Hvilket køn???
Fra : Anja Ekstrøm

Dato : 28-01-05 09:21

Hej alle

Jeg er ganske ny på denne gruppe og skal allerede spørge jer om jeres
mening.....

Vi har lige måtte aflive en af vores dejlige missekatte. Han blev ca 3 år
(fik ham ikke som heeelt lille) da han pludselig blev voldsomt syg og selv
gav op i kampen....

Vi har i forvejen 2 hun katte og en enkelt han tilbage, men der mangler
ligesom Rocky....

Vi overvejer at få en misser mere, men vi vil spørge jer om det ville være
en god eller dårlig idé at få en hun? så der vil være 3 hunner og 1 han,
eller om vi skal satse på en han og så have 2 af hver???

Vores han kat er kommet "til magten" efter Rocky blev aflivet, så vi undrer
os over hvordan det vil udvikle sig hvis der kommer en han ind i billedet
igen.... Normalt er vores han (Hannibal) en lidt sky kat, men efter han er
blevet konge igen, er han ligesom blevet mere opmærksomhedssøgende.....

Hvad er jeres mening? Skal det være en han eller hun??

Knus
Anja

Fra : Denise

Dato : 28-01-05 12:41

"Anja Ekstrøm" <anja.ekstroem@tdcadsl1234.dk> wrote in message
> Vi har lige måtte aflive en af vores dejlige missekatte. Han blev ca 3 år
> (fik ham ikke som heeelt lille) da han pludselig blev voldsomt syg og selv
> gav op i kampen....

Hej
Det gør mig ondt, han blev sørme ikke ret gammel

> [...]
> en god eller dårlig idé at få en hun? så der vil være 3 hunner og 1 han,
> eller om vi skal satse på en han og så have 2 af hver???

Der er ikke nogle der har svaret, jeg tror det er fordi der ikke er nogen
der ved, hvilken vej det vil gå og hvad der er bedst, incl. mig selv.
Jeg tror dog jeg ville vælde en han, men det er bare fordi jeg bedre kan
lide hanners opførsel, fordi hunner nogle (mange) gange er nogle rigtige
gimper og hystader

> [...]
> blevet konge igen, er han ligesom blevet mere opmærksomhedssøgende.....
>
> Hvad er jeres mening? Skal det være en han eller hun??

Det har også noget med de andres alder at gøre, hvis de er ældre kan dine
hunner måske være stride, er de unge kan de måske bedre acceptere en ny. Og
afhængig af deres alder er det måske bedst det er en killing, de plejer
sjældent at blive moppet så slemt af ældre katte.
Håber der kommer andre på banen med ideer

--
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 28-01-05 19:03

"Anja Ekstrøm" <anja.ekstroem@tdcadsl1234.dk> writes:

> Hej alle

> Hvad er jeres mening? Skal det være en han eller hun??

Da du/i forvejen har to hunner ville jeg nok vælge en han. Mange
erfarne mener at der ikke er nogen forskel og mange erfarne mener at
der er forskel. Forudsat at de er neutraliseret.....

Min mening er at hanner gerne har nogle lidt vildere lege end hunner
og jeg tror altså (uden garanti) at løsningen vil være at få en lille
hankilling (min 12 uger naturligvis ), fordi så kan jeres hankat og
den lille ny lege drengelege og så kan pigerne være med hvis/når de
har lyst...

Men det er svært (læs umuligt) at generalisere med hensyn til katte,
så ovenførte er blot min fornemmelse erhvervet gennem snart 16 år som
katteslave og snart 6 år som deltager i diverse debatfora som her..

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Anja Ekstrøm

Dato : 29-01-05 04:37

Hej igen

Nu har vi altså fundet den vi gerne vil have, og det er en lille pige.....
Hun er kun 8 uger, men hendes mor vil ikke have noget med hende at gøre, så
vi får hende allerede i næste uge....

