"Begynder"-spørgsmål
Fra : Jesper Hansen

Dato : 27-01-05 19:24

Hejsa.

Vi har nu fået en ny lille killing, og er kommet til at diskutere med
nogle af vore venner om hvorvidt/hvornår/hvorfor man kastrerer en hankat
som vores. Den gamle vi havde (en tilløber) var ikke kastreret og
jagtede da godt nok hunde (!) og andre katte ud af sit territorie, men
han strintede aldrig indenfor, ja han gik sådan set helt uden for
matrikelen når han skulle lave "stort", derfor spørgsmålet.

Personligt synes jeg jo ikke man behøver, med mindre der er en grund -
men ok, det er måske en "mandeting"

Mvh

Jesper.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 27-01-05 20:41

> [...]
> når han skulle lave "stort", derfor spørgsmålet.
>
> Personligt synes jeg jo ikke man behøver, med mindre der er en grund - men

Kære MAND !

Du får lige et lille udsnit af en vejledning jeg skrev omkring katte:
Neutralisering af katte.

"Det samlede antal af herreløse katte, der aflives årligt må derfor antages
at være væsentligt højere - op mod 20.000 anses af praktiserende dyrlæger
ikke for urealistisk"

Det er en lille del af den rapport som Det Dyreetiske Råd udkom med I år
2004. (kilde: http://www.jm.dk/pdf/udtalelse-om-katte.pdf)

20.000 overskudskatte om året i et velfærdssamfund som Danmark er efter min
mening alt alt for meget og fuldstændig urimeligt overfor dyrene. Hvorfor
sættes alle disse liv til verden, når der er ingen, der gider tage sig af
dem?

<snip lidt om pådrættere>

Hvis man lader sin kat rende frit uden at være neutraliseret, så bidrager
man til alle de killinger der kommer til verden uden at have et hjem. Det er
simpelthen uansvarligt bare at lade stå til, og det gælder uanset om man har
hankatten eller hunkatten. Der skal to til, og de er lige gode om det.

Eneste måde at begrænse antallet er overskudskatte er, at vi hver især tager
ansvar for vores husdyrhold og ikke bidrager til denne masseproduktion.
Neutraliser kattene eller hold dem hjemme og hjælp med at indfange halvvilde
katte, der går for lud og koldt vand, få dem neutraliseret og genudsat eller
aflivet.

En hunkat får sin første løbetid omkring 6-12 måneders alderen afhængig af
race og årstid. Hankatte bliver kønsmodne omkring 6-10 måneders alderen.
Nogle er så lidt længere om at fange teknikken J

At have en hunkat i løbetid kræver virkelig en stor tålmodighed. Man
forestiller sig ikke, hvor meget larm der kan komme ud af det, før man har
oplevet det. Og når man har oplevet det, så tror man ikke det kan overgås af
nogle. Men jow, det kan det faktisk!

En fertil hankat der har fået færden af en hunkat i løbetid, han overgår
spektaklerne med flere længder.

De fleste hankatte får kun en tanke i hovedet, når de bliver kønsmodne og
det er at forplante sig. De fleste ynder at kalde på damerne på alle
tidspunkter af døgnet og afsætte duftmærker, så hun kan finde vej og de
andre hankatte ved at han er der og er KLAR !!. Lugten af en hankats
strinten er ubeskrivelig og skal opleves. Har man en fertil
(=ikke-kastreret) hankat, så skal man betragte sig som heldig, hvis han ikke
afmærker sit område efter bedste katte-evne.

Hunkatte kan man få p-piller til hos dyrlægen, så kommer de ikke i løbetid.
Men det er et rigtig dårligt ide, hvis det er over en længere periode. De
p-piller man giver katte, er de samme som man udviklede til mennesker for
mange år siden. Der er ikke forsket meget i at producere noget nyt og bedre
til kattene siden.

Man giver hunkatten en om ugen, og det er en ret høj dosis. Det siger sig
selv, at det for mange hunkatte giver hormonelle svingninger. P-piller får
ofte skylden for kræft, cyster og livmoderbetændelse. Desværre er det et
nødvendigt onde for mange opdrættere, men for en kælekat som ikke skal
bruges til avl er p-piller en dårlig løsning. Vi opdrættere prøver at
begrænse brugen af p-piller til et minimum.

Den absolut bedste løsning er at neutralisere katten. For hankatten er det
et ret lille indgreb, hvor testiklerne fjernes. Indgrebet er så lille at det
ikke engang syes sammen. Hunkattens indgreb er lidt mere kompliceret, da man
fjerner æggestokke eller æggestokke og livmoder. Begge metoder er lige gode
og anerkendte. Indgrebet foretager dyrlægerne mange gange om året og er
dygtige til det. Kattene kommer sig hurtigt over det, er ofte på benene og
friske dagen efter.

Prisen for neutralisering af en hunkat er ca 1100-1300 kr og for en hankat
ca 700-900 kr incl øremærkning. Priserne er forskelligt fra dyrlæge til
dyrlæge og forskelligt rundt i landet. I forhold til de omkostninger man har
hele kattens liv, er det en lille post og jo kun en gang det skal betales.

.... håber der var lidt argumenter til dig

Hilsen Nina

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 27-01-05 21:51

Jesper Hansen <noone@nowhere.com> writes:

> Hejsa.
>

> Personligt synes jeg jo ikke man behøver, med mindre der er en grund -
> men ok, det er måske en "mandeting"

Kan ikke dy mig

Jeg har et skilt som siger : "Real men neuter their pets"

Og kan da ikke være mere enig, selvom mit personnummer også ender med
et ulige tal

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 27-01-05 21:57

> Jeg har et skilt som siger : "Real men neuter their pets"

He he, må man få at vide hvor det skilt hænger?

Fra : Hanne Dahl

Dato : 27-01-05 22:41

Nina det ved du godt.)
Bag på hans Hells angel vest *G*
Egos Henrik. *SSS*
Kan du ikke lige se ham for dig når han bliver luftet af droningen.*G*

Hilsen Hanne Dahl

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 28-01-05 18:53

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> writes:

> He he, må man få at vide hvor det skilt hænger?

På min hjemmeside såmænd, under misbamser

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-01-05 01:39

1. Du er med til at skabe flere kattehadere i Danmark. Mange skelner ikke og
tror at alle katte opfører sig sådan, hvis de har haft en uheldig oplevelse
med en fertil hankat. Selv katteelskere mister tålmodigheden, når de har
mistet en kat eller skulle bruge en masse penge på dyrlæge fordi fordi en
tilløbende fertil hankat har påført deres egen kat alvorlige
sår/bid/sygdomme. Eller der er voldsomt ildelugtende kattetis/afføring på
deres terrasse/bil/indgangsdør/etc. Eller når din kat bruger deres egnes
kattes kattelem til at spadsere ind i huset og gennemstrinte forskellige
dele af inventaret.

2. Du er med til at sprede sygdomme mellem katte. Ukastrerede hankatte
opsøger slagsmål og smitter med krads og bid - og overfører tit sygdomme til
både hunkatte og killinger ved parringen.

3. Du risikerer at miste din kat. Strejfende hankatte bliver tit enten kørt
ned, kan ikke finde hjem, bliver skadede af slagsmål og lægger sig til at dø
et sted, bliver smittet med dødelige sygdomme efter bid eller bliver fanget
og aflivet af folk der er trætte af, at den slås med deres kat/ tisser på
deres ejendom /bruger kattelemmen i deres hus og tisser indenfor.

4. Fertile hankatte avler masser af nye uønskede killinger, som for manges
vedkommende, får et kummerligt liv.

5. At have en fertil hankat der ikke strinter er meget sjældent. Og tro mig,
har du engang haft en fertil hankat, der gennemstrinter alt i dit hjem
(gulve, tapeter, møbler, sko, mm.) så alt hvad du har, bare HØRMER, så er du
for altid færdig med at have fertile hankatte indenfor.

Fertile hankatte er for opdrættere der behøver dem i avl og kan finde ud af
at holde dem tilfredsstillende i dertil indrettede kattevolierer/indenfor i
fx. tilbygning.

Ang. om det er en mandeting. - Hvilken holdning man har til kastration af
sit kæledyr, har vist ikke noget med ens køn at gøre, men snarere med graden
af oplysthed. Kat og ejers seksualitet er heldigvis normalt to helt
uafhængige og adskilte ting.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 28-01-05 07:08

Hej.

