Katreation af han kat
Fra : Allan

Dato : 08-01-05 21:07

Hej NG.
bør jeg være så bange for her på fredag.
Ja her på fredag skal min lille mis kastreres, Kosmos.
Jeg Hader at sende dem i narkose.
er det kun en skrøne med det der og narkose og katte der ikke kan tåle det.
:-/
Ja Hvad ved jeg for, dem jeg har haft er det jo gået godt med.

Mvh Allan

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-01-05 01:38

> [...]
> det. :-/
> Ja Hvad ved jeg for, dem jeg har haft er det jo gået godt med.

Kære Allan

Ved narkose er der altid en risiko - hvad enten det gælder mennesker eller
dyr! Det er et alvorligt indgreb hvor man sætter åndedrættet i stå og lader
en maskine "trække vejret" for patienten. For en lille promilledel af
patienterne vil ingrebet medføre alvorlige konsekvenser - i værste fald
døden. Derfor prøver man så vidt muligt at undgå det når man kan - både for
mennesker og katte.

Når det så er sagt, så går det altså godt og uden komplikationer i langt,
langt de fleste tilfælde. Og den bittelille risiko der altid er, må opvejes
imod at der er en lang række praktiske gener ved at have en ukastreret
hankat gående i sit hjem. Jeg taler af erfaring her - og jeg vil vil absolut
ikke tilråde at man undlader at få sin kat kastreret fordi der er en minimal
risiko ved ingrebet.

Held og lykke til Kosmos

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : JytteJ

Dato : 09-01-05 18:07

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dyr! Det er et alvorligt indgreb hvor man sætter åndedrættet i stå og
> lader en maskine "trække vejret" for patienten.

Øh hvad pokker snakker du om ? Min hunkat er steriliseret og har også været
opereret, og altså også bedøvet, men der har sandelig da ikke været nogen
maskine tilkoblet.

VH.
JytteJ

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 22:04

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Øh hvad pokker snakker du om ? Min hunkat er steriliseret og har også
været
> opereret, og altså også bedøvet, men der har sandelig da ikke været nogen
> maskine tilkoblet.

Det er afhængigt af, hvilken type narkose/bedøvelse dyrlægen bruger.
Bedøvelse er ikke bare bedøvelse...

Tina

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 09-01-05 01:47

> [...]
> :-/
> Ja Hvad ved jeg for, dem jeg har haft er det jo gået godt med.

Hej Allan,

Det er meget sjældent, at en kat ikke kan tåle narkosen. Der er,
naturligvis, altid en risiko - fuldstændig ligesom der er det med
mennesker.

Når det er tid til at din kat skal kastreres, så gætter jeg på, at han
ikke er så gammel. Unge og ellers sunde og raske dyr har ikke en ret
stor risiko for, at noget går galt. Som en generel rettesnor siges det,
at katten helst skal veje mindst 2 kilo inden den skal i narkose. Denne
vægt gør det lidt lettere for Dr. Dyr at dosere narkosen rigtigt end hos
"letvægtere".

Held og lykke med operationen. Jeg er helt sikker på, at det nok skal gå
lige efter bogen.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 09-01-05 20:24

> [...]
> vægt gør det lidt lettere for Dr. Dyr at dosere narkosen rigtigt end hos
>

> Held og lykke med operationen. Jeg er helt sikker på, at det nok skal gå

Hej Betina
Det er ikke helt korrekt. Så længe katten (killingen) bare vejer 1 kilo,
giver det ingen problemer.

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 11-01-05 09:58

> Hej Betina
> Det er ikke helt korrekt. Så længe katten (killingen) bare vejer 1 kilo,
> giver det ingen problemer.
>
> Med venlig hilsen
> Lone Gram Jensen

Hej Lone,

Jovist, det må jo kunne lade sig gøre at bedøve så små katte, eftersom
flere opdrættere er begyndt at neutralisere meget tidligt (som jeg ved
du er bekendt med, kan man jo gøre det helt ned til 7-ugers alderen).
Jeg synes dog, at man med de helt små bør se sig rigtig godt for, når
man vælger en dyrlæge til indgrebet. Det kræver efter min mening en
dyrlæge, der har erfaring med tidlig neutralisering. At bedøve de helt
små er jo ingen enkel sag, og det adskiller sig på mange punkter fra at
bedøve større katte. F.eks. skal dyrlægen så vidt jeg ved være mere rap
på fingrene med de små end med de store.

