Helt hjem med plysdyret
Fra : Søren LH

Dato : 27-12-04 10:12

Hej
Jeg har en leg med min hund, hvor hun skal finde et af sine plysdyr i haven
og komme med det. Desværre har jeg fået lavet en fejlindlæring, så hun
smider plysdyret en meter eller mere fra mig, når hun er på vej ind med det.
Hvordan lærer jeg hende at komme helt hen og aflevere plysdyret så jeg kan
tage det ud af munden på hende? Ideer efterlyses, evt. med klikker.
Mvh
Søren

Fra : bodil clausen

Dato : 27-12-04 10:35

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med det. Hvordan lærer jeg hende at komme helt hen og aflevere plysdyret
> så jeg kan tage det ud af munden på hende? Ideer efterlyses, evt. med

Hej Søren
prøv at køre øvelsen omvendt dvs. start med hunden siddende foran dig, giv
den genstanden i munden brug en kommando som fx tag den, aport eller lign.og
ros/klik, dvs. ros for at hunden sider med genstanden i munden foran dig,
næste step er at genstanden ligger på jorden foran dig brug kommandoen og
hvis hunden ikke samler op af sig selv, så hjælp den lidt ved at føre hånden
ned mod genstanden. Næste step er aflevering lad hunden tage genstanden i
munden, sig slip og klik idet du tager genstanden, det vigtige er at rosen
eller klikket skal falde i samme øjeblikket du har dyret i hånden, hvis
hunden slipper før tid, dvs. du har ikke tingen i hånden så bruger du den
Kommando du indlærte da hunden fik tingen i munden foran dig.
hunden skal samle tingen op og aflevere den i din hånd, hvis du ikke kan få
den til at samle op selv, så gå tilbage til punktet hvor hunden sider foran
dig og øv det lidt længere.
Hvert step skal være indlært helt før du får videre.
god arbejdslyst
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Søren LH

Dato : 27-12-04 19:19

> [...]
> foran dig og øv det lidt længere.
> Hvert step skal være indlært helt før du får videre.
Hej Bodil,
Desværre er der et problem med første delmoment. Hun enten smider genstanden
med det samme hun har taget den i munden, eller hun står bare og kigger på
klikkeren uden at tage genstanden. Årsagen er nok at det er smuttet fra mig
et par gange - fra det øjeblik man tænker "nu klikker jeg", og til man reelt
klikker, går der et lille stykke tid, og et par gange har hun altså smidt
genstanden lige i det interval, og er blevet forstærket i det forkerte.
Nå, så prøvede jeg her i eftermiddags med apporten, lige efter at have lavet
en apportøvelse, og den stod hun så med længe i munden, hvorefter jeg
klikkede, tog den og belønnede. Men allerede næste gang smed hun apporten
med det samme og stod og gloede på klikkeren, og ved nyt forsøg ville hun
slet ikke tage apporten i munden.
Mvh
Søren

Fra : bodil clausen

Dato : 27-12-04 20:19

> [...]

> apporten med det samme og stod og gloede på klikkeren, og ved nyt forsøg
> ville hun slet ikke tage apporten i munden.

Ok så starter du i sofaen, du sider i Sofaen hunden sider på gulvet ved
siden af, du har dens ynglingelegetøj, det leger du med og får hunden til at
tage det i munden, i samme øjeblik den har det i munden roser du, hvis den
spytter ud med det samme så bare i gang igen.
Masser af gange, legetøjet skal være rigtig spændende og hunden får først
lov at tage det i munden når den er rigtig kørt op.
Nu kan du bygge videre med slip øvelsen, først genstanden i munden rose og
så slip før hunden slipper af sig selv, bliv inde i Sofaen.
Det er ikke gjort på en aften, det kan nemt tage 2-3 uger før det er på
plads.
Derfra går øvelsen videre som tidligere beskrevet.
Hvis din hund kan lide at lege trækkeleg, så kan det også bruges, leg
trækkeleg lidt sig så slip og beløn for at slippe.
Prøv igen

Fra : Helle Jensen

Dato : 27-12-04 21:42

> [...]
> med det samme og stod og gloede på klikkeren, og ved nyt forsøg ville hun

Det lyder lidt som om, at du bruger klikkeren "forkert". Klikkeren bruges
til indlæring af en handling = en aktiv bevægelse hunden gør. Når du klikker
efter, at hunden har stået med apporten længe, så gør hunden ikke en aktiv
handling, og har derfor ingen chance for at vide, hvad du klikker for. Du
kan altså kun klikke for aktiv handlen. Der er mange steder du kan klikke i
stedet - h. kigger på apporten, h. samler apporten op, h. løber i mod dig,
h. lægger apporten i din hånd osv. Men h. skal altså gøre noget aktivt.

I dit tilfælde ville jeg starte med at klikke, når h. kigger på apporten,
derefter når h. tager fat i den, når h. samler op, når h. lægger den i din
hånd. Det er vigtigt at h. har mange successer=mange klik. Derfor er det
ikke en hel apportøvelse du skal lave. Hvis h. ikke viser interesse for
apporten, vil jeg gøre den interessant=bevæge den, snuse til den, sige
"Nøjjj", osv. Jeg vil ikke kaste noget før h. er sikker på at aflevere.

