Langhårede katte
Fra : Gainsbourg

Dato : 25-01-05 02:03

Som nogle af jer måske kan huske, er min kæreste og jeg i gang med at købe
killinger. Indtil nu har vi ledt efter 2 British Shorthair hun-killinger fra
samme kuld, men er for nylig blevet gjort opmærksomme på, at Persere skulle
have samme rolige, flegmatiske, nemme temperament - bare med lang pels i
stedet.

Nu er så spørgsmålene - er det nogen der har erfaring med begge racer og kan
sige lidt med hensyn til at sammenligne deres temperamenter (og på hvilke
punkter de adskiller sig)? Eller bare fortælle lidt om Perserens temperament
generelt?

Og lige så vigtigt - hvordan med pelsplejen på Persere? Vi har altid ladet
os afskrække af det med pelsplejen, men har ladet os fortælle, at 5 minutter
pr. dag pr. kat er nok - er det jeres indtryk også? Er det svært? Kan man
vænne 2 stk. 16 uger gamle killinger til det, så man sikrer sig at det ikke
bliver en slåskamp hver dag? Eller er der enkelte katte der, uden påviselig
grund, bare aldrig bliver nemme at børste? Er det nødvendigt at vaske/bade
persere (vi overvejer Golden Shaded) eller kan man bare børste dem lidt hver
dag og så er dét det?

- Og er der andet vi skal vide generelt om at tage springet fra korthårskat
(som vi har mange års erfaringer med) til en langhåret perser?

På forhånd mange tak

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Skulle der sidde en af jer derude, som bor i nærheden at Kbh.V. og har
perser(e) - og som kunne have lyst til at lade os komme forbi i 10 minutter
een af dagene, og se hvordan man bærer sig ad, når man børster en perser (så
vi kan vurdere om det med langhårskat overhovedet er os) - så ville vi blive
enormt glade!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-01-05 08:55

Gainsbourg wrote:
> [...]
> opmærksomme på, at Persere skulle have samme rolige, flegmatiske,
> nemme temperament - bare med lang pels i stedet.

nu kender jeg ikke selv briterne, men jeg har persere, og mit indtryk, efter
at have hørt om briter, er at det udsagn er rigtig nok.....

> [...]
> og kan sige lidt med hensyn til at sammenligne deres temperamenter
> (og på hvilke punkter de adskiller sig)? Eller bare fortælle lidt om

perseren er, i min erfaring, helt som du nævner.... rolig, afslappet og
nem..... MEN*G* de er også meget deres egne.... mange betegner perseren som
en "sofapude", det har jeg måtte sande ikke helt passer, ihvertfald ikke med
mine..... sofapude på den måde at man kan lægge den fra sig, og så rører den
sig ikke ud af flækken..... der har mine piger alt for meget ild i røven*G*

> Og lige så vigtigt - hvordan med pelsplejen på Persere? Vi har altid
> ladet os afskrække af det med pelsplejen, men har ladet os fortælle,
> at 5 minutter pr. dag pr. kat er nok - er det jeres indtryk også?

ja, generelt set, så er det nok......
der er nogle perioder lidt mere, og nogle perioder væsentligt mindre, det
afhænger meget af årstiden, og fældesituationen.....
det store skridt er at forpligte sig til det.... derudover er det bare en
del af hverdagen..... ofte foregår vores daglige pelspleje i en hyggestund
på sofaen, hvor kammen lige er fremme og fjerner de værste duller....

> Er det svært?

nej, det mener jeg bestemt ikke..... med lidt god vejledning, vil jeg mene
at alle kan holde en perser pæn...

> [...]
> man sikrer sig at det ikke bliver en slåskamp hver dag? Eller er der
> enkelte katte der, uden påviselig grund, bare aldrig bliver nemme at

der er enkelte persere der ikke bryder sig om det, (jeg har en af slagsen),
og så er der nogle der bare elsker det..... generelt set bliver
perserkillinger vænnet til fra opdrætterens side, at blive børstet og vasket
og håndteret, så det er op til jer selv, at holde den pleje ved lige, og
sørge for at kattene ikke bliver skræmte i situationen..... jeg tror de
fleste persere generelt bare finder sig i det, fordi de ved at det er sådan
tingene er......

> Er det nødvendigt at vaske/bade persere (vi overvejer Golden
> Shaded) eller kan man bare børste dem lidt hver dag og så er dét det?

persere skal altså bades indimellem..... generelt set ca hver 4-6 uge.....
det hjælper med at holde pelsen nem at holde....

> - Og er der andet vi skal vide generelt om at tage springet fra
> korthårskat (som vi har mange års erfaringer med) til en langhåret
> perser?

hmmm.... der er naturligvis mere pleje i en langhåret kat.. men der er så
uvilkårligt også mere "hands on" tid, hvor man direkte arbejder med
katten...... det kan i sig selv være hyggeligt og dejligt..... det kræver
lidt flere ting der skalkøbes ind, shampoo, kamme, børster og lign..... og
så kræver det at det er en indekat (hvis du spørger mig)......

> [...]
> børster en perser (så vi kan vurdere om det med langhårskat
> overhovedet er os) - så ville vi blive enormt glade!

jeg bor i gl. holte, nord for kbh, men i skal være velkomne til at kigge
forbi hvis i kan overskue det.... i kan se mine babyer i linket i min
signatur...
hvis i har spørgsmål elelr lignende, er i velkomen til at skrive.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Sanni

Dato : 25-01-05 13:23

Hvad med Exotic korthår, som jo er en korthåret udgave af perserkatten.
Sindet er det samme, men pelsen er jo kort.

Sanni