Tror dog ikke at der er noget nyt under solen for dig her. Så dette er
egentlig bare en lille sidebemærkning

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-01-05 05:11

[snip]
> [...]
> flere opdrættere er begyndt at neutralisere meget tidligt (som jeg ved
> du er bekendt med, kan man jo gøre det helt ned til 7-ugers alderen).

7 uger?.....7 uger?! *ryster på hovedet* ...det er godt nok ungt :-/ Det
tidligste jeg har hørt om, indtil nu, har været 16 uger...

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 12-01-05 09:41

> [...]
>
> 7 uger?.....7 uger?! *ryster på hovedet* ...det er godt nok ungt :-/ Det
> tidligste jeg har hørt om, indtil nu, har været 16 uger...

Rolig nu
Det var et Amerikansk forsøg. Jeg har ikke kendskab til at det
praktiseres her i Danmark, men det KAN lade sig gøre.

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 12-01-05 09:39

> [...]
> på fingrene med de små end med de store.
>
> Tror dog ikke at der er noget nyt under solen for dig her. Så dette er

Hej Betina
Jeg erklærer mig fuldstændig enig

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-01-05 10:48

Lone Gram Jensen wrote:
> Det er ikke helt korrekt. Så længe katten (killingen) bare vejer 1 kilo,
> giver det ingen problemer.

Der er nu stadig mange dyrelæger som ikke vil neutralisere så små/unge
katte. Mine to killinger blev ikke neutraliseret hos opdrætteren
simpelthen fordi hun ikke kunne finde en dyrelæge i området, der ville
gøre det så tidligt... Min egen dyrelæge har også anbefalet mig at vente
til de var mindst 6 mdr. (hun *ville* godt gøre det tidligere hvis jeg
virkelig insisterede, men hun synes klart at det er bedst at vente).

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Alice

Dato : 12-01-05 11:48

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev

> [...]
> til de var mindst 6 mdr. (hun *ville* godt gøre det tidligere hvis jeg
> virkelig insisterede, men hun synes klart at det er bedst at vente).

Hej Bettina
Gælder det for begge køn ???
Som efterhånden alle ved, så venter jeg jo på min lille British prinsesse,
og da jeg har købt hende med en lukket stambog, ser jeg ingen grund til at
hun skal gennemleve en løbetids ræs. Hun er født i begyndelsen af November,
så jeg kan vel så småt regne med at hun går i sin første løbetid i
begyndelsen af sommeren, og vil gerne ha' hende neutraliseret inden
.................Er det noget jeg med god samvittighed kan få foretaget ????

KH
Alice

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-01-05 12:14

Hej Alice

Alice wrote:
> [...]
> begyndelsen af sommeren, og vil gerne ha' hende neutraliseret inden
> ................Er det noget jeg med god samvittighed kan få foretaget ????

Ja det gælder begge køn. Vi har en dreng og en pige og selvom det
tilsyneladende er mest kritisk med drenge så gjaldt anbefalingen dem
begge. Pigen skal vi have neutraliseret snart (hun er lige blevet 6 mdr
og vi vil gerne gøre det så tidligt som muligt da vi jo også har drengen
som er fertil og vi absolut ikke er interesseret i at hun bliver
parret). Drengen skal vente en måneds tid endnu for han er en måned
yngre end pigen... Vi ville ellers helst have det gjort samtidig men vi
vil ikke vente med pigen og ikke få det gjort for tidligt med drengen så
sådan bliver det ikke...

Men du kan jo spørge din dyrelæge hvad han/hun synes. Der er
tilsyneladende nogle dyrelæger som gladeligt neutraliserer 10-12 ugers
killinger da mange opdrættere som sagt får det gjort inden killingen
flytter hjemmefra.

