Hunden fjerner/flytter ting...
Fra : Bart Simpson

Dato : 12-01-05 17:51

Hej,

Et par gode venner af mig har fornylig erhvervet en labrador hvalp
(hanhund).

Hunden er nu omkring 1/2 år og er i stigende omfang begyndt at tage fat i
alting når han er alene hjemme. Alt som han kan få fat i bliver undersøgt
og/eller flyttet rundt på.

Tøj, blade/aviser stort set alt ligger hulter til bulter når de kommer hjem.

Det betyder intet hvor længe de er væk, om det så kun er en halv time... så
opstår problemet.

Nogen bud på hvad der kan være 'galt', evt hvad man kan gøre ved det?

/Bart

Fra : Christina Jensen

Dato : 12-01-05 19:34

Hej.

Kunne det handle lidt om kedsomhed? Den er jo ikke så gammel, så hvad med at
aktivere den inden de går? (det er iøvrigt gældende for alle hunde med
alenehjemme problemer). Har de "lært" den at være alene hjemme?

Venlig Hil´sen Christina.

Fra : Jimmy

Dato : 12-01-05 20:03

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> wrote in message
> [...]
at
> aktivere den inden de går? (det er iøvrigt gældende for alle hunde med

Mener du at man skal aktivere en hund inden man går for at undgå alene
hjemme problemer?

mvh
Jimmy

Fra : Christina Jensen

Dato : 12-01-05 21:01

med aktivere mener jeg hoved træning, altså hvor den skal bruge sit hoved,
ved f.eks. at løse nogle opgaver, dermed bliver den træt.

Fra : Jimmy

Dato : 12-01-05 21:14

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> wrote in message
> med aktivere mener jeg hoved træning, altså hvor den skal bruge sit hoved,
> ved f.eks. at løse nogle opgaver, dermed bliver den træt.

OK - Jeg troede du mente man skulle løbe og lege med den før man tog afsted.
Jeg er ikke sikker på man skal aktivere den før man går. Jeg gør ikke og
ville aldrig gøre det, da jeg hellere vil lære den at der er kedeligt når
man er alene og så sover man. Alt der kan geare den op på nogen måde ville
jeg undgå.

Hvis det udviklede sig til et problem ville jeg sætte hunden i bur mens jeg
ikke var hjemme.
Naturligvis først når den havde lært at elske buret.

Mvh
Jimmy

Fra : bodil

Dato : 12-01-05 21:22

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg
> ikke var hjemme.
> Naturligvis først når den havde lært at elske buret.

Hvis en hvalp skal kunne sove når den er alene, så skal den aktiveres inden
du går, fx spor træning, eller bare lede efter godbidder.
En lang afslappet gåtur, (ikke løbetur) er også en rigtig god ide, hunden
skal bruge sin næse så bliver den træt.
Man sætter da ikke en hvalp i bur i stedet for at aktivere den.
Det er da ikke dit alvor vel?
Lad hunden få lov at bruge sig ,så bliver den træt og kan slappe af til du
kommer hjem igen.

Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Jimmy

Dato : 12-01-05 21:58

"bodil" <Leifcla@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> du går, fx spor træning, eller bare lede efter godbidder.
> En lang afslappet gåtur, (ikke løbetur) er også en rigtig god ide, hunden

Jeg kender godt aktiveringsmetoder, men jeg er som sagt ikke enig.

> Man sætter da ikke en hvalp i bur i stedet for at aktivere den.
> Det er da ikke dit alvor vel?

Jo.
Bure er et kontroversielt emne og jeg føler ikke for at diskuttere det.
Nogen er for, andre imod.
Dem der er imod er typisk dem der ikke har sat sig ind i bure. Jeg var selv
imod til jeg så hunden rent faktisk ikke så det som et fængsel.

/Jimmy

Fra : bodil

Dato : 12-01-05 23:10

> [...]
> selv
> imod til jeg så hunden rent faktisk ikke så det som et fængsel.

Fint du har hund som opholder sig i et bur fordi du ikke går ind for
aktivering.
Hvad vil du med hunden?

Fra : Karin

Dato : 12-01-05 20:51

Bart Simpson wrote:
> [...]
> opstår problemet.
>
> Nogen bud på hvad der kan være 'galt', evt hvad man kan gøre ved det?

Hej.

Som andre har foreslået kan det skyldes kedsomhed. Men man skal også
huske at en labrador ofte har et stort behov for at bære - det er jo en
apporterende hund fra "naturens" side.

I Irene Jarnveds bog "Helhjertet hundetræning" står om Labradoren (og
andre retrievere):
"Det er vigtigt at acceptere, at hunden bærer alting og altid. Det er et
medfødt behov. En retriever vil typisk bære i op til 2 timer sammenlagt
pr. dag hvis dens apporteringsbehov skal tilfredsstilles......."

Måske er det bare dette behov som nu er ved at komme til udtryk?

Hvis hunden ikke ødelægger noget men bare flytter rundt på det tror jeg
at de kan blive nødt til at leve med det (de kan jo stille de mest
værdifulde ting væk og istedet lægge hundelegetøj, bamser osv. frem til
hunden)

Måske vil det også være godt hvis de begynder at træne lidt apportering
med den for sjov? F.eks. bære pinde på gåturen eller bære posen hjem fra
købmanden, så hundens bære-behov bliver brugt til noget fornuftigt...

Mange hilsener fra
Karin

Fra : Bart Simpson

Dato : 12-01-05 21:31

> [...]
> med den for sjov? F.eks. bære pinde på gåturen eller bære posen hjem fra
> købmanden, så hundens bære-behov bliver brugt til noget fornuftigt...

Hej Karin,

Det lyder absolut som et godt råd der under alle omstændigheder er værd at
følge.

Der er nok ingen tvivl om at hunden vil nyde at 'dyrke apporteringen'. Hvis
det så også har en positiv effekt på 'de hjemlige problemer' er det jo
rigtig godt :)

Tusind tak

Bart

Fra : fam. Ager

Dato : 12-01-05 21:47

"Bart Simpson" <bart@simpson.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så
> opstår problemet.
>
> Nogen bud på hvad der kan være 'galt', evt hvad man kan gøre ved det?

Altså, det er en hvalp, og den kommer i lømmelalderen på et tidspunkt, hvor
den begynder at blive kønsmoden, og psyken modnes. der sker en masse med
dens udvikling. og i den fase kan mange få "sjove" ideer, som den ikke før
har gjort.
så længe at den ikke er destruktiv, og ikke virker overgearet og stresset,
når i kommer hjem, som er tegn på utryghed og desperation ved at være alene
hjemme.

vores ca. 9mdr`s boxer,havde også samme ide, for en måneds tid siden,med
at rode og hive ting ned, dog uden at smadre noget, han har aldrig lavet
nogle "ulykker" ikke så meget som en sko har han ødelagt.
Jeg gjorde det når han skulle være alene ( med selskab af husets anden hund)
at jeg fjernede risikabelt gods, dvs. ting der kunne gå itu, jeg ryddede
vindueskarmene, som han yndede at holde udkig i, og så fik de en håndfuld
forskellige tyggeting som beskæftigelse. jeg åbnede iøvrigt op til hele
huset, for jeg havde indtryk af, at han ikke brød sig om at være aflukket
for hele huset sofaen måske? (-:

mvh. marie

Fra : fdsf

Dato : 13-01-05 08:45

> [...]
> så
> opstår problemet.
>
> Nogen bud på hvad der kan være 'galt', evt hvad man kan gøre ved det?

De kunne jo starte med at ryde op

Men når det nu er en retriever kan det sagtens være dens instinkter som
kommer til udtryk, som andetsteds i tråden så elsker de at bære, specielt
noget som tilhører familien. Vores Golden retriever har altid gjort det når
vi kommer hjem, den går helt i "panik" hvis den ikke kan finde dens ting at
bære i munden. Hvis vi tager den med ud at handle vil den ikke rigtig gå
hjem før den får et eller andet at bære for os, når den så får noget den kan
slæbe hjem ( 1 km) er den som en konge med ret ryg og hovedet op En god
ting med en retriever er at gøre ting med den som ligger i tråd med dens
medfødte evner som bærer / henter.

Husk også at ikke gøre noget som helst ud af det når man forlader hunden og
når man kommer hjem, den lærer så at opfatte det helt almindelig at den skal
være selv.

/tralala

Fra : Holm

Dato : 15-01-05 08:14

> [...]

> opstår problemet.
>
> Nogen bud på hvad der kan være 'galt', evt hvad man kan gøre ved det?

Hej "Bart"

Der er kommet mange gode forslag til dig allerede , så jeg vil bare lige
sige at "aktivitet" fra hundens side , så som at flytte på ting , bide i
ting , gøre alt det som er "ulovligt" sker som regel altid lige efter at
ejeren har forladt hjemmet , altså indenfor ca 5-10 min. hvis hunden har de
tendenser .
Derfor kan det , i nogle tilfælde hjælpe at give den eks et hult ben fyldt
med leverposteg ( gerne frosset ) eller sprede dens mad over gulvet , og
gemme det i og under forskellige ting ...dette ved jeg , har hjulpet rigtig
mange ....
Det virker på nogle , og på andre ikke , sådan er det jo med alting )

Held og lykke .

Mange hilsener Holm