nye regeler om speedbåds-kort. Det ville være for besværligt at hole øje med
om alle, der brugte bådene, nu også havde kortet. Derfor indkøbte de
gummibåde, klubben vel har endnu, med 25 Hk (svjh) i stedet for den 30'er,
der sad på min.
En dejlig båd som jeg egentligt ærgrer mig lidt over at jeg solgte. Men den
blev solgt til en fra Kalundborg, ved jeg.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Bjarke Kenting

Dato : 20-02-05 23:27

Det er korrekt at klubben har en gummibåd, men hvilken motor der sidder på
ved jeg ikke.

Jeg var en gang ude og sejle i en Dory 17 m. 115 HK, hvilket vist nok var
mere end den var godkendt til, men sikken en oplevelse.

Bjarke