pissekat :-(
Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 18-01-05 17:18

Ja, så er det min tur.

Den ene skovkat på 5½ år tisser ikke ordentligt. Jeg har lukkede
kattebakker, men lågene var pillet af på et tidspunkt, og der lugtede
frygteligt at kattepis på badeværelset. En dag så jeg så, at Merlin var på
bakke, og han stod op og strintede op ad væggen. Fluks røg lågene på igen,
og så blev det i det mindste i bakken.

I de par år der siden er gået, har jeg observeret spredt fægtning i bakken.
Som om han stadig ikke sætter sig og tisser, men strinter sådan hist og
pist.

For et par måneder siden syntes jeg at mærke den svage lugt af pis på
badeværelset igen. Men da bakkerne er flyttet derfra, tænkte jeg ikke
nærmere over det. Rent tilfældigt skal jeg så rette en krøllet bademåtte ud,
men Harry snuser meget interesseret til den.

Ups, hvad sker der lige her ? Vådt på gulvet, en våd plet på bademåtten og
adskillige indtørrede, store, gule pletter. Begge måtter røg i vaskemaskinen
med vaskebolden fyldt med Rodalon. Desværre kører maskinen lige nu, for da
jeg kom hjem i dag, stod Merlin og pakkede måtten sammen. 3 store, gule,
våde pletter !! Måtten røg i håndvasken med næsten en kvart liter Rodalon og
er nu på skylleprogram. Det lader åbenbart til at være for fristende
alligevel, og hvad er det så lige, jeg kan vaske måtten i af andre sjove
ting ?

Nu er problemet jo, at jeg har 7 katte og skyder skylden på ham uden at være
sikker, fordi jeg netop har set ham strinte. Ellers har jeg vist ingen
mulighed for at finde ud af, hvem det er. Men øhmm, kan sådan en kastraktion
egentlig være ufuldført ? dels p.g.a. hans strinten, men også fordi han
laver parringsbevægelser, når han ælter ned i min ældste han. Og når jeg så
har smidt ham væk 117 gange, får han meget travlt med at vaske de nedre
regioner.

Var der ikke også noget med, at Feliway begrænser evt. strinten ? har
faktisk sådan en i stikkontakten og har haft det siden nytår, hvor de var
alene hjemme.

Med venlig hilsen

Lise

Fra : Denise

Dato : 18-01-05 18:52

Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff wrote:

Hej Lise

> Nu er problemet jo, at jeg har 7 katte og skyder skylden på ham uden
> at være sikker, fordi jeg netop har set ham strinte. Ellers har jeg
> vist ingen mulighed for at finde ud af, hvem det er.

Ja, med så mange kan det nok være svært, med mindre du kan sætte et
spionkamera up.
Jeg havde engang 2 vildkatte, og da de var 16 år begyndte en af dem og tisse
bag døren. Jeg var helt sikker på hvem det var, for ham jeg troede det var,
fik nemlig tæv af den anden bagefter. Senere viste det sig jeg havde skældt
den forkerte ud. For den anden var blevet urenlig pga sukkersyge, så hvis du
ikke kan tage ham på fersk gerning , såå

> [...]
> ned i min ældste han. Og når jeg så har smidt ham væk 117 gange, får
> han meget travlt med at vaske de nedre regioner.

Jeg har også haft kastrater der laver parringsbevægelser på andre hankatte,
skrev lige om det i dag, i en anden tråd, så det kan sagtens lade sig gøre.
Og en kastration kan også være ufuldført, det har vi også hørt herinde, men
jeg synes nu så det viser sig indenfor det første år og ikke flere år efter.
At kastrater pludselig begynder og strinte igen har jeg ikke selv prøvet,
men har hørt flere eksempler, bl.a. min svigerindes tidligere kat begyndte
at strinte inde i huset, fordi der var kommet en anden hankat i deres have.
Altså katte er sq underlige. Så tror du der er gang i noget territorie
noget, eller kan der være en af dem der måske er blevet syg ? Er der sket
noget specielt derhjemme mellem kattene der kan udløse territorie ting ?

> Var der ikke også noget med, at Feliway begrænser evt. strinten ? har
> faktisk sådan en i stikkontakten og har haft det siden nytår, hvor de
> var alene hjemme.

Jo det siges, har ikke selv prøvet det i den forbindelse.

Desværre Lise, der er vist ikke noget jeg kan skrive, som du sikkert ikke
ved i forvejen, men jeg kan da sige held og lykke med at finde synderen og
få opklaret hvorfor

--
Hilsen Denise

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 18-01-05 22:46

Hej Denise

>. For den anden var blevet urenlig pga sukkersyge, så hvis du
> ikke kan tage ham på fersk gerning , såå

Jeg holder øje, og det er vist det eneste, jeg kan gøre p.t.

> Jeg har også haft kastrater der laver parringsbevægelser på andre
> hankatte,
> skrev lige om det i dag, i en anden tråd, så det kan sagtens lade sig
> gøre.

Det gjorde og gør min perser også, så jeg her ikke set noget forkert i det,
men jeg synes ikke, at han rengør sig bagefter.

> [...]
> noget specielt derhjemme mellem kattene der kan udløse territorie ting ?

Det er muligt, at der er noget territorie i gang, for den ældste bliver nu
11 til april. Der har været lidt flere slåskampe og mere hvæsen her på det
sidste. Jeg er så også begyndt at passe en anden kat i mit hjem. Hun kommer
i ny og næ. Men tilsyneladende har de taget det meget pænt. Prøver at vaske
hende og den slags Den sidste faste kat kom i julen 2001, hvor Merlin
var 2½ år. Og det var et lille års tid efter, at jeg observerede hans
strinten.

Desværre er Raiku fraværende i næsten hele januar, så jeg må vente med at
høre hende.

Med venlig hilsen

Lise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 18-01-05 19:28

Hej Lise

Kastrater kan sagtens finde på at strinte, som regel i
hjem med flere katte, udover at være et seksuelt signal er det jo også en
markeringsmåde. Som regel sker det fordi en af katten føler sig "presset"
til at markere at han/hun bor her altså også.

Mens jeg opdrættede havde jeg en hankastrat der strintede hele tiden og alle
vegne, og da sygdom var blevet udelukket, kom han ud i et hjem sammen med en
killing og skiftet fra multi-katte-hjem, til et hjem bare med de to, gjorde
at han aldrig strintede igen. Det er altid en svær beslutning at tage, men
der er katte der bestemt ikke trives i "storfamilier"
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 18-01-05 23:03

Hej Marianne

> [...]
> markeringsmåde. Som regel sker det fordi en af katten føler sig "presset"
> til at markere at han/hun bor her altså også.

Den tanke har også strejfet mig. Men eftersom Merlin er fra det der opdræt,
som jeg fik på puklen over at omtale i åbent forum for år tilbage, er han
stadig meget sky. Jeg kan ikke forestille mig, at han vil gøre opmærksom på
sin eksistens. Han er dog begyndt at ligge hos mig, men kun hvis en af de
gamle ligger der. Og når jeg tager ham op, banker hans hjerte i total panik,
og han er nede i løbet af ½ sekund.

Det er så også det, der vil gøre det så svært, hvis det viser sig at være
den mulighed, som du nævner nedenunder. Han er efterhånden en af de første,
der kommer ud og siger velkommen hjem. Han tonser om benene på mig, vælter
om på ryggen og er ved at flå trusserne af mig, når jeg hænger
arbejdsbukserne op Det er som om, at han vil, men alligevel ikke rigtig
tør. Jeg prøver at tage ham op og voldkæle ham i ny og næ, og han han intet
problem med at holde pote i hånd, når vi ligger i sengen.

> [...]
> to, gjorde at han aldrig strintede igen. Det er altid en svær beslutning
> at tage, men der er katte der bestemt ikke trives i "storfamilier"
ja, og især når jeg ikke kan være sikker på, at det er ham. De 3 af bæsterne
skal skalperes her 7. februar, og så vil jeg lige høre Raiku. Det var ikke
svært at afsætte en strinter ? problemet er jo lidt også, at han er vokset
op med og ankom her med Uther, så hvis Merlin ryger, må Uther nok flytte
med. Med mindre det er Uther, der er truslen. Han er godt nok blevet en
bisse indenfor de sidste par år. Han prøver også at tampe de ældre,
formentlig for at blive førerkat. Jeg har dog hidtil kun anset det som
værende ude på skrammer og legesyg, da han har høje ører og højt løftet
hale.

Nå, jeg prøver at køre videre med Feliway i stikkontakten, også fordi jeg
skal passe svigerfars missepige den sidste uge i februar og igen 3 uger i
april og maj.