Nu skal vi så bare finde et navn til den lille guldklump.... og hold da op
det er svært.... Vi har tænkt på Laura.... Men intet er afgjort endnu....

Knus
Anja

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 28-01-05 19:59

> [...]
> det er svært.... Vi har tænkt på Laura.... Men intet er afgjort endnu....

Hej Anja,

Først: tillykke med den lille pige

Dernæst må jeg sige, at det er en rigtig dårlig idé at hente missen hjem
kun 8-9 uger gammel - også selvom mormissen ikke vil have mere med den
at gøre. Afvisningen er en vigtig del af den lille missepiges udvikling,
og denne fase bør derfor ikke afbrydes. Fases fortolkes desværre ofte
som om, at killingen så ikke længere har brug for sin mor. Det er helt
forkert. Så for missens skyld, så vent med at hente den, til den er 12
uger gammel.

Held og lykke med missen.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : maz

Dato : 28-01-05 20:49

Anja Ekstrøm wrote:
> Nu har vi altså fundet den vi gerne vil have, og det er en lille
> pige..... Hun er kun 8 uger, men hendes mor vil ikke have noget med
> hende at gøre, så vi får hende allerede i næste uge....

Kattekillinger må IKKE fjernes fra deres mor før de er 12 uger. De sidste
uger (ca. 8-12) er fravænningsperioden, og som Betina skriver, en vigtig del
af oplæringen af killingen foregår her. Fjerner du killingen før den er 12
uger, risikerer du adfærdsproblemer, du ikke kan helbrede :(

Så et godt råd: Vent til killingen er 12 uger, så er den parat - ikke før
Læs evt. Politikens Kattebog - den er et must for katteejere :)

Fra : Anja Ekstrøm

Dato : 29-01-05 09:05

Hej rødder

Tak for jeres hurtige svar....

Jeg må sige at jeg blev lidt ked af det, da jeg læste jeres svar.... for det
betyder at jeg ikke får min guldklump. Datteren i den nuværende ejers hus
har udviklet allergi, så de skal af med misserne hurtigt... Derfor kan de
ikke have dem til de er 12 uger... samtidig vil de jo bare give den til en
anden...

Jeg forstår udemærket hvad I siger - og jeg kan også sagtens se
problemet,.... så vi må nok kigge os om efter en anden lille mis, der har
den rigtige alder, er jeg bange for....

Hvis I hører om nogle killinger (12 uger) i nordsjælland, så lad mig endelig
høre....

Tak for det gode råd.... det har muligvis sparet os for en masse
bekymringer....

Anja

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 29-01-05 00:40

"Anja Ekstrøm" <anja.ekstroem@tdcadsl1234.dk> writes:

> Hej rødder

Hej Anja

> [...]
> ikke have dem til de er 12 uger... samtidig vil de jo bare give den til en

Ja det er træls at være vidne til, for det ender igen med at gå ud
over nogle sagesløse misser. Med mindre nogen kan aftage mor og børn
og så finde gode hjem til de små efterfølgende...

> [...]
> den rigtige alder, er jeg bange for....
>
> Hvis I hører om nogle killinger (12 uger) i nordsjælland, så lad mig endelig

Uha ikke lige i nordsjælland, men der sidder en i sydsjælland
http://www.vildkat.dk/index.php?sidenummer=10

Som oven i købet er dyrlæge tjekket og alt -nuværende plejemor vil dog
gerne (fuldt ud forståeligt) have dækket sine udgifter. Som man ikke
ville slippe for alligevel, da et dyrlægetjek bestemt er en god ting

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 29-01-05 10:47

> [...]
> høre....
>
> Tak for det gode råd.... det har muligvis sparet os for en masse

Hej igen Anja,

Det er da en trist situation. Det er kan godt være svært at slippe
tanken om en bestemt lille mis, når nu man har forelsket sig.

