Tyk kat!
Fra : Heidi Jensen

Dato : 29-12-04 09:33

Hej

Jeg skriver lige på min svigermors vegne - hun har en lille hunmis, som blev
steraliseret for lidt over 1 år siden. Siden har hun bare taget på i vægt,
og nu ligner hun en tromle, kan knap hoppe op i møblerne osv. Det er faktsik
ret synd for tøsen, da hun i alle hendes dage har været en slank og flot
kat! Hun vejer godt 5,5 kg. nu, og får Royal canin til nervøse katte og
pussi eller wiskas portions poser! På Royalen står der, at hun skal have i
hendes vægtklasse 65 g. hvis hun er på diæt, vi vejede så hvad hun plejer at
få og det er kun ca. 55 g. Så vi gik en vægt klasse ned som hvis tøsen
vejede 3-5 kg. og der skal hun ha' 45 på diæt, hvilket ikke er meget mindre
end hvad hun plejer! I portions poserne står der nogen poser om dagen, kan
ikke lige huske det, men 1 pose får hun delt op over 2 dage, så det kan vel
heller ikke være for meget?

Nu har jeg fået overtalt svigermor til at hendes kat altså skal på slank,
men hvordan gør hun det bedst? Hvilket foder og hvor meget???

Venlig Hilsen/ Best Regards
Heidi Jensen
www.hot-newlife.dk

Fra : Tanja Petersen

Dato : 29-12-04 10:04

Hej Heidi

De har det med at blive lidt buttede når de bliver neutraliseret, ikke alle
men mange af dem.
Det bedste hun kan gøre at sætte hende på kastratfoder, da de kan danne for
mange urinvejssten ved "almindeligt" foder. At veje foderet af, er i mine
øjne en dårlig løsning, da hun så vil "sluge" maden hvis hun er sulten, og
en kat må ikke gå og være sulten, det kommer der kun et dårligt resultat ud
af. Men derimod lade skålen være fyldt hele tiden. Tag en snak med dyrlægen,
jeg ved at der er noget der hedder k/d fra hills som er til kastrater, men
ved også at Royal Canin har et produkt til kastrater, men kan ikke huske
hvad det hedder.

Nu skriver du ikke hvad det er for en hunkat, hvis det er en huskat, ja så
er hun stor, og trænger til at komme lidt ned i vægt.

Hilsner
Tanja

Fra : Annette

Dato : 29-12-04 11:36

Hej,
Jeg står i samme problem, bare med en hankastrat. Jeg har kigget
varedeklarationer, og gået efter laveste fedtindhold. Jeg har dog endnu ikke
prøvet, da min har haft problemer med både tynd mave og opkast, og vil
derfor vente til det er i orden. Jeg tror nu at jeg er blevet overbevist om
at jeg vil forsøge mig med Hills Indoor Catfood som slankemiddel, da der i
dette kun er 8% fedt. Jeg blev anbefalet Royale Canin til Siameser (min er
ikke en siameser), da dette også har et lavt fedtindhold.

Held og lykke med det :)

Mvh
Annette

Fra : Kate

Dato : 29-12-04 16:11

"Tanja Petersen" <mosters@tdcspace.dk> wrote in

> jeg ved at der er noget der hedder k/d fra hills som er til
> kastrater,

Nej, k/d er ikke til kastrater. Det er nyrefoder. K/D står for kidney
diet. Katte som har for højt nyretal, fortrinsvis gamle katte, får
dette foder, deriblandt min Johan på 14½ år.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-12-04 19:29

On 2004-12-29 16:10:30 +0100, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> Nej, k/d er ikke til kastrater. Det er nyrefoder. K/D står for kidney
> diet. Katte som har for højt nyretal, fortrinsvis gamle katte, får
> dette foder, deriblandt min Johan på 14½ år.

Enig - hvis det skal være Prescription Diet ville jeg vælge r/d hvis
det skal batte noget og katten ellers vil spise det - og så w/d ad
libitum bagefter til at vedligeholde vægttabet.
Med Royal Canin kunne det være light foder til slankekuren og indoor
eller siamese til vedligeholdelse af den slanke linie bagefter.
Hvis det ikke behøver at gå så stærkt, _kan_ W/D eller siamese også
give et langsomt vægttab (det tror jeg personligt er sundere, hvis
katten ikke er syg af sin overvægt)

Iøvrigt undrede jeg mig over noget du skrev - at katten får Royal Canin
til nervøse katte?? Hvordan det?

--
Knus fra Ann R

Fra : Heidi Jensen

Dato : 29-12-04 22:24

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er syg af sin overvægt)
>
> Iøvrigt undrede jeg mig over noget du skrev - at katten får Royal Canin

Det er fordi katten flyttede som voksen landkat til bykat, og blev derfor
meget nervøs, you know - biler, hunde, støj osv. havde den lidt svært ved at
takle, så i dyrehandlen foreslog de det! Men hun har efterhånden vænnet sig
til det, så der er egentlig ingen grund til at give hende det mere... men
det er hvad katten har fået de sidste 3 år, så svigermor har ikke set nogen
grund til at skifte!

Heidi

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-12-04 02:11

On 2004-12-29 22:24:10 +0100, "Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> said:

> [...]
> give hende det mere... men det er hvad katten har fået de sidste 3 år,
> så svigermor har ikke set nogen grund til at skifte!

Jeg mente mere - hvad hedder det foder - for jeg har aldrig før hørt om
specialfoder til nervøse katte?

--
Knus fra Ann R

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 29-12-04 22:28

Ann Rudbeck skrev i en meddelelse...

