Kasteration - strinten
Fra : Tjinca

Dato : 04-01-05 20:31

Er der nogen der har erfaringer med hvorvidt en kasteration kan afhjælpe
problemet med en hanhund der strinter?

Tjinca

Fra : bodil

Dato : 04-01-05 20:42

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaringer med hvorvidt en kasteration kan afhjælpe
> problemet med en hanhund der strinter?
>
> Tjinca

Det vil højst sandsynlig ikke hjælpe, det er territorieafmærkning det blev
vores kastrerede hanhund ved med.
Du må i gang med at opdrage hunden, fortæl den hvor den må og ikke må
afmærke.
Bodil

Fra : Finn Jensen

Dato : 04-01-05 20:53

"bodil" <Leifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil højst sandsynlig ikke hjælpe, det er territorieafmærkning det blev
> vores kastrerede hanhund ved med.

Måske du skulle have købt en tæve i stedet?

> Du må i gang med at opdrage hunden, fortæl den hvor den må og ikke må
> afmærke.

Kære hund, vil du ikke nok holde op med at følge dine naturlige drifter?

En gange imellen, sker ikke så tit, men en gang imellem, ville jeg ønske at
mennesket bare en gang imellem satte sig ind i forskellen på en han og en
tæve... eller i det mindste gjorde et forsøg... lidt ligesom at undersøge
før man køber en hund om nu borrder collien også er den rigtige hund til en
4. sals lejlighed, eller om dværg gravhunden nu også kan klare en IPO3
prøve.

Bare en gang imellem..... det er mit ønske for 2005

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : bodil

Dato : 04-01-05 20:59

"Finn Jensen" <surfmail@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> "bodil" <Leifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Måske du skulle have købt en tæve i stedet?

> Kære hund, vil du ikke nok holde op med at følge dine naturlige drifter?

Mener du at det er i orden at din hund letter ben når det passer den?
Jeg gør ikke, på træningspladsen skal der ikke afmærkes, i min stue skal der
heller ikke osv.
Jeg bestemmer hvor og hvornår sådan er det.
Nu har jeg faktisk to tæver og ingen hanhunde i øjeblikket, men tæver
afmærker skam også.

> [...]
> prøve.
>
> Bare en gang imellem..... det er mit ønske for 2005

Dine ønsker kan jeg så men godt være med til.

Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Tjinca

Dato : 04-01-05 21:59

"Finn Jensen" <surfmail@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Måske du skulle have købt en tæve i stedet?

Dem har jeg, hele 3 styks af.

> [...]

> prøve.
>
> Bare en gang imellem..... det er mit ønske for 2005

Kære Finn
Jeg har haft hund i mange år, og har arbejdet aktivt i flere områder
indenfor hundeverdenen, det være sig alt fra lydighed til alm.
organisatorisk klubarbejde. Jeg kender forskel på en hyrdehund og en lille
selskabshund (hvilket ham her er) da jeg har begge dele. Desuden mener jeg,
at kende forskel på en tæve og en hanhund, med mit tidl. virke som
opdrætter. Med 7-8 km daglige gåture, samt 210 kvt hus inkl. have, tvivler
jeg på at han mangler noget. At jeg i min "dumhed" anskaffede mig en hanhund
sammen med 3 andre tæver, skyldes at jeg ene og alene, ikke kunne holde ud
at se denne lille fyr sultet til at veje mindre end 40% af standarden for
sin race. Miste tænderne i en alder af 5 år pga. manglende tandhygiejne,
stinkende filtret pels (som tog 4-5 vaske for at komme af med) befægtet med
lopper og sår, neglene groet næsten ned til trædepuderne, og hvad der ellers
sker når en hund forsømmes. Måske min fejl at tage en forsømt hund til mig,
fremfor at lade ham blive hvor han var, eller at få ham aflivet. Men jeg
mener også at han har ret til en chance for et godt liv, da han stadig har
bevaret sit glade gemyt og kan omgås andre artsfæller.

