Hvilken ugle - og hvad må jeg med den?
Fra : Morten Kjaer Lennon

Dato : 16-01-05 23:55

Hej!

Idag var jeg så heldig (eller uheldig om man vil) at finde en død ugle, og
så bliver man jo nysgerrig efter hvad der er for en.

Den virker meget spinkel, vejer under 1 kg. Er brun/gylden med pletter,
under vingerne er den lys (næste hvid) med store pletter.
Den har et vingefang på omkring 70 centimer, og er omkring 30 centimer lang.
Og bedste kendetegn, er "hornenen", så det er jo nok en hornugle

Turen rundt på netter har isoleret mig til at der er tale om enten en
skov hornugle, eller en "stor hornugle".

Jeg har taget nogle (dårlige) billeder af den her

http://min.gummiand.dk/ugle/

Dernæst, hvad må jeg med den, og er jeg forpligtiget til noget?

Min tanke var at tage den med til mine spejdere imorgen, så kunne de få lov
at disikere den (med al respekt for det døde dyr selvfølgelig), og dernæst
kunne de udstoppe den. Det ved jeg godt ikke blive så godt som når en rigtig
konsevator gør det, men ungerne kunne måske lære lidt af det.

Jeg har tænkt mig at når spejderne har taget indvolde ud af den fylder vi den
med salt, placere den i et saltkar, og dækker den med salt, så ligger den en
3 ugers tid, og skulle nu gerne være godt saltet (konserveret) - bagefter skal
den jo så stoppes med noget, aviser eller træuld kunne jeg forestille mig?

Hvad med øjnene, hvad gør man med den?

Er der andre forslag til hvordan den kan udstoppes?

--
Morten!

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 17-01-05 00:39

Morten Kjaer Lennon wrote:
> Hej!
>
> Idag var jeg så heldig (eller uheldig om man vil) at finde en død
> ugle, og
> så bliver man jo nysgerrig efter hvad der er for en.

Det er en Skovhornugle (Asio otus)

Mikkel

Fra : Philip Kofoed

Dato : 17-01-05 01:00

Hej Morten,

> Turen rundt på netter har isoleret mig til at der er tale om enten en
> skov hornugle, eller en "stor hornugle".

Det ligner for mig at se en skovhornugle.

> Dernæst, hvad må jeg med den, og er jeg forpligtiget til noget?

Det tør jeg ikke svare på, men måske andre ved noget.
Dog kan jeg fortælle at jeg for ret præcis 1 år siden selv fandt en trafikdræbt
skovhornugle. Den tog jeg med til den lokale konservator.
Da det er en fredet fugl bliver den registreret, og myndighederne (mener at det er
skov- og naturstyrelsen) underrettes om hvor den er fundet, og at den nu befinder
sig hos mig. Ifølge konservatoren må jeg ikke sælge/give den udstoppede ugle til
andre _uden_ at jeg underretter myndighederne om hvem den/de nye ejer(e) er. Rent
faktisk har myndighederne ret til en dag at banke på min dør og kræve fuglen
udleveret for undersøgelse. Man får fuglen tilbage, efter at det er undersøgt om
den f.eks i sin tid blev skudt.
Hvis man indleverer en sjælden fugl til konservatoren, så kan man faktisk risikere
at man ikke selv kan få den, men at den (efter myndighedernes indblanding) bliver
givet til f.eks en skole som ikke har et eksemplar af arten. Jeg ved at det gik
sådan med en ørn som blev fundet her på Bornholm. Dette vil næppe ske med en ugle,
sådan gik det da heller ikke med den jeg fandt.
Det er reglerne som de blev refereret for mig.
Jeg gav 1350,- hos en autoriseret konservator for at få udstoppet skovhornuglen.

> [...]
> kunne de udstoppe den. Det ved jeg godt ikke blive så godt som når en rigtig
> konsevator gør det, men ungerne kunne måske lære lidt af det.

Ja, ungerne kan sikkert lære noget, men min mening er LAD VÆRE !!!!
For det første så finder du kun en ugle 1 gang i livet!
Hvis spejderne salter den og fylder den med avispapir, så holder den kun kort tid
(og resultatet er næppe specielt pænt). Hvis jeg var dig, så ville jeg lade en
professionel konservator gøre arbejdet. Så kan du glæde dig over din ugle resten
af livet.
At du har fundet uglen her i januar er heldigt. Konservatoren siger at det er
netop på dette tidspunkt at de er flottest i fjerdragten.
Det skulle vel være ret let at få fat i en mere almindelig fugl som ungerne kan
udstoppe? Få en jæger til at plaffe en krage eller måge når der er jagt på dem?

> Hvad med øjnene, hvad gør man med den?

De laves vist af glas. Der er flere herhjemme i DK der laver den slags, men efter
sigende er der kun 1 der gør det ordentligt. Ved kun at han (vist) hedder Erling
og bor i Nordjylland.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Morten Kjaer Lennon

Dato : 17-01-05 10:17

Philip Kofoed wrote:
> Den tog jeg med til den lokale konservator.

ok, tak for jeres input, jeg vil prøve at forhøre mig ved en konservator, må
jeg få adressen på din lokale?, såvidt jeg lige kan se vil han også være
ret lokal for mig (jeg bor lidt nord for Fakse).

> Ja, ungerne kan sikkert lære noget, men min mening er LAD VÆRE !!!!

Ja, det kan jeg forstå

Spejderne skal ej heller for enhver pris udstoppe en fugl, muligheden bød
sig blot tænkte jeg.

> At du har fundet uglen her i januar er heldigt. Konservatoren siger at det er
> netop på dette tidspunkt at de er flottest i fjerdragten.

Den er utrolig flot i sin fjerpragt - og for mig overraskkende "blød", næsten
bløder end min kats pels.

--
Morten!

Fra : Philip Kofoed

Dato : 17-01-05 12:29

> ok, tak for jeres input, jeg vil prøve at forhøre mig ved en konservator, må
> jeg få adressen på din lokale?, såvidt jeg lige kan se vil han også være
> ret lokal for mig (jeg bor lidt nord for Fakse).

Bornholm er vel ikke specielt lokalt for Fakse ;)
Der er 1 konservator med postnummer i Fakse, det er:
Birgitte Kristensen
Vemmetoftevej 2B
Tlf.: 56 71 03 69
Der er sikkert andre i nabolaget også (under de andre lokale postnumre)

> Den er utrolig flot i sin fjerpragt - og for mig overraskkende "blød", næsten
> bløder end min kats pels.

Ja, så er chancen for overraskelsesangreb større. Den bløde fjerdragt giver ugler
en næsten lydløs flyvning.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Morten Kjaer Lennon

Dato : 17-01-05 13:56

Philip Kofoed wrote:

> Bornholm er vel ikke specielt lokalt for Fakse ;)

hehe, næ ikke lige, men jeg har da kommende spejdere som ringer til mig fra
Aakirkeby fordi det også er nemt at forveksle Hasle med Haslev :)

Jeg havde en ide (baseret på din ip) om at du var næ Køge.

> Der er 1 konservator med postnummer i Fakse, det er:
> Birgitte Kristensen

Jeg prøver hende.

--
Morten!

Fra : Margrete Johansen

Dato : 17-01-05 06:40

">
> [...]
> rigtig
> konsevator gør det, men ungerne kunne måske lære lidt af det.

Hvis det er fordi dine spejdere skal øve sig i at udstoppe, så lad dem øve
sig på nogle høns eller lignende. Din ugle fortjener at blive udstoppet af
en konservator.

Margrete

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 11:02

On Sun, 16 Jan 2005 22:54:37 GMT, Morten Kjaer Lennon
<usenet.20040811@spam.gummiand.dk> wrote:

> [...]
>så bliver man jo nysgerrig efter hvad der er for en.

>Er der andre forslag til hvordan den kan udstoppes?

