Indavl/linieavl igen :-/
Fra : Søren LH

Dato : 28-12-04 08:55

Hej,

Jeg ved godt problemet har været endevendt her i gruppen for nylig incl. en
masse mudderkastning, men jeg er kommet i besiddelse af ny interessant info,
som avlsfolkene godt må kommentere.

En hundeven i Australien har lige sendt mig dette uddrag fra en bog om
hundeavl: http://www.lemanszone.dk/diverse/inbreed.jpg
("The New Dog Owner's Manual on Selecting, Raising and Breeding Dogs" af
Karen Hedberg)

Jeg må sige punkterne (a), (b) og (c) giver stof til eftertanke.

Jeg har aldrig kunnet forstå at hvis man avler på en bestemt egenskab, f.ex.
udseende, forringes øvrige egenskaber hen ad vejen, f.ex. HD, sådan som det
ellers bliver forklaret. Jeg ville jo tro at hvis en egenskab forekommer i
en
vis procentdel af avlen, vil den vel forekomme i samme procentdel af de
hunde som bliver valgt til avl, selv om de udvælges ud fra et helt andet
kriterie.

Men efter at have studeret en del hundestamtavler på det sidste, og set hvor
ofte linieavl/indavl reelt forekommer i vore hunde, og hørt hvor accepteret
det er, samt have læst artiklen i bogen, er det klart for mig at det er
linieavl/indavl som er årsagen til:
- At mange af vore hunde ustandselig skal til dyrlæge med snart det ene og
snart det andet helbredsproblem, herunder allergi, HD m.v. (ikke mindst min
egen hund ).
- De store problemer vi har med stressede hunde (ikke mindst min egen hund
)

Ganske vist vil det problem bogen beskriver selvfølgelig være størst ved nær
indavl, men jeg tror at de små problemer som kommer også ved lille indavl
akkumuleres gennem tiden og giver de problemer vi har med vores hunde idag.

Jeg har set at indavl/linieavl forekommer både i udstillingslinier og
brugslinier, men jeg mener at det er indavl/linieavl i udstillingslinier som
har ødelagt mange racer, så de ikke mere har deres arbejdsegenskaber og har
dårlige mentale egenskaber i øvrigt. I brugslinier kan man ikke bruge hunde
med dårlige mentale egenskaber, så der bliver de sorteret ud af avlen, men
det gør de ikke i udstillingslinierne.

Hvis nogen af gruppens avls-folk kan fortælle at ovenstående er forkert,
lytter jeg gerne .

Mvh
Søren

Fra : Finn Jensen

Dato : 28-12-04 11:27

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg må sige punkterne (a), (b) og (c) giver stof til eftertanke.

Egentlig er det gamle nyheder, der har været kendt længe.

> [...]
det
> ellers bliver forklaret. Jeg ville jo tro at hvis en egenskab forekommer i

Grunden skal nok findes i et kompromi da man i første omgang ikke kan få alt
men er en meget lang process. Hvis kun en og kun en opdrætter forstod den
pågældende avl kunne der måske med rimelighed styres de mindre ønskværdige
egenskaber men oftes er vores hunderacer jo mange år gamle og mange forsøg
for at forbedre avlen har været prøvet, nogle med hovedsigte på udseene,
andre med hovedsigte på egenskaber og derfor ville det være umuligt for den
enkelte opdrætte nøjagtigt at vide hvad der er blevet avlet udfra og på
hvad. Stamtavlen og/eller et avlskåringsbevis vil give et prej men jo kun ud
i 4. led.

> [...]
> egen hund ).
> - De store problemer vi har med stressede hunde (ikke mindst min egen hund

De forkommer i lige så høj grad hos blandingsracer.

> [...]
som
> har ødelagt mange racer, så de ikke mere har deres arbejdsegenskaber og

Desværre ja med hensyn til brugsegenskaberne. Men det kan desværre ikke
løses sålænge vi har DKK´s alvsgodkendelse og Schæferhundeklubbens
Avlsmønstrings systemer, specielt DKK har helt forfejlet
brugshunde-grupperne avlssystem hvor der ikke testes på væsen og psyke,
forlængst være afskaffet. Har du feks. en smuk schæferhund uden psyke kan du
stille hos DKK og få den godkendt til avl, har du en tudegrim schæferhund
med en stærk psyke kan du stille hos DKK og få den godkendt til avl. Begge
hunde ville blive kasseret ved en avlskåring i Schæferhundeklubben.
Så problemet med de manglende egenskaber/udseene skal løses primær i
klubberne og organiationerne da flere opdrættere desværre ikke altid er lige
nøjregnet med dette.

>I brugslinier kan man ikke bruge hunde
> med dårlige mentale egenskaber, så der bliver de sorteret ud af avlen, men
> det gør de ikke i udstillingslinierne.

Ikke altid desværre. Da Muren faldt, faldt mange opdrættere for fristelsen
for at benytte østtysk blod i deres avl men først flere år senere kom de
fatale resultater og dette blod, disse gener er stadig i mange hunde der i
dag stadig benyttes i avlen.

De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : Søren LH

Dato : 28-12-04 18:52

> Egentlig er det gamle nyheder, der har været kendt længe.

Det var imidlertid ikke oppe da vi havde debatten her i gruppen for kort tid
siden.

> [...]
> enkelte opdrætte nøjagtigt at vide hvad der er blevet avlet udfra og på
> hvad. Stamtavlen og/eller et avlskåringsbevis vil give et prej men jo kun

Finn, undskyld, jeg forstår ikke hvad det er du siger her, kunne du ikke
prøve at formulere det på en anden måde.

> hvor
> accepteret
> min
>
> De forkommer i lige så høj grad hos blandingsracer.

Hvad er en "blandingsrace"? - En blandingshund?
De fleste blandingshunde har vel når det kommer til stykket "rene" hunde i
sit stamtræ ikke så langt bagude.

> [...]
> Så problemet med de manglende egenskaber/udseene skal løses primær i
> klubberne og organiationerne da flere opdrættere desværre ikke altid er

Desværre fornægter man i klubberne problemet, i hvert fald i Sch-klubben.
Jeg har skrevet en langt brev til klubben om min egen hunds problemer og
fået en rungende tavshed til svar. Og i Sch-bladet ser man INTET om
problemer med stress, allergi, andre helbredsproblemer m.v. (bortset fra
HD/AD) på trods af at jeg mener at f.ex. allergi er et enormt problem i
schæferracen. Så jeg har ikke stor forhåbning om at klubberne er obs på
noget af dette. Dog mener jeg at Sch.klubben er bedre end så mange andre ved
at man forlanger BHP 1 eller lignende samt nogle væsensprøver for at
avlskåre. Så er der da grænser for hvor uduelig en hund der kan blive
avlskåret. Og at hunden lever op til nogle udseendemæssige krav må trods alt
være ok, der må jo sættes grænser for hvor meget en hund må afvige fra
standardudseendet af en schæferhund og stadig kaldes en schæferhund.

Jeg synes det er sørgeligt at opdrætterne har formået at ødelægge racerne
ved at fixere på udseendemæssige ting som at producere mere og mere
afskydende kryds og lignende latterlige modefænomener, og dermed ødelægge
meget af glæden ved at have hund for os hundeejere, fordi vi skal kæmpe med
stress, allergi, HD og meget andet (men heldigvis ikke hele glæden )

> [...]
> fatale resultater og dette blod, disse gener er stadig i mange hunde der i

Jeg vil da gerne høre hvad det er for nogle problemer der er med de østtyske
linier, som jeg ellers synes mange reklamerer med som noget postitivt.

Hilsen
Søren

Fra : Winther

Dato : 28-12-04 20:36

> Desværre fornægter man i klubberne problemet, i hvert fald i Sch-klubben.

Kender du www.schaeferhunden.dk ? Denne side er bedre end schæferklubbens
hjemmeside hvor man tror problemer forsvinder hvis de ties ihjel....

Vh. Winther

Fra : Søren LH

Dato : 29-12-04 21:04

> Kender du www.schaeferhunden.dk ? Denne side er bedre end schæferklubbens
> hjemmeside hvor man tror problemer forsvinder hvis de ties ihjel....
>
> Vh. Winther

Tak for tippet, havde nu været forbi tidligere, men foranlediget af din mail
gik jeg lidt mere i dybden. Jeg har nu ikke den store tiltro til at de
fastgroede holdninger hos visse personer vil blive ændret. Måske hvis man
fik dagspressen til at skrive om det........

Mvh
Søren

Fra : Finn Jensen

Dato : 28-12-04 22:11

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Finn, undskyld, jeg forstår ikke hvad det er du siger her, kunne du ikke
> prøve at formulere det på en anden måde.

At vil du forstærke en god egenskab, forstærker du også en dårlig egenskab.

> Hvad er en "blandingsrace"? - En blandingshund?

Ja

> [...]
> fået en rungende tavshed til svar. Og i Sch-bladet ser man INTET om
> problemer med stress, allergi, andre helbredsproblemer m.v. (bortset fra

Schæferhundeklubben er fantastisk til mange ting... bl.a. at tie et problem
ihjel, snakker man ikke om det, så er der nok ingen der bemærker det. Af
samme grund forlod en højt respekteret dommer desværre Avlsrådet for nogle
år siden.

> Jeg vil da gerne høre hvad det er for nogle problemer der er med de
østtyske
> linier, som jeg ellers synes mange reklamerer med som noget postitivt.

Thorleif fik noget gevaldigt lort ind i hans linjer som satte hans avl lysår
tilbage. Tager du et kig på de 3 største hundefabrikker... undskyld
kenneler, i Danmark der avler schæferhunde, så ser du en meget lav procent
del af hvalpene/hundene der kommer gennem systemet og dem som kommer længere
end deres BHP 1 vil du slet ikke vide hvordan bliver trænet :-/

De bedste hilsner
Finn Jensen

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 29-12-04 09:12

Thorleif fik noget gevaldigt lort ind i hans linjer som satte hans avl
lysår
tilbage. Tager du et kig på de 3 største hundefabrikker... undskyld

Hej Find er du ked af at sætte navne på de kenneler ???
Bare sådan at man ikke køber hund der fra en gang.

Og så syndes jeg også at det er fint at man inden for schæferhunde klubben
skal have en BHP 1 for at hunden kan avlskåres , men jeg ville ønske at det
blev nødvendig med en færdels prøve også samt man ikke ville avle på en hund
med C hofter samt nogen problemer med albuer.

Hilsen Søren Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 29-12-04 16:48

"Søren Jensen(9800)" <slj@hasfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Find er du ked af at sætte navne på de kenneler ???
> Bare sådan at man ikke køber hund der fra en gang.

Både og.. men færdes du i schæferhunde kredse vil du vide hvilken der er
tale om, og gør du ikke det, så køber du nok sikkert heller ikke hund derfra
da det er meget sjældent de sælger hvalpe til mennesker udenfor disse
kredse.

De bedste hilsner
Finn Jensen