Jeg spurgte ene og alene til erfaringer ved kasteration for at skåne mig
selv for ærgrelser, og hunden for skældud, hvad han bestemt ikke har brug
for. Så naturlige drifter eller ej, prøv DU at være glad ved din hunds
mulighed for at leve et naturligt liv med alt hvad det indebærer, når du
kommer træt hjem fra arbejdet og han har pisset 6-7 forskellige steder af,
inkl. din seng og sofa. I øvrigt utroligt at man skal overdynges med
beskyldninger om manglende viden om hundeadfærd, når man blot spørger til
erfaringer vedr. kasteration.

Fra : Finn Jensen

Dato : 05-01-05 06:24

> [...]
> inkl. din seng og sofa. I øvrigt utroligt at man skal overdynges med
> beskyldninger om manglende viden om hundeadfærd, når man blot spørger til

Det var ikke personligt ment til nogen i gruppen, blot generelt ment.
Og mit personlige svar til dit spørgsmål er at i dit tilfælde vil en
kasteration ikke afhjælpe problemet. Han gør det af grunde der stikker langt
dybere end almindelig "hundeadfærd". I bedste fald opnår du i denne
situartion intet ved en kasteration, i værste tilfælde at problemet bliver
værre..

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : Clas Lau

Dato : 05-01-05 17:18

Kære Finn.

Du udtaler dig som en ekspert med dybt kendskab til den pågældende
situation. Du siger:

[...]

Hvorfor det? Hvordan kan du skråsikkert sige at det helt sikkert ikke vil
hjælpe, og kun måske gøre problemet værre.

Jeg kan give dig ret I at man ikke kan være sikker på om det hjælper - men
du kan på ingen måde vide om det vil påvirker den ene eller anden vej. Som
du selv siger er adfærden ikke typisk og derfor vil effekten af en
kasteration sansynligvis ikke kunne forudses.

Min påstand vil være at selvom du var verdens dygtigste adfærds konsulent
ville du ikke ud fra de givne informationer kunne udtale dig skråsikkert.

Jeg er også ret sikker på at Tjinca ikke stillede spørgsmålet for at genere
dig. Måske håbede hun på nogle gode og argumenterede svar? Hvis hendes
"uvidenhed" virkelig kan bringe dit pis i kog, så skynd dig at klikke videre
til næste emne. Hvis temperementet aligevel når at løbe af med dig kan jeg
foreslå en løbetur i skoven :)

Jeg synes også at dine udtalelser om folk generelt her på boardet er noget
stereotype. Det er helt sikkert at vi er mange som ikke er dyrlæger eller
besidder stor kendskab til hundenes psykologi. Jeg er ikke sikker på at man
bliver en dårligere hundeejer af den grund.

Og hvorfor kan man ikke have bordercollie på 4. sal? Er den tilbøjelig til
at få Discuspolaps hvis den skal gå på trapper mere end så mange andre
hunde? Jeg er af den overbevisning at man kan have sine hunde hvor som
helst, så længe der er fysisk plads til at de også kan få ro og fred når de
ønsker det. Hvis du er den heldige ejer af en parcelhus på 200 kvm kan du
aligevel ikke motionere din såkaldte Bordercollie (eller andre hunde
generelt) indendørs ligesom et besøg uden for den 1000 kvm store parcel nok
også var at foretrække.

En gang i mellem ville jeg ønske at folk ville holde lidt igen på sine
fordomme... bare en gang i mellem.

-Clas-

Fra : Finn Jensen

Dato : 05-01-05 21:58

"Clas Lau" <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse

> Min påstand vil være at selvom du var verdens dygtigste adfærds konsulent
> ville du ikke ud fra de givne informationer kunne udtale dig skråsikkert.

Prøv at læse Tjincas indlæg igen.
Her er 2 uddrag:

citat
[...]
/citat

Og om hundens baggrund:

citat
[...]

Jeg er ikke verdens dygtigste adfærds konsulent, men ovenstående skyldes
ikke en overproduktion af testosteron.

