Antal måltider om dagen
Fra : JKrigslund

Dato : 26-01-05 12:55

Hej!

Sigfus (en newfoundlænder) blev 1 år gammel i går, og nu har vi snakket om
at han kun skal have mad 1 gang om dagen. Han har hidtil fået 2 gange.
Morgen og aften!

Så efter en kort afstemning, hvor kun Sigfus stemte imod, så har vi
besluttet at prøve, at han kun skal have et stort måltid om aftenen (ved
18-tiden).

Hvad er egentlig grunden til, at voksne hunde får færre måltider om dagen?
Er det blot for vores egen bekvemmlighed? Er der nogen fordele / ulemper ved
at give måltidet om aftenen?

På forhånd tak!

Jesper Krigslund

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-01-05 13:00

"JKrigslund" <jdk@stibo.dk> writes:

> Sigfus (en newfoundlænder) blev 1 år gammel i går, og nu har vi
> snakket om at han kun skal have mad 1 gang om dagen. Han har hidtil
> fået 2 gange. Morgen og aften!

Tillykke med fødselsdagen, "stump".

> Så efter en kort afstemning, hvor kun Sigfus stemte imod, så har vi
> besluttet at prøve, at han kun skal have et stort måltid om aftenen
> (ved 18-tiden).

Stakkels lille sultne Sigfus.

> Hvad er egentlig grunden til, at voksne hunde får færre måltider om
> dagen? Er det blot for vores egen bekvemmlighed? Er der nogen
> fordele / ulemper ved at give måltidet om aftenen?

Jeg ved det faktisk ikke. Mine forældres tidligere hund fik kun en
gang om dagen, men ham de har nu får både morgen og aften. Men vores
hunde har nu altid først fået deres hovedmåltid lige inden sengetid
efter aftenturen. Jeg tror måske det er noget med at de store vovser
helst ikke skal bevæge sig for meget efter maden, så de har tid til at
fordøje den.

I hvert fald passer rytmen Siri godt nok. Omend hun er godt utilfreds
med at hun skal spise Hills-foderet op før hun må få Nutro! Stakkels
sultne Siri.

Mvh Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 26-01-05 14:30

Hej
Vil råde dig til at fodre to gange, da det er en stor hund. Det er meget mad
at fordøje på engang.
Mine hunde får mad løbende igennem dagen, tre gange.

Hilsen Janni

Kennel great evita seriøs opdræt af grand danois.
http://great-evita.homepage.dk

Fra : kenneth sørensen

Dato : 26-01-05 18:58

hej gruppe

Jeg har selv en gd, som også er en meget stor hund og den får mad fire gange
om dagen og det vil vi blive ved med.
vi gør det ikke for sjov. men vores hund har haft to mavedrejninger som kan
skyldes mange ting men dyrlægerne siger at en af hovedårsagerne er at der er
meget mad i maven på en gang og at det kan derfor komme i slyng og derved
opstår mavedrejningen. Vi har været meget heldige at vores hunds mave selv
har drejet tilbage så den er ikke blevet opereret. heldigvis for det koster
rigtig mange penge for en hund på vores størrelse ml 15000-18000 ja tak det
tænkte jeg også.
vi er da også kommet af med lidt over 6000 sidst vi var afsted med vores så
det er tunge argumenter der er på bordet nu. Vi er endda været heldige at vi
stadig har vores hund, det er der nemli mange der ikke kan sige.
Der kan læses mere om mavedrejninger på netdyredoktor, det er hunde med dyb
brystkasse der er i den største risikogruppe og der ved jeg ikke om jeres
hører ind under. jeg mener at de kalder det dyb brystkasse men tjek det
lige.
Vi har prøvet at bløde fodret op til vores hund og der er ca et kilo om
dagen og det bliver altså til rigtig meget mad når det svulmer op så jeg kan
godt forstå at de let kan blive syge når de får så meget mad på en gang.
Så jeg ville overveje det en ekstra gang om i virkelig vil løbe den risiko
ved kun at give den en gang om dagen, vores fik to gange om dagen inden vi
begyndte at få problemer men det kommer vi ikke til igen, så der skal
planlægges, de er ifølge vores dyrlæge mere sarte hvis de først har haft
mavedrejninger end de normalt er.

håber at i finder en god løsning for jer

hilsen dorthe

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 27-01-05 06:58

Hej Jesper og Dorthe

Kedeligt at høre at jeres gd har haft to mavedrejninger. Min tæves (diva)
forældre døde begge af mavedrejning. Faren 3 år moderen 5 år. Mavedrejning
rammer hunde med store brystkasser. Ved ikke om newfoundlænder, hører til
under den katogori.
Men man skal passe på med store hunde, og fodring. Gdér skal hvile 1-2 timer
før og efter de spiser.
Hvad fodre i med, mine han hund skal kun ha ca ½ kg mad om dagen, med det
jeg fodre. Så det hjælpe også på mavedrejning da der ikke er den store
mængde mad at fordøje.
Men er man i tvivl så hør med opdrætter/sælger af hunden hvoedan de fodre
deres hunde

Fra : JKrigslund

Dato : 27-01-05 09:24

Tak allesammen for de mange svar.

Det er jo lidt skræmmende at man kan påføre sin hund sygdom som f.eks
mavedrejning ved at fodre hunden med for store måltider, og ikke sørge for
at den hviler før og efter måltidet. Heldigvis er Sigfus god til at tage sig
en lur når han har spist.

I naturen ville en hund/ulv vel spise lidt hele tiden i løbet af dagen. Og
så engang imellem et større måltid, hvis den finder/fanger noget stort. Så
det giver jo ikke noget entydigt svar. Desuden er vores hunde vel ikke
særlig "naturlige" mere, og der er ikke meget "natur" over en tørkost pille.

Jeg fandt denne side på internettet som linker til en række artikler om
fodring.
http://www.hunde-info.dk/fodring.shtml

Den artikel der er tættest på at give et svar er
http://www.hunde-info.dk/hundemad.shtml.
Den siger:
"Hvalpe på 2-6 måneder bør fodres 3-4 gange i døgnet. I alderen fra 6-12
måneder bør man give to daglige måltider, og når din hund er over 12
måneder, kan du nøjes med at fodre den 1 gang i døgnet."

Man skal nok ligge mærke til, at der står "kan du nøjes med". Ikke at man
skal eller bør nøjes med 1 gang i døgnet.

Sigfus får 500g tørfoder om dagen. Og nu vil vi prøve at give ham det 1 gang
om dagen et stykke tid, og se holde øje med hvad han siger til det.

/Jesper

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 27-01-05 12:19

"JKrigslund" <jdk@stibo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Sigfus (en newfoundlænder) blev 1 år gammel i går, og nu har vi snakket om
> at han kun skal have mad 1 gang om dagen. Han har hidtil fået 2 gange.
> Morgen og aften!

Ja det er hårdt at være hund. Det ideelle, skulle være 1 gang om i døgnet.
Skal det være helt ideelt, så også en ugentlig fastedag.
Grundene skulle ligge i fortiden som rovdyr. Nu er der ikke mange hunde,
der nogensinde har være vilde, men deres indretning er som et vildt rovdyrs.
Den med mavedrejninger, ja uenighederne er store, men da det mest er store
hunderacer der bliver udsat for dette, så er det fordi deres foder står for
lavt, så de mere suger maden op, end spiser det. Derfor er det lige før, at
det er maven der ender i foderskålen, i stedet for foderskålens indhold, der
ender i maven. Det harmonerer jo også fint med rovdyret, der jo
hovedsageligt ligger ned og spiser.

M.V.H.....Benny..

