Hvad er der galt med vores hund?
Fra : Tomas Skott

Dato : 01-01-05 22:37

Vores 1½årige labrador, Zarina, var i julen i pleje i en dyrepension. Et par
dage efter hjemkomsten begyndte hun med en mærkelig hosten, der nærmest
lyder som en mellemting mellem, at hun har fået vand i næsen og en gris'
grynten. Nogle gange tager hun en ordentlig "tørn" - især når hun bliver
ivrig, kan hun lyde sådan i op til 1 minut. Vi ved dog ikke helt, hvad det
er, der er galt med hende. Umiddelbart tror vi, det er en slags forkølelse
hun har, men min far påstår, hunde ikke kan blive forkølet. I onsdags var vi
endvidere til det årlige dyrlægecheck med hende - Desværre var hun ikke
begyndt på det der, så vi kunne ikke spørge dyrlægen, men han kunne intet
høre på hendes lunger.

Er der nogen, som kan hjælpe?

Med venlig hilsen

Tomas

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-01-05 22:53

"Tomas Skott" <skott@FJERNMIGfestudvalget.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, som kan hjælpe?

Hej Thomas

Først vil jeg sig, hunde kan sagtens blive forkølet. Nicki hostede også på
et tidspunkt, og vi kontaktede dyrlægen som sagde, han er nok forkølet, så
jo, det kan de sagtens.

Dernæst ville jeg nok få hende tjekket, hun kan ha' fået kennel hoste, så
ring til jeres dyrlæge.

God bedring med hende

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Mus

Dato : 01-01-05 23:55

Tomas Skott <skott@FJERNMIGfestudvalget.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41d717fd$0$41674$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> endvidere til det årlige dyrlægecheck med hende - Desværre var hun ikke
> begyndt på det der, så vi kunne ikke spørge dyrlægen, men han kunne intet

synes helt sikkert det lyder som kennelhoste.

Vores får sådan en mærkelig lyd fra struben. Som om han ikke kan trække
vejret ordentligt og bliver for ivrig. Kender hunde der gør dette uden at
det er kennelhoste, men så har de gjort det altid. Er det noeget der opstår
pludseligt vil jeg skyde på det er kennelhoste. Men igen, det er bare mit
gæt. Det er vist for øvrigt typisk de ikke kan høre noget på lungerne. Det
kunne dyrlægen heller ikke hos vores. Han fik antibiotika og noget
hostestillende. Kennelhoste er en infektion i de øvre luftveje. Grunden til
antibiotikaen var at det kunne sætte sig til lungebetændelse uden
behandling.

LN

Fra : Tomas Skott

Dato : 02-01-05 00:55

Mus wrote:
> [...]
> infektion i de øvre luftveje. Grunden til antibiotikaen var at det
> kunne sætte sig til lungebetændelse uden behandling.

Tusind tak for svarene. Vi må da vist hellere få hende forbi en dyrlæge på
mandag.

Med venlig hilsen

Tomas

Fra : Hans B.

Dato : 02-01-05 08:50

> Tusind tak for svarene. Vi må da vist hellere få hende forbi en dyrlæge på
> mandag.

Bliv nu ikke forskrækket, men få lige talt med dyrlægen om en test for
hjerte/lungeorm!
Jeg tror også det er kennelhoste. De snøftelyde der lyder som en gris kaldes
"reverse sneazing" og kan være en allergisk reaktion, det kan være næsemider
("Hunden" bragte en stor artikel om dem i seneste nummer).

mvh
'Hans

Fra : Tomas Skott

Dato : 02-01-05 12:45

Hej Hans

Tak for rådet. Det lader heldigvis allerede til at hendes 'hosten' er på
retur, så det har gudskelov åbenbart kun været kennelhoste. Hun lyder
betydelig bedre allerede i dag, end hun gjorde i går aftes. Hun fik lov til
at sove hos os i nat, så måske har den lune seng hjulpet lidt på det hele.
Men hvis det ikke er holdt helt op i løbet af et par dage, tager vi hende nu
alligevel til dyrlæge for en sikkerheds skyld.

Tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Tomas