> [...]
videre
> til næste emne. Hvis temperementet aligevel når at løbe af med dig kan jeg

Det gør det skam heller ikke, men man amputerer jo heller ikke en arm hvis
det er benet der er koldbrand i.

> [...]
man
> bliver en dårligere hundeejer af den grund.

Overhovedet ikke.

> Og hvorfor kan man ikke have bordercollie på 4. sal? Er den tilbøjelig til
> at få Discuspolaps hvis den skal gå på trapper mere end så mange andre
> hunde?

Nok ikke, men det hjælper jo lidt hvis man undersøger tingene før inden man
kaster sig ud i det, der er jo ingen grund til at opsøge problemerne, et
stort dyrehjerte løser desværre langt fra alle problemer

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : fam. Ager

Dato : 04-01-05 20:49

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaringer med hvorvidt en kasteration kan afhjælpe
> [...]

Jeg har tilgængæld gode erfaringer med det!.
Jeg fik nok af vores daværende knap 2 årige cairn, der pissede op af alt,
mange gange om dagen, og da det ofte sker ubemærket, er det ikke for nemt at
tage dem i at gøre det!!
Nå, men han blev kastreret, og kort efter var han som forvandlet. Han havde
vist også hormoner for 5...

Men der er aldrig nogen garantier for at det virker!.

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 20:56

fam. Ager wrote:
> [...]
> havde vist også hormoner for 5...
>
> Men der er aldrig nogen garantier for at det virker!.

Jeg har også gode erfaringer - min lille chihuahua holdt op ligeså snart,
han var sig selv efter indgrebet, og det var ellers slemt før da.
Da jeg også har katte, så er han begyndt at tisse/lave pølser i
kattebakkerne, hvis han lige skal noget udenfor vores ture....

Mvh

Tina

Fra : Tjinca

Dato : 04-01-05 21:16

Tak for de hurtige svar.

Jeg købte ham desværre fra et hjem hvor han blev vanrygtet, og opdragelse
har han ikke fået meget af, desuden er han 5 år gammel. Han har været
anvendt som avlshund, så han har nok fået forstærket sin "maskulinitet" en
del. Det hjælper derfor heller ikke på det, at han nu går sammen med et par
dejlige damer.

Efter at have overpisset sofaen og vores seng (blandt meget andet) for 3
gang på en uge, er jeg tilbøjeligt til at skille mig af med ham i ren
fustration. Han er ellers dejlig og sød, selv efter 3 forskellige hjem, så
det vil blive ganske forfærdeligt med endnu et. Derfor tænkte jeg om en
kasteration kunne være en mulig løsning på problemet.

Fra : Pwh

Dato : 04-01-05 21:33

Tjinca wrote:
> Tak for de hurtige svar.
>
> Jeg købte ham desværre fra et hjem hvor han blev vanrygtet, og
> opdragelse har han ikke fået meget af, desuden er han 5 år gammel.

Jeg kan stadig undres over hvorfor man opsøger den slags problemer,
der findes så mange dejlige hunde så hvorfor binde an med dem der
sansynligvis vil blive probs med. Hvis man går ind på at få sådan en hund
må man da værer indstillet på at værer engletålmodig og ikke straks gribe
til kniven. Det er ikke for at spille hellig, min egen hanhund er skam kastreret
pgr at jeg skulle have mig en tæve, men tager man en problemhund må man
sgu værer indstillet på at bruge noget tid og energi og ikke bar kappe
kuglerne af staklen for at løse det problem.
Min egen hanhund markerer hverken mere eller mindre af at værer kastreret,
han har dog ikke gjort det indendørs siden han var 10 uger gammel

/Jens

Fra : Tjinca

Dato : 04-01-05 22:15

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan stadig undres over hvorfor man opsøger den slags problemer,
> der findes så mange dejlige hunde så hvorfor binde an med dem der
> sansynligvis vil blive probs med.

Læs mit ovenstående indlæg, deri ligger en del af forklaringen. Hunden er
ikken en "problemhund", han er gudskelov stadig mentalt godt skruet sammen
og fungere fint overfor artsfæller og mennesker. Han har blot for store
"drifter".