Jeg håber næsten, at han er syg, så jeg ikke skal af med ham. Synes faktisk
også, at han virker lidt mager, men han spiser godt. Av min pengepung i
februar, men det er der så ikke noget at gøre ved.

Du har ingen erfaring med Feliway eller noget andet rengøring end Rodalon ?
man kan selvfølgelig sige, at så længe han begrænser det til badeværelset,
er det fint. Men det er trælst alligevel

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-01-05 00:15

Lise skrev
<Det var ikke svært at afsætte en strinter ? >

Nej det var det faktisk ikke, han var en super charmetrold og solgte sig
selv til et par der kom og
skulle hente en bestilt killing, jeg gjorde dem selvfølgelig opmærksomme på
det og at jeg mente at det var fordi
han følte sig lidt presset, vi aftalte at hvis det fortsatte
i en grad som de ikke kunne leve med, så kom han bare hjem igen, det blev
ikke aktuelt, han har ikke strintet en eneste gang i det nye hjem.

<Du har ingen erfaring med Feliway eller noget andet rengøring end Rodalon ?

Jeg har ingen erfaring med Feliway i forbindelse med strintning, men jeg
bruger også Rodalon til rengøring.

Ja det er trælst, jeg håber at du finder ud af hvem og hvorfor, og får løst
problemet.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 19-01-05 23:25

Hej Lise

Når du har fundet synderen skulle du måske forsøge at få ham healet? Jeg
har selv prøvet healing i forbindelse med en kat der ikke kunne finde ud
af at tisse på bakken og det hjalp i en længere periode hvorefter han
desværre blev alvorligt syg og begyndte igen!
Jeg har benyttede hende her, Grethe Fuglsang www.dyrehealeren.dk og
synes at hun er rigtig god!
Hvis det er ham der er synderen og han samtidig er lidt sky, så kunne
det måske være en ekstra god ide, at få ham healet, da en healer kan
rette op på balacen og du dermed (i de fleste tilfælde) vil få en mere
harmonisk kat...

Jeg har også prøvet Feliway i stikkontakten til ovenstående og havde
også rigtig gode erfaringer med det i en lang periode, dog så det ud som
om, at katten "vænnede" sig til den og at den dermed ikke virkede -
efter noget tid hvor den ikke var der blev den sat op igen og havde igen
samme gode virkning på ham!

Jeg rengjorde også med Rodalon når der var sket "uheld" og synes at det
er det der virker bedst - når det var ting der kunne vaskes i
vaskemaskinen gjorde jeg det - først vaskede jeg med Rodalon og så en
alm. vask bagefter for at sikre, at al Rodalonen var væk!

Held og lykke med det

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 19-01-05 23:58

Hej Annemette

> [...]
> det måske være en ekstra god ide, at få ham healet, da en healer kan
> rette op på balacen og du dermed (i de fleste tilfælde) vil få en mere

Pudsigt at du skriver det, da jeg i dag har bestilt en bog, Kattehviskeren,
af Claire et-eller-andet. Det er da værd at prøve.
Og endnu mere pudsigt, at mens min ene måtte hænger til tørre efter i går,
lå den anden rodet sammen nu her til aften, og med 2 våde pletter på Har
du erfaring med fjernhealing ? jeg ser, at hun bor i Nørre Sundby, og det er
lidt langt fra Frederiksberg

Men ok, så længe han/de holder det på badeværelset, bør jeg vel være glad
:-/ Og jeg holder stadig på Merlin, da der de sidste mange dage ikke har
været strint i bakken. Men min anden kat fra samme opdrætter er nu også en
kandidat, da han er endnu mere sky.

> [...]
> om, at katten "vænnede" sig til den og at den dermed ikke virkede -
> efter noget tid hvor den ikke var der blev den sat op igen og havde igen

Jeg overvejer faktisk at pille den ned nu. Synes at det er blevet værre de
sidste par dage.

> [...]
> vaskemaskinen gjorde jeg det - først vaskede jeg med Rodalon og så en
> alm. vask bagefter for at sikre, at al Rodalonen var væk!

Nu ligger den anden måtte i vaskemaskinen, bare for at få den væk fra
gulvet. Så kommer den i blød i Rodalon i morgen eftermiddag og får en
skylning og centrifugering bagefter. Jeg ved så ikke, om det holder, det der
står på flasken, at man ikke må blande Rodalon og almindelige
rengørings/vaskemidler.