> Iøvrigt undrede jeg mig over noget du skrev - at katten får Royal Canin
> til nervøse katte?? Hvordan det?

Kunne der mon være tale om RC Sensible eller Exigent? Kender indtil flere
der bruger beskrivelsen nervøse katte i den sammenhæng....også selvom det
ikke helt er det der står på pakken

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-12-04 02:26

On 2004-12-29 22:28:14 +0100, "Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> said:

> [...]
> flere der bruger beskrivelsen nervøse katte i den sammenhæng....også
> selvom det ikke helt er det der står på pakken

Aha - men det er da en misforståelse så? Det er jo til dels sart
(sensibel) fordøjelse, dels kræsne katte. Det sidste er måske noget
psykisk, selv om jeg ikke opfatter en kræsenpind som særlig nervøs -
mere forkælet
Den sarte fordøjelse er noget fysisk, et fordøjelsessystem der er let
at bringe ud af balance, evt efter skader (maveinfektioner) som killing
- ifølge min dyrlæge. Jeg har selv sådan en kat, og hun er i hvertfald
ikke nervøs. Så??
--
Knus fra Ann R

Fra : Heidi Jensen

Dato : 30-12-04 08:00

"Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Kunne der mon være tale om RC Sensible eller Exigent?

Jo det er vist den sensible hun får, hæng mig nu ikke op på det, men jeg
synes navnet lyder mig meget bekendt!! :0) Svigermor, har blot gjort som
anbefalet af dyrehandlen... men efter min mening burde alt deres personale
ha' et grundigt kursus i hvad de sælger, både når det gælder kanin, katte og
hundefoder (som jeg bruger).... De har ikke den fjerneste idé om, hvad de
sælger!

Heidi

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 30-12-04 12:37

Heidi Jensen skrev i en meddelelse...
> Jo det er vist den sensible hun får, hæng mig nu ikke op på det, men jeg
> synes navnet lyder mig meget bekendt!! :0)

Så kan det sørme være vi også har fundet grunden til overvægten - Sensible
har nemlig et højere fedtindhold end mange af de andre varianter.

> [...]
> og hundefoder (som jeg bruger).... De har ikke den fjerneste idé om, hvad

Uh nej, jeg ved hvad du mener. Nu har jeg selv solgt RC foder som eneste
fodervariant i en butik - og det var til at finde ud af. Jeg er glad for at
jeg ikke havde flere mærker at sætte mig ind i

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-12-04 13:50

On 2004-12-30 07:59:43 +0100, "Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> said:

> [...]
> personale ha' et grundigt kursus i hvad de sælger, både når det gælder
> kanin, katte og hundefoder (som jeg bruger).... De har ikke den

Det er jeg sikker på - at hun bare har prøvet at gøre sit bedste.
Sælgeren har vist fået noget galt i halsen, men det er jo en anden ting.
Som Tina skriver er RC Sensible virkelig noget der kan sætte sig på
sidebenene, så det positive er, at katten måske er nem at få ned i vægt
- for der er virkelig noget fedt at spare ved en foderændring Jeg
ville holde mig til Royal Canin, når katten nu kan lide og trives på
det mærke - og så skifte ud med ligh, indoor eller siamese. Så er ca.
det halve af fedtindholdet væk, det burde virke
Kig her: <http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=96&lang=da>
under punktet "analyse", der kan du sammenligne fedtindhold på de
forskellige fodertyper
--
Knus fra Ann R

Fra : Heidi Jensen

Dato : 30-12-04 15:29

> [...]
> Kig her: <http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=96&lang=da> under
> punktet "analyse", der kan du sammenligne fedtindhold på de forskellige

Ok! Tak for hjælpen til jer alle!

Fra : Heidi Jensen

Dato : 29-12-04 16:46

"Tanja Petersen" <mosters@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved også at Royal Canin har et produkt til kastrater, men kan ikke huske

Jeg vil sende hende ud og købe det! Det er synd for katten, at den skal gå
og døje med vægten! De stakkels dyr kan jo ikke selv sige til, når det
bliver for meget!

> Nu skriver du ikke hvad det er for en hunkat, hvis det er en huskat, ja så
> er hun stor, og trænger til at komme lidt ned i vægt.

Ja det er en huskat, og kun en lille en af slagsen! Hun er meget fed at se
på, man kan ikke længere mærke ribben eller noget, selvom man trykker godt
til!

Heidi

Fra : maz

Dato : 29-12-04 14:34

Heidi Jensen wrote:
> Nu har jeg fået overtalt svigermor til at hendes kat altså skal på
> slank, men hvordan gør hun det bedst? Hvilket foder og hvor meget???

Det bedste er stadig at fodre ad libitum med basis tørkost for at undgå at
katten sluger maden, som andre også skriver. Lidt whiskas-poser med ½ pose
daglig bør være okay.
Et godt fodervalg til katte på slankekur er Specific FRD (Fibril). Det fås
kun hos dyrlægen eller hos www.dyrlaegevagten.dk

Jeg har selv gode erfaringer med det. Min gamle Zeus tabte sig lynhurtigt,
når han kun fik det + lidt vådkost. Jeg bruger det i dag som supplement/del
af kosten til alle mine katte og de kan fint holde vægten i komb med
Specific, light-foder og alm. RC/Hills tørfoder.
Specfic må kun gives til voksne katte, da næringsindholdet er lavt.
Spørgsmålet er så bare om den enkelte kat kan *lide* produktet ;) Men få en
smagsprøve hos din dyrlæge...
/maria