Misty's historie - om vigtigheden af pelsp~
Fra : lisbeth steen

Dato : 28-01-05 17:18

Uden at ville fremstå som en "bitch" vil jeg gerne kraftigt gøre
opmærksom på vigtigheden af pelspleje hos langhårsracerne

bemærk venligst hvad det er jeg forsøger at sige til folk med denne side,

det er IKKE flovt at bede om hjælp i tide - det modsatte er værre!

så dem der har lyst kan jo kigge ind på min HP under kastrater og her
møde Misty - som IKKE fik den rette pleje.....

www.perligems.dk

klik på knappen "Misty's historie" under hans billede

Med venlig hilsen
lisbeth steen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 28-01-05 17:45

> [...]
>
> så dem der har lyst kan jo kigge ind på min HP under kastrater og her
> møde Misty - som IKKE fik den rette pleje.....

Hej Lisbeth,

Puha for en historie. Han så da godt nok forfærdelig ud! Jeg kan
sandelig godt forstå, hvis missen har haft ondt. Skrækkeligt...

Jeg er bange for, at der er rigtig mange mennesker, der får en
langhårsmis for første gang, bliver noget overraskede over, hvor meget
pelspleje det *kan* kræve.

Jeg synes bestemt ikke, at du er nogen "bitch". Slet ikke. De grimme
historier er også nødt til at komme frem. Dem kan vi jo også allesammen
blive lidt klogere af. Og det er jo det, vi er her for Hvis man
føler sig "ramt" af din historie, så er der jo nok en grund til det. Jeg
har selv en veninde, som for nogle år siden overtog en perserkat fra
nogen, der ikke ville have den længere. Hun var også nødt til at starte
med at barbere al pelsen af missen med det samme, for den var *så* fyldt
med knuder.

Det er godt, at du selv har fået fingrene i Misty, så han kunne blive
befriet for alle dullerne. Giv lige den stakkels mis et ekstra nus fra
mig.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 28-01-05 19:02

> [...]
>
> bemærk venligst hvad det er jeg forsøger at sige til folk med denne side,
>
> det er IKKE flovt at bede om hjælp i tide - det modsatte er værre!

Hej Lisbeth.

Jeg har prøvet at ha' en perser der skulle barberes.....de første 8 år
af hans liv var der ikke de store problemer med hans pels men det sidste
år han levede var det en kamp at få lov til at ordne pelsen (han var
aldrig særlig vild med pelspleje) og det uden tvil min skyld at han fik
så mange duller i pelsen at til sidst var jeg nødt til at ta' ham med
til dyrlægen........der blev alt hår barberet af på nær
''moonbootserne'' og i hovedet

Jeg havde lovet mig selv at der skulle ihverfald ikke en langhåret kat
ind i mit hjem igen..........men nu har jeg alligevel en langhåret brite
der ligner en perserkat bortset fra andsigtet.......i øjeblikket er hun
ved at smide vinterpelsen (eller det tror jeg er ''problemet'') og
hendes pels filtrer bare jeg kigger på hende, jeg reder hende hver dag
men der kommer hele tiden nye duller
Men jeg har ihvertfald lært at man er nødt til hele tiden at være
opmærksom på pelsplejen......ellers går det galt.

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 28-01-05 20:41

lisbeth steen <lisbeth.steenKATTE@BAKKEprivat.dk> wrote in

> så dem der har lyst kan jo kigge ind på min HP under kastrater og her
> møde Misty - som IKKE fik den rette pleje.....

Det minder mig om en historie fra Dansk Dyreværn Århus, som var i tv
for nogen tid siden. 3 persere blev indbragt fra kummerlige forhold, de
var også så filtrede som Misty. DDvÅ valgte at lægge kattene i narkose
og barbere dem. Pludseligt ville kattene lege igen, i det hele taget
røre sig.
Jeg synes det er fint at vise den slags billeder frem, netop ikke for
at nedgøre de mennesker det er gået galt for, men for vise at så galt
MÅ det altså ikke gå.

Pelspleje er lige præcis grunden til jeg ikke skal have en Main Coon
selvom jeg synes det er en ganske smuk missekat.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 28-01-05 22:30

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> writes:

> Jeg synes det er fint at vise den slags billeder frem, netop ikke for
> at nedgøre de mennesker det er gået galt for, men for vise at så galt
> MÅ det altså ikke gå.

Bestemt enig.

> Pelspleje er lige præcis grunden til jeg ikke skal have en Main Coon
> selvom jeg synes det er en ganske smuk missekat.

Det er nu så som så med pelsplejen hos Maine Coon, omend det i
fældesæsonen kan tage nogen tid både med katten og med nullermands
jagt udenfor er det ikke helt så slemt med nullermændene men de er der
hele året...

Men sådan en skøn blød misbamse er bare lykken ;-D

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Hanne Dahl

Dato : 28-01-05 22:18

Hej Kate.
Nu ved jeg ikke hvor du har kikket på Cooner. Men de har slet ikke brug for
den samme pelspleje som perserne har. Pelsen på en perser er noget helt
andet end semilang håret katte.
Okay semilang håret katte skal børstes ind imellem, især under benene . Men
slet ikke i den samme skala som perserne.
Lille opstød fra Hanne Dahl *SS*

Fra : Kate

Dato : 29-01-05 12:17

"Hanne Dahl" <no@spam.org> wrote in

> Nu ved jeg ikke hvor du har kikket på Cooner.

