Laks
Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 05-02-05 07:48

Hej

Jeg tænkte at når der nu er så mange kloge her , er der så ikke en der kan
finde et sted hvor vi alle kan sende en email til for at klage og at der
fanges laks i østersøen .
Prøv at se denne artikkel :
http://www.sportsfiskeren.dk/artikler/2005/laksemassakre/
Det må da kunne stoppes .

Per

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 10:03

"Ledøje Udlejning" <post@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte at når der nu er så mange kloge her , er der så ikke en
> der kan finde et sted hvor vi alle kan sende en email til for at
> klage og at der fanges laks i østersøen .

Klag til din lokale folketingskandidat. De er sjovt nok meget lydhøre i
disse dage.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 07-02-05 10:57

"Ledøje Udlejning" <post@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> finde et sted hvor vi alle kan sende en email til for at klage og at der

Hej Per,

Grunden hertil er den, at laks over denne størrelse iflg. sundhedsstyrelsen
anses for skadelige at spise for mennesker pga for høj ophobning af giften
dioxin.
Men stadig virker det da helt grotesk at opfange så store mængder, jeg mener
der skal jo også være laks til at viderebringe arvemassen.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Ivar Holm

Dato : 07-02-05 17:54

Desværre er artiklen i Sportsfiskeren en sammenblanding af oplysninger og
formodninger, som bliver meget vildledende, når de sættes sammen.

Dansk laksefiskeri i Østersøen er hovedsageligt drevet af bornholmske
fiskere. Tidligere kunne man leve af det, men det kan man ikke længere. De
senere år har fiskeri efter laks udelukkende været et nødvendigt supplement
til andet fiskeri.

Omkring 1. april sidste år fandt fødevarekontrollen dioxin i laks, og der
blev indført landingsforbud. Dette dog kun for danske erhvervsfiskere.
Svenskere, finner, baltere, polakker og tyskere må stadig fiske. Dette må
rekreative fiskere også. Forestå det hvem der kan, men måske havde det nye
dioxinlaboratorium i Slagelse behov for at viste handlekraft. Af danskernes
dioxinindtag stammer ca. 15 % fra fisk resten fra landbrugsprodukter.

Fiskerne beklagede sig over stoppet. Herefter blev der åbnet for fiskeri
efter laks op til 4,4 kg. De blev dog pålagt, at bringe de store laks i
land, og fiskeriministeren lovede, at de ville blive afregnet også for de
store laks.

Fiskeriet fortsatte resten af foråret, og det startede igen i efteråret. Da
ministerens lovede betaling for at fjerne disse forurenede fisk fra havet,
endnu ikke er kommet til udbetaling, er det erhvervsmæssige laksefiskeriet
indstillet for længst. Det kan ikke hænge sammen økonomisk. Skal man derfor
klage over laksefiskeri, så skal klagen sendes til de nationaliteter jeg
nævnte overfor.

Ligeledes fortsætter trollingfiskeriet. Med 8-12 stænger fræser de gennem
Østersøen. Ti laks om dagen, og over 500 om året er ikke ualmindeligt. Der
fanges nu laks med siderne flænset op i stigende omfang. Hvordan kan sådan
noget ske? Rekreativt fiskeri har omstætningsforbud. Der skal noget af en
familie til for at spise 500 laks om året.

De sidste mange år er der udsat i tusindvis af laks ved Nexø og Tejn
finansieret af fiskernes laksefond. Det er disse laks, der bliver fanget.
Liften i Tejn har haft over 100 laks med op, når den løfter en kutter på
land. Det er ikke Mørumslaks.

Tilbage er der kun at fortælle, at til jul flød danske supermarkeder med
norsk burlaks. Hvad disse indeholder kan læses på nedenstående link. Her
rapporteres løbende om nye tilfælde af sygdomme, medicinering og karantæner.
Vi må så håbe, de ikke indeholder dioxin.

Velbekomme.

http://www.fiskehelse.no/

Knæk og bræk

Ivar Holm