Alment fiskeri
Fra : Christian jacobsen

Dato : 31-01-05 08:45

Jeg er nok en af de få der kalder mig lystfisker , også selv om man en gang
om måneden også sætter mine tre garn for at få en fisk på bordet . Men
hvorfor skal der stilles så store krav til hvad man gør og ikke mindst ikke
gør af alle andre , der så kører ned til forretningen på havnen og køber sig
en fisk , når LYSTFISKERIEt ikke kører så godt???????

--
cjac@mail.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-01-05 12:38

Christian jacobsen wrote:

> Jeg er nok en af de få der kalder mig lystfisker , også selv om man en gang
> om måneden også sætter mine tre garn for at få en fisk på bordet.

Du er en madfisker, som ligger hjemme på sofaen og ser fjernsyn,
medens nogle faststående og selvfiskende redskaber fisker for dig,
derfor kan du ikke tillade dig, at kalde dig lystfisker.

For dig er fangsten vitigere end naturoplevelsen, og da der desværre
er temmelig mange af dine kollegaer, som systematisk overtræder
fredningsreglerne, og omsætningsforbudet, så er du/I uglset blandt
lystfiskerne.

Og hvis du/I ikke kan "lugten" her i lystfiskergruppen, så kan du gå
i news:dk.admin og poste et OTD, hvor du foreslår en ny gruppe for
redskabsfiskere.

www.usenet.dk - kan du læse hvordan et ODT skal udformes...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-01-05 15:00

Niels Riis Ebbesen wrote:

> På www.usenet.dk - kan du læse hvordan et ODT skal udformes...

Jeg beklager at der er en fejl i ovenstående, der skulle ha' stået
OTD, som betyder "oplæg til debat"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mikael K

Dato : 31-01-05 17:14

On 31-Jan-2005, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> derfor kan du ikke tillade dig, at kalde dig lystfisker.
>
> For dig er fangsten vitigere end naturoplevelsen

Niels...
Jeg tror du overså at Christian skrev, at han OGSÅ én gang om måneden sætter
garn.
Dvs. i tillæg til at han er aktiv lystfisker, med naturoplevelse og det
hele...

At han vælger at sætte garn en gang om måneden, for at kunne skaffe sig
(sikker) fisk til mad og måske en slat penge, kan jeg ikke se konflikter med
at være lystfisker.
Alternativet var at gå hen til fiskehandleren, og købe en fisk der har været
flere dage undervejs fra fangst til spisebord.
Da vil jeg da også hellere have den selvfangede fra garnet.

Nogle vælger at have en hønse-gård i baghaven. Andre at holde svin i et
indelukke til eget (for)brug. Andre igen holder hjorte i en indhegning...
Er alle ovenstående da afskåret fra at måtte kalde sig natur-nydere, når de
går en tur i skoven?
Nej, vel...?
Det er blot en anden måde at skaffe sig mad på.

Regards
Mikael K

--
Sorry.. no direct reply-email..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-01-05 17:42

Mikael K wrote:

> Jeg tror du overså at Christian skrev, at han OGSÅ én gang om måneden sætter
> garn.

Jeg overså ikke noget, reskabsfiskeri er ikke lystfiskeri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus

Dato : 31-01-05 18:22

Nu er det jo sådan at ordet lystfiskeri, dækker over at fiske af lyst ,
måden hvorpå man gør det er der jo ikke nogen regel for , men lidt ret skal
du have Niels det er ikke ordet lystfiskeri man forbinder med garn , men
dertil så at lave sin egen regel for hvad ordet dækker over syntes jeg nu
lige er i overkanten , hvordan vil du beskrive ordet sportsfiskeri ???? ,
Men jeg syntes at lidt garnfiskeri med måde indimellem er ok, så længe det
ikke overdrives , men bulefiskeri om vinteren er svineri, tag ud og fange 1
stor torsk på 19 kg. med 15000 æg i maven , nej du, så hellere en fornuftig
garnfisker der fanger 10 torsk på 2 kg ...

Fra : Mikael K

Dato : 31-01-05 22:14

On 31-Jan-2005, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg overså ikke noget, reskabsfiskeri er ikke lystfiskeri...

Så derfor må han ikke kalde det han gør, når han står med stangen ved
strandkanten, for lystfiskeri?
Hvad skal hans så kalde dét? Ehvervs-fiskeri med lille entreprise??
Det er sg'u at gå i for små sko...

Han står der jo nok for det samme, som vi andre... For at komme lidt væk fra
det hele...

--
Mikael K.

- Det vigtigste ved lystfiskeri, er ikke de fisk du tager hjem med.
- Men det stress du lader blive ved vandet....

Spam-mail... Nej tak...

Fra : Christian jacobsen

Dato : 01-02-05 08:07

Jeg tror du er et bedrevuidende røv.. ... der bare vil påtvinge andre at de
skal have samme mening som dig ..Spørgsmål følger der brækposer med i dit
firma fy for h....

Fra : Posten

Dato : 01-02-05 11:52

"Christian jacobsen" <cjac@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror du er et bedrevuidende røv.. ... der bare vil påtvinge andre at
> de skal have samme mening som dig ..Spørgsmål følger der brækposer med i
> dit firma fy for h....

-------klip-------

Om emnerne tak og ikke personerne. Hvis du ikke kan tåle et angreb på din
mening, så lad være at lufte den. Gælder alle.

I denne gruppe har man lov til at have en indgangsvinkel til lystfiskeri som
er madfiskerens, miljøhippiens, fluepuritanerens, naturelskerens osv. osv.
Jeg læser lystfiskeri, som den der fisker af lyst til det at fiske.

Du behøver ikke at tåle et angreb på din person, og skal heller ikke komme
med sådanne.

Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-01-05 22:07

[klip]

Dejligt med et indlæg, der råber på nils gris' trolling. Skriver du selv
disse indlæg, så du kan få lidt opmærksomhed, når du efterfølgende lukker
dit gylde ud? Når jeg nu har dig, kan du så ikke minde mig om, hvor meget du
omsætter for i din fedtbiks og hvad dit CVR-nummer er? Og så glemte du helt
lidt dokumentation for dine sidste løgnehistorier i dk.marked.privat.foto,
men det har du måske helt glemt?

Tænk, jeg tror efterhånden, du er Alex Linaas alter ego (slå det op,
dumpap). I er lige snot-indskrænkede, men dækker hver jeres område. Smart.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 22:49

On Mon, 31 Jan 2005 22:07:10 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Tænk, jeg tror efterhånden, du er Alex Linaas alter ego (slå det op,
>dumpap). I er lige snot-indskrænkede, men dækker hver jeres område. Smart.

Er det den samme Mr. Brown, som andetsteds proklamerede at han ALTID
brugte saglige argumenter over for Hr. Ebbesen?

Jeg tror vi har tallet 44 til fælles Jens, det er mit skonummer og din
IQ

Fra : Posten

Dato : 01-02-05 11:55

-------------klip---------------

> Jeg tror vi har tallet 44 til fælles Jens, det er mit skonummer og din
> IQ

Alex dog. Se mit indlæg højere oppe i denne tråd. Du har været her længe og
kan godt!!!!!!

mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 13:34

"Posten" <apostfjern@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Alex dog. Se mit indlæg højere oppe i denne tråd. Du har været her længe
og
> kan godt!!!!!!

Du har ret Anders - Beklager

/Alex

Fra : Moulder

Dato : 01-02-05 00:23

> [...]
>
> Tænk, jeg tror efterhånden, du er Alex Linaas alter ego (slå det op,
> dumpap). I er lige snot-indskrænkede, men dækker hver jeres område. Smart.

Here we go again....!!!

Kan I ikke een gang for alle, udkæmpe de dueller på en mark
en tidlig morgen, og få det afgjort...
Så vi andre blir fri for jeres evindelige jammer og mudderkast..

Moulder

Fra : Christian jacobsen

Dato : 01-02-05 08:17

Jeg tror heller ikke , ham med reklamerne har sejlet ud en tidlig morgen og
set både fisk der springer efter fluer , eller marsvin der jagter i flok ..

Fra : M Jensen

Dato : 01-02-05 10:59

Sig mig engang... er i uvenner eller hvad???

Fra : Kent Hald

Dato : 02-02-05 00:07

Du kalder ham for redskabsfisker, fordi han sætter
et net ud for at fange en fisk.
Hvad er forskellen på det og så at smide en blyklump
med en krog en orm ud. Det er så vidt jeg ved
også redskaber.
Det kan måske være lige så spændende at hale et
garn op, som at hive en krog op.
Vi bruger alle redskaber til at fiske med.
Jeg så godt en som ikke gjordei TV. Han fiskede
med de bare hænder. Men han fik også
grove og direkte fornærmende kommentarer
i denne NG.
Der er åbenbart nogen som ikke har anden
fornøjelse, end at svine andre til, så snart
de ser en mulighed.
Det er der efterhånden blevet for meget af i
denne NG.
Jeg betegner en lystfisker for det som ordet
betyder: Een der fisker af lyst!!!

KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-02-05 13:41

Kent Hald wrote:

> Du kalder ham for redskabsfisker, fordi han sætter
> et net ud for at fange en fisk.
> Hvad er forskellen ...cut...

For mig at se, så er der kæmpe stor forkel på en lystfisker der
aktivt driver sit fiskeri ude i naturen, og så en fritidsfisker, der
ligger hjemme på sofaen og har fritid medens hans selvfiskende
redskaber fisker for ham.

Og på www.fd.dk - skelnes der helt klart imellem lystfiskere,
fritidsfiskere, bierhvervsfiskere og erhvervsfiskere, så der er nok
en forskel, som du bare ikke evner at se...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 14:30

> Og på www.fd.dk - skelnes der helt klart imellem lystfiskere,
> fritidsfiskere, bierhvervsfiskere og erhvervsfiskere, så der er nok
> en forskel, som du bare ikke evner at se...

Kan det for pokker ikke være ligegyldigt hvem der er hvad, og hvem der gør
hvad?
Du bliver ikke nogen bedre lystfisker af at galpe op hver gang du ser et ord
fra en der fisker med garn. Det eneste der kommer ud af det, er alenlange
muddertråde i lystfiskergruppen. Så hellere nogle kortere garntråde, uden
alt det bedrevidende puristiske p..
Hvis du har så meget imod garnfiskere, så skriv det på din hjemmeside (hvor
der jo er billeder nok af dem, er der mon en skabs-garnfisker gent i dig?
, eller forføj dig over på dk.snak.mudderkastning hvor du kan støje alt
det du vil.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-02-05 16:53

Alex Linaa wrote:

> Hvis du har så meget imod garnfiskere, så skriv det på din hjemmeside (hvor
> der jo er billeder nok af dem, ...cut...

Hmm... du er tilsyneladne også halvblind, kan du ikke se, at der er
kutter-nummer på de fjordfiskerbåde som du finder på min hjemmeside,
det er erhvervsfiskere og bierhvervsfiskere, og jeg har intet at
udsætte de folk der har fiskeri som deres levebrød.

Det er naturligvis helt ok at erhversfiskere anveder selvfiskende
redskaber, det er jo et arbejde og ikke en rekreativ hobby, og deres
fiskeri er så gennemreguleret, at evt. problemer med overfiskeri kun
skyldes dem der lovgiver og regulerer fiskeriet.

Det er fritidsfiskerne der udgør et stort problem, og hvert år står
de for det allerstørste antal overtrædelser af lovgivningen, det
fremgår desværre meget tydeligt af Fiskerikontrollens årsrapport.

Derudover er der mange som driver fritidsfiskeri på en uforsvarlig
måde, ved at de i sommerhalvåret kun rygter åleruserne i weekenden
når de er i sommerhuset, det medfører at bifangsterne dør i rusen,
og det sker også hyppigt, at dårligt vejr forhindrer røgtning af
garn, som så får lov til at stå i en hel uge til den flg. weekend.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 19:00

On Wed, 02 Feb 2005 16:52:49 +0100, Niels Riis Ebbesen
> [...]

>det er erhvervsfiskere og bierhvervsfiskere, og jeg har intet at
>udsætte de folk der har fiskeri som deres levebrød.

