tidlig kastration
Fra : Battlefield´s

Dato : 10-02-05 17:51

Hej
Jeg var så heldig, på en antikmesse, at få fat på en gammel kattebog (vist
nok den første danske kattebog) skrevet i 1956.
Den er sjov at læse i, da der bestemt er sket meget på kattefronten siden
da.
En af de mere interessante ting, der står er, at forfatteren anbefaler at
man kastrerer sin hankat (hunkatte har man kun hvis man vil have killinger)
når den er 4 -6 måneder gammel. Altså lidt yngre end den alder man for få år
siden anbefalede (som vel oftest var 7-10 måneder). Hvorfor mon man gav dem
de par måneder ekstra?
Måske har man alligevel opdaget at den tidlige alder ikke var så smart?
Det kunne da være rart at vide nu, hvor man igen anbefaler tidlig katration,
men selvfølgelig er der jo også sket meget på dyrlægefronten siden da.
Hilsen Vibeke

Fra : Denise

Dato : 10-02-05 19:09

Battlefield´s wrote:
> [...]
> Det kunne da være rart at vide nu, hvor man igen anbefaler tidlig
> katration, men selvfølgelig er der jo også sket meget på

Nogle gange går der altså også mode i ting, og nogle gange er det fordi de
virkelig finder ud af noget videnskabeligt. Egentlig meget belejligt nu hvor
der er så mange BYBer på MC og skovkattefronten, så opdrættere kan få ordnet
deres killingere med god samvittighed, allerede inden de sælges.
He, vi kan da starte et rygte om, at katte i gamle dage blev tidligere
kønsmodne, så derfor tidligere kastration

Mht til mad: Sidst var det jo at man _absolut_ skulle nøjes med at fodre
sine katte med tørmad, og nu er det jo sådan, at man helst skal give vådmad
også, for at være sikker på at de får væske eller hvad grunden nu er (jeg
har nu altid godt kunne lide at give vådmad ved siden af).

Jeg kan godt forstå din tankegang

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 10-02-05 23:10

> [...]
> men selvfølgelig er der jo også sket meget på dyrlægefronten siden da.

Hej Vibeke,

Hmm. Kunne det være fordi man i mange år har ment, at tidlig kastration
gav øget risiko for urinvejssten? Det har i hvert fald i flere år været
den forklaring jeg har hørt, når dyrlæger har talt om, at indgrebet ikke
måtte foretages for tidligt. Men man mener jo, at en nyere undersøgelse
har tilbagevist mistanken.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar