gø problemer
Fra : Anne E. von Qualen

Dato : 28-01-05 16:47

Hej

Jeg vil lige høre om der er nogen der kan hjælpe mig ang. et meget træls
problem jeg har med min Border Collie.
Når vi er ude at gå gø´r han af alle hunde vi møder, ikke et galt eller
nigativt gø´en mere en slags skal vi lege gø. Men folk bliver let skræmt og
jeg aner ikke hvad jeg skal stille op, intet jeg har prøvet hjælper, han er
ved at rive min arm af for at komme i kontakt med andre hunde.
Hvilket han også får lov til nede ved anlæget hvor andre lufter hunde i det
fri, der er han bare nem og let men lige så snart han får snor på og vi skal
hjem "flipper" han igen ud hopper og danser ved synet af andre hunde.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

m.v.h
Anne.

Fra : Slumfret

Dato : 28-01-05 19:57

*klip*
> Når vi er ude at gå gø´r han af alle hunde vi møder, ikke et galt eller
> nigativt gø´en mere en slags skal vi lege gø.
*klip*

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig - men det ville virkelig glæde mig om
der kom nogle gode råd, for jeg har selv sådan en 'vov-hund' - og det
virker ret skræmmende på folk....
Han gør så snart han ser andre hunde og det er som regel ikke for at
komme over og æde dem - men for at lege og finde ud af hvem de mon er...
og så evt. æde dem
Hvis jeg når det før han hopper rundt i linen og gør, så stiller jeg mig
ind foran ham for at 'tage kontrollen'...og det virker af og til... men
langt fra altid...og så står man der med en hoppende hund mellem benene
Har også prøvet kontakt med godbidder og munter tale...meeen jeg er bare
ikke altid så spændende som den firbenede tingest på den anden side af
vejen...

Håber der er nogle kloge hundehoveder derude der kan hjælpe.

Slumfret & Hund

Fra : Is

Dato : 28-01-05 23:59

>...meeen jeg er bare
> ikke altid så spændende som den firbenede tingest på den anden side af
> vejen...

Ja, det er nok noget af problemet.

Er det kun ved møde med andre hunde der er "gø" problemer ??

Kan du få den til at gø på kommando ? min mening er at kan du lære den at
gø på kommando, så er det også nemmere at få den til, ikke at gø, på
kommando

Du ved nok også hvornår hunden er lige ved at gø ? så begynder du her , så
længe den ikke gø er det positivt, dvs ros, gå videre, bortled
opmærksomheden fra andre hunde.

når den "gør" er det uønsket (negativt) , skraks må i lave noget der ikke er
så spændende, det kan være , vend om og gå væk, det kan være "dæk" ( en hund
der ligger ned gør mindre ) , en vandstråle over snuden fra en
blomstersprøjte eller vandpistol kunne måske også blive udløst af et "gø"

mulighederne er mange, det er lige med at finde hvad der virker bedst.

Det er dog vigtigt at AL DEN TID hunden ikke "gør", skal du snakke venligt,
rosende (med lys stemme) HELE tiden.
Og straks den "gør" skifter du stemmeføring til ikke vendlig (dyb stemme )

Erik Isager

Fra : Slumfret

Dato : 29-01-05 11:23

*klip*
> Er det kun ved møde med andre hunde der er "gø" problemer ??
*klip*
Ja det er kun når vi møder andre hunde eller hvis han bliver bange for
noget, som fx. en kæmpe snemand i en have Men så trisser vi bare
forbi og finder ud af, at det ikke er farligt.

*klip*
> Kan du få den til at gø på kommando ?
*klip*
Ja han gør gerne på kommando, både hvad siger den lille hund og hvad
siger den store...

*klip*
> [...]
> der ligger ned gør mindre ) , en vandstråle over snuden fra en
> blomstersprøjte eller vandpistol kunne måske også blive udløst af et "gø"
Vandpistolen har vi brugt før, men så glemmer jeg den og så gider jeg
ikke slæbe rundt på den... og så bliver der jo ikke rigtig noget
konsekvens i det.
'Dæk' derimod tror jeg vi skal prøve - han er ret sikker i sin dæk og
jeg tror måske nok det kunne virke...hvis jeg dækker ham af tids nok...

Mange tak for hjælpen - håber det giver pote

Slumfret & Hund

Fra : Is

Dato : 31-01-05 19:28

"Is" <detteerminnewsmailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

---
Jeg kom til at tænke på: er din hund glad for at bære/hente ting ??

Så var det måske en ide at lade den bære noget ( bold, apport, legetøj ??)
for at bortlede opmærksomheden fra andre hunde ??

Erik Isager

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 29-01-05 12:59

"Slumfret" <slumfret@opacus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vejen...
>
> Håber der er nogle kloge hundehoveder derude der kan hjælpe.

