Linefører
Fra : leif Nielsen

Dato : 23-01-05 10:58

Hvad fordele / ulemper er der ved linefører på multihjul ? Og hvad bør man
vælge til det lidt tungere fiskeri eks.. Det gule Rev ?

M.v.h.
Leif

Fra : Jens O. Hyldvang

Dato : 04-02-05 12:17

"leif Nielsen" <leifREMOVE@popx.dk> wrote in

> Hvad fordele / ulemper er der ved linefører på multihjul ? Og hvad
> bør man vælge til det lidt tungere fiskeri eks.. Det gule Rev ?
>
> M.v.h.
> Leif

Fordelen ved en linefører, er at linen altid bliver lagt jævnt op på
spolen.

Ulemperne er at pirken er længere tid om at nå bunden, da den ikke blot
skal trække spolen men også lineføreren. (Man kan dog få multihjul, hvor
lineføreren frakobles sammen med spolen, så problemet minimeres)

Største ulempe er, at det næsten altid er lineføreren, der går i
stykker! Har prøvet det to gange og er nu gået bort fra linefører. Det
er forøvrigt ikke det store problem selv at skulle holde øje med
lineoplægget - det sker næsten af sig selv.

MVH

Jens

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 04-02-05 18:00

mange tak for svarene. Jeg har næsten besluttet mig for at købe en Penn
Commander 30 LW - Hængende ( det eneste jeg har kunnet finde hængende ), da
det funktionsmæssig sidder som et spolehjul - måske konservativt.. Er der
nogen der kender til dette hjul og kvaliteten.
Mvh. Thorkil Jensen

Fra : Kent Hald

Dato : 04-02-05 23:54

Når du kun fisker på lavere vand, er der jo ikke så meget line at holde styr
på, så betyder lineføreren ikke så meget.
Jeg havde en Commander 20LW, som jeg nu har
foræret min søn.
Den er ikke så solid som 330GTI, men skal du ikke
på det gule rev, så er den OK.
Jeg fik flere gode torsk med min Commander 20LW, og min søn er også godt
tilfreds med den.
Desuden er den jo også lidt billigere end GTI330.

Venlig hilsen

KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-05 16:25

leif Nielsen wrote:

> Hvad fordele / ulemper er der ved linefører på multihjul ? Og hvad bør man
> vælge til det lidt tungere fiskeri eks.. Det gule Rev ?

Hmmm... en linefører er generelt en fordel, men i nogle få
situationer kan den være en ulempe, i hårdt frostvejr kan den f.eks.
blive blokeret af vandet fra linen som fryser til is.

Men på de fleste multihjul, kan man på under ti munutter afmontere
og bruge hjulet uden lineføreren, så den er ikke en ulempe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen