Fedtknuder
Fra : Annette

Dato : 19-01-05 09:34

Hej gruppe
Jeg har haft to briard-hunde, som begge har haft temmelig store
fedtknuder. Den ene blev opereret for en, den anden har ca. 8 af
forskellig størrelse. Er der nogen, der ved, om det er en typisk
lidelse for netop briard-hunde? For andre racer? Har nogen erfaring
med dem? Bør de fjernes operativt eller på anden vis? Eller kan man
bare lade dem være?
Tak!
vhAnnette

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-01-05 09:44

Jeg kender mange ældre flattere der har dem. Bla.a. min gamle tæve på 12...
Hun har en på størrelse med en golfbold lige nede ved mellemgulvet! Ret
bekymrende sted synes jeg, men hun halevet uproblematisk med den og de
andre... Den store har været der i i hvert fald 3 år. Med mindre de er til
stor gene så synes jeg du skal lade dem være.

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-01-05 19:47

Annette wrote:
> [...]
> lidelse for netop briard-hunde? For andre racer? Har nogen erfaring
> med dem? Bør de fjernes operativt eller på anden vis? Eller kan man

Tendensen til at danne fedtknuder siges at være arvelig, og det har
jeg selv oplevet, dog med ruh. hønsehunde. Min første hund havde
tendens til fedtknuder, hans mor og de to søskende jeg af og til så
havde det også. Den anden af minde ruhårede har aldrig haft nogen
fedtknuder, og hans kusine og søster heller ikke.
Så arveligt, ja, om det forekommer mere på nogen racer end
andre......? pas!
jeg fik fjernet de fedtknuder der var på min gamle hund da han
alligevel skulle bedøves i anden anledning. Ellers ville jeg ikke have
ham bedøvet kun for det

Hilsen Kim

Fra : kenneth sørensen

Dato : 19-01-05 21:16

hej Anette

Ja min holdning er så anderledes end de andre svar. vi har en gd på knap 3
år som også havde en fedtknude troede vi, han bliver brugt til udstilling så
vi valgte at få den fjernet da den blev grim at se på. den virkede ikke
unormal på nogen måde og dyrlægen mente heller ikke at det var noget
særligt, dog havde knuden en lidt mærkelig konsistens så den blev sendt ind
til nærmere undersøgelse. Det viste sig at være en kræftknude som heldigvis
ikke havde spredt sig til det omkringliggende væv, dette skyldtes sikkert at
vi fik den fjernet i tide.
så med den viden om at der er mange hunde der får kræft og at dette i mange
tilfældeder er en af årsagerne til at hundende ender sine dage, ville jeg
til hver en tid få fjernet fedtknuder så hurtigt som muligt.
Jeg tror ikke at man kan se hvilken knude det er din hund har før den er
blevet fjernet, vores fik sin fjernet ved en lille operation som tog knap en
halv time og så havde han fået ordnet ører og negle og tænder.
Han har nu et ar som heldigvis ikke er særlig tydeligt så det er ikke så
mange der lægger mærke til det.
venlig hilsen dorthe
P:S. håber at i er heldige og at det bare er en fedtknude

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-01-05 07:49

kenneth sørensen wrote:
> [...]
heldigvis
> ikke havde spredt sig til det omkringliggende væv, dette skyldtes
snip....
> P:S. håber at i er heldige og at det bare er en fedtknude

Dengang min gamle hund havde alle de fedtknuder kunne dyrlægen
åbenbart mærke forskel om det var fedtknude eller ikke, blot ved at
mærke på knuden og iagttage huden ovenpå den. Hvor sikker den
diagnose kan stilles er jeg også lidt i tvivl om, det afvejede jeg
dengang mod risikoen ved en narkose og operation alene
forfedtknudens(?) skyld. Det skal så siges -det glemte jeg før-at
dyrlægen anbefalede fjernelse af en fedtknude hvor han var lidt i
tvivl om dens sande natur. Den blev fjernet, og det var kun en harmløs
fedtkunde. En anden knude var han ikke i tvivl om, det var en
kræftknude og den blev straks fjernet, med held. Så spørgsmålet
bliver hvor meget man tør stole på sin dyrlæges mulighed for at
stille diagnose uden på huden. I tvivlstilfælde skal den
selvfølgelig fjernes.

Hilsen Kim