Fra : kenneth sørensen

Dato : 28-01-05 07:39

hej gruppe

vores gd har de høje foderstativer og står i den rette position og spiser
det havde jeg ikke nævnt da det er en selvfølge for mig men det var godt at
du gjorde opmærksom på det.
han hviler også et par timer efter hvert måltid, og som regel holder vi ham
lidt i ro inden han får mad, han får aldrig mad lige efter en gårut eller
lignende.
hans foder er royal canin gigant og vi har prøvet mange andre slags og de
fleste kan han slet ikke tåle så der er ikke så meget at gøre. vi har haft
ham på vet fra royal canin og det ville han ikke spise, så i samarbejde med
dyrlægerne har vi valgt dette foder til ham, han får heller ikke helt et
kilo menlige omkring 800 g pr dag.
vores sidste prøvelse er noget der hedder barkblanding som han får og det
ser ud til at virke. dyrlægerne var nemli inde på at hans bugspyt kirtel
ikke virker optimalt, og at dette måske kunne være medvirkende til at hans
mave ikke virker ordentligt. så vi må nok konkludere at han er temmelig
sart.

venlig hilsen dorthe

Fra : MGA

Dato : 28-01-05 09:13

> [...]
> Er det blot for vores egen bekvemmlighed? Er der nogen fordele / ulemper

Jeg er nødt til lige at prale af Kali - hun får en skålfuld om morgenen og
så doserer hun selv i løbet af dagen. Og ind imellem tager hun en fastedag,
hvor hun slet ikke spiser. Hun er 10½ måned :)

Jeg har verdens dejligste hund!

Mette, som snart skal have nr. 2

Fra : karsten & Pia

Dato : 28-01-05 16:02

> [...]
> så doserer hun selv i løbet af dagen. Og ind imellem tager hun en
> fastedag, hvor hun slet ikke spiser. Hun er 10½ måned :)

Ja det samme her, vi har en golden retriver som også bare for fyldt sin
skål, og selv doserer, og som også tager sig en fastedag i ny og
næ...............det har han gjort nu i 6½ år uden problemer. Vores "verdens
dejligste hund".

MVH Pia

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-01-05 18:16

"karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> skål, og selv doserer, og som også tager sig en fastedag i ny og
> næ...............det har han gjort nu i 6½ år uden problemer. Vores

Jeg har da ikke givet mine hunde væk..... Hvordan kan i så have verdens
dejligste ??

M.V.H.....Benny..

Fra : Anne E. von Qualen

Dato : 31-01-05 19:18

klip
"karsten & Pia" >> Jeg er nødt til lige at prale af Kali - hun får en
> [...]
> skål, og selv doserer, og som også tager sig en fastedag i ny og
> næ...............det har han gjort nu i 6½ år uden problemer. Vores

klip

Vores unghund han doserer også selv, men jeg er i tvivl om hvor meget
han skal ha i sin skål om dagen. Han er en Border Collie på 9½ måned,
han er meget tynd, han løber maden af, så jeg er bange for at komme til
at gi ham for meget..

Anne.

Fra : Helle Jensen

Dato : 02-02-05 18:15

> [...]
> han skal ha i sin skål om dagen. Han er en Border Collie på 9½ måned,
> han er meget tynd, han løber maden af, så jeg er bange for at komme til

Hvorfor er du bange for at give ham for meget, hvis han er tynd? Jeg ville
da snarere være bange for, at give for lidt. Jeg har selv en border collie,
og hun har en lige tilpas størrelse. Hun får ret meget at spise. Hun får
Olivers Max Energi, 250-300 g om dagen. Det er væsentlig mere end
anbefalingen siger, hun skal have.

Bare lige mine tanker.

Helle
www.helleshunde.dk

Fra : Jørgen

Dato : 29-01-05 11:16

JKrigslund skrev:
> [...]
> Er det blot for vores egen bekvemmlighed? Er der nogen fordele / ulemper ved

Jeg har min anden New og begge hunde har kun fået en måltid om dagen,
900 gram.
Hvis jeg vil give den 2 gange skal jeg bare dele portionen, og hunden
har det lige godt, den skal ikke skide anden 1 gang ca. så det er lettere

Hilsen
Jørgen

Fra : JKrigslund

Dato : 31-01-05 16:26

Vi gik tilbage til at gi' Sigfus mad 2 gange om dagen. Vi kunne ikke se
nogle fordele i at han kun fik 1 gang.

Jeg tror aldrig at Sigfus kunne administrere sin mad selv, det elsker han
det for meget til. Men han er altså rigtig sød alligevel.

/Jesper