Jeg har slet ikke været ude og kigget på cooner. Den første gang jeg så
en coon var på en udstilling hvor den hang over sin ejers skulder, jeg
var solgt til stanglakrids. Den var stor og stribet, lige en
kombination jeg faldt for
Siden har jeg læst med her og lært at nogle eksemplarer skal redes mere
end andre. Så det er såmænd selverkendelse der gør at jeg ikke køber en
coon, jeg ved jeg ikke gider være afhængig af at skulle rede katten.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-01-05 14:19

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message
> [...]
> en coon var på en udstilling hvor den hang over sin ejers skulder, jeg
> var solgt til stanglakrids. Den var stor og stribet, lige en
Kan jeg godt forstå

> Siden har jeg læst med her og lært at nogle eksemplarer skal redes mere
> end andre. Så det er såmænd selverkendelse der gør at jeg ikke køber en
> coon, jeg ved jeg ikke gider være afhængig af at skulle rede katten.

Der er meget forskel på de enkelte individer/linier. Jeg har nogle der
aldrig er blevet børstet, nogle der skal holdes meget øje med i fældning og
dem der skal børstes ugentligt. Har aldrig hørt om nogle der direkte krævede
meget pelspleje.
Synes ikke det skal være grunden til at holde sig fra at dele sit liv med en
vidunder-bamse

Hilsen Nina

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 29-01-05 17:45

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> writes:

> Synes ikke det skal være grunden til at holde sig fra at dele sit liv med en
> vidunder-bamse

Skulle da lige være alle de numre de gerne finder på..
Et godt og velment råd er: Lad aldrig din MCO kede sig, den laver bare
numre så

Fra : Kate

Dato : 29-01-05 19:15

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in

> Har aldrig hørt om nogle der direkte krævede
> meget pelspleje.

Næhhh, men bare det at jeg ved der er behov for det afholder mig.
Selverkendelse er nu en meget god ting
For en hel del år siden faldt jeg pladask for en angorakanin.
Umiddelbart synes det let bare at skulle klippe den ca. hver 3de måned
og ellers bare passe den almindeligt, men det at klippe den var en
opgave hver gang, som ikke faldt mig let. Det endte med at jeg gav
kaninen til nogle bekendte som ville kunne give den det bedre. Siden da
har jeg ikke villet ha' dyr med pelspleje.

> Synes ikke det skal være grunden til at holde sig fra at dele sit
> liv med en vidunder-bamse

Det er så faktisk ikke den helt eneste grund. Jeg har en _lille_
tendens til allergi som har vist sig ved at i perioder kan jeg godt
mærke Lantes hår. Hans hår fimrer rundt i huset på en anden måde en de
andres. Jeg tør ikke sætte mit helbred og en kats liv på spil "bare"
fordi jeg synes den er overlækker Tænk hvis jeg vitterligt
udviklede allergi overfor kræet, det ville jeg slet ikke kunne bære.
Så jeg nøjes med at nyde dem på afstand.

Fra : Lady

Dato : 29-01-05 20:38

> "Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in
Klip

> [...]
> udviklede allergi overfor kræet, det ville jeg slet ikke kunne bære.
> Så jeg nøjes med at nyde dem på afstand.

Jeg kan fortælle, at min kæreste er super allergisk overfor katte, men han
har ingen problemer med at tåle mine to MCO. Meget meget mystisk men sandt.
Han skal selvfølgelig ikke sidde med dem, og de skal ikke være i nærheden af
ham, når han sover, men det er ingenting i forhold til, når han er i
nærheden af almindelig huskat.

Ved ikke, om han er et enestående tilfælde, men værd at overveje for folk
med allergi, der bare VIL have kat.

Mvh. T Jakobsen

Klip

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-01-05 23:13

Puha, stakkels kat - han må have haft ulidelige smerter, hvis det var så
slemt at han ikke kunne rette bagbenene ud. Det var da godt at ejerne trods
alt indså, at han måtte have et nyt hjem - selvom det nok havde været bedre,
hvis det var sket lidt tidligere. I det hele taget undres jeg tit over hvor
kummerligt mange katte har det.

Da vores dejlige kat fik sukkersyge i sin tid, var der da flere der undrede
sig over, hvorfor vi ikke bare aflivede og fik en ny - også selvom vi
forklarede dem hvor lille en indsats det egentlig er, at give insulin 2
gange dagligt.

Men - godt at du gør opmærksom på problemet med manglende pelspleje - det
kan måske gøre at nogen tænker sig om og reflekterer over om de egentlig
_har_ tid til en langhårskat....INDEN de køber.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 30-01-05 19:45

Hej Kate

Jeg kan kun sige, at jeg tager hatten af for din selverkendelse! Jeg
synes det er super flot, at du selvom du er vild med MCO´en ikke "bukker
under" og får en når du ved, at du ikke kan overkomme dens pelspleje og
muligvis også er allergisk overfor dem! :)

Forfærdelig historie med Misty, men godt at han kom hjem i kyndige hænder

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar