Kattebakken og graviditet?
Fra : Lady

Dato : 02-02-05 11:17

Hvordan er det nu med kattebakken, når man er gravid?

Mvh. T Jakobsen

Fra : fam. Ager

Dato : 02-02-05 11:38

"Lady" <ladycatwoman@fjernhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det nu med kattebakken, når man er gravid?
>

> Mvh. T Jakobsen
>----------------------

brug handsker når du tømmer den, eller få en anden til at gøre det....
- så er der ikke nogen risiko der!

mvh. marie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-02-05 12:40

Lady wrote:
> Hvordan er det nu med kattebakken, når man er gravid?

hvis katten fanger levende byttedyr og spiser dem, er risikoen størst....
men hvis du bare vænner dig til at bruge handsker skulle risikoen være
elimineret.....
spiser katten udelukkende indkøbt kattemad, og er du sikker på det, så skal
du ikke være nervøs.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-02-05 14:01

Sakset fra Netdyredoktor:
Toxoplasmose kan smitte til mennesker. Infektion med toxoplasma er især
farligt for gravide kvinder, som ikke tidligere har været udsat for smitte,
fordi infektioner under graviditeten vil kunne være årsag til abort eller
alvorlige lidelser hos fostret. Der er ikke større risiko for at udvikle
toxoplasmose hos mennesker, der har kat, end i den øvrige del af
befolkningen.

Forebyggelse af infektioner hos især gravide kvinder omfatter:

.. Spis ikke råt kød
.. Vask hænder efter behandling af råt kød
.. Vask hænder efter havearbejde
.. Vask alle grøntsager og frugt før du spiser det
.. Undgå at skifte kattebakken

Occysterne sidder ikke i kattens pels, og derfor vil det ikke være
sandsynligt at blive smittet ved at kæle med katten.

Gravide kvinder bør straks få foretaget en blodprøve til måling af mængden
af antistof mod toxoplasmose. Hvis der ikke findes antistoffer i blodet, vil
der være risiko for at overføre infektionen til fosteret, hvis kvinden i
denne periode bliver smittet med toxoplasmose. Hvis der påvises antistoffer
i blodet, vil kvinden være immun, og der vil ikke være nogen risiko for
fosteret

Også indekatte kan få parasitten, hvis de har fået lidt råt kød at spise fx.

Prøv at læse disse 2 artikler som forklarer problematikken udemærket:

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/toxoplasmose.htm

http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_toxoplasmose.html

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : dpl

Dato : 02-02-05 15:09

Lady wrote:
> Hvordan er det nu med kattebakken, når man er gravid?
>
> Mvh. T Jakobsen

Hejsa!
Her er da et område, hvor jeg måske kan hjælpe lidt! Har nemlig selv
været omkring alle spekulationer og teorier, og fået talt med bla. flere
læger om emnet. Grundet til dette er, at vi selv har hele 9 katte i
huset, samt at jeg til dagligt omgås vilde dyr, da vi kører en af
dyrenes beskyttelses vildtplejestationer her hvor vi bor. I løbet af få
uger, skulle første menneskebaby her i hytten gerne se dagens lys.

Og lad mig da bare lægge lidt facts på bordet:

Der fødes ca. 1-2 børn om året i Danmark, der får permanente skader af
den toxoplasmose-infektion der selvfølgelig er tale om.

Børn fra hjem med katte har ikke større risiko for at få smitten end dem
fra hjem uden kat. Risikoen for at få toxopl. fra jord, grønsager osv.
er langt større (og stadig minimal).

Moderen kan med fordel blive tjekket ved første lægeundersøgelse,
hvorvidt hun har været udsat for toxopl. tidligere i livet, og risikoen
derfor er lig nul.

Barnet tjekkes lige efter fødslen (hælprøve), og evt. problemer kan
tages i opløbet. Jeg tror dette gælder for alle fødesteder nu, men
ellers spørg.

Når alt dette så er sagt... er det da en fin service over for den
gravide, hvis partneren gider tage kattebakke-tjansen under
graviditeten! Den gik ikke her hos mig, så jeg trækker 1-2 gange dagligt
i de uklædelige handsker, og klarer det selv. *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

PS. Lige en sidste, sigende statistik: Ingen af de 4-5 læger jeg har
spurgt, har nogensinde mødt en patient med skader efter toxoplasmose...

Fra : Lotte M

Dato : 08-02-05 09:29

dpl skrev:
> [...]

> Børn fra hjem med katte har ikke større risiko for at få smitten end dem
> fra hjem uden kat. Risikoen for at få toxopl. fra jord, grønsager osv.

Min bror's barn døde pga en toxoplasmose infektion. Selv om de havde en
kat i huset, så mente sygehuset, at smittekilden var grøntsager (rester
af jord) eller kød (uigennemstegt kød.

> Barnet tjekkes lige efter fødslen (hælprøve), og evt. problemer kan
> tages i opløbet. Jeg tror dette gælder for alle fødesteder nu, men
> ellers spørg.

Hmm, "hælprøven" (blodprøve på 4. dagen) er det ikke en PKU-test, en
test for den sjældne stofskifte-defekt Føllings syge/Phenylketonuri?

> PS. Lige en sidste, sigende statistik: Ingen af de 4-5 læger jeg har
> spurgt, har nogensinde mødt en patient med skader efter toxoplasmose...

Så vidt jeg har forstået, så er risikoen for skader størst ved smitte i
graviditetens første uger. Min nevø døde i mors mave og det var
angiveligt en tidlig smitte, måske endda før graviditeten var erkendt.

- held og lykke med "projekt baby"!

--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : dpl

Dato : 10-02-05 21:45

Lotte M wrote:

> Min bror's barn døde pga en toxoplasmose infektion. Selv om de havde en
> kat i huset, så mente sygehuset, at smittekilden var grøntsager (rester
> af jord) eller kød (uigennemstegt kød.

Hej Lotte
Det er jo ganske forfærdeligt, når den slags så alligevel sker,
ligemeget hvor sjældet det så er. Går selv og venter mit første barn
meget snart, og kan bestemt føle med din bror og hans familie!

> Hmm, "hælprøven" (blodprøve på 4. dagen) er det ikke en PKU-test, en
> test for den sjældne stofskifte-defekt Føllings syge/Phenylketonuri?

Jo, det er det bl.a. Men der testes vist for en 3-4 ting nu, og
heriblands toxopl. I hvert fald på vores sygehus, der kan jo være
regionale forskelle.

> Så vidt jeg har forstået, så er risikoen for skader størst ved smitte i
> graviditetens første uger. Min nevø døde i mors mave og det var
> angiveligt en tidlig smitte, måske endda før graviditeten var erkendt.

Ja, sådan har jeg også fået det forklaret. Smitterisikoen vokser igennem
hele graviditeten, men det er i starten at der er risiko for de
alvorlige fosterskader. Jo senere smitten sker, jo mindre er de mulige
skader.

> - held og lykke med "projekt baby"!

Ih jo tak... vi er ved at være temmelig utålmodige! *smil*
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/