Det er lidt kildent, for man skal jo næsten se, hvordan det udarter sig, for
når det som den ene skriver, kan være lige op af en vej, hvor de nemt kan
befinde sig på hver sin side, så vil den forkerte rækkefølge nemt kunne være
fatal. Jeg tør jo næsten garantere, at de begge gør antræk til at ville
smutte derover / derhen, og det har ikke kunnet afhjælpes med en " Plads "
kommando.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 07:47

On Fri, 28 Jan 2005 16:46:32 +0100 Anne E. von Qualen said:

> [...]
>hjem "flipper" han igen ud hopper og danser ved synet af andre hunde.

Jeg mener at hvis man opfører sig som den "pack leader" man jo faktisk
er, skulle hunden ikke springe omkring som en vild og gø.

Jeg har selv to gravhunde, og de går altid lige ved siden af mig på
venstre side, og de gør ikke, og de trækker ikke i snoren mere. Jeg
siger ikke noget til dem når vi går; ingen ros og ingen ris. Jeg
trasker rask fremad som en pack leader, og de følger mig stille of
rolige som gode små hunde skal. Deres næser er aldrig længere fremme
end mit knæ. De skal følge mig, ikke lede mig.

Kun efter vi er kommet hjem, får de ros og knus og kysser. Ikke mens
vi går.

Din hund skal lære at væe "calm-submissive" (jeg ved ikke hvad det
hedder på dansk) og du skal være dens "dominant-leader." Kig på ulvene
og se hvordan de opfører sig. Alpha ulven er nærmest hoven når den går
foran de andre, og de følger lige så stille og rolige efter den. Det
er altsammen "attitude" og ikke snak.

Hope that helps
Eva

(Jeg har boet i USA i 40 år så mit Dansk er lidt rusten."
--
/lllllllll\
/( o¿o )\

Fra : Anne E. von Qualen

Dato : 29-01-05 08:10

Hej Eva

> klip
> Jeg mener at hvis man opfører sig som den "pack leader" man jo faktisk
> er, skulle hunden ikke springe omkring som en vild og gø.
>klip

Prøver virkelig at være den der dominer, men det er langt fra at det virker.
Han er bare så jubel glad så det halve kunne være nok

> [...]
> og se hvordan de opfører sig. Alpha ulven er nærmest hoven når den går
> foran de andre, og de følger lige så stille og rolige efter den. Det

Forstår dig godt som sagt før jeg prøver virkelig at være Bossen, har
aldrig haft de
her problemer med mine gamle hunde.

Anne.

Fra : Hans B.

Dato : 29-01-05 10:17

Det kan være svært af flere grunde:

Gøen kan være af glæde og kommunikation til leg
Gøen kan være til advarsel af flokken
Gøen kan være af frygt - igen til advarsel (halen mellem benene!)

Så vidt er det rigtigt at lederen er leder. Og det er også rigtigt at
aflede. Personligt tror jeg ikke på vandpistol-modellen, jeg tror simpelthen
ikke på sanktionsmodellen.

Derimod tror jeg langt mere på ros.

Når situationen opstår - og ganske rigtigt, helst et sekund før, handler det
om at tage over, så hunden ikke skal beskæftige sig med at kalde på de
andre, til leg eller advarsel.

Lederen ved godt at det er nu vi gør og det skal hunden vide.

Så lige før det sker, eller hvis det sker, tag hundne væk, tag over og være
lederen. Drej jer bort! Kommer der et vuf, er det et bestemt og "dybt" nej,
eller "ti" eller hvilken kommando man benytter - og straks når hunden er
holdt op, eller har klaret at lade være med at gø, er det ros, ros, ros -
helt oppe i diskanten. Det er lederen der bestemmer hvornår der skal gøes.

Til vores træning var der en Kongepuddel der sådan skulle gø - og ejeren
arbejdede hårdt på det, og det tager tid. Til gengæld havde han vendt det
til, at Puddlen sad foranhan og på komandoen "speak", rullede et bjæf helt
nede fra "bunden" af hunden - og masser af ros.

Men det tager tid - tænk hvis vi ikke måtte sige noget, når vi mødte
vennerne, eller råbe når vi blev bange! Det kræver en stor tillid til
ejeren, at stole på at han eller hun klarer det hele!

M.h.t. trækken: Jeg stopper hvergang Victor trækker. Også det tager lang
tid. Det er ikke fordi han vi være forrest, men fordi han er nysgerrig (han
kan sagtens gå "Plads"). Trækkeriet opstår altid når jeg slækker og synes at
nu er der "fri" til at snuse og lege og samtidigt er det af hensyn til
trafik m.m. nødvendigt at have snoren på. Det er jo også et dobbelt signal.

Så det er lettere hvis det er enten/eller. Enten helt fri - eller også
plads. Victor er så småt begyndt at kunne skelne, altså at der er en
mellemvej, hvor han godt må snuse i lang line, men IKKE trække. I det sekund
han trækker, stopper turen! Under piv og kedsomhed, lunter han så tilbage
til mig. Og måske kommer vi kun 2 skridt længere, før han igen trækker - og
så stopper jeg og venter (jeg siger ikke noget) indtil han igen er henne ved
mig.

God fornøjelse

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 06:22

On Sat, 29 Jan 2005 10:17:27 +0100 "Hans B."
<Baldrian(remove)@get2net.dk> said:

<klip>

> [...]

>vennerne, eller råbe når vi blev bange! Det kræver en stor tillid til
>ejeren, at stole på at han eller hun klarer det hele!

Det var sør'me et interessant indlæg du skrev Hans. Du har god
forstand på hunde, og du er også god til at forklare.

Bravo! Hatten af til dig

Eva
--
/lllllllll\
/( o¿o )\

Fra : fam. Ager

Dato : 30-01-05 07:53

> [...]
> og
> så stopper jeg og venter (jeg siger ikke noget) indtil han igen er henne

Det er en effektiv metode!, jeg bruger den også på min boxer-hvalp øhh.
unghund ... (de bliver jo ældre..) og han har forstået det hurtigt.
folk kan godt se lidt mærkeligt på een, når man sådan stopper op og er
passiv, men dem om det!

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 06:26

On Sat, 29 Jan 2005 08:09:35 +0100 Anne E. von Qualen said:

>Hej Eva

Hej Anne

>som sagt før jeg prøver virkelig at være Bossen, har
>aldrig haft de her problemer med mine gamle hunde.

Det er nok fordi at alle hunde er ikke som hinanden, ligesom vi
mennesker jo osse er forskellige. Tror du ikke?

--
/lllllllll\
/( o¿o )\

Fra : Anne E. von Qualen

Dato : 30-01-05 12:51

klip

> Hej Anne

> Det er nok fordi at alle hunde er ikke som hinanden, ligesom vi
> mennesker jo osse er forskellige. Tror du ikke?

klip

Hej hej

jo jo jeg ved godt at hunde er lige så forskellige som os mennesker
jeg har bare aldrig haft det problem med mine hunde men jeg har nu
heller ikke før haft denne rase ( Border Collie ) og han er bare en jubel
glad hund
men er da begyndt at være mere hård i stemmen når jeg sætter ham på
plads og det ser da ud til at det så småt er begyndt at virke. nå vi så er
gået forbi en anden hund eller kat for den skyld og han ikke siger noget
får han en godbid.. dette ser ud til at virke.

Anne.

Fra : Pwh

Dato : 29-01-05 11:52

> Jeg mener at hvis man opfører sig som den "pack leader" man jo faktisk
> er, skulle hunden ikke springe omkring som en vild og gø.

Enig.

> [...]
> rolige som gode små hunde skal. Deres næser er aldrig længere fremme
> end mit knæ. De skal følge mig, ikke lede mig.

Jeg har læst flere steder at det er faktisk ikke naturligt for en hund at gå
efter flokføren, men at den i naturen faktisk ville gå fra side til side foran føren.
Som jeg kan forstå på det du skriver har du også dine hunde i snor, det er faktisk
ikke den helt store kunst at lærer en hund. Begge mine hunde har jeg da lært at gå
helt uden snor 95% af tiden, og jeg bor ikke på landet uden trafik eller mennesker.
Se det kræver tålmodighed at lærer dem det, det forudsætter netop at hundene
100% accepterer dig som fører når du ikke behøver en snor for at sikre dig deres lydighed.

> Kun efter vi er kommet hjem, får de ros og knus og kysser. Ikke mens
> vi går.

Ikke enig.
Man skal selvfølgelig ikke skælde ud på turen hvis der ikke er grund til det.
Men jeg roser da altid mine hunde undervejs når de gør tingene korrekt og helt af sig
selv.
Hvordan skal de da ellers vide hvad jeg opfatter som acceptapel opførsel og ikke
accepterer at de gør. Du kan da ikke forvente at dine hunde skal huske at de gjorde
et eller andet korrekt for en time siden og så får ros for det når i kommer hjem.

/Jens

Fra : Is

Dato : 30-01-05 00:47

> [...]
> rolige som gode små hunde skal. Deres næser er aldrig længere fremme
> end mit knæ. De skal følge mig, ikke lede mig.

det er jo så godt i dit tilfælde - grunden til at jeg foreslår ros heletiden
er, at hvis der kun kommer en reaktioin når hunden gør noget den ikke skal,
kunne den måske finde på at være ulydig bare for at få kontakt ??

---

> [...]
> og se hvordan de opfører sig. Alpha ulven er nærmest hoven når den går
> foran de andre, og de følger lige så stille og rolige efter den. Det

du har nok ret, men ikke ret mange vil opdrage som dyr gør i naturen !! det
er alt for barskt !!

Erik Isager

Fra : Jørgen

Dato : 29-01-05 11:11

Anne E. von Qualen skrev:
> [...]
> hjem "flipper" han igen ud hopper og danser ved synet af andre hunde.

Du må lære hunden at det er dig der bestemmer og den skal gå pænt når du
siger det, men jeg tror du skal finde en god trænings plads og få det
løst der.
Jeg mener at en god trænings plads er en plads, hvor man bruger masser
af ros og glæde, men også kan bruge lidt skrappere midler hvis det
skulle vise sig nødvendig. Det er det sjælden på hvalpe, men kan være
nødvendig på gamle hunde der vant til at bestemme

hilsen
Jørgen