Saltning i frostvejr
Fra : Melanie

Dato : 20-01-05 07:25

Hej Ng

Jeg læste lige i dk.fritid.hus-og-have om en der ikke salter hos sig pga.
sin hund. Er salten dårligt for hundenes poter?

En anden ting jeg lige tænkte på. Hvordan kan man nedsætte lugten af "våd
hund"?

Mvh Melanie

Fra : simon leth jensen

Dato : 19-01-05 08:57

Hej med dig

Ja salt er ikke så godt for poterne,tit kommer salten til at sidde mellem
hårene mellem trædepuderne og så kan de halte lidt.Men hvis det sker kan du
bare lig tage det væk med fingerne, mens i går tur og vask poterne når du
kommer hjem for saltet kan godt gnave lidt i poterne. Man kan også købe
noget spray til poterne til at beskytte dem eller noget potevoks.

venlig hilsen Tina

Fra : Jens

Dato : 20-01-05 09:09

> Jeg læste lige i dk.fritid.hus-og-have om en der ikke salter hos sig pga.
> sin hund. Er salten dårligt for hundenes poter?

Salt er skidt for hundens poter af to årsager: Dels udtørrer det huden med
risiko for sprængning, og dels (og sikkert værst) giver blandingen af salt
og sne/is en underafkølet masse, som når temperaturer noget under
frysepunktet. Derfor kan for megen færdsel i salt og sjap give hunden
forfrysninger, og bør så vidt muligt undgås... uden at man dog behøver at
være helt hysterisk, hvis man har en normal sund og robust hund.

Jens

Fra : Hans B.

Dato : 20-01-05 11:05

Victors poter er MEGET følsomme overfor salt. Han Piver og løfter
benet/benene, hvis han får salt i poterne og ganske rigtigt sprækker de let,
når der er salt.
Jeg har købt noget potevoks og det er meget fint. En lind salve, som tørre
op til en hinde og holder et par dage. Jeg købte det hos dyrehandleren og
det hedder simpelthen "Potevoks til hunde" Diafarm i Vejle.

Hans

Fra : Melanie

Dato : 20-01-05 14:16

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op til en hinde og holder et par dage. Jeg købte det hos dyrehandleren og
> det hedder simpelthen "Potevoks til hunde" Diafarm i Vejle.

Mange tak for jeres gode svar. Jeg undre mig meget over at ingen har fortalt
mig det noget før...

Der var faktisk ingen af jer der svarede på mit andet spørgsmål :

Fra : Jens

Dato : 20-01-05 15:37

> Hvordan kan man nedsætte lugten af "våd hund"?

Holder den tør

Nej, spøg til side - hunde lugter af 'våd hund' når de er våde, og det er
vel egentlig naturligt nok. Et bad i ny og næ kan uden tvivl reducere
genevirkningen, men det udløser sikkert en længere diskussion om
hundebadning....

Jens

Fra : Christina Jensen

Dato : 20-01-05 17:08

Hej melanie.
jeg bruger potevoks til min hund når de begynder at salte, han peb og ville
ikke gå før i tiden, men efter jeg er begyndt at bruge voksen, kan han gå
hen over bunker af salt uden nogen virkning, jeg vasker så også oftere hans
poter i noget varmt vand og tørre dem grundigt, for en sikkerheds skyld.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 17:43

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse news:csoav5

> Der var faktisk ingen af jer der svarede på mit andet spørgsmål :
>
> Hvordan kan man nedsætte lugten af "våd hund"?

Hold den tør

Tror faktisk ikke man kan gøre så meget ved lugten af våd hund. En langhåret
hund vil også lugte mere end en superkorthåret, der jo tørre ret hurtigt.

Vores hunde får et bad af og til, hvis de er blevet for beskidte. Efter
badet lugter de et stykke tid mere af hundeshampoo, end af våd hund, når de
bliver våde.

Assi som er Gd, tørre dog i løbet af nul komma fem og snavs preller også
hurtigt af på hende, så det er sjældent, at hun kommer i bad.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Odense

Dato : 20-01-05 22:51

> Hvordan kan man nedsætte lugten af "våd hund"?
>
> Mvh Mel

Det kan skyldes en hudsygdom (eller heder det pelssygdom?)

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_seborrhe.html

--
MVH Per