> [...]
> sit kæledyr, har vist ikke noget med ens køn at gøre, men snarere med
> graden af oplysthed. Kat og ejers seksualitet er heldigvis normalt to helt

Jeg tror nu, at en det ofte er en mandeting. Jeg var på besøg hos nogle
venner, da de fik deres første killing fra nogle naboer. Under det
efterfølgende kaffebord måtte jeg nøjes med at sidde og bide negle for ikke
at blive uvenner med mine venners venner. Ved ikke om det er fordi, de bor
på landet og bruger kattene som musefængere, men der var indstillingen klar
nok, og der var mange uhyrlige punkter:

1. Hankatte skal beholde "bollerne", ellers er de ikke rigtige katte.

2. Det er ligemeget med alle de for mange killinger, de bliver alligevel
kørt over af en bil, og ellers klasker vi dem bare mod en sten, hvis vi
synes, at der er for mange og ikke kan komme af med dem.

3. Det må være op til ejerne af hunkattene at sterilisere deres katte, hvis
de vil undgå killinger. De kan jo blive gravide med hvem som helst, så
hvorfor skal VI bekoste en afnossicering ?

4. Hunkatte skal heller ikke steriliseres, da de skal holde bestanden i ave,
så der bliver kompenseret for de overkørte.

Hvordan den sidste så lige harmonerer med det med selv at slå dem ihjel, ved
jeg ikke. Men jeg valgte at holde min mund lukket. Det var bare uhyrligt at
høre på.

Og manden i mit vennepar var af samme opfattelse. Han gad ikke at ofre penge
på en kat, når man bare kan gå over til nærmeste gård og få en ny !

Som en sidste indskydelse vil jeg så sige, at lille Speedy, som puttede med
mig allerede første aften nu ikke er mere, da han blev ramt af en bil i en
alder af 6 mdr. Og han var hverken vaccineret eller kastreret, for deres
dyrlæge på Bornholm syntes, at en kastraktion var for tidlig i den alder

Det var bare mit lille pip, og lidt luft. Hav en god dag

M.v.h.
Lise

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-01-05 08:37

> at blive uvenner med mine venners venner. Ved ikke om det er fordi, de bor
> på landet og bruger kattene som musefængere, men der var indstillingen klar
> nok, og der var mange uhyrlige punkter:

Ok ok, jeg kan så forstå at det GØR man, fint med mig. Hvilke problemer
er der så i at gøre det. Der er vel noget med at kattene generelt bliver
lidt mere inaktive af at blive "neutraliseret" (fantastisk udtryk btw.
. Vil det sige at kattene bliver dårligere til at holde bestanden af
mus nede på matriklen (jeg bor ved siden af et par kornmarker der i
sagens natur bliver høstet i efteråret) så den egenskab har vi tidligere
haft sat stor pris på.

Mvh

Jesper.

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 28-01-05 08:48

> [...]
> mus nede på matriklen (jeg bor ved siden af et par kornmarker der i
> sagens natur bliver høstet i efteråret) så den egenskab har vi tidligere

Nej, det betyder det ikke nødvendigvis.......jeg har 3 neutraliserede
katte (2 hunkatte og en hankat) og de er alle sammen rigtig gode
musefangere.....at jeg så ikke er særlig vild med deres ''gaver''...det
er en anden sag

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 28-01-05 09:50

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> natur bliver høstet i efteråret) så den egenskab har vi tidligere haft sat

Hej Jesper

Jeg har tidligere boet op til marker, og min daværende kastrerede hankat var
ude fra morgen til aften og hjembragte næsten dagligt mere eller mindre døde
mus.
Han var åleslank hele sit liv.
Man kan risikere, at katten, når den bliver ældre, kan få besvær med at
komme af med urinen på grund af blæresten. Det skete nu ikke for min kat, og
jeg mener, at problemet kan løses ved i samråd med dyrlægen at skifte til
foder, der surgør urinen.