> Held og lykke med det

Tak tak :-/

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-01-05 08:32

Hej Lise

<Og jeg holder stadig på Merlin, da der de sidste mange dage ikke har været
strint i bakken. Men min anden kat fra samme opdrætter er nu også en
kandidat, da han er endnu mere sky. >

Jeg lurede lidt på det du skrev, er der nogen særlig grund til at du mener
at det er en af de sky katte ?

Kan du evt prøve at isolere dem, en efter en for at finde den skyldige ?
når en kat strinter, gør den det op ad en lodret flade og jeg sidder og
tænker om det måske slet ikke er strinten, men en alm. urinering, som kan
skyldes
urinvejssygdom, hvis det er det, er det vigtigt at finde synderen, og få
ham/hende til dyrlæge.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 20-01-05 17:08

Hej Marianne

> Jeg lurede lidt på det du skrev, er der nogen særlig grund til at du
> mener at det er en af de sky katte ?

Jeg har intet at have det i, andet end at der nu ikke strintes i
kattebakkerne, og Merlin så meget skyldtynget ud i går, da jeg opdagede ham
ved måtten.

> [...]
> skyldes
> urinvejssygdom, hvis det er det, er det vigtigt at finde synderen, og få

Det frygter jeg sådan set også, og jeg må lure lidt på det i
weekenden/resten af januar, indtil Raiku kommer tilbage. Jeg har slet ikke
overvejet isolering, men det kan godt lade sig gøre. Altså på den måde at
der kan være 3 katte i den ene del af lejligheden og 4 i den anden del. Ikke
optimal isolering, men det er da et forsøg værd. En alternativ måde er dog
at lægge den nu rene måtte ned på gulvet, tænde lyset på badeværelset og så
sidde med ½ øje derude og se, om der er en, der sætter sig. Har nemlig
mulighed for at se gulvet på badeværelset, hvis jeg bare lige rykker stolen
½ meter.

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 21-01-05 13:33

Hej Lise

Jeg bor selv på Sjælland, så de gange jeg har benyttet Grethe Fuglsang
har det været som fjernhealing - og det har virket!

Så når du har fundet synderen og er sikker på, at det ikke skyldes
sygdom, så kunne det da måske være værd at prøve en healer :)

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 27-01-05 23:31

opfølgning på pissekatten.

Bademåtterne har nu ikke ligget fremme i over en uge, og der en absolut
ingen tis på gulvet i badeværelset. Jeg ser det som en protest, da der ikke
er tisset andre steder i lejligheden. Det er da muligt, at bademåtterne
lugter aldeles vidunderligt, og at det er dem, der er skyld i det. Så nu ser
jeg lige tiden an

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 28-01-05 00:17

Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff skrev i en meddelelse...
> [...]
> ikke er tisset andre steder i lejligheden. Det er da muligt, at
> bademåtterne lugter aldeles vidunderligt, og at det er dem, der er skyld i

Lyder mistænkeligt som om du har en kopi af min Gizmo gående derhjemme. Han
har også nogle irriterende tendenser der har at gøre med stof-ting på
gulvet. Og så er det for resten lige meget om det er en bunke vasketøj, en
dørmåtte, en katteseng eller et par hjemmesko. Stof der ligger på gulvet
(heldigvis ikke det faste gulvtæppe - i hvert fald ikke så ofte) det må man
tisse på. Så her er der ingen kattesenge i gulvhøjde, så længe jeg holder
dem i vindues- og bordhøjde, så kan han godt nøjes med at ligge i dem.

Han har heldigvis ikke forelsket sig uheldigt i mine bademåtter endnu....men
det kunne nu skyldes at toilettet ikke er hans yndlingsrum at opholde sig
i - det er jo der man bliver vasket

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- Januar udsalget er næsten slut!

Fra : Denise

Dato : 28-01-05 08:58

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> wrote in message
> [...]
> er tisset andre steder i lejligheden. Det er da muligt, at bademåtterne
> lugter aldeles vidunderligt, og at det er dem, der er skyld i det. Så nu

He he, simpelt, så må du forsøge med en helt ny og se om den kan lide den
duft, eller den bare ikke vil have bademåtter der

--
Hilsen Denise