Personligt har jeg taget den indstilling at der vel ikke er noget
forgjort i at vente til de er 6 mdr ;) Jeg synes ærlig talt også at de
er mere "klar" nu - de vejer 3½ kg og er noget mere robuste end de
"tændstiks-killinger" som vi havde for 3 måneder siden ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 12-01-05 12:30

> [...]
>
> Personligt har jeg taget den indstilling at der vel ikke er noget
> forgjort i at vente til de er 6 mdr ;) Jeg synes ærlig talt også at de

Hej Bettina.
Jamen jeg kan da godt sætte mig ind i dine tanker, helt sikkert.
Men jeg har jo så neutraliseret killinger i 11-13 ugers alderen siden
jeg begyndte mit opdræt, dvs. nu 9 kuld. Jeg har ALDRIG haft problemer.
Killingerne er vågne og vakse efter et par timer og de spiser med det
samme de kommer hjem. Hvorimod de katte jeg har fået neutraliseret
senere, har været sløje i det meste af 1 døgn og derfor ikke spist eller
drukket. (Noget en kat ikke kan tåle for længe)

Det med at det skulle være mest kritisk med drenge...hmmmm det stemmer
nu ikke helt overens med mine oplevelser, idet drengenes indgreb er
noget der svarer til meget få minutter. Pigernes derimod er af længere
varighed, idet der skal underbindes inden livmoder og resten fjernes.

Jeg ved godt, at der stadig sidder mange dyrlæger rundt om i landet, der
helst ikke neutraliserer før katten er ca. 6 mdr og derover, men der er
ikke noget belæg for ikke at gøre det, med mindre man som dyrlæge er
utrolig fummelfingret.

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 12-01-05 13:21

Hej Lone

> [...]
> senere, har været sløje i det meste af 1 døgn og derfor ikke spist eller
> drukket. (Noget en kat ikke kan tåle for længe)

Bare et nysgerrigt spørgsmål: Når du neutraliserer killingerne inden de
flytter hjemmefra, får du dem så også enten chip- eller øremærket i
samme ombæring? Ellers skal de jo igennem endnu en bedøvelse blot for at
blive mærket (det *skal* mine i hvert fald være, uanset om de er ude
eller inde).

> [...]
> noget der svarer til meget få minutter. Pigernes derimod er af længere
> varighed, idet der skal underbindes inden livmoder og resten fjernes.

Mon ikke dyrlægen har ment, at det er mest kritisk at vente længst
muligt med drengene, fordi man har mistænkt tidlig kastration for at øge
risikoen for urinvejssten hos hankatte? Men dette er jo også blevet
modbevist i omtalte undersøgelse.

> [...]
> helst ikke neutraliserer før katten er ca. 6 mdr og derover, men der er
> ikke noget belæg for ikke at gøre det, med mindre man som dyrlæge er

Men små, det *er* de jo. Jeg kan nu altså heller ikke helt lade være med
at synes, at det er en meget bette én at operere på. Min egen dyrlæge's
kommentar var, at øret på en 7-ugers killing nu var et *meget* lille øre
at lave en tatovering i

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 12-01-05 13:49

> [...]

> samme ombæring? Ellers skal de jo igennem endnu en bedøvelse blot for at
> blive mærket (det *skal* mine i hvert fald være, uanset om de er ude

Hos min dyrlæge foregår det når katten neutraliseres, som en gratis
ydelse.

> [...]
> muligt med drengene, fordi man har mistænkt tidlig kastration for at øge
> risikoen for urinvejssten hos hankatte? Men dette er jo også blevet

Jo netop

> [...]
> at synes, at det er en meget bette én at operere på. Min egen dyrlæge's
> kommentar var, at øret på en 7-ugers killing nu var et *meget* lille øre

Ja for hulan, prøv at forestille dig at skulle tatovere en perserkilling
(eller Birma for den sags skyld) de små bitte ører de har

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-01-05 14:45

Hej igen

Lone Gram Jensen wrote:
> Ja for hulan, prøv at forestille dig at skulle tatovere en perserkilling
> (eller Birma for den sags skyld) de små bitte ører de har

Ja det er jo så en helt anden side af sagen - jeg vil partout have mine
katte øretatoveret (så længe det ikke er lovpligtigt eller for den sags
skyld bare "normalt" at chipse katte så stoler jeg simpelthen ikke på at
man vil checke om en kat er chipset)... En øretatovering kan alle se og
dermed ved Fru Nielsen at den kat som står ved hendes dør og tigger mad
har en ejer som savner den. Jeg håber selvfølgelig aldrig at mine katte
bliver væk og må tigge mad hos Fru Nielsen men *hvis* det sker så har
jeg det bedst med at vide at de er tydeligt mærket.

Så ved at vente med at neutralisere til kattene er store nok til at
blive tatoveret kan man spare en bedøvelse :)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Alice

Dato : 12-01-05 15:51

> [...]

> bliver væk og må tigge mad hos Fru Nielsen men *hvis* det sker så har jeg
> det bedst med at vide at de er tydeligt mærket.

Aii Bettina, jeg er åbenbart kommet ind i en stime med at finde nye
spørgsmål til dine besvarelser - Sorry :-//
Jeg kan følge dig fint mht din holdning om øretatovering. Men jeg har ladet
mig fortælle at en øretatoveret kat kan blive dømt 'ned' på udstillinger,
hvis de er tatoveret i ørene ??? ................Er det bare det rene
sludder ???

KH
Alice

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-01-05 15:58

Hej Alice

Alice wrote:
> Aii Bettina, jeg er åbenbart kommet ind i en stime med at finde nye
> spørgsmål til dine besvarelser - Sorry :-//

Det gør da ikke spor :)

> [...]
> mig fortælle at en øretatoveret kat kan blive dømt 'ned' på udstillinger,
> hvis de er tatoveret i ørene ??? ................Er det bare det rene

Det tør jeg slet ikke sige noget om for jeg udstiller ikke mine katte -
de er bare helt almindelige hustyraner og skal altså hverken bruges til
avl eller udstilling ;) Men jeg *håber* da ikke at det er tilfældet for
jeg synes som sagt at alle katte bør være synligt mærket indtil det
(forhåbentlig snart!) bliver lovpligtigt at mærke alle katte ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Denise

Dato : 12-01-05 16:31

"Alice" <alice_nielsen@privat.dk> wrote in message

> Men jeg har ladet
> mig fortælle at en øretatoveret kat kan blive dømt 'ned' på udstillinger,
> hvis de er tatoveret i ørene ??? ................Er det bare det rene
> sludder ???

Ja, det er bare det rene sludder

--
Hilsen Denise, som har udstillet hvide katte med grønne ører

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-01-05 19:25

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> --
> Hilsen Denise, som har udstillet hvide katte med grønne ører

Det omvendte ku da også ha været interessant at se *fnis*

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Denise

Dato : 12-01-05 19:54

Benedikte Brisson wrote:
> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
>>
> <klip>

> Det omvendte ku da også ha været interessant at se *fnis*

ROTFLOL

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-01-05 14:30

Bettina skrev
<Men små, det *er* de jo. Jeg kan nu altså heller ikke helt lade være med at
synes, at det er en meget bette én at operere på >

Alt er jo relativt, i forhold til en voksen kat ja så er de små, men nu er
killinger jo ikke de eneste "smådyr" der
bliver neutraliserede, jeg så på et tidspunkt en svensk udsendelse hvor
dyrlægerne neutraliserede sugarglidere,
se det er små dyr, som voksne er de ikke meget større end en voksen mands
tommelfinger, men det kan selvfølgelig være at svenskerne er mere
fingernemme
end danskerne )
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 12-01-05 15:17

> [...]

> se det er små dyr, som voksne er de ikke meget større end en voksen mands
> tommelfinger, men det kan selvfølgelig være at svenskerne er mere

Hej Marianne,

Jo, det er da rigtigt, at der også opereres på andre små dyr. Men de
andre arter kan jo godt være voksne, selvom de er små Det var mest
det, der var min pointe: at det er sådan en tutte-nuttet lille baby-mis,
som man skisme ikke kan nænne at skære i (ikke at det nogensinde bliver
rart).

Jeg er helt klar over, at det er en irrationnel tankegang. Men sådan er
følelser jo

Indtil videre vil jeg hverken tage stilling for eller imod tidlig
neutralisering. Jeg tror dog godt jeg kender én af årsagerne til, at
nogle opdrættere vælger den tidlige løsning: Det er for at undgå, at
ByB'ere parrer katte, der er solgt til kæl. Og det forstår jeg godt!
Ingen tvivl om det.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-01-05 14:37

Hej Lone

Lone Gram Jensen wrote:
> [...]
> senere, har været sløje i det meste af 1 døgn og derfor ikke spist eller
> drukket. (Noget en kat ikke kan tåle for længe)

Jeg skal ikke kunne sige hvordan det er med så små killiger for jeg har
jo aldrig prøvet det ;) Og jeg har "kun" prøvet det tre gange med større
katte så det gør mig ikke til verdens mest erfarne heller ;)
Men jeg har efter mange års erfaring (også med mere eksotiske dyr og
sygdomme) hos min nuværende dyrelæge meget stor tiltro til hendes viden
og kunnen :)

> [...]
> noget der svarer til meget få minutter. Pigernes derimod er af længere
> varighed, idet der skal underbindes inden livmoder og resten fjernes.

Det forudsætter jo så at testiklerne er på plads - det er ikke
ualmindeligt at de først er det senere end 11-13 uger og så er indgrebet
jo i hvert fald unødigt stort for drengen hvis man kastrerer ham så
tidligt... Vores drengemis havde kun en testikel i pungen da han blev
vaccineret anden gang (mener at han var 16 uger på det tidspunkt) men
dyrelægen sagde at det ikke var så unormalt/ualmindeligt og at det
sagtens kunne nå at gå "i orden" inden han skulle kastreres.

Hvis ikke at det går i orden bliver indgrebet for ham lige så stort som
for en hunkat. Ved at vente til han er lidt ældre kan indgrebet
forhåbentlig blive mindre, men det vil tiden vise ;)

> [...]
> helst ikke neutraliserer før katten er ca. 6 mdr og derover, men der er
> ikke noget belæg for ikke at gøre det, med mindre man som dyrlæge er

Jeg ved faktisk ikke hvorfor hun helst vil vente, men det er i hvert
fald ikke fordi at hun er fummelfingret ;) Hun har udført de mest
utrolige operationer (læs: mirakler) på mine chinchillaer og også
medicineret en hjertesyg kat som var mere eller mindre opgivet af min
tidligere dyrelæge, så jeg har som sagt meget stor tiltro til hende -
både hvad angår hendes kunnen og viden ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-01-05 14:46

[snip]
> [...]
>tidligere dyrelæge, så jeg har som sagt meget stor tiltro til hende - både

Det lyder som en god anbefaling - hvad hedder din dyrlæge og hvor i verden
ligger klinikken?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-01-05 15:36

Gainsbourg wrote:
> Det lyder som en god anbefaling - hvad hedder din dyrlæge og hvor i verden
> ligger klinikken?

Det er Anne Thomsen, Nybrovej Dyreklinik, Kgs. Lyngby :)

Jeg har brugt hende siden min ene kat fik konstateret voksende hjerte
for ca. 10 år siden og jeg er virkelig glad for hende :)

Da jeg fik min første chinchilla havde hun ikke så meget erfaring med
dem, men hun kender sine grænser og søger ny viden/hjælp fra eksperter,
hvis der er noget som hun ikke ved. Det mener jeg er utroligt vigtigt.

Og hun er som sagt kommet sig godt efter det ;) Men nu har jeg jo også
efterhånden en del chinchillaer og jeg anbefaler hende også gerne til
andre chinchillaejere (mange dyrelæger har desværre den indstilling at
hvis der er noget galt med en gnaver så kan det da "ikke betale sig" at
gøre noget for dem - slet ikke chinchillaer for de er så sarte - så der
bliver aflivet alt for mange chinchillaer rundt omkring), så hun har
vist mere erfaring med dem efterhånden end de fleste andre dyrelæger ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-01-05 14:23

Bettina skrev
<Min egen dyrelæge har også anbefalet mig at vente
til de var mindst 6 mdr. (hun *ville* godt gøre det tidligere hvis jeg
virkelig insisterede, men hun synes klart at det er bedst at vente).>

Nu har jeg siddet "spændt" og ventet på hvad hendes begrundelse var, det er
for mig lidt vigtigt om det er fordi
"det synes hun bare" eller om hun har en begrundelse der til "at tage og
føle på"

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-01-05 14:49

Hej Marianne

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> for mig lidt vigtigt om det er fordi
> "det synes hun bare" eller om hun har en begrundelse der til "at tage og

Jeg ved det ikke - jeg spurgte ikke for det er/var egentlig ikke vigtigt
for mig. Jeg kunne sagtens vente ;)
Men jeg skal prøve at huske at spørge når lillepigen skal derned (næste
fredag).

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Allan

Dato : 12-01-05 19:31

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

He He Sikke da en lang tråd jeg har lavet.
Og det var mig der var bange for at sende min lille mis i narkose
Men lærelig er den. Og det er jo altid godt.
Nå men jeg må jo vente og se hvad der sker her på fredag.

Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 14-01-05 16:31

> [...]
> det. :-/
> Ja Hvad ved jeg for, dem jeg har haft er det jo gået godt med.

Hej Alle her i NG.
Nå nu har jeg fået Kosmos hjem fra den der store tur.

Han lever stadigvæk, men det er nu lidt af et dingledyr jeg har fået.
Den er stadigvæk helt gal med motoriken.

Findes der forskellig narkose, eller skal det tage op til 2 dage før de er
normale ?

Mvh Allan

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-01-05 16:49

Allan wrote:
> [...]
> Den er stadigvæk helt gal med motoriken.
>
> Findes der forskellig narkose, eller skal det tage op til 2 dage før de er

Der findes forskellige typer narkose, men det er bestemt ikke normen
(efter hvad jeg har erfaret), at en hankat stadig har problemer med
motorikken 2 dage efter en kastration... Katte reagerer også forskelligt
på narkose - nogle er længere tid om at komme sig end andre - men
hankatte får som regel så lidt narkose i så kort tid, at det sjældent er
et problem i længere tid... Jeg synes, du skal ringe til dyrlægen og
beskrive din kats motoriske problemer for ham.
mvh Camilla

Fra : Allan

Dato : 14-01-05 17:43

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et problem i længere tid... Jeg synes, du skal ringe til dyrlægen og
> beskrive din kats motoriske problemer for ham.

Hej Camilla
Nej det var dårligt skrevet af mig

Jeg sende og fik ham hjem her idag.
Og med hjem fik jeg en skrivelse, Et brev, der beskrev hans mulige tilstand.
Og der står der 2 dage
Men han er nu stadigvæk en slingredims.
Det går nu hurtigere og hurtigere med at få motorikken med. Så der er håb.ok
Der jo kun gået ca 4 timer så det er jo nok normalt.

He He det er jo nok mig der er hønemor

Men findes der forskelligt bedøvelse til katte der er i brug. Ja og med
forskellig opvågningstid. ?

Mvh Allan

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-01-05 20:58

> [...]
>
> He He det er jo nok mig der er hønemor
>
> Men findes der forskelligt bedøvelse til katte der er i brug. Ja og med

I løbet af i aften og nat skulle han gerne have genfundet balancen og
motorikken skulle gerne være på plads

Jeg er ikke ekspert på bedøvelsestyper, men jeg ved, der findes
forskellige slags. Denise har i et andet indlæg forklaret lidt mere.

mvh Camilla

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-01-05 02:22

Ja der findes forskellige måder at bedøve på - og hver af disse er
forskellige alt efter hvor meget man giver og hvordan dyrets krop reagerer -
ligesom hos mennesker.

Det skal ikke tage 2 dage, men det _kan_ sikkert i sjældne tilfælde tage
over et døgn.

Fra Netdyredoktor:

Du skal kontakte dyrlægen, hvis katten efter en bedøvelse -
a.. Ikke har lyst til at spise eller drikke efter 24 timer
b.. Ikke er frisk efter 24 timer
c.. Får feber
d.. Hvis et operationssår springer op, virker hævet eller flyder med væske
e.. Hvis en forbinding eller bandage virker stram, bliver våd eller
begynder at lugte underligt.
Hvis du har andre spørgsmål, eller hvis du er bekymret for din kats
tilstand, så ring til dyrlægen med det samme.