> Hvis man går ind på at få sådan en hund
> må man da værer indstillet på at værer engletålmodig og ikke straks gribe
> til kniven.

Derfor forespurgte jeg også erfaringer fremfor blot at cutte bollerne på ham
her og nu ...!

Fra : Pwh

Dato : 04-01-05 23:08

Tjinca wrote:
> [...]
> Hunden er ikken en "problemhund", han er gudskelov stadig mentalt
> godt skruet sammen og fungere fint overfor artsfæller og mennesker.

Er hermed gemmen læst, og jeg kan stadig undres over og tage hatten af for at
man får en hund af den grund. Og så må jeg da holde med Marie og sige
at hvis alternativet er at han evnt skulle af med livet, så lever han helt sikkert
fint unden sine 'boller'
Min egen hanhund har ikke ændret adfærd ret meget efter sin kastraktion,
undtaget mht tæver, og det er både godt og skidt. Jeg tror faktisk at et alvorligt
slagsmål som han for ca 1/2år siden havde med en Dogotæve ville have været
undgået hvis han ikke havde været kastreret. Før i tiden kunne tæver få lov til
hvad som helst, nu har de ikke mere goodwill end hanhunde, det kan godt give probs ;-(
Så jeg sige altid til dem der vil kastrerer deres hund at de skal tænke grundigt over det,
der er ingen vej tilbage hvis det har en negativ effekt.

> Derfor forespurgte jeg også erfaringer fremfor blot at cutte bollerne
> på ham her og nu ...!

Fint nok, jeg har hermed øst af mine egne erfaringer, held og lykke med ham

/Jens (som snart skal have strerliseret sin tæve)

Fra : fam. Ager

Dato : 04-01-05 21:54

> [...]
> del. Det hjælper derfor heller ikke på det, at han nu går sammen med et

-------------------------

Hvor længe har du haft ham??,
Jeg synes ikke at det er synd at "klippe kuglerne", hvis det kan være en
redning til resten af livet!.

mvh. marie

Fra : Tjinca

Dato : 04-01-05 22:08

> Hvor længe har du haft ham??,
> Jeg synes ikke at det er synd at "klippe kuglerne", hvis det kan være en
> redning til resten af livet!.
>
> mvh. marie

3 måneder. Og nej, jeg kunne aldrig drømme om at aflive ham. Lige nu sidder
den 2 kg tunge pudderkvast på skødet af mig og sover, så er han jo ganske
dejlig, men for 4 timer siden da jeg kom hjem, var jeg bestemt fristet til
at køre til dyrlægen for en "godnat-sprøjte".

Jeg mener også at kasteration vil være den bedste løsning, idet den også
spare ham fra stress og frustrationer, når damerne kommer i løbetid.

Fra : Battlefield´s

Dato : 05-01-05 20:05

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaringer med hvorvidt en kasteration kan afhjælpe
> problemet med en hanhund der strinter?
>
> Tjinca

Hej
Er der ikke noget om at dyrlægen kan forsøge med en kemisk kastration først?
Altså en injektion eller piller for at se om en sådan hormonkur overhovedet
hjælper inden man griber til operation.
Spørg da dyrlægen.
Hilsen Vibeke

Fra : fam. Ager

Dato : 05-01-05 21:24

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> først?
> Altså en injektion eller piller for at se om en sådan hormonkur

Jo, det er der, det er en hormonel indsprøjtning, som skulle give det samme
resultat som ved en kastration, men igen, ikke i alle tilfælde...

mvh. marie

Fra : Tjinca

Dato : 07-01-05 23:14

> [...]
først?
> Altså en injektion eller piller for at se om en sådan hormonkur

Måske kunne det være en løsning, men jeg har blot hørt en masse skidt om
hormonspøjter til hunde. De skulle vist tidl. give tendens til kræft, men om
præparaterne nu er forbedret skal jeg ikke kunne sige.