Hvilken propeller..?
Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 09-01-05 18:37

Hejsa, jeg ska ha drevet en kano frem, jeg har en elmotor som efter gearing
er justerbar op til 550omdrejninger/min.. Hvad størrelse skrue skal jeg
bruge? Jeg har en 4hk's Evinrude motor, kan størrelsen på dens skrue evt
bruges? Og hvor får jeg fat i sådan en?

Jeg ska ikke ligge og plane med den, men jeg ska selvfølgelig osse skulle
kunne skubbes frem med en rimelig hastighed..

Skriv evt hvis i mangler mer info....

Mvh
Kasper Birk

Fra : Preben Christensen

Dato : 09-01-05 21:04

Hej Kasper

Der er mange faktorer med i dette?
Vægt (fuldt ladet) hvor mange KW er din motor på?
Tag evt. en snak med dem her http://www.rudespropeller.dk/

de ved hvad de har med at gøre

Venlig hilsen

Preben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-01-05 01:33

"Kasper Birk Rasmussen" <mail@kbirk.dk> skrev

> [...]
>
> Jeg ska ikke ligge og plane med den, men jeg ska selvfølgelig osse skulle
> kunne skubbes frem med en rimelig hastighed..

Nu er det jo rimeligt svært for os andre at se, hvilken skrue der sidder på
din motor!

Der kan jo sidde hvad som helst!

Hvad er det for en kano, og hvad er den lavet af? Hvor tung er den?

Du skal nok være forsigtig med at sætte alt for meget effekt på sådan en
sjover, fordi det ender bare med, at du slet ikke kan styre den. En kano er
utrolig letdreven, så der skal ikke meget effekt til.

Jeg vil gætte på, at du skal holde dig under 1 hk, og at du også skal have
en propel, der er effektiv ved lave omdrejninger. I diverse
lysfiskerbutikker, bl.a. Jagt & fiskerimagasinet har de nogle meget små
el-drevne "påhængsmotorer", og jeg vil mene, at det er noget i den stil, du
skal bruge. Jeg tror navnlig, det er vigtigt, at du kan dreje din propel 360
grader, ellers vil du nok få manøverevanskeligheder..

Opskudet på f.eks. en aluminiumskano er jo ikke ubetydeligt...

Der er ikke noget så kedeligt, som en kano der sejler sidelæns!

Claus

Fra : Thomas Høybye

Dato : 11-01-05 10:47

Hejsa, jeg hjælper lidt til med projektet... Motoren som skal bruges er en
akku-boremaskine som kører 550omdreninger/min og har et moment på ca. 30nm
koblet til en blyakkumulator.. Fordelen ved den er jo at der er indbygget
hastgihedsregulering...

Vi havde også overvejet at bruge nogle af de små elektriske påhængsmotorer,
men de bliver for klodsede at ha med, og er sikkert også alt for kraftige..
de kan jo manøvrere en sejlbåd rundt med samme fart som vi kræver i kanoen..

Jeg ved ikke hvad en kano vejer, men 2 mand + oppakning + kano er vel ca
250kg..

Skriv hvis i har flere spørgsmål..

Thomas Høybye

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 11-01-05 14:21

> Hejsa, jeg hjælper lidt til med projektet... Motoren som skal bruges er en
> akku-boremaskine

Undskyld, men det tror jeg ikke den holder til belastning ret lang tid. Brug
hellere en åre eller to, det er også mere sundt.

mvh Finn

Fra : Thomas Høybye

Dato : 11-01-05 16:14

Det kan godt være, men nu skal det prøves.. Den er jo bygget til at bore, og
det er en væsentligt hårdere belastning, og jeg har endnu ik slidt sådan en
ned..

Har du nogen ide til hvad størrelse skrue man skal bruge?

Thomas Høybye

Fra : Klaus

Dato : 11-01-05 16:40

> [...]
> bore, og
> det er en væsentligt hårdere belastning, og jeg har endnu ik slidt

Inden du investerer i en propel, synes jeg du skal prøve at lade
boremaskinen køre et batteri tomt.
Jeg forsøgte med en gammel AEG, og der blev motoren så varm at jeg ikke
kunne holde på den - og ja, det var ubelastet drift.

Klaus H

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 11-01-05 17:18

Hej
Det lyder lidt sjovt.
Jeg kunne finde på det samme. Jeg har en billig El påhængsmotor. Der er
udvesling på oppe fra motoren og ned i benet. Propellen er relativ stor. Jeg
kunne godt ved lejlighed måle nogle ting op på den?
Min har jeg prøvet på en kano. Som jeg husker det sejlede den 3 knob.
forsynet med el fra et marinebatteri kørte den nogen tid??
Det er ved at være et par år siden jeg prøvede den.
M.h.t. batteriboremaskinen kan det tænkes at den varmer i motoren når
spændingen falder??
Lad os høre når du får prøvet noget mere.
Jeg skal nok informerer når jeg får den ned af den støvede hylde.
Gert

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-05 03:14

"Thomas Høybye" <t_hoeybye@hotmail.com> skrev i

> [...]
> koblet til en blyakkumulator.. Fordelen ved den er jo at der er indbygget

Jeg tror simpelthen ikke, at det vil holde. Problemet er, at en akkumaskine
er ikke bygget til kontinuerlig drift, og samtidig vil den trække en del
mere strøm, end dens normale batterier ville kunne tillade.

Du er simpelthen nødsaget til at sætte en strømbegrænser ind i mellem, i
modsatfald risikerer du blot, at den bliver alt for varm og dermed brænder
af. De medfølgende batterier har en naturlig grænse for, hvor meget strøm,
man kan trække på dem, men en blyakkumulator kan levere næsten alt det, man
kan trække.

Men jeg tvivler som sagt på, at den kan holde i længden...

> [...]
kanoen..
> Jeg ved ikke hvad en kano vejer, men 2 mand + oppakning + kano er vel ca

Så har du ikke set de helt små...

Der findes modeller som er beregnet lige til formålet..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-05 03:35

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Så har du ikke set de helt små...
> Der findes modeller som er beregnet lige til formålet..

Bl.a. havde de nogen i føromtalte forretning, der var så små, at de kunne
bruges til een af de der oppustelige dimser, lysfiskere sidder i.

Jeg husker dem ganske tydelig, fordi jeg var ret facineret af størrelsen...

Claus

Fra : Thomas Høybye

Dato : 12-01-05 18:39

Okaj, jeg vil prøve at snakke med den forretning, men vil nu alligevel
forsøge at lave lidt tests med boremaskinen.. Det er ikke nødvendigt at
sætte en strømbegrænser ind, da motoren kun bruger den effekt som den gør,
der er inegn spild der, det er nemlig derfor jeg har fået fat i en 12V. De
originale batterier kan sagtens levere meget mere end motoren skal bruge,
men kunne forestille mig at varmen fra motoren blev et problem..

Men mange tak for de fine svar, det er ihvertfald noget vi kan bruge.. Skal
nok give lyd og svar når vi finder noget som kan bruges,..

Mvh Thomas og Kasper!