Er fisketegnet blevet til en skat...?
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-05 17:26

Er fisketegnet som skulle være en årlig brugerbetalig, der direkte
skal gå til dækning at udgifter i forbindelse med udsætninger blevet
til en skjult skatteforhøjelse.

Fisketegnet er steget fra 100 til 125 kroner pr år, og den politiske
begrundelse er, at der skal bruges penge til forskning og nyt EDB
udstyr.

Det er nok Bjørn Lomborgs miljøafviklingsinstitut, der har fortalt
regeringen, at vi får mere miljø, og flere fisk for pengene, hvis de
går til at lønne nogle biologer og indkøb at PC'er hos IBM...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : M :-\)

Dato : 21-01-05 17:39

det kan godt være det umiddelbart ser forkert ud, men på lang sigt vi det
nok være en god investering, for det første, lønninger, skal der tiltrækkes
gode biologer skal der penge på bordet, og de kan helt sikkert hjælpe med
til at komme frem til nogle gode fiskeforbud der gavner fiskebestanden. så
det er vel ok..!!!!!!!!! de kan vel også finde ud af hvilken fauna der
gavner fiskene mest, så det kan hjælpe nye bestande frem i livet..!!

De indsamlede data som dygtige biologer indsamler skal behandles, hvis det
sker pr. håndkraft, eller langsomme computere..hvor lang tid vil det så ikke
tage.. og hvor sikker vil den så blive, her kan det gå hurtigt, lave
konstruktive konsekvensberegninger, statistikker osv.

Jo jeg så også gerne at pengene gik til fisketrapper, smolt og oprensning af
åer/vandløb, men hvad nu hvis det ikke hjælper, det kan biologer trods alt
hjælpe med til at finde ud af.... og de vil måske også hjælpe med til at
lave en effektiv målrettet indsats, som på længer sigt giver bonus..

hvis det stod til mig så skulle vi betale 200 årligt , hvor 100 til
fiskeudsætning m.m. og 100 til forskning..!!!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-01-05 20:59

M wrote:

> hvis det stod til mig så skulle vi betale 200 årligt , hvor 100 til
> fiskeudsætning m.m. og 100 til forskning..!!!

For mig handler det ikke om beløbet, det handler om principper, de
midler der kommer ind fra fisketegnet er en brugerbetaling, som
ubeskåret skal gå til udsætninger af fisk.

Hvis fiskeridirektoratet vil lave forskning og købe computere, så må
de gøre det for alm. skattekroner, det kan ikke være lystfiskerne
som skal financiere det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : M :-\)

Dato : 21-01-05 21:43

jeg kan godt se vi ikke bliver enige, og det respekter jeg fuldt ud, og jeg
godt se det fra din side af, du har selvfølgelig ret i at da det hele
startede skulle pengene gå ubeskåret til udsætning af fisk.. helt enig

men udviklingen drejer i en anden retning, og det er jo også en opløftning
af miljøet der bliver vinder af at få forskere, biologer og.. computere til
hjælp..!! i sidste ende vil der komme flere fisk til som kan reproducere sig
selv og ikke være afhæning at udsætninger.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-01-05 22:04

M wrote:

> [...]
> hjælp..!! i sidste ende vil der komme flere fisk til som kan reproducere sig
> selv og ikke være afhæning at udsætninger.

Tja... det er da helt i sin orden, men så er fisketegnet ikke længre
den brugerbetaling, som er lovgrundlaget for den nuværrende
opkrævningen af de 100 kr. pr. år pr. lystfisker.

Hvis fisketegnsmidlerne skal bruges til dækning af alle mulige
udgifter i fiskeridirektoratet, så er det en særskat på lystfiskeri,
og så har venstre-regeringen ad bagvejen ophævet deres skattestop.

Og hvis der skal betales særskat for fiskeri, så vil det nok være
rimmeleigt, at erhvervsfiskerne også skal betale særskatten, set i
forhold til deres fangstmængder, så vil jeg foreslå, at de kan
slippe med 10-20.000 kr. pr. år, og fritidsfiskerne skal sættes op
til 1.000 kr. pr. år i særskat...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : M :-\)

Dato : 22-01-05 00:13

wuhuuu der kan vi godt være enige..!!

Fra : Arne Jensen

Dato : 22-01-05 19:07

On Sat, 22 Jan 2005 00:12:54 +0100, "M :-\)" <gylle@k.dk> wrote:

> [...]

Igen en der forsøger at forsvare en brugerafgift der bliver til skat..
Svaret er JA!

Jagttegnsafgiften stiger ofte og vi får ikke en skid for den.

Statens jagtarealer i blandt andet oxbøl skulle være for alle.. Hvem
helvede har råd til at betale 3-5000 for måske at skyde en kronhjort..
Jeg har ikke, og af en eller anden grund føler jeg mig ikke alene.
Dem der har råd til det går på private jagter....

I 1988 da man gik fra mundlige prøver til skriftlige mht kørekort
hævede man afgiften fra 3?? til over 500 samtidigt med at
prøvesagkyndige kunne eksaminere XX elever af gangen i stedet for 1.

Mht jagt og kørekort er jeg helt sikker på at det er instutioner der
skal "hvile i sig selv" altså ikke må give overskud.. Hvordan det er
med midlerne til fisketegnet er jeg knap så sikker, men mener dog at
det burde være på samme måde.

Faktum er at vi betaler en masse penge, for noget vi er overbeviste om
går til det formål vi brænder for, men ved samme lejlighed fucker
staten os i røven og bruger pengene til noget andet.

Der er 1 ord man ALDRIG hører når politikere fortæller at nu skal vi
bruge alle de mange gode penge der kommer ind på at sætte fisk ud:
ADMINISTRATION

Og erhvervsfiskerne har det såmændf heller ikke så godt hvis i spørger
mig!

Arne

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-01-05 10:36

> Hvis fisketegnsmidlerne skal bruges til dækning af alle mulige
> udgifter i fiskeridirektoratet, så er det en særskat på lystfiskeri,
> og så har venstre-regeringen ad bagvejen ophævet deres skattestop.

Vrøvl. Fisketegnet er en socialdemokratisk opfindelse (1993), og det har
lige fra start af været kritiseret som en skjult skat. Du er bare en del år
bagefter, når du først nu kritiserer det.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/20/05)

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 25-01-05 07:19

> Vrøvl. Fisketegnet er en socialdemokratisk opfindelse (1993), og det har
> lige fra start af været kritiseret som en skjult skat. Du er bare en del
> år bagefter, når du først nu kritiserer det.

Forkert. Socialdemokraterne var imod et fisketegn lige siden det første gang
blev foreslået af Dansk Sportsfiskerforening (forløberen for Danmarks
Sportsfiskerforbund). Og da det endelig blev vedtaget var det på initiativ
af Kristelig Folkeparti..........

mvh

Steen Lindkvist
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-05 08:22

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41f5e4df$0$48319$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> for Danmarks Sportsfiskerforbund). Og da det endelig blev vedtaget
> var det på initiativ af Kristelig Folkeparti..........

Det blev vedtaget under en socialdemokratisk regering. Vil du betvivle det?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/24/05)

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 25-01-05 16:03

> Det blev vedtaget under en socialdemokratisk regering. Vil du betvivle
> det?
>
> --

Ja, det vil jeg faktisk. Faktisk kan jeg bevise, at det blev vedtaget under
Schlüter-regeringen, mens Kent Kirk var fiskeriminister. Loven om fisketegn
er dateret den 8/4 1992 og underskrevet af Kent Kirk (og dronningen,
selvfølgelig

mvh

Steen Lindkvist
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-05 16:18

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41f65fad$0$48328$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> under Schlüter-regeringen, mens Kent Kirk var fiskeriminister. Loven
> om fisketegn er dateret den 8/4 1992 og underskrevet af Kent Kirk (og

Så må jeg jo æde min gamle hat