Montering af bovpropel
Fra : PC

Dato : 04-01-05 17:40

Jeg har nu bestilt en bovpropel

Er der nogen der kender nogle links til beskrivelser
på montering af glasfiberrøret og fiberardejdet i
forbindelse med montering af bovprol.

Bruger man glasfiberspartel til at lukke revnen
omkring røret udvendigt

PC.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-01-05 17:56

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev

> Jeg har nu bestilt en bovpropel
> Er der nogen der kender nogle links til beskrivelser
> på montering af glasfiberrøret og fiberardejdet i
> forbindelse med montering af bovprol.

Har du ikke fået noget information fra din leverandør?

De fleste firmaer, som sælger bovpropeller, har et lille hæfte, der
beskriver arbejdet, og i særdeleshed opmålingen. De plejer også at udlåne
fræse/måleværktøjet, man skal bruge til at lave hullet med..

> Bruger man glasfiberspartel til at lukke revnen
> omkring røret udvendigt

Jeg ville anbefale epoxyfiller. F.eks. Hempels. Men det er altså ikke nok
med spartelmasse, røret skal altså glasses fast...

Men er du sikker på, om det overhoved er noget, du selv skal lave, hvis du
ikke har prøvet det før? Opmålingen og fræsearbejdet er *ikke* for folk, der
ikke har det rigtige tag på den slags....

Claus

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 04-01-05 18:46

Jeg skulle lige til at sige det samme...

Netop den slags målearbejde er ret kompliceret. Og så er jeg slet ikke
begyndt at snakke om, hvor svært det - svjv - er, at montere, glasse, lime
(osv) "røret", med alle dets skæve vinkler. Jeg har kun hørt, at man skal
lade fagfolk om den opgave...

Men seføli - hvis du har det, såeh....
Lasse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-01-05 04:55

"Lasse Rønlev" <40610633@mail.sonofon.dk> skrev

> [...]
> (osv) "røret", med alle dets skæve vinkler. Jeg har kun hørt, at man skal

Man skal i hvert fald have i tankerne, at hvis blot bare *een* af
glasningerne river sig løs, så har man *TO* kæmpestore huller i båden og
antageligvis omkring 3-4 minutter til at finde alt sit happengut samt
badebukser og næseklemme! Hvis båden da altså ikke lige har et vandtæt skot
ude fortil......

Selv ikke den mest desperate landkrabbe kan nå at pumpe eller øse i det
tempo!

Og det er på den baggrund jeg så tænker, at hvis man ikke ved mere om
glasfiberspartel, end at man er nødsaget til at spørge om brugen i en
nyhedsgruppe, om det så overhovedet er gennemtænkt endsige forsvarligt, at
man selv laver den slags glasfiberarbejde, som kan indebære en voldsom
sikkerhedsrisiko....

Selvgjort er velgjort, men der er også en grænse et eller andet sted, og den
mener jeg, går netop ved glasning i den slags dimensioner, hvis man *ikke*
er 110% stangsikker i glasfiberarbejde....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-01-05 19:47

Ja, og det er vel at mærke i en nyhedsgruppe, hvor der er har været mange og
lange diskussioner om indvendige transducere, fordi man er bange for at bore
et 40 mm hul til en fuldstændig simpel gennemføring.....

Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

snip

> [...]
> skot
> ude fortil......
>
> Selv ikke den mest desperate landkrabbe kan nå at pumpe eller øse i det

snip

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-01-05 19:23

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:crhcmm$1t97$1@news.cybercity.dk...
> [...]
bore
> et 40 mm hul til en fuldstændig simpel gennemføring.....

Så er det godt, der findes sådan nogle modige, stålsatte mænd som dig, der
kan lærer os landkrabber og lallende nybegyndere noget andet

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-01-05 00:22

Nemmerlig. Risici er ikke noget man skal frygte. Det er er noget man skal
forholde sig til. Alternativt skal man holde sig i land, eller hjemme i
sengen....

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-01-05 00:55

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i

> Så er det godt, der findes sådan nogle modige, stålsatte mænd som dig, der
> kan lærer os landkrabber og lallende nybegyndere noget andet

Jeg tror, at der er mange i dette forum, der tilsyneladende slet ikke er
klar over, hvilke udfordringer, der er i at montere en bovpropel. Alene
opmålingen og udfræsningen af det korrekte smig er *ikke* nogen smal sag,
når man ikke har det helt rigtige udstyr.....

Så jeg kan snildt følge Bjarkes kommentar....

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 08-01-05 10:48

> [...]
> når man ikke har det helt rigtige udstyr.....
>
> Så jeg kan snildt følge Bjarkes kommentar....

Jamen, det kan jeg skam også!
På en skala fra 1-10, hvor 1 er lallende nybegynder, der famler sig frem i
ukendt land (vand), og 10 er rutineret søulk, der uden at blinke borer
huller hvor som helst i skroget og selv extruderer sine vanter og stag af af
hjemmelavet stål, nærmer jeg vel mig 4 eller 5. Så jeg kan godt huske,
hvordan det føles at være helt blank i forhold til rigtigt/forkert på en
båd.
Men bl.a. her i gruppen lærer man jo, at man i stor stil godt kan give sig i
kast med de fleste ting selv - med den fornødne realitetssans i behold
naturligvis. En bovpropel ville jeg heller ikke vælge som mit første
glasfiber/epoxy-projekt! Det bliver til gengæld mit ror her til foråret

Fra : PC

Dato : 04-01-05 20:10

> [...]
> der
> ikke har det rigtige tag på den slags....

Jeg kan godt måle placeringen af de skæve huller ud ( jeg er udlært
automekaniker
og senere rørlægger som jeg har ardejdet med i 17år ) så jeg kan godt skære
fræse
hullerne ud.
Jeg har prøvet åt bruge glasfibervæv pollyjester da jeg har lavet
reparetioner på
flere både.

> Jeg ville anbefale epoxyfiller. F.eks. Hempels. Men det er altså ikke nok
> med spartelmasse, røret skal altså glasses fast...

Claus jeg troede at glasfiberspartlen var bedre til det formål altså
udvendig,

> Har du ikke fået noget information fra din leverandør?

Jeg har ikke fået den indnu venter spændt på den.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-01-05 03:05

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev

> [...]
> automekaniker
> og senere rørlægger som jeg har ardejdet med i 17år ) så jeg kan godt

Ok, men husk også, at du skal være opmærksom på, at vinklen i selve snittet
også er vigtig, navnlig hvis dit skrog er tykt, og hvis vinklen mellem
skrogside og tunnel ikke er så stor. Jo spidsere vinkel og jo tykkere skrog,
jo sværere er det.

Jeg kan godt love dig for, at man kommmer på hovedbrud, når man ikke har det
rigtige måleværktøj, hvis det da ikke ligefrem er sådan, at skrogside og
tunnel er næsten retvinklet

> Jeg har prøvet åt bruge glasfibervæv pollyjester da jeg har lavet
> reparetioner på
> flere både.

Så glasser du den godt fast, og husk, at den skal fuldglasses hele vejen
rundt. Polyester er OK, men epoxy er endnu bedre. Men det er vigtigt, at den
sidder ordentligt fat. Nu skriver du ikke noget om, hvor stor den er, men
selv de mindste er jo på flere tusinde watt, så det er store kræfter, der er
på spil...

> Claus jeg troede at glasfiberspartlen var bedre til det formål altså
> udvendig,

Glasfiberspartel er en massebetegnelse og er dybest set ikke andet end en
binder sammenblandet fibertrevler. Som oftest er binderen polyester. Du skal
ikke bruge glasfiberspartel til at samle skrog og rør med, og du skal heller
ikke bruge det udvendigt. Fiberspartel har generelt en dårlig lime- og
indtrængningsevne og er kun beregnet til at udfylde buler o.lign. Problemet
er, at når det falder af, så er det ofte i store stykker. Navnlig
polyesterfiberspartel bliver meget porøst, så det er helt og aldeles uegnet
til dit formål.

Glasfiberspartel er i bådsammenhæng et møgprodukt, og jeg vil slet ikke
anbefale det under vandlinjen og hvor det indgår som en del af det
konstruktionsmæssige. Det skal helt klart være epoxy. Som nævnt, så er
Hempels epoxyfiller fremragende, men West Epoxy er naturligvis endnu bedre.
Den lille pakke er sikkert rigeligt til dig. Så skal du bare have lidt
fyldstof og noget måtte, som passer til epoxy.(altså ingen pulverspundet
måtte)

Du skal fuldglasse omkring hele tunnelen, og så kan du udfylde evt.
smårevner og kosmetisk arbejde med en epoxyfiller. Husk, at det er endog
meget vigtigt, at du får slebet ALT gelcoat væk, sådan at du glasser på den
rå glasfiber. Du skal kunne se strukturen i fiberen. Ellers holder det
ikke..

Claus

Fra : PC

Dato : 05-01-05 16:57

> [...]
> Den lille pakke er sikkert rigeligt til dig. Så skal du bare have lidt
> fyldstof og noget måtte, som passer til epoxy.(altså ingen pulverspundet

Tak for de gode råd det bliver de matrialer jeg vil bruge.

> [...]
> den
> rå glasfiber. Du skal kunne se strukturen i fiberen. Ellers holder det

Det var også til smårevner og kosmetisk jeg ville bruge glasfiberspartel
men nu er jeg blevet en del klovere tak for det.
Jeg ved godt jeg skal helt ind til fiberren
og at den skal støbes helt fast også ud igennem skrovets kilefommet revne

Nu skriver du ikke noget om, hvor stor den er, men
> selv de mindste er jo på flere tusinde watt, så det er store kræfter, der
> er
> på spil...

125mm rør 2HK motor

> [...]
>antageligvis omkring 3-4 minutter til at finde alt sit happengut samt
>badebukser og næseklemme! Hvis båden da altså ikke lige har et vandtæt

Jeg har en kistebænk hvor den skal side i som kommer til at virke
som en brønd der ca kan rumme 75 Litter vand, den slutter ca 25 til 30 cm
over vandoverfladen og er helt tæt.

Fra : Torben Bach

Dato : 04-01-05 22:27

In news:crehq1$1tff$1@news.cybercity.dk,
Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:
> "PC" <p@lite.FJERNdk> skrev

> Har du ikke fået noget information fra din leverandør?

Når nu det er, at han spørger, så har han sgu nok ikke fået nogen
information fra nogen leverandør.

> [...]
>
> Jeg ville anbefale epoxyfiller. F.eks. Hempels. Men det er altså ikke
> nok med spartelmasse, røret skal altså glasses fast...

Her kommer du trods alt med et råd, selvom det ikke er et svar på det, der
bliver spurgt om

> Men er du sikker på, om det overhoved er noget, du selv skal lave,
> hvis du ikke har prøvet det før? Opmålingen og fræsearbejdet er
> *ikke* for folk, der ikke har det rigtige tag på den slags....

Det er ligesom i computerprogrammer, "vil du slette" - "er du nu helt
sikker" - efter 3-4 spørgsmål "tryk OK eller enter"!!

> Claus

Kæreste Claus
Hvad er det, der bliver spurgt om, og er det noget, du kan hjælpe med?
Ud fra dit svar, har jeg mine tvivl.

Med mange hilsner fra din gamle og naive "ven" - du ved, ham der bruger
flere ord i debatten med dig en Ibber!!
FUT dk.admin.netikette
Læg mærke til, at nyhedsgrupperne er et *tilbud* og ikke et *påbud* for at
bruge dine egne ord, som du gentagne gange har brugt i.f. de sidste par år.
Prøv også, hvordan det føles at blive FUTTET af nogen, som ikke selv følger
op på den FUT, som er givet! For det gør jeg ikke.
I mine øjne prøver du kun at promovere dig selv - som Simon Spies: "Bedre
dårlig omtale end slet ingen omtale", når nu det er sådan, at du blandt
andet lever af at sælge EDB-materiel!!
Mange af dine indlæg på det seneste - har netop været - set i mine øjne - at
gøre opmærksom på dig selv - lig med = "gammel vin på nye flasker" uden at
bidrage med noget som helst af værdi og uden hensyn til, hvad der i øvrigt
er besvaret på det spørgsmål, der er blevet stillet.

Du får ingen knus eller kram fra mig, hvis vi mødes in natura!!

Slutteligt - lige nu bruger jeg din egen taktik - FUT FUT og svar et helt i
en anden gruppe, hvor mange her måske ikke abonnerer!!

Fortsat godt nyt år og helt og lykke med forretningen "Claus Tersgov". Hvis
du er heldig og har lykkens gudinde med dig, når du måske at blive lige så
gammel og naiv, som jeg er, men det er *på ingen måde* noget GUD eller andre
kan garantere dig = se min signatur!!!

--
Husk - at hver morgen er den
første dag i resten af dit liv!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-01-05 02:35

"Torben Bach" <tsbach_fjern@nyka.dk> skrev

> Kæreste Claus

brug dit killefilter!

jeg gider ikke bruge mere tid på dig...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-01-05 22:02

Der var en beskrivelse i et af bådbladene for et par måneder siden. Du skal
låne et specielt værktøj til at lave hullet med. det er *meget* nemmere end
selv at "udtænke" det.

Bjarke

Fra : MAXI-87

Dato : 04-01-05 22:25

Hej
her er måske lidt, men ellers søg på google
http://www.nauticat.dk/tek/Jens-Koch/Bovpropel/Bovpropel.htm

http://www.sydsjaellands-shipservice.dk/?side=bovpropel-pakke.htm

Med venlig hilsen
Hans Olsen

Fra : Torben Bach

Dato : 04-01-05 22:51

In news:41dac6fa$0$4574$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
PC <p@lite.FJERNdk> skrev:
> Jeg har nu bestilt en bovpropel
>
> Er der nogen der kender nogle links til beskrivelser
> på montering af glasfiberrøret og fiberardejdet i
> forbindelse med montering af bovprol.
>
> PC.

Jeg er i besiddelse af Båd-Nyt, hvor montering af en bovpropel er beskrevet.
hvis du er interesseret, kan jeg sende dig en kopi af artiklen. Skriv til
mig privat, hvis du er interesseret.