Mvh. Helle
www.helleshunde.dk

Fra : Clas Lau

Dato : 27-12-04 22:26

> [...]
> mod dig, h. lægger apporten i din hånd osv. Men h. skal altså gøre noget

Det er ikke helt rigtigt - og så aligevel...

Det er rigtigt at hunden skal "gøre" noget for at få sit klik. Men at holde
apportemnet er bestemt også adfærd. Derfor kan kan man sagtens bruge
klikkeren.

Først skal hunden holde emnet i 1 sek for at få sit klik. Derefter 1,5 sek
for at få sit klik. Stille og roligt hæver man kravet (i tid) og når man når
til omkring 5-8 sekunder går det rigtig stærkt. Hunden vil tit på dette
tidspunkt forstå at den blot skal holde apportemnet i munden indtil at
ejeren er "tilfreds". Tilfredsheden tilkendegiver man med klikkeren og så
ved hunden at øvelsen er ovre - spytter ud og får derefter sin "godbid".

Sådan generelt har indlæring via Shaping (klikkertræning) ingen
begrænsninger - så længe at dyret eller personen rent fysisk kan udføre
handlingen.

Mvh

-Clas-

Fra : Søren LH

Dato : 27-12-04 21:48

> [...]
> apporten med det samme og stod og gloede på klikkeren, og ved nyt forsøg
> ville hun slet ikke tage apporten i munden.

Hej Bodil og Helle,
Tak for input, der er lidt jeg kan gå videre med.
Til Helle: Måden jeg har øvet det med klikker er ellers efter instruks af
Christina Ingerslev, jeg fik at vide at jeg skulle klikke hende på at stå
længere og længere med apporten (dengang var det apport). Men jeg har
efterhånden lært at der er mange "skoler" indenfor klikker .
Mvh
Søren

Fra : Clas Lau

Dato : 27-12-04 22:29

> Til Helle: Måden jeg har øvet det med klikker er ellers efter instruks af
> Christina Ingerslev, jeg fik at vide at jeg skulle klikke hende på at stå
> længere og længere med apporten (dengang var det apport).

Det er også fuldstændig rigtigt - og der virker, du skal blot have
tålmodighed og bliver ved.

> Men jeg har efterhånden lært at der er mange "skoler" indenfor klikker
> .

Ja - der er den rigtige og så de forkerte.... :) (nu får jeg nok ørene i
maskinen.)

God jul.

-Clas-

Fra : Winther

Dato : 27-12-04 17:37

> [...]
> Hvordan lærer jeg hende at komme helt hen og aflevere plysdyret så jeg kan
> tage det ud af munden på hende? Ideer efterlyses, evt. med klikker.
Hvorfor er det så vigtig for dig, det er vel leg og ikke en øvelse...

Vh. Winther

Fra : Finn Jensen

Dato : 27-12-04 19:15

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det så vigtig for dig, det er vel leg og ikke en øvelse...

Måske i det tilfælde at hunden skulle indhente haren når nu indkaldet
kiksede

De bedste hilsner
Finn Jensen

Fra : Søren LH

Dato : 27-12-04 19:19

> [...]
> haven
> det.
> Hvorfor er det så vigtig for dig, det er vel leg og ikke en øvelse...

Det var da et sjovt spørgsmål. Hvad er forskellen mellem leg og øvelse?
Masser af mennesker træner øvelser for sjov - altså som leg. Jeg har bare
selv defineret min øvelse, hvorfor gør det den mindre seriøs end øvelser som
står i en bog? Jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan sætte sig et mål i en
øvelse man selv har defineret, uden at skulle står til regnskab for hvorfor.
Spørger du også folk som træner apport (uden at gå op til konkurrencer)
hvorfor de vil have hunden til at komme helt hjem med apporten? Eller gå et
pænt spor, eller....., eller.......
Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 27-12-04 22:55

> [...]
> Spørger du også folk som træner apport (uden at gå op til konkurrencer)
> hvorfor de vil have hunden til at komme helt hjem med apporten? Eller gå

For at starte med det sidste f'ørst, så er der stor forskel på et spor for
sjovt, og så et konkurrencespor. Skal det bare være sjovt for hund og fører
så er der intet bedre end et forfølgelsesspor ud over stepperne i et friskt
tempo. Hunden er ikke nødvendigvis præcis, kan godt gå langt fra sporet og
lave volter i knæk og med højt søg den finder manden alligevel. Et
konkurrencespor er langsom, præcis og dybt søg, med snuden i hvert fodspor,
og påvisning af genstande skal også være meget præcist. Jeg er slet ikke i
tvivl om at forfølgelsesspor er det sjoveste for hunden så det ville jeg da
vælge, hvis ikke lige det skulle bruges til konkurrence, hunden behøver
ingen træning, selv naboens pekingeser kan gå et forfølgelsesspor.

angående apport kan jeg godt finde på at spørge folk hvorfor de træner det,
hvis hverken hund eller fører kan finde ud af det og ingen af dem morer sig.