A hvad? Ud over det er et ganske godt billede, så er der sgu ikke
mange numre på disse "bananskræller":
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_%26_fiskeri/erhvervsfiskeri/_fiskerbaade-03.html

<bla bla bla bla cut>

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-02-05 20:06

Alex Linaa wrote:

> A hvad? Ud over det er et ganske godt billede, så er der sgu ikke
> mange numre på disse "bananskræller":
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_%26_fiskeri/erhvervsfiskeri/_fiskerbaade-03.html

Tja... og så er det lige et billede, som er over 35 år gammelt, og
derfor fra før den tid, hvor fiskerierhvervet blev gennemreguleret.

Og på min hjemmeside kan du også finde billeder af et gerningssted,
hvor der er blevet begået et bestialsk mord, men det er jo ikke
ensbetydne med, at jeg går ind for at begå mord...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 20:25

On Wed, 02 Feb 2005 20:06:25 +0100, Niels Riis Ebbesen

>Tja... og så er det lige et billede, som er over 35 år gammelt, og
>derfor fra før den tid, hvor fiskerierhvervet blev gennemreguleret.

Nu var det ikke mig der ordret påstod:

>at der er kutter-nummer på de fjordfiskerbåde som du finder på min hjemmeside

Men jeg burde have vidst at man altid skal have en sund portion
skepsis, når det kommer til udtalelser fra dig.

Hvad med dette:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_%26_fiskeri/erhvervsfiskeri/_fritidsfiskere-79.html

Det (blandt mange andre) kalder du selv for "fritidsfiskere"

Og hermed slut for mit vedkommende, i en marginal del af en tråd om
noget helt andet, som du afsporede for snart mange indlæg siden.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-02-05 21:33

Alex Linaa wrote:

> Og hermed slut for mit vedkommende, i en marginal del af en tråd om
> noget helt andet, som du afsporede for snart mange indlæg siden.

Ja - jeg må endnu en gang konstatere, at du trods mange års brug af
Usenet, stadig ikke har lært debattere sagligt, og holde dig til
emnet, så jeg stopper også her.

Og vi har endnu til gode, at du forklarer os, hvorfor du mener, at
det er rimmeligt, at reskabsfiskerne kalder sig lystfiskere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 21:58

On Wed, 02 Feb 2005 21:32:54 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Ja - jeg må endnu en gang konstatere, at du trods mange års brug af
>Usenet, stadig ikke har lært debattere sagligt, og holde dig til
>emnet, så jeg stopper også her.

LMAO - Så har vi hørt det med

>Og vi har endnu til gode, at du forklarer os, hvorfor du mener, at
>det er rimmeligt, at reskabsfiskerne kalder sig lystfiskere...

Hvorfor skulle jeg forklare det? Jeg er, som jeg skrev, totalt
ligeglad med hvem der kalder sig hvad. Jeg har hverken noget imod
redskabsfiskere eller stangfiskere, og hvis de vælger at kalde sig
"Blå ugler", er det fint med mig. Jeg er hverken purist, eller snobbet
som dig.

Fra : Claus

Dato : 02-02-05 23:58

Hør lige her, Punkt 1: Tag den kasse der står under under dit skrive bord og
klip alle ledningerne over og smid lortet ud, Punkt 2 : Find dine
fiskestænger ( Det er de støvede lange tynde banditter der står ovre i
hjørnet ) , Punkt 3 : Gå ud af døren ( Det er den med håndtag ) ,Punkt 4 :
Find noget vand og begynd at fiske ( Måske fanger du noget hvis ikke der har
været en lystfisker før dig ) , og lad dem der prøver at have en god debat
om lystfiskeri være i fred. på forhånd tak .

CP

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 08:01

"Claus" <corry9@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> og lad dem der prøver at have en god debat
> om lystfiskeri være i fred. på forhånd tak .

Hvor i alverden ser du lystfiskeri i denne tråd, inklusive dit eget første
indlæg?
Alt (ud over det første indlæg), er en gang OT og ordkløveri, startet af Hr.
Ebbesen. Det eneste jeg bad ham om var at holde sine hadske holdninger ude
af gruppen, så vi netop kunne slippe for de gentagne OT-tråde om det samme,
gang på gang.
Tænk forresten over at det også er dig der holder liv i en OT-debat, ved at
smide sådan et indlæg ind efter den er ved at klinge af.

/Alex

Fra : Christian jacobsen

Dato : 03-02-05 07:48

Jeg er hverkendum eller blind , men agter stadigvæk at kalde mig selv for
lystfisker , selvom jeg har båd og garn , de fisk jeg fanger mens , jeg
arbejder er ikke til videresalg , men til eget forbrug, og bliver fanget om
natten når jeg arbejder, det er det nemlig også nogen der gør , og derefter
bliver garnene røgtet om morgenen inden , du får tændt for composteren og
begynder at vrøvle.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-02-05 14:47

Christian jacobsen wrote:

> [...]
> bliver garnene røgtet om morgenen inden , du får tændt for composteren og

Når fritidsfiskere sætter deres garn om natten, så er det fordi, at
på det tidspunkt kan de bedre slippe af med at sætte dem inden for
100 meters linien og i fredningsbælterne.

Så jeg forstår godt, at du skammer sig over at være fritidsfisker,
og du derfor foretrækker at kalder dig for lystfisker.

Det er nemlig sådan, at der er ca. 30.000 som har løst
fritidsfiskertegn og knap 200.000 som har løst lystfiskertegn, men
Fiskerikotrollen har i mange år haft væssentlig flere sager med
ulovlige fritidsfiskerredskaber, end der har været sager med
lystfiskere som fiskede uden fisketegn, eller på anden måde
overtrådte reglerne.

Og en del af de sager, hvor Fiskerikotrollen har taget folk som
fiskede uden fisketegn, er sager med turister, som ikke har været
opmæksom på lovgivningen.

Og en familiefar der til sønneke køber en 298 kroners fiskestang i
supermarket, tænker måske ikke på, at han skal skal ha' et fisketegn
for at lære sønnen hvordan han skal fiske med stangen.

Det er derimod temmelig usansynlig, at man kan anskaffe sig en båd,
garn, ruser, vager o.s.v. uden at blive opmærksom på, at der er
lovgivning som regulerer den type fiskeri.