Venlig hilsen
Anelise

Fra : Denise

Dato : 28-01-05 12:33

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
og
> jeg mener, at problemet kan løses ved i samråd med dyrlægen at skifte til

Hej
At katte kan risikere at få blæresten har ikke noget at gøre med om de er
kastreret eller ej, men om de fodres forkert, eller har anlæg for det.
Det er noget med, at der sker en krystalliseringen, hvis katten er blevet
fodret forkert med f.eks. proteiner, der er svære at omsætte, og det kan
bl.a. være mad med for meget magnesium f.eks. tun, rejer, eller discount
kattemed der ikke er afbalanceret ordentligt mellem de forskellige
mineraler. Blæresten kan også komme efter en blærebetændelse.
Det er i hvert fald, hvad jeg har hørt, andre må godt rette

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 28-01-05 09:56

> [...]
> mus nede på matriklen (jeg bor ved siden af et par kornmarker der i
> sagens natur bliver høstet i efteråret) så den egenskab har vi tidligere

Hej Jesper,

Det er rigtigt, at en kastreret kat godt kan blive lidt mere doven. Men
jeg tror stadig, at han vil fange mange mus. Jeg har selv en
steriliseret hunkat, der får lov at komme ud. Hun er en utroligt dygtig
jæger. Jeg bor selv lige ved siden af en mark, og da den blev høstet,
fik vi i hvert fald ingen ubudne gæster

Evnerne på jagtmarkerne har ikke udelukkende noget at gøre med, om
katten er neutraliseret eller ej. Der er simpelt hen bare individuelle
forskelle på, hvor dygtige misserne er, fuldstændig ligesom ikke alle
mennesker er lige dygtige til alting.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : maz

Dato : 28-01-05 10:25

Jesper Hansen wrote:
> [...]
> ved siden af et par kornmarker der i sagens natur bliver høstet i
> efteråret) så den egenskab har vi tidligere haft sat stor pris på.

Neutralisering er det eneste ansvarlige at gøre - helst så tidligt som
muligt, så undgår du evt. problemer med at katten strinter og du tager
ansvar for *ikke* at bidrage til at bringe flere killinger til verden, der
ofte vil gå en forhutlet tilværelse igennem eller det der er værre..

Hankatte bliver ikke mere inaktive i den forstand. De vil stadig (alt efter
temperament) være meget aktive, men du slipper bare for problemerne med en
strintende, parrringslysten hankat. Og de fleste hankatte bliver mere kælne
efter kastration.
Mht at jage: Katte vil ofte blive bedre muse- og fuglefangere, når de er
kastreret, idet de ikke længere skal bruge det meste af deres energi og
koncentration på at parre sig eller forsøge derpå.

Kastrerede hankatte kan have en tendens til at få en lille smule hængemave,
men nogle får slet ikke. Jeg har selv en med lidt hængemave og 2 uden. Alle
3 kastrerede naturligvis.

/M

Fra : Anette

Dato : 28-01-05 14:45

Jesper Hansen wrote:
> [...]
> (fantastisk udtryk btw. . Vil det sige at kattene bliver
> dårligere til at holde bestanden af mus nede på matriklen

Vi bor også ud til marker, har tre neutraliserede katte, to hunner og en
han.
De er fuldt ud lige så aktive som naboens virile katte, deres aktions radius
er nok bare mindre.
Naboens katte kan man møde 2- 3 km herfra - ikke vores.
Og som jægere er de fremragende. Der bliver slæbt massevis af mus,
muldvarpe, rotteunger ( ja vi bor på landet hvor mange holder høns og ænder
= rotter om efteråret i større eller mindre mængder og af og til
flagermus.
De sidste får de dog ikke lov til at beholde. De æder dem ikke, men leger
med dem. Flagermus er bærere af alverdens sygdomme, bl.a rabies - så nul,
vores katte får ikke lov til at lege med dem, selvom kattene ikke er helt
enige med os og det koster lidt "diskuteren" inden de slipper.

/ Anette

Fra : Denise

Dato : 28-01-05 08:53

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> at blive uvenner med mine venners venner.

Hold da op, jeg tager hatten af for din selvbeherskelse, det kunne jeg ikke
have gjort. Jeg havde prøvet og overbevise dem, og så var det garanteret
gået galt, venner, venners venner, whatever

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-01-05 08:52

Super godt indlæg *thumps up*

> [...]
> sit kæledyr, har vist ikke noget med ens køn at gøre, men snarere med
> graden af oplysthed. Kat og ejers seksualitet er heldigvis normalt to helt

Jeg tror blot det er fordi mændene har "deres" yderst kært. Jeg har hørt
nogle ligefrem sige at de selv får ondt blot ved tanken om at kastrere
katten
Rigtig godt indlæg.

Hilsen Nina