Hej Morten

Alle rovfugle i Danmark er fredede, se eventuelt:
http://www.skovognatur.dk/dyrogplanter/fugle/default.htm

En konservator må tilsyneladende gerne udstoppe fredede rovfugle, men
læs:
http://www.naturatelieret.dk/freddyr.htm

Som Magrete Johansen skriver, så fortjener din ugle at blive udstoppet
af en konservator. En SPT-værdi* for udstopning af Skovhornugler er
1600 kr, hvis ellers følgende side er opdateret:
http://www.danfauna.dk/Konservator.htm

Måske var den en idé at sende uglen til Zoologisk Museum sådan, at de
kan holde lidt statistik over hvorfor den er død og så videre.

Hvor har du fundet uglen?

*) SPT: "Slag På Tasken".

Med venlig hilsen

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Morten Kjaer Lennon

Dato : 17-01-05 11:15

www.keld-rasmussen.dk (Keld Rasmussen) wrote:

> Alle rovfugle i Danmark er fredede, se eventuelt:
> http://www.skovognatur.dk/dyrogplanter/fugle/default.htm

hehe, ja jeg vidste godt at rovfulge er fredet, men havde ikke lige tænkt på
at en ugle faktisk er i katagorien rovfugl.

> [...]
> af en konservator. En SPT-værdi* for udstopning af Skovhornugler er
> 1600 kr, hvis ellers følgende side er opdateret:

Yeps, jeg kontakter en konservator.

> Hvor har du fundet uglen?

Nær Øster Egede kirke, ved Fakse (et par kilometer sydsydøst for Dalby).

--
Morten!

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-01-05 12:30

Morten Kjaer Lennon skrev:

> Yeps, jeg kontakter en konservator.
> Nær Øster Egede kirke, ved Fakse (et par kilometer sydsydøst
> for Dalby).

Bare et lille nysgerrigt spørgsmål fra sidelinjen:
Har du lagt fuglen i fryseren, mens du finder frem
til den rette konservator?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Morten Kjaer Lennon

Dato : 17-01-05 12:50

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Bare et lille nysgerrigt spørgsmål fra sidelinjen:

Gerne, jeg har selv lært ret meget nyt om fugle idag

> Har du lagt fuglen i fryseren, mens du finder frem
> til den rette konservator?

Det har jeg så også lært (idag), men ikke gjort, jeg har pakket den ind i
et par plasticposer og lagt den udenfor (i min webergrill

--
Morten!

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-01-05 12:18

> [...]

> Skovhornugler er
> 1600 kr, hvis ellers følgende side er opdateret:

Det lykkedes min hustru at trække mig med til antikvitetsmesse i Ridehuset i
Århus i går.

Eneste interessante for mig var en udstoppet hvepsevåge i meget tvivlsom
stand. Pris: DKK 2.400,00.

Er det niveauet for udstoppede (rov)fugle?

- Jensby

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 15:34

On Mon, 17 Jan 2005 12:17:45 +0100, "Jan Bang Jensby"
<jensbyFJERN@lite.dk> wrote:

> [...]

Margrete, beklager!

> [...]
>stand. Pris: DKK 2.400,00.
>
>Er det niveauet for udstoppede (rov)fugle?

Hej Jesnsby

På nedenstående netsted er prisen for en udstoppet Hvepsevåge 1950 kr.
(incl. moms). Jeg kommer sjældent på loppemarkeder, men jeg forventer,
at tingene er billigere et sådan sted. Er den pågældende Hvepsevåge
yderligere "i meget tvivlsom stand", kan et godt bud i så fald være
300 - 400 kr.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-01-05 15:52

> [...]

> at tingene er billigere et sådan sted. Er den pågældende Hvepsevåge
> yderligere "i meget tvivlsom stand", kan et godt bud i så fald være

Mon ikke det fordrer, at man selv kommer med fuglen?

En fredet fugl har vel også en pris før konserveringen?

Tak for hjemmesiden. Den er gemt til næste gang.

- Jensby