Hårfilter på langhårskate..
Fra : Rasmussen

Dato : 20-01-05 19:11

Duh....

Bedst som jeg skriver om ham, hopper han op på keyboardet og får sendt
meddelelsen af sted, inden den var færdig...

Sagen er, at han ikke længere synes det er rart at blive børstet... vi har
en ballade uden lige hver gang - og hårboldene bliver værre og værre
efterhånden som han vokser sig stor...

Børsten kan ikke klare hårdullerne... og selvom vi sidder i timevis og
forsøger at nulre dem ud med fingrene, er opgaven håbløs.

Jeg beder om gode råd og kommentarer...

Kan vi klippe totterne af?
Gør det ondt på katten at have hårfiltre?
Hva' dælen gør I andre?

MVH
Søren Rasmussen

Fra : Hanne Dahl

Dato : 20-01-05 23:05

Hej Søren.
Ja det gør ondt på katten for filtknuden trækker i huden og især vis de
sidder i/under armhulen. For så hæmmer det katten i at gå ordentlig.
Det findes en Børste/ rive hos dyrehandlerne idag som er utrolig gode til
underuldet. Den ligner en rive og findes i 2 størrelser ,den mindste er helt
i orden.
Der er også en slag kam med en lille kniv som er utrolig god til at dele
sådan en knude. Men jeg vid ikke om du skal til dyrelægen eller en
udstilling for at finde en ???
Nå katten kommer ud så skal katte have en omgang mindst en gang om ugen med
"riven" for ellers går det galt som du nævner
Nu ved jeg ikke hva´du børster med men vis det er med en karte (tætte bøjet
tænder) så kommer du ikke i bund.

Hvor gammel er katten?? Der kommer en tiddhvor katten finder ud af at den
kan bestemmer over slaven (dig) Og det kan være at den prøver dig/jer af
angående børstningen. Min Cooner lyder som om jeg er ved at dræbe ham hver
gang børsten kommer frem ) så vi har udviklet en teknik hvor han står
imellem mine ben mens jeg holder i forbenen. Strækker ham ud og børster ham
så godt igennem med riven.
Jeg er også meget ond *G* for jeg vasker ham også når han skal udstilles,
det er han ikke enig med mig i. 9 kilo er en del at holde på *S*

Håber det kunne bruges
Hilsen Hanne Dahl

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-01-05 23:23

> Der er også en slag kam med en lille kniv som er utrolig god til at dele
> sådan en knude. Men jeg vid ikke om du skal til dyrelægen eller en
> udstilling for at finde en ???

Jeg har købt min hos dyrehandleren. Den hedder "De-matting Comb" og er
sådan en stålkam med et skær på hver tand. Mon ikke det er sådan en, du
tænker på?

Jeg har godt nok ikke haft brug for den endnu, den ligger bare klar til
når/hvis behovet opstår.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Dahl

Dato : 21-01-05 09:03

Jo, betina det var den jeg tænkte på, Tak.

Vi har heller aldrig haft brug for sådan en idet vi har lært vores katte at
vi bestemmer ) Lige meget hvor meget de skælder ud Så vi lægger
katten i vores ben og river knuderne op med vores fingre. Hvilket kan tage
tid med kattene skal ikke lide. Nogle gange er vi to om det.
Efter vi har flyttet til et hus med gulv varme fik en af kattene problemer
med knuder på maven *Suk*

Hilsen Hanne Dahl

Fra : Kari Eiffert

Dato : 22-01-05 10:03

> [...]
>
> Jeg beder om gode råd og kommentarer...
>
> Kan vi klippe totterne af?
> Gør det ondt på katten at have hårfiltre?

Vores maine coon havde også så mange totter at vi slet ikke kunne nå at
børste/klippe dem væk før han fik nye. Så prøvede vi at spraye ham med noget
der hedder crustal oil fra Jean Peau (tror nok det staves sådan) Og nu er
det meget sjældent at vi overhovedet behøver at børste ham. Måske det var en
mulighed?

mvh Kari