skema over propelstørrelse søges
Fra : ibber

Dato : 11-01-05 18:04

Hvor kan man finde (på nettet) en liste over hvilket størrelse propel der er
mest velegnet til ens motor i forhold til omdrejninger og motorstørrelser.

Ved at i bådbladende at der er et skema men er ikke i besiddelse af et
bådblad

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 11-01-05 18:47

"ibber" <127873@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mest velegnet til ens motor i forhold til omdrejninger og motorstørrelser.
>
> Ved at i bådbladende at der er et skema men er ikke i besiddelse af et

Hej
Jeg kender ikke et skema som du her omtaler, men du kan selv regne ud
hvilken propel, der passer bedst til din båd, hvis du kender stigningen på
den propel du har nu, samt hvilket omdrejningstal din motor skal kører med
(fra instruktionsbogen) ved fuld gas.
En ændring af stigningen på 2 tommer giver + eller - 500 Omdr./min, alt
efter om du går op eller ned i stigning.
Nemt ikke?
Du kan også prøve at kikke på dette link
http://www.mercurymarine.com/prop_selector

Hilsen
Henning

Fra : ibber

Dato : 11-01-05 19:32

Den propel der sidder på nu hører ikke til den oprindelige
kalder den en smølfepropel fordi den ikke er større end en propel til en 4
hk påhængsmotor
Den fulgte med som løsøre da jeg købte motoren (skal derfor have en anden
(større) propel

Den motor jeg har nu er en 12 hk diesel med 2800 omdrejninger

Fra : Torben Bach

Dato : 11-01-05 22:11

In news:cs10n7$784$1@news.net.uni-c.dk,
> [...]
> motorstørrelser.
>
> Ved at i bådbladende at der er et skema men er ikke i besiddelse af et

Hej Ibber!
Prøv evt. at spørge hos http://www.propeller.dk/default.htm
hvor det siges, at man har en vis ekspertise udi kunsten at beregne
skruestørrelser og stigninger.

Har vist også en link et eller andet sted til en svensk hjemmeside, men kan
ikke lige finde den for nærværende.

Er fristet til at spørge, hvad du leder efter - for jeg har nemlig en
foldepropel i overskud, men det hører jo til i en helt anden gruppe, så det
lader jeg være med - jeg tror du forstår, hvad jeg mener.

--
Husk - at hver morgen er den
første dag i resten af dit liv!

Fra : ibber

Dato : 12-01-05 08:43

> [...]
det
> lader jeg være med - jeg tror du forstår, hvad jeg mener.

Ja vi skulle nødig have claus terrorged til at futte os over i
dk.admin.netikette
men du kan da lige få min mail dsl2780@vip.cybercity.dk hvis du forstår hvad
jeg mener

Fra : Hanne og Hans

Dato : 12-01-05 13:49

Jeg kan regne den for dig, men det kræver 1. Nominel HK. 2. Motoromdr. og
gearkasse reduktion. 3. vandlinielængde af båden. 4. Hvilken bådtype er det.
Hans.

Fra : ibber

Dato : 12-01-05 14:37

12 hk
omdrejninger 2800
Gear2:1
Vandlinje cirka 5-6 meter
Bådtypen er en trimaran

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> wrote in message
> Jeg kan regne den for dig, men det kræver 1. Nominel HK. 2. Motoromdr. og
> gearkasse reduktion. 3. vandlinielængde af båden. 4. Hvilken bådtype er
det.
> Hans.

motoren er 12 hk
omdrejninger 2800
Gear2:1
Vandlinje cirka 5-6 meter
Bådtypen er en trimaran
vægt 2 tons

båden ses her
http://www.ishoejsejlklub.dk/resultat/kmk2003.shtml#Placeringer%20(Løb%202%20Flerskrogsbåde)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-01-05 15:39

ibber <127873@ishoejby.dk> skrev:
>Hvor kan man finde (på nettet) en
>liste over hvilket størrelse propel der er
> [...]

Prøv på Google at søge på: propeller calculations
Så har du læsestof og kalkulationsprogrammer i massevis.

Mvh/Harding

Fra : Hanne og Hans

Dato : 12-01-05 16:50

Vandlinielængden skulle have været mere præcis, men nu har jeg regnet med 6
m. Dette giver en propel på
8" i Diameter med en stigning på 7" Dette gælder for en 3 bladet. Bruger du
en 2 bladet er effekten 30% mindre og så skal den være 10,5" i Diameter med
samme stigning.
Forudsætningen er at båden har et slip på 25%. Har den et slip på 40% skal
stigningen være 8,5".Håber du kan bruge det til noget.
Hans.

Fra : ibber

Dato : 12-01-05 17:41

> [...]
> Forudsætningen er at båden har et slip på 25%. Har den et slip på 40% skal
> stigningen være 8,5".Håber du kan bruge det til noget.

Tak for det har dog lige et tillægsspørgsmål
Forudsætningen er at båden har et slip på 25%. Har den et slip på 40% skal
stigningen være 8,5".Håber du kan bruge det til noget.
SLIP hvad mener du med det på 25% eller 40%

Fra : Hanne og Hans

Dato : 13-01-05 11:49

Vedr. Slip: Hvis en omdrejning af propellen giver 7" i fremdrift, men båden
kun flytter sig 6" er det 15%.
Man regner med 50% for en ren deplacements båd.
25% for en moderat hurtiggående og 15% for en planende. Det er en skønssag
hvor man mener ens båd befinder sig.