Mvh

Gainsbourg

Fra : Denise

Dato : 14-01-05 19:55

Allan wrote:
> [...]
> fået. Den er stadigvæk helt gal med motoriken.
>
> Findes der forskellig narkose, eller skal det tage op til 2 dage før

Hej Allan
Godt det er overstået og at alt er som det skal være
Jeg er ikke ekspert i narkoser men har prøvet 3 typer (altså kattene har).
En type hvor de giver modgift bagefter, så katten vågner op med det samme.
En type hvor katten vågner op af sig selv (den kan jeg bedst lide), og en
type hvor de først får en sprøjte og så en slange i luftrøret så bedøvelsen
virker sålænge de giver luft og bedøvelse igennem slangen (her kan jeg så
ikke huske, om de også får modgift eller vågner af sig selv), men den måde,
den bryder vi os ikke om, for vores Blonde fik synkebesvær og ondt i halsen
flere dage bagefter. Jeg tror nok det er den der bruges mest.
Det kan være andre der har mere forstand kan give deres besyv med
Fortsat god fremgang med missen og pas på den ikke falder ned af noget mens
den dingler rundt

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 14-01-05 20:58

Allan wrote:
> "Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
>
> Findes der forskellig narkose, eller skal det tage op til 2 dage før
> de er normale ?

Hej
Glemte lige at svare på det sidste. Jeg vil gætte på, at den er normal i
morgen tidlig

--
Hilsen Denise

Fra : Allan

Dato : 15-01-05 02:04

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> Allan wrote:
>
> Hej
> Glemte lige at svare på det sidste. Jeg vil gætte på, at den er normal i
> [...]

Nu virker det til at han er ved at være normal.
Så jeg tror jeg vil sove nu.

Det er hård at være hønemor.

Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 15-01-05 06:00

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
Ja nu er det reolen der skal klatres i så der er nok ikke mere bedøvelse i
ham.
Kan i sove godt for det gør jeg lige om lidt
Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 15-01-05 21:58

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

Øv får jeg slet ikke noget rygklapperi herfra fordi jeg holdt mig vågen
indtil nakosen forsvandt
Mvh Allan

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 15-01-05 22:49

> Allan skrev:

> Øv får jeg slet ikke noget rygklapperi herfra fordi jeg holdt mig vågen
> indtil nakosen forsvandt
> Mvh Allan

Jow da: klappe, klappe. Godt du tog dig pænt af missen, og at alt gik
som det skulle

Fra : Denise

Dato : 15-01-05 22:39

Allan wrote:
> "Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
>>
> Øv får jeg slet ikke noget rygklapperi herfra fordi jeg holdt mig
> vågen indtil nakosen forsvandt
> Mvh Allan

Ha ha, jeg tænkte faktisk på, hvor dygtig du var, da du skrev det. Da min
gamle Molly fik trukket en tand ud var jeg også vågen hele natten. Så jo,
jeg synes du er en rigtig dygtig "hønemor"

--
Hilsen Denise

Fra : Eva Schmidt

Dato : 15-01-05 23:20

> "Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
>>
> Øv får jeg slet ikke noget rygklapperi herfra fordi jeg holdt mig vågen
> indtil nakosen forsvandt
> Mvh Allan

Hej Allan

Du er alletiders katteejer, Comos er en lykkens pamjulefis, at han er havnet
hos dig - din "hønemor"

Håber du har sovet godt - og ligeledes Cosmos, en stor hilsen til jer begge!

mvh Eva

PS. Jeg ved, du har en kat mere, men har desværre glemt dens navn, men den
skal da også have en hilsen!

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 22:46

> Findes der forskellig narkose, eller skal det tage op til 2 dage før de er
> normale ?

Der findes mange forskellige slags bedøvelse.

Netdyredoktor har noget om bedøvelse af kat:
http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_bedoevelse_af_kat/tema_bedoevelse_af_k
at.html

Dyrlægevagten har også lidt, men ikke så uddybende som Netdyredoktor.

Tina