For at vende tilbage til at hunden smider tøjdyret inden den kommer ind til
dig, så er det fordi det ikke er attraktiv nok for den at aflevere. Jeg kan
finde et par muligheder til overvejelse,:

Legen stopper ved aflevering...
Du synes det er sjovere end hunden gør...
Ingen belønning ....
Hunden aner ikke hvad du vil have den til..- føler sig presset.....
For tidlig belønning....

Der er mange flere muligheder, men nu er det du kan tænke over hvordan
hunden skal finde ud af hvad det er du vil have den til, og hvordan du gør
det så attraktivt at aflevere i hånden at den bare ikke kan lade være.....

Vh. Winther

Fra : Søren LH

Dato : 28-12-04 08:56

> [...]
> vælge, hvis ikke lige det skulle bruges til konkurrence, hunden behøver
> ingen træning, selv naboens pekingeser kan gå et forfølgelsesspor.

Jeg træner nu alligevel konkurrencespor for sjov

> angående apport kan jeg godt finde på at spørge folk hvorfor de træner
> det,
> hvis hverken hund eller fører kan finde ud af det og ingen af dem morer
> sig.

......og også apport for sjov. Vi kan nu godt finde ud af det og hund og ejer
morer sig, ikke mindst hund

> [...]
> Du synes det er sjovere end hunden gør...
> Ingen belønning ....
> Hunden aner ikke hvad du vil have den til..- føler sig presset.....

Hundens synes virkelig det er sjovt.
Jeg har belønnet med godbidder. Grundet adfærdsproblemer med min hund må jeg
ikke aktivere byttedrift og kampdrift, så er det lidt svært at lege og at
gøre det attraktivt at aflevere i hånden...........

> [...]
> det så attraktivt at aflevere i hånden at den bare ikke kan lade være.....

........men en lille smule leg med et plysdyr gør måske ikke så meget, så jeg
vil
tænke over det du siger.

Mvh
Søren

Fra : Kimmi

Dato : 28-12-04 16:57

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

Hej Søren

> [...]
> ikke aktivere byttedrift og kampdrift, så er det lidt svært at lege og at
> gøre det attraktivt at aflevere i hånden...........

Undskyld jeg lige blander mig! Det forstår jeg ikke rigtig, hvordan kan du
sende hunden ud for at finde et plysdyr uden at hunden er i byttedrift?
Hvorfor må du ikke aktivere byttedrift/kampdrift. IMO kan jeg ikke se
hvordan det kunne give adfærdsproblemer, det er vel kun et spørgsmål om hvad
hunden må og hvad den ikke må..

> .......men en lille smule leg med et plysdyr gør måske ikke så meget, så
> jeg vil
> tænke over det du siger.

Det lyder som et fornuftig forslag Winther hentyder til. Og mener selv der
ikke kan være meget at tænke over. Søren! det lyder til at du har en hund
med mange gode kvaliteter, det bør du udnytte om ikke andet så for hundens
skyld. Det er vigtig at hunden bliver tilfredsstillet i dens medfødte
drifter, især den type hund du har.At hunden ikke må opbygge dens byttedrift
anser jeg som et vandvittig forslag, byttedrift kan man aldrig have for
meget af, hvis det er en brugshund man vil have. Hvis ikke, så er det noget
snak.
mvh/kimmi

Fra : Søren LH

Dato : 28-12-04 18:48

"Kimmi" <schutzhunde-@optusnet.com.au> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

Hej Kimmi

> Undskyld jeg lige blander mig! Det forstår jeg ikke rigtig, hvordan kan du
> sende hunden ud for at finde et plysdyr uden at hunden er i byttedrift?

Jeg har ikke indtryk af at hun er i byttedrift, men det kommer vel an på
hvordan man definerer driften. For egentlig er det jo også et udtryk for
byttedrift at hun ligger og slapper af med plysdyret i munden. Men jeg kører
hende ikke op i byttedrift.

> Hvorfor må du ikke aktivere byttedrift/kampdrift. IMO kan jeg ikke se
> hvordan det kunne give adfærdsproblemer, det er vel kun et spørgsmål om
> hvad hunden må og hvad den ikke må..

Hun har problemer med agression og stress. Stress fremmer agressivitet og
angst. Så hendes stressniveau skal holdes nede. Det er hvad jeg har fået at
vide af en anerkendt adfærdsterapeut, men det står også i litteraturen,
f.ex. Turid Rugaas.

> [...]
> have for meget af, hvis det er en brugshund man vil have. Hvis ikke, så er

Ja, det er synd for hunden, en godbid er ikke nogen stor motivation for
hende. Hun er en kanon hund, hvis det ikke havde været for hendes
overdimensionerede territorieforsvar og stress generelt. Jeg er heller ikke
personlig overbevist om at det er rigtigt, men jeg er nødt til at følge de
retningslinier jeg får, da hendes problem har været oppe i DKK, og som sagt
står det også i anerkendte bøger.

Mvh
Søren