Hvis der er opstået allergi i familien, så betyder det jo, at de skal af
med alle kattene, inklusiv missemor. Jeg vil mene, at det er en anelse
naivt at tro, at man i løbet af en måned kan komme af med samtlige
killinger (jeg ved selvfølgelig ikke, hvor mange der er ) + en voksen
kat. Det tager desværre ofte et pænt stykke tid at omplacere voksne
katte pga. den store overproduktion. De fleste mennesker vil jo
allerhelst have en lille killing. Og så kan de vel ligeså godt beholde
killingerne, til de er gamle nok? De truer måske ligefrem med aflivning?

I hvert fald har du jo den mulighed at prøve at ringe igen om en måneds
tid for at høre, om de rent faktisk er kommet af med den killing, du har
udset dig. Er de ikke det, så kan du jo hente den på det tidspunkt
Men ellers ville jeg nu også se mig om efter en anden mis. Jeg kender
ikke lige til nogen i Nordsjælland, men ligger der ikke et internat i
nærheden, hvor du kan tage ud at kigge?

Hvis du skriver lidt mere specifikt, hvad det er for en killing, du er
på udkig efter, så kan det jo også være, at der er andre her fra
gruppen, der kender nogen

Fra : Jacob E.

Dato : 29-01-05 13:07

Hej igen

Vi har idag ringet til kattemor og sagt nej tak til missen og samtidig
forklaret hende hvad der KAN ske og hvorfor det er så vigtigt de er 12 uger
(det kunne jo være hun ikke vidste det) men nej, hun sagde at hvis vi ikke
ville hente hende inden 1 uge, ville de komme af med hende på anden vis....
Hva' det så betyder ved jeg ikke....

Men i hvert fald skal JEG ikke medvirke til at forringe den stakkels kats
lille liv.... heller ikke selv om det kun er en risiko.... NOPE!! mine dyr
har altid fået det bedste ud af livet, og det skal de saftsuseme blive ved
med...

Vi leder efter en lille misser på 12 uger som ikke koster en milliard i
pris. Der er ingen krav andet end det IKKE skal være perser, for vi har en i
forvejen og vi har svært ved at styre den lange pels, så ikke en mere.....
De 2 andre er en alm. huskat og en skovkatteblanding.... så vi er egentlig
ret ligeglade med hvilken TYPE det bliver, bare de essentielle ting er på
plads.

Grunden til at det skal være i Nordsjælland, er at vi ikke har bil og derfor
er begrænset i rejsetid.... men hvis nogen kan levere missen??? så ville det
være en anden snak, men det er vist ret optimistisk....

Knus
Anja

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 29-01-05 13:37

> [...]
> ville hente hende inden 1 uge, ville de komme af med hende på anden vis....

Nej, det kan man da kun frygte. De lyder ærligt talt lidt hjerteløse i
mine ører. Jeg forstår godt, at man selvfølgelig gør meget for at
beskytte sine børn. Men man kan da i det mindste forsøge at finde en
ordentlig løsning for de levende væsner, man nu engang selv har
anskaffet sig, ligesom I selv forsøger at gøre det.

> [...]
> har altid fået det bedste ud af livet, og det skal de saftsuseme blive ved

Dejligt at høre I lyder til at være nogen, der falder i kategorien
"god ved dyr". Så I har allerede fået en stjerne

> [...]
> er begrænset i rejsetid.... men hvis nogen kan levere missen??? så ville det
> være en anden snak, men det er vist ret optimistisk....

Hvis I finder en anden familie med killinger så kan det jo være, at de
også meget gerne vil af med deres killinger (sådan har folk det tit!),
og derfor måske ikke er så kede af at bringe den? (I kan jo evt. tilbyde
at dække transportomkostningerne). Det skader jo ikke at spørge
Eller måske har I evt. venner eller familie med bil, som gerne vil hjælpe?

Herfra skal I i hvert fald have held og lykke med projektet. Jeg håber,
at I finder den helt rigtige lille mis. Lad høre, når I har fundet en.