Aggressiv kat
Fra : Gitte Andreasen

Dato : 12-02-05 12:02

Nu er det sket igen. Min kat angreb mig for lidt over et år siden, og nu
er det sket igen 2 gange inden for den sidste 1.5 uge.
Jeg har 2 katte, de er begge kastrerede.
Den pågældende kat har altid været meget nervøst anlagt, og jeg har
altid tænkt at der var noget galt i dens hovede.
For 5 minuter siden gik jeg ud for at rede mit hår, og katten for i
flint, først på min anden rolige kat, derefter på mig.
Sidste uge gik den løs først på mig, derefter min anden kat, da jeg
ville putte noget i skraldespanden.
Hvad gør jeg? Jeg har ikke lyst til at have en kat, jeg skal gå og være
bange for, om den pludselig skal gå amok igen. Når den ikke har sine
ture, er den jo en dejlig kat, men når den kan fare sådan i flint, er
jeg begyndt at overveje om jeg skal få den aflivet. For omplacering vil
jeg ikke, det tror jeg slet ikke den kan klare, og jeg vil ikke byde
andre en ustabil kat.

Skal jeg få den aflivet?

Med venlig hilsen
Gitte Andreasen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Heidi [Miver og Mull~

Dato : 12-02-05 12:27

> Nu er det sket igen. Min kat angreb mig for lidt over et år siden, og nu
> er det sket igen 2 gange inden for den sidste 1.5 uge.
> Jeg har 2 katte, de er begge kastrerede.
<klip>
> Skal jeg få den aflivet?

Nej! Da ikke sådan uden nærmere undersøgelse af katten. Måske er den syg
og derfor utilfreds? Jeg vil anbefale dig at få den tjekket hos dyrlægen
allerførst, og samtidig kan du så få en snak med dyrlægen om kattens
adfærd.

Der mangler lidt mere baggrundsinformation, hvor gammel er katten? og
hvor gammel er den anden kat? har de altid været sammen? er der sket
noget ændringer i deres hjem og/eller i dit liv, der kunne have
indflydelse på kattens sind/adfærd?
Selv små ting kan virke fustrerende på en sart kat.....

Med venlig hilsen
Heidi [Miver og Mulles mor og Svedskens eks-mor]
http://hei.homepage.dk
http://chocolade.dk

Fra : Gitte Andreasen

Dato : 12-02-05 16:37

De er begge lidt over 5 år gamle, de er brødre og har altid været
sammen, da de er brødre fra samme kuld.
Jeg havde dyrlæge til at se på ham, da han angreb mig første gang, da
det var temmelig alvorligt og endte med et besøg på skadestuen.
Han fungerer normalt fint, men er nervøs for, hvis man råber eller
rejser sig fra en stol, eller griner, hoster eller nyser osv. Han
knurrer tit, hvis han kan høre fremmede mennesker udenfor. Dyrlægen
sagde, at ja, det var en nervøs kat, og sådan var der bare nogle katte
der var.
Der er ikke sket nogen ændringer for nyligt, der burde kunne trigger
hans indvendige tikkende bombe. Alt har været som normalt herhjemme. Jo
det har sneet, og der er begyndt at komme flere fugle udenfor, som han
også er lidt nervøst interesseret i. Men ellers ikke.

Lige nu er de begge faldet til ro igen som de plejer. Men at vide/ikke
vide om/når han springer i luften igen er altså ikke en rar tanke at gå
med.
Jeg vil ringe og forhøre mig hos en dyrlæge på mandag og måske få ham
undersøgt, hvis dyrlægen finder det nødvendigt.

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 12-02-05 17:15

Vil blot lige sige, at Mulle for nyligt snerrede/brummede og virkede meget
aggressiv overfor mig....og så viste det sig at det var fordi han havde fået
revet en negl af (det gør også djævlenske ondt, så jeg forstår ham godt)
Jeg fattede det bare ikke før dagen efter da det samme gentog sig...det var
jo fordi jeg tog om hans pote!
Jeg kunne have sparket mig selv, men tog i stedet en tur til dyrlægen, så
han kunne få noget smertesileende og antibiotika....
Nu er der en fin lille ny negl på vej :)

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 12-02-05 12:06

Gitte Andreasen <laraKATTE@BAKKElara.dk> writes:

> [...]
> Den pågældende kat har altid været meget nervøst anlagt, og jeg har
> altid tænkt at der var noget galt i dens hovede.

Ok, du har tjekket med en dyrlæge :-?

> [...]
> jeg begyndt at overveje om jeg skal få den aflivet. For omplacering vil
> jeg ikke, det tror jeg slet ikke den kan klare, og jeg vil ikke byde

Omplacering er ganske givet ikke løsningen...
Hvis dyrlægen ikke kan finde noget galt, kan du prøve at få fat i en
dyrehealer. Det har hjulpet nogen, men der er ikke en 100% garanti...

> Skal jeg få den aflivet?

Det er svært at svare på, jeg ville nok først prøve medicinsk
behandling, altså dyrlægen...
Og måske også en dyrehealer.
Hjælper intet af det, ja så ville jeg ikke syntes at den havde et
godt liv og vælge at sende den i forvejen til landet ved
regnbuebroen...

Både af hensyn til den selv og til den anden misser

> Med venlig hilsen
> Gitte Andreasen
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-02-05 16:11

In article <m3braqujg2.fsf@linux.local>, Henrik Pedersen
<misbams@edb.invalid> wrote:

> Det er svært at svare på, jeg ville nok først prøve medicinsk
> behandling, altså dyrlægen...
> Og måske også en dyrehealer.

Hvis man har udelukket at katten er fysisk syg, måske har ondt, så er
der jo også adfærdsbehandlere / kattepsykologer.
Du kunne også prøve at slå to fluer med et smæk og lede efter en
dyrlæge med speciale i adfærdsproblemer
http://www.dskve.dk/index.htm

--
Knus fra Ann R