Og fællesnævneren for alle de lovovertrædelser som begås af
fritidsfiskerne er også, at der er gjort alt for at skjule de
ulovlige redskaber, og hvem der ejer dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 15:04

> Når fritidsfiskere sætter deres garn om natten, så er det fordi, at
> på det tidspunkt kan de bedre slippe af med at sætte dem inden for
> 100 meters linien og i fredningsbælterne.

Hold nu kæft, du er et fjols at høre på med dine evindelige
generaliseringer.
Smut ud og fisk, hop ind i dit kamera, eller lav et par hjemmesider, men fri
os fra dit bavl her i lystfiskergruppen. Der var så roligt i den tid du var
fraværende.

Fra : Kent Hald

Dato : 04-02-05 02:54

Fyren har jo tydeligvis den indstilling at alle,
der ikke har samme meninmg som ham
absoluy må være kriminelle.
Han må jo lide af vrangsforestillinger
eller forfølgelsesvanvid.
Han har i hvert fald en forkvaklet tankegang.
Man kommer til at tænke på det gamle ordsprog:
"Tyv tror hver mand stjæler"!!!
KH

Fra : Christian jacobsen

Dato : 04-02-05 08:13

Der er brådne kar allevegne , hvem kender ikke historien om lystfiskeren der
ikke kan kende forskel på laks eller ørred når fisken kun er 5ocm. Og det
samme med hvem fiskekontrollen fanger , hænger måske også sammen med hvor
meget der bliver kontrolleret hos lystfiskerne , jeg har ikke vist min kort
en eneste gang i den tid det har eksisteret , når jeg er ude med stangen ,
men nok mellem 10 til 15 gange , når der har været garn med , og uden bøde
eller formaninger , så vi er da NOGLE DER OVERHOLDER REGLERNE..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-05 16:07

Christian jacobsen wrote:

> [...]
> men nok mellem 10 til 15 gange , når der har været garn med , og uden bøde
> eller formaninger , så vi er da NOGLE DER OVERHOLDER REGLERNE..

Der er nok en vis logik i, at Fiskerikontrollen målretter deres
kontrolarbejde, så det focuseres på de områder, hvor de finder flest
overtrædelser af lovgivningen.

Det er li'som med Politiet, de går heller ikke på jagt efter
hash-puschere i Hellerup lystbådehavn, de ved godt, at de får meget
mere ud af at focucere indsatsen på Christiania, og i div. hashklubber.

Og så er der generelt en meget høj moral og selvjustits blandt
lystfiskere, og der er næppe nogen lystfiskere som er så dumme, at
de stiller sig op og fisker i et fredningsbælte.

Det derimod ikke et særsyn, at Fiskerikontrollen finder uafmærkede
garn, som helt spærer for et vandløbs udløb i havet.

Blandt fritidsfiskere er der nemlig en meget stor foragt overfor
omsætningsforbudet og begrænsningen i antallet af redskaber, og det
er det en generel holdning, at det er ok at omgå reglerne.

Og nej, jeg har principielt ikke noget imod, at der er nogen som på
hobby-basis ønsker at fiske med faststående selvfiskende redskaber,
lovgivningen skal bare justeres, så hver fritidsfisker kun må fiske
med et enkelt redskab (et garn el. en kasteruse el. en krogline m
100 kroge), og så skal det være sådan, at fritidsfiskeren skal blive
ved hans redskab så længe det fisker.

Og så mener jeg stadig, at fritidsfisker bør bede styregruppen om at
få oprettet en selvstændig gruppe, så vi ikke skal høre på deres
sludder her lystfiskergruppen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian jacobsen

Dato : 04-02-05 16:17

Så lige en sidste ting , hvor tit er du blevet kontrolleret af
kontrollen?????Og nogen anden i gruppen for den sags skyld?????

Fra : Robert Piil

Dato : 04-02-05 18:56

Christian jacobsen wrote:
> Så lige en sidste ting , hvor tit er du blevet kontrolleret af
> kontrollen?????Og nogen anden i gruppen for den sags skyld?????

Jeg møder dem da ind imellem. Oftest er jeg dog blevet kontrolleret af
lokale foreningsfolk ved diverse åer. De har tjekket både dagkort og
fisketegn. Jeg er ikke klar over hvilken hjemmel de har til det sidste.

Jeg har også et par gange, hvor jeg ikke selv fiskede, mødt dem, hvor de
bla. har taget et par tyske lystfiskere med en lejet båd fuld af
undermålertorsk i Strib.

Hvis man regner på risikoen for at blive taget for ulovlig fiskeri, er
den dog ikke stor.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-05 19:34

Robert Piil wrote:

> Jeg har også et par gange, hvor jeg ikke selv fiskede, mødt dem, hvor de
> bla. har taget et par tyske lystfiskere med en lejet båd fuld af
> undermålertorsk i Strib.

Jeg kender en direktør for en større dansk elektronikvirksomhed, der
for en del år siden gik på børsen med virksomhedden, og han blev så
rig, at han købte en stor Grand Banks motorbåd til 2,8 mill kroner.

Den vellykkede børsintroduktion og bådkøbet skulle naturligvis
fejres, og direktøren inviterede alle firmaets ledende medarbejdere
med på en sejl- og fisketur.

Alle var selvfølgelig ude og købe sig en fiskestang til turen, men
ingen af dem vidste eller opdagde, at de også skulle have et fisketegn.

Og så gik det sådan, at de blev stoppet af Fiskerikontrollen, og det
kostede dem en bøde på 1.000 kroner pr. mand, men pyt, deres
forseelse var jo ikke med forsæt, og de havde nok råd til bøden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 09:28

> Og så gik det sådan, at de blev stoppet af Fiskerikontrollen, og det
> kostede dem en bøde på 1.000 kroner pr. mand, men pyt, deres
> forseelse var jo ikke med forsæt, og de havde nok råd til bøden...

Og den løgnehistorie kan du selvfølgelig dokumentere, ikke? Du kan starte
med at dokumentere, at de fik en bøde på 1.000 kroner pr. mand.

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 07-02-05 01:34

> Og så gik det sådan, at de blev stoppet af Fiskerikontrollen, og det
> kostede dem en bøde på 1.000 kroner pr. mand, men pyt, deres forseelse var
> jo ikke med forsæt, og de havde nok råd til bøden...

