Multihjul - udveksling
Fra : Thorkil Jensen

Dato : 25-01-05 19:24

Jeg står for at skal købe mit første multihjul, og når jeg studerer de
forskellige er der forskel på udvekslingen - typisk 4,1:1 eller 5,3:1 eller
lign. Jeg fisker som regel på 15 til 25 meter vand og de fleste fangster er
mellemstore torsk. Er der den helt store forskel på disse hjul, og hvis -
hvad skal jeg så vælge.
Mvh. Thorkil Jensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-01-05 09:33

Thorkil Jensen skrev:

> Jeg står for at skal købe mit første multihjul, og når jeg studerer de
> forskellige er der forskel på udvekslingen - typisk 4,1:1 eller 5,3:1

Udvekslinger er jo et udtryk for hvor mange gange
tromlen roterer for hver omdrejning af håndtaget.
Tromlens omkredes får dermed væsentlig indflydelse
på hvor hurtigt du rent faktisk spinner ind.
Hvis omkredsen på spolen, efter at du har sænket
pirken, er ca. 12cm vil hver omdrejning bringe
pirken nærmere med henholdsvis 49cm (4,1) eller
64cm (5,3).
Men hvis hjulet med 4,1 udveksling har en høj smal
tromle og omkredsen bliver 15cm, får du også 64cm line
ind for hver omdrejning. Eftersom du til pirkefiskeri
"pumper" fisken op tror jeg ikke det har den helt
store indflydelse hvad du vælger. Til kastefiskeri
derimod har det betydning for hvor hurtigt du spinner
ind, og så kan det ha' meget stor indflydelse på om
du kommer ned på bunden eller ej.

Peter Schrøder

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 26-01-05 18:19

Mange tak for svarene - så blev jeg lidt klogere. Med de dybder jeg fisker
på, kan jeg se det ikke har den store betydning, og hvis man har rigelig med
line - evt. en 0.60 inderst og derpå en fletline - på et hjul med lille
udveksling, er det nok hip som hap.

mvh. Thorkil Jensen

www.agger-baadelaug.dk

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 26-01-05 16:59

Jeg ville vælge det med den store udveksling, da man så skal dreje færre
gange rundt, og det er hurtigere at arbejde med.

Carsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-01-05 11:26

"Carsten Jørgensen" <cjng3_slet@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vælge det med den store udveksling, da man så skal dreje
> færre gange rundt, og det er hurtigere at arbejde med.

Det kommer sør'me an på, hvad der hænger i den anden ende.

Stor fisk/stor udveksling = hårdt arbejde, der kan være næsten umuligt og
som tager lang tid
Stor fisk/lille udveksling = knapt så hårdt arbejde, der samtidig tager lidt
mindre tid
Lille fisk/lille udveksling = let arbejde, der tager lidt tid
Lille fisk/stor udveksling = letteste og hurtigste arbejde

Ganske som gearet på en cykel. Ingen tager vel Geels Bakke i højt gear, hvis
man kan vælge et lavt.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/24/05)

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 27-01-05 19:57

> "Carsten Jørgensen" <cjng3_slet@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer sør'me an på, hvad der hænger i den anden ende.

Ja, men det meste af tiden hænger der en pirk, som skal transporteres op og
ned - og her er det rart - efter min mening - med stor udveksling.

Hilsen

Carsten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-01-05 08:22

Carsten Jørgensen skrev:
> Ja, men det meste af tiden hænger der en pirk, som skal transporteres
> op og ned - og her er det rart - efter min mening - med stor
> udveksling.

Absolut. I det omfang den kommer tom op, pirken.
Der er bare ikke ret stor forskel på 4:1 og 5:1.
Begge må siges at have stor udveksling. Et typisk
pirkehjul har vel en noget mindre udveksling.

Peter Schrøder

Fra : Kent Hald

Dato : 28-01-05 17:11

Korrekt,
mange hjul til lidt tungere fiskeri
har en udveksling fra 2:1 til 3,5:1

Hilsen
KH

Fra : Brian Lænø

Dato : 03-02-05 23:04

"Kent Hald" skrev
> Korrekt,
> mange hjul til lidt tungere fiskeri
> har en udveksling fra 2:1 til 3,5:1
>
> Hilsen
> KH

Er udvekslingen engenligt ikke lige meget.
Man løfter jo bare stangen op, for der efter at hurtig spole ind, imens man
sænker stangen igen.
Med den fremgangs måde burde udvekslingen ikke betyde noget.
En højere udveksling burde vil egentlig være en fordel, ved denne metode.

--
Brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-02-05 23:06

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med den fremgangs måde burde udvekslingen ikke betyde noget.
> En højere udveksling burde vil egentlig være en fordel, ved denne

Du har tydeligvis ikke stået med 50kg sejlfisk i den anden ende.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : Kent Hald

Dato : 04-02-05 02:56

Absolutely Right!!
KH

Fra : Hobi

Dato : 04-02-05 07:57

..... med mindre, man også tænker på, de gange, hvor der ikke sidder en fisk
på.
Så kan det være rart nok, at kunne hale ind i en fart.

MVH
Hobi

Fra : Kent Hald

Dato : 04-02-05 12:35

Det vigtigste er vel, hvordan det er at
fighte en fisk.
Med høj udveksling skal der virkelig
lægges kræfter i, når en stor fisk skal landes.
Det er vel ikke så vigtigt, hvor hurtigt man får
en tom blink/pirk ind, vi lystfiskere skal jo
have en god tålmodighed.
Men OK hvis man kun fisker fra turbåde, kan
det somme tider være godt, at få pirken
hurtigt op.
Men så må der heller ikke være noget i
den anden ende.

KH

Fra : Jens O. Hyldvang

Dato : 04-02-05 12:12

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in news:ctu780$2iko$1
@news.cybercity.dk:

> "Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Du har tydeligvis ikke stået med 50kg sejlfisk i den anden ende.

....meeen nu gik spørgsmålet jo også på et hjul til mellemstore torsk på
15 til 25m vand. (Skulle man under dette fiskeri pludselig få en 50kg
sejlfisk på krogen - er hjulets udveksling nok ens mindste bekymring.)

Udvekslingen er ikke alene om at bestemme, hvor meget line man få ind i
forhold til hvor meget man skal bevæge hånden. Spolens diameter og
længden af håndtagets arm har og lidt at sige.

Har tidligere benyttet et Penn 330 GTI - 3,6:1. Fungerede fint ved
torskefiskeri i Øresund.

Har lige købt et Shimano Torium 20 - 6,2:1. Har allerede nappet et par
målere med det og er i øvrigt en drøm at fiske med - både med og uden
fisk på krogen. (Pirken kommer en del hurtigere op!)

Til torskefiskeri i hvert fald, vil jeg nu også anbefale ovennævnte
fisketeknik, for at skåne hjulet mest muligt.

Personligt er jeg glad for den ret høje udveksling på Shimano'en, men
ellers tror jeg det er en smagssag og det betyder ikke det helt store om
den er 4,1:1 eller 5,3:1 - begge er en god mellemting.

En god bremse og gedigne materialer ville jeg prioritere højere.

MVH

Jens

Fra : Kent Hald

Dato : 04-02-05 12:42

Du har fuldstændig ret.
Jeg har selv en PENN 330GTI og jeg er meget
tilfreds med den.
Jeg har også en 340 GTI, men den er nok lidt
overdrevet på 50m. dybde.

Venlig hilsen
KH

Fra : Carsten Beck

Dato : 04-02-05 15:48

Det optimale hjul til det ønskede fiskeri er absolut et Ambassadeur
7000. Det klare nemt det ønskede + det tillige er et hjul, som man kan
kaste med!!!