Bøden for ikke at have betalt fisketegn er ikke 1000,- kr. Den er fire gange
prisen på et 12-måneders kort (altså indtil sommeren 2004 på 400,- kr, siden
da 500,- kr). Men det får de jo nok ikke mindre råd af.......

mvh

Steen Lindkvist
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 09:31

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lokale foreningsfolk ved diverse åer. De har tjekket både dagkort og
> fisketegn. Jeg er ikke klar over hvilken hjemmel de har til det

De har ingen hjemmel til hverken det første eller det sidste.

> Hvis man regner på risikoen for at blive taget for ulovlig fiskeri, er
> den dog ikke stor.

Jeg fisker laks på Bornholm i påsken, og der har fiskerikontrollen været
flere gange. Det er også en ganske god lejlighed, da man inden for få mil
kan kontrollere et trecifret antal småbåde.

Fra : Mikael K

Dato : 05-02-05 10:24

On 5-Feb-2005, "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> De har ingen hjemmel til hverken det første eller det sidste.

Der er flere lystfiske-foreninger hvor det i vedtægterne er pålagt
medlemmerne at kontrollere, om folk de ser fiske i de respektive vande har
anskaffet gyldigt fisketegn.
Så jo... der er hjemmel til det...
Dog kan de ikke udstede bøder eller konfiskere fangst/grej m.m. sådan som
den egentlige fiskeri-kontrol kan/gør.

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 10:36

"Mikael K" <noreply@usenet.com> skrev i en meddelelse

> Der er flere lystfiske-foreninger hvor det i vedtægterne er pålagt
> medlemmerne at kontrollere, om folk de ser fiske i de respektive
> vande har anskaffet gyldigt fisketegn.
> Så jo... der er hjemmel til det...

Det kan stå i nok så mange vedtægter - de har stadig ingen hjemmel. Hvis jeg
bliver afkrævet fisketegn af en tilfældig forbipasserende, er jeg i min
fulde ret til at ignorere vedkommende - og så kan denne person være nok så
meget medlem af nok så mange foreninger.

Vi lever heldigvis i et land, hvor alene politi og lignende offentlige
myndigheder har hjemmel til at afkræve borgerne den slags.

> Dog kan de ikke udstede bøder eller konfiskere fangst/grej m.m. sådan
> som den egentlige fiskeri-kontrol kan/gør.

Det eneste, man som "civilist" kan gøre, er at foretage en civil anholdelse,
hvis man er vidne til en straffelovsovertrædelse. En sådan civil anholdelse
risikerer hurtigt at ende med en sigtelse for ulovlig frihedsberøvelse
og/eller vold, så generelt skal man overlade den slags til politiet.

Manglende fisketegn er forresten ikke en straffelovsovertrædelse.

Fra : Mikael K

Dato : 05-02-05 12:43

> [...]

> fulde ret til at ignorere vedkommende - og så kan denne person være nok så
> meget medlem af nok så mange foreninger.

Her må jeg sige mig uenig..

Når man køber et fisketegn, dags-, uge- eller års-kort, er der nogle
betingelser der skal overholdes for at måtte benytte fiskevandet.
Typisk står der at det skal forevises på ethvert forlangende. Desuden ofte
at man har ret til at bede andre fremvise deres fisketegn til pågældende
vand.
Og hvis der konstateres overtrædelser af enten vedtægter eller fiskeriloven,
har man oftest *pligt* til at indberette det.

Ved *ikke* at ville fremvise fisketegnet på anmodning, overtræder du dermed
en af betingelserne for at måtte fiske i pågældende vand.
Og personen du nægter dette til, er dermed nød til at indberette det som
brud på vedtægten...

Ønsker man at benytte et givent fiske-vand, underlægger man sig og
accepterer de betingelser der gælder for fiskevandet.
Og dermed accepterer man også, at en "tilfældig forbipasserende" har hjemmel
til at se ens fisketegn.

Fra : Christian jacobsen

Dato : 05-02-05 16:07

Og det var lige det jeg mente, småbåde er fri til afskydning , men hvr ofte
tager de en tur ud til stranden for at efterse kort , og især her i det
sønderjydske , er det ofte sådan at når vores gæster sydfra har betalt et år
eller 2 , og der ikke har været nogen form for kontrol , hvorfor så betale
for noget der ikke bliver kontrolleret
alligevel.news:cu207v$b7a$1@news.cybercity.dk...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-05 11:34

Christian jacobsen wrote:

> [...]
> eller 2 , og der ikke har været nogen form for kontrol , hvorfor så betale

Tja... som nævnt i et andet indlæg, så focuserer Fiskerikontrollen
deres indsats der, hvor der sker flest lovoertrædelser, det er
li'som fritidsfiskere og lystfiskere, de "fisker" der hvor chanchen
for fangst er størst.

Og hvis det ved en tilfældig stikprøve viser sig, at der er mange
tyske lystfiskerturister som fisker uden fisketegn, så kan du være
helt sikker på, at Fiskerikontrollen laver en stribe kontroller de
steder, hvor der er mange tyske lystfiskerturister.

Og når en udlænding bliver taget uden fisketegn, så skal bøden på
1.000 kroner betales på stedet, og hvis vedkommende ikke kan/vil
betale, så bliver vedkommende indbragt på den lokale politistation
som konfiskerer alt fiskegrejet.

Hvis tyske lystfiskere vil fiske her i Danmark, så skal de bare
slippe 100 kroner for et fisketegn, så hvis du er vidende om steder,
hvor tyske lystfiskerturister fisker uden fisketegn, så skal du
ringe og fortælle det til Fiskerikontrollen, du kan finde
telefonnummeret på www.fd.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-02-05 11:57

> [...]
> 1.000 kroner betales på stedet, og hvis vedkommende ikke kan/vil
> betale, så bliver vedkommende indbragt på den lokale politistation

Du digter som sædvanligt. Er du mytoman, nils gris?

Fra : Moulder

Dato : 06-02-05 09:45

> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> De har ingen hjemmel til hverken det første eller det sidste.

> [...]

Du vrøvler gør du...
Prøv du at tage en tur til Karup Å. der vil du helt sikkert
løbe ind i en kontrollør. Hvis du siger til ham at han kan
rende og hoppe, da han ikke har hjemmel til at forlange at
du viser ham dit dagkort, og dit fisketegn.
Så kan jeg garantere dig at der ikke vil gå mange minutter
før du bliver taget i hoved og røv sendt væk fra åen.

Moulder

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-02-05 10:02

> Så kan jeg garantere dig at der ikke vil gå mange minutter
> før du bliver taget i hoved og røv sendt væk fra åen.

Så du mener altså, brug af vold er det samme som hjemmel? Der er vist kun
én, der vrøvler her, og det er ikke mig.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-05 11:45

Moulder wrote:

> Så kan jeg garantere dig at der ikke vil gå mange minutter
> før du bliver taget i hoved og røv sendt væk fra åen.

Ja... og hvis det tilfældigvis er et par af de håndfaste typer, der
står for kontollen den pågældne dag, så gider de ikke høre på en dum
kjøvenhavner, og så er der store chancher for, at "hatteæderen" og
hans fiskegrej kommer ud på en lille rask svømmetur...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 06-02-05 13:42

Niels Riis Ebbesen wrote:

[...]

Så han må åbenbart også gå ind for vold,
men det kan de flrste af hans indlæg jo også
tyde på.
Og han hader jo alle fiskere, der ikke har samme
mening som ham.
Men nu er han endelig kommet helt ud af busken.

KH.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-05 14:11

Kent Hald wrote:

> Så han må åbenbart også gå ind for vold,
> men det kan de flrste af hans indlæg jo også
> tyde på.

Tja Kent... du bør undlade at fremføre dumme og platte
insinuationer, som du ikke har belæg for.

En konstatering af, at man ved nogle jydsk vandløb godt kan risikere
at støde på lokale fisketegnskontrollører, som ikke går af vejen for
en mindre håndgribelighed, hvis man spiller fræk overfor dem, er jo
ikke ensbetydne med, at jeg går ind for vold...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian jacobsen

Dato : 07-02-05 07:45

Dum og plat , spørgsmål hvornår er bøden steget til 1000kr..?Håndgribelig er
måske ikke en form for vold?Inderst inde kan jeg godt se hvorfor du er
selvstændig , hvem fanden kunne arbejde sammen med dig , du er vel også
ungkarl?

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 07-02-05 01:25

> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> De har ingen hjemmel til hverken det første eller det sidste.

Ikke korrekt. I min forening har vi fire mand, som er autoriseret af
fiskeridirektoratet til at kontrollere fisketegn ved vores fiskevand, og de
har i allerhøjeste grad hjemmel til både at kontrollere fisketegn og uddele
girokort med bøder. Hjemmelen er udstedt i henhold til Fiskerilovens § 129.
I alle de foreninger, jeg i det daglige har kontakt med som
foreningsformand, og som råder over fiskevand i ferskvand, har man mindst én
mand med denne autorisation.

Og selvfølgelig har de hjemmel til at kontrollere dagkort. Det er ovenikøbet
muligt at indstævne den man kontrollerer uden gyldigt dagkort for byretten
(at fiske på steder, hvor man ikke har fiskeret er ikke lovgivningsmæssigt
underlagt fiskerikontrollens område, men er derimod underlagt det, der
hedder "privat påtale" - Fiskerilovens § 136)

Derimod er det kun fiskerikontrollens ansatte, der kan udføre kontrol af
fisketegn og udstedelse af bøder ved saltvandsfiskeri.

mvh

Steen Lindkvist
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 07-02-05 01:42

En lille tilføjelse:

Både fisketegn og dagkort er juridiske dokumenter, der dokumenterer betaling
for en ydelse. Med muligheden for at udskrive kvitteringer på sin egen
printer opstår selvsagt også risikoen for forfalskninger af tegn og kort. Og
så er vi pludselig ovre i straffelovens bestemmelser. Dette takseres nemlig
som dokumentfalsk! Såvidt jeg er blevet oplyst fra folkene bag Dagkort.dk
havde man den første sag af denne type allerede i det første år af
Dagkort.dk's levetid.

mvh

Steen Lindkvist
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-02-05 13:22

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4206b77a$0$29850$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> fiskeridirektoratet til at kontrollere fisketegn ved vores fiskevand,
> og de har i allerhøjeste grad hjemmel til både at kontrollere

Godt så. Jeg bliver antastet af én af dine autoriserede kontrollører, og
afkrævet fisketegn. Jeg nægter at fremvise dette, og nægter i øvrigt 1) at
legitimere mig og 2) at forlade stedet. Hvilken hjemmel har dine
kontrollører nu? Jeg forudsætter, at vi snakker om foreningsfolk med den i
§129 nævnte autorisation.

> Og selvfølgelig har de hjemmel til at kontrollere dagkort.

Selvfølgelig har de ikke det. Jeg har nærlæst §129, og der gives ikke
hjemmel til andet end følgende: "Opsynsmanden fører tilsyn med, at loven,
regler fastsat i medfør af loven samt afgørelser eller med Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri indgåede overenskomster m.v. overholdes ved
det fiskevand, som de i stk. 1 nævnte fiskeriforeninger kan disponere over."

Jeg har som borger kun pligt til at fremvise papirer til øvrighedspersoner,
og jeg har forresten alene pligt til at legitimere mig for politiet. Den
autorisation, der nævnes i §129, udhuler ikke mine borgelige rettigheder.

Dine kontrollører er i deres fulde ret til at tilkalde politiet eller
fiskerikontrollen på given foranledning, men det er en ret, alle borgere
har - med eller uden autorisation.

> [...]
> er ikke lovgivningsmæssigt underlagt fiskerikontrollens område, men
> er derimod underlagt det, der hedder "privat påtale" - Fiskerilovens

Hvordan vil du indstævne personer, hvis identitet du ikke er bekendt med?

> Derimod er det kun fiskerikontrollens ansatte, der kan udføre kontrol
> af fisketegn og udstedelse af bøder ved saltvandsfiskeri.

Fiskerikontrollen udsteder ikke bøder ved manglende statsfisketegn.

Fra : Mikael K

Dato : 07-02-05 18:43

On 7-Feb-2005, "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> afkrævet fisketegn. Jeg nægter at fremvise dette, og nægter i øvrigt 1) at
> legitimere mig og 2) at forlade stedet. Hvilken hjemmel har dine

Jens B., jeg prøver lige igen da du åbenbart valgte at ignorere mit
tidligere indlæg.

Når du køber et fiskekort til et givent vand, er der i de fleste tilfælde en
betingelse på kortet, at det skal fremvises på ethvert forlangende.
Idet du betaler for kortet, accepterer du også de betingelser der gælder for
brugen af fiskevandet.
Herved accepterer du således selv, at "alle" har hjemmel til at kontrollere
dit fiskekort på forlangende.
Vil du ikke dette, bryder du betingelsen for brug af fiskevandet. Og så har
du i realiteten ikke længere lov at benytte pågældende fiskevand.

Men hvorfor denne stejle holdning om at der ikke er nogen der har hjemmel
til at kontrollere dit kort?
Er det for at dække over, at du måske dyrker at fiske "gratis"?

Hvilken mulig legitim interesse har du i, ikke at ville fremvise et
fiskekort?

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-02-05 20:39

> Jens B., jeg prøver lige igen da du åbenbart valgte at ignorere mit
> tidligere indlæg.

Det er ikke bevidst.

> [...]
> gælder for brugen af fiskevandet.
> Herved accepterer du således selv, at "alle" har hjemmel til at
> kontrollere dit fiskekort på forlangende.

Ja, men nu snakker vi om personer, der _ikke_ har løst fisketegn, og derfor
ikke har indgået nogen aftale.

> Men hvorfor denne stejle holdning om at der ikke er nogen der har
> hjemmel til at kontrollere dit kort?

Det er såmænd ikke min "stejle holdning". Der er de rettigheder, enhver
dansker har. Vi skal alene stå til ansvar overfor statsmagten - ikke overfor
diverse mere eller mindre selvbestaltede "kontrollører".

> Er det for at dække over, at du måske dyrker at fiske "gratis"?

Du mener altså, at fordi jeg rejser en principiel debat, er jeg tyvfisker?

> Hvilken mulig legitim interesse har du i, ikke at ville fremvise et
> fiskekort?

vI lever i Danmark, hvor vi ikke skal fremvise legitimation eller anden form
for papirer til hvem-som-helst. Det er en rettighed, vi skal være glade for
at have - en rettighed, jeg til enhver tid vil kæmpe for at bevare.

Du har vist forresten ikke set et indlæg fra min side, hvor jeg opfordrer
til tyvfiskeri, har du?

Fra : Claus

Dato : 07-02-05 21:28

Jens hør lige her
Hvis du fisker i "private" vande , ved private menes der ferskvand der af
pågældene lodsejer er givet lov ( lejet) ud til forening eller andet, og der
er pligt til at indløse fiskekort ( Ud over det statslige ) SKAL det
fremvises på forlangende , hvis ikke du vil det og står der og snakker om
dine borgerlige rettigheder , så kan du være ret sikker på at et par jyder i
blå kansas er temlig ligeglade med dig og følger dig væk, hvis du stadig
stejt holder på din mening og måske endda kontakter politiet vil du i 99 ud
af 100 tilfælde få at vide : Politiet har andre ting at tage sig til , så
hvorfor ikke bare være som alle vi andre der bare viser vores kort og
samtidig får en god snak med de lokale.

Velkommen til Jylland

Claus

Fra : Mikael K

Dato : 08-02-05 00:48

> Ja, men nu snakker vi om personer, der _ikke_ har løst fisketegn, og
> derfor ikke har indgået nogen aftale.

Jeg er af den overbevisning, at langt den største del af trådens
læsere/skribenter har opfattet det som (især) gældende fiskeri i
fisketegns-pligtigt ferskvand... Og ikke "blot" i vand dækket af det
statslige fiskekort.
Og hvis de ikke har indløst fisketegn (privat og/eller statsligt), hvad er
det så vi diskuterer?! Er det tyvfiskere, og hvorvidt disse "gratister" skal
have lov til at fiske i fred uden at blive antastet og udsat for ydmygelsen
i en konfrontation med ikke at have indløst det krævede fisketegn?

> Det er såmænd ikke min "stejle holdning". Der er de rettigheder, enhver
> dansker har. Vi skal alene stå til ansvar overfor statsmagten - ikke
> overfor diverse mere eller mindre selvbestaltede "kontrollører".

I relation til private/kontrollerede fersk-vande, skal man selvfølgelig
frivilligt dokumentere sit legale ophold/fiskeri. Uden argumentation.
Kommer grundejere i tvivl, stillet overfor stejle personer der ikke vil
fremvise gyldigt fiskekort til området, ender det blot med at de stopper med
at ville stille fiskeretten til rådighed.
Derfor er det i alles interesse, at der er så stor samarbejdsvilje/venlighed
som muligt tilstede... Vi skal s'gu være taknemmelige for at de vil lade os
komme til..!

> Du mener altså, at fordi jeg rejser en principiel debat, er jeg tyvfisker?

Nej. Jeg forsøger blot at forstå årsagen til din holdning.
Men du taler nu selv om *folk* der _ikke_ har løst fisketegn, og dermed ikke
har indgået en aftale...? Er det så ikke "tyvfiskeri"... Eller hva'..??

Skulle det pågældende ferskvand være "frit" fiske-vand, så tror jeg såmænd
heller ikke der kommer nogen og beder om fremvisning af fisketegn.
Er det tilgengæld en P&T-sø, tror jeg nok at tilsyns-personen vil være
temmelig kontant hvis du fisker uden indløst dags-kort.

> [...]
> glade
> for at have - en rettighed, jeg til enhver tid vil kæmpe for at bevare.

Bortset fra ovenstående forklaring om evt. tyvfiskeri, så kan jeg ikke se
nogen grund til at ville nægte at vise sit fiskekort.
Ej heller en venstre-orienteret holdning om "en rettighed som dansker, til
ikke at fremvise legitimation eller anden form for papirer...".
Det ligner mere et autonomt argument for at "ingen skal kontrollere mig..!.
Og forsøger de, tager jeg en elefanthue på og nægter at give mig til
kende...".

Allerhøjst kan det jo give en god anledning til at komme i snak med de
lokale folk, og få udvidet sit kendskab til de lokale "guldgruber".

> Du har vist forresten ikke set et indlæg fra min side, hvor jeg opfordrer
> til tyvfiskeri, har du?

Bestemt nej...
Dog skriver du nu selv, at det drejer sig om folk der ikke har indløst
fisketegn..?!
Og i dine tidligere indlæg i tråden, omtaler du dig selv som den der vil
nægte at fremvise fisketegn..??!
Hvorledes skal det så opfattes?

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-05 10:36

> [...]
> fisketegn..?!
> Og i dine tidligere indlæg i tråden, omtaler du dig selv som den der

Debatten er løbet ud i sandet, hvilket bl.a. er min skyld. Det startede med,
at jeg svarede på et simpelt spørgsmål om, hvem der havde hjemmel til hvad.
Det tillod jeg mig at svare på, og nu diskuterer vi pludselig rimeligheden i
at fremvise gyldigt fisketegn eller ej.

Lad mig slå fast én gang for alle: Jeg kunne ikke drømme om at fiske uden
gyldigt fisketegn. Jeg opfordrer ikke andre til at fiske uden gyldigt
fisketegn. Jeg vil til enhver tid fremvise mit fisketegn til rette
vedkommende på opfordring, dvs. til fiskerikontrollen eller til en
kontrollør, der korrekt legitimerer sig. Længere er den ikke.

Ovenstående ændrer dog ikke ved, at vi som borgere i Danmark har nogle
grundlæggende rettigheder, der ikke kan fraviges, lige meget hvor meget, der
råbes og skriges. Og Niels Riis Ebbesens løgnehistorier om bøder på 1.000
kroner, tyske turister der slæbes med, konfiskation af udstyr og trusler om
vold ved fiskevandet gør ikke snakken mere lødig.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-05 19:01

Christian jacobsen wrote:

> Så lige en sidste ting , hvor tit er du blevet kontrolleret af
> kontrollen?????Og nogen anden i gruppen for den sags skyld?????

Nu forholder det sig desværre sådan, at fritidsfiskernes ulovlige
garn- og rusefiskeri er så omfattende, at Fiskerikontrollen må
afsætte meget store resoucer, for at holde det i skak, og derfor er
der naturligvis mindre tid til kontrol af lystfiskere.

Men ved de fleste af de vandløb, hvor lystfiskere kan købe dagkort
eller gennem en forening har fiskeret, er der er iøvrigt en ret
effektiv egenkontrol.

Blandt fritidsfiskere er det lige modsat, for når Fiskerikontrollens
kutter sejler forbi Hundested og ind i Roskilde Fjord, så går der en
telefonkæde i gang, så i løbet af et kvarter, er alle fritidsfiskere
helt ned til Roskilde er advaret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : leif Nielsen

Dato : 04-02-05 21:17

Niels Riis Ebbesen skrev i meddelelsen
<42038F9A.9070502@niels-ebbesen.net>...

>Og så er der generelt en meget høj moral og selvjustits blandt
>lystfiskere, og der er næppe nogen lystfiskere som er så dumme, at
>de stiller sig op og fisker i et fredningsbælte.

Hvis du besøger Østfyn kan du se det til hver en tid .

Leif

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-05 21:25

leif Nielsen wrote:

> Hvis du besøger Østfyn kan du se det til hver en tid .

Det skal du bare fortælle Fiskerikontrollen, så er jeg ret sikker
på, at de kikker forbi det pågældne sted...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : leif Nielsen

Dato : 04-02-05 21:52

Niels Riis Ebbesen skrev i meddelelsen
<4203DA23.1000508@niels-ebbesen.net>...

>Det skal du bare fortælle Fiskerikontrollen, så er jeg ret sikker
>på, at de kikker forbi det pågældne sted...

Nu er det sådan at de bruger Nyborg og Kerteminde havne til at skifte
besætning i og at de for at komme til og fra de to havne kører de lige
forbi to steder hvor man kan se der fra vejen .Man må vel antage at de kan
tage noget af sig selv

Leif

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-05 22:06

leif Nielsen wrote:

> [...]
> besætning i og at de for at komme til og fra de to havne kører de lige
> forbi to steder hvor man kan se der fra vejen .Man må vel antage at de kan

Ikke forstået - kan du ikke lige prøve at forklare det lidt mere
præcist...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 04-02-05 23:39

Så skal de også en tur op langs Limfjorden
mellem Skive og Aggersund. Der er flere
spændende å- udløb, forresten også mellem
Aggersund og Hals.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-02-05 00:56

Kent Hald wrote:

> Så skal de også en tur op langs Limfjorden
> mellem Skive og Aggersund. Der er flere
> spændende å- udløb, forresten også mellem
> Aggersund og Hals.

Normalt gælder der den regel, at vandløb på over 2 meters bredde har
en permanent fredningszone, der gælder hele året. Fredningszonen er
en halvcirkel med radius på 500 m og centrum i selve mundingen. I
tilgift skal der være et gennemgangsbælte på 500 m's bredde og 100
m's længde ret ud for vandløbet.

Så man bør af princip påtale det, hvis man ser nogen fiske indenfor
fredningsbæltet, og hvis de ikke straks stopper fiskeriet, så bør
man ikke tøve med at anmelde det til Fiskerikontrollen.

Man skal dog være opmærksom på, at der desværre er rigtig mange små
vandløb (under 2 meters bredde), hvor der ikke er et permanet
fredningsbælte, ved sådanne vandløb gælder fredningszonen kun i
perioden 16. september - 15. januar. Det svarer til to måneder før
fredningen af farvede havørreder og frem til udløbet af denne.

Og for at gøre det lidt svært, så findes der også mindre vandløb,
som er under 2 meter bredde, hvor der ved en særlov er indført en
lokal fredning, der gælder hele året. En sådan fredning vil altid
være tydeligt skiltet og afmærket.

Men det er til gengæld en helt fast regel uden undtagelser, at der
ingen steder må fiskes med nedgarn tættere på land, end 100 meter
fra lavandslinien.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 06-02-05 13:47

Spar på blækket,
Alt det der ved jeg udmærket,
så det behøver du ikke at belære mig om.

KH