"fed"/stor chihuahua
Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-12-04 23:49

Hej igen allesammen..

Jeg har anskaffet mig en vægt, der vejer meget nøjagtigt. Og det gik
selvfølgelig lige ud over hundene. Møghunden vejer 1300 gr og Peanut
vejer ca 3300 gr. (Han gad ikke at sidde stille, så der var udsving mellem
1200 og 1400)
Som nogen måske ved, må en chihuahua ikke veje mere end 3 kg, ifølge
racestandarden. Problemet er, at Peanut ikke ligner en hund der er for fed,
efter min mening. Han tabte sig en lille smule, der hvor han havde
maveproblemer, så nu er der ikke ret meget i oveskud, uden at han er tynd
eller noget.
Jeg kan læse mig til at en hund ikke er for fed, når man kan se dens talje,
når man ser den oppefra. Man skal vist også kunne mærke deres ribben, når
man lader en finger glide fast ned af brystet. Det kan man på Peanut, og han
ser ikke specielt underernæret eller fed ud. Jeg kan sagtens acceptere at
han er en stor chihuahua, for han er jo lækker. Men er der nogen der har
nogen retningslinjer til mere omkring vægt?
Jeg savner lidt hans hvalpefedt, men nu har han store flotte muskler, og er
blevet bred og muskuløs mellem forbenene. Han har også altid været en rigtig
fedtbolle. Han var den største i sit kuld, og har vist aldrig manglet noget.
Kan jeg godt regne med at han ikke er for fed? Jeg syntes at 300 gr virker
som MEGET at tabe, når man er så lille som han nu er. Jeg er heller ikke
meget for at putte ham på skrump, da han jo ikke ser fed ud. Er der ikke
nogen af chihuahua-ejerne der kommer på banen, og giver lidt råd?

Mvh. Nana

Fra : x Vuf x

Dato : 26-12-04 19:26

On Sat, 25 Dec 2004 23:48:48 +0100, "Nana Sørensen" wrote:

> [...]
>meget for at putte ham på skrump, da han jo ikke ser fed ud. Er der ikke
>nogen af chihuahua-ejerne der kommer på banen, og giver lidt råd?

Ku' man snart få et pænt billede af Peanut, så vi selv
kan vurdere, om han er for tyk eller bare muskuløs!

--
Mvh Sonja sonjaspapi@***yahoo.dk http://www.sonpet.dk/

Katte har ikke ejere...De har personale!

Fra : Nana Sørensen

Dato : 26-12-04 22:35

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Mvh Sonja sonjaspapi@***yahoo.dk http://www.sonpet.dk/
>
> Katte har ikke ejere...De har personale!

Heheh--- Ja, det kan man godt. Der er et halvdårligt billede i binaer som
jeg puttede i for et stykke tid siden. Jeg putter lige et nyt i.

Fra : x Vuf x

Dato : 27-12-04 01:16

On Sun, 26 Dec 2004 22:34:55 +0100, "Nana Sørensen" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>Heheh--- Ja, det kan man godt. Der er et halvdårligt billede i binaer som
>jeg puttede i for et stykke tid siden. Jeg putter lige et nyt i.

Ja det er meget godt, men jeg kan ikke få den gruppe til at virke...

Fra : Nana Sørensen

Dato : 27-12-04 01:34

> Ja det er meget godt, men jeg kan ikke få den gruppe til at virke...
>

> --
> Mvh Sonja sonjaspapi@***yahoo.dk http://www.sonpet.dk/
>
> Katte har ikke ejere...De har personale!

Øv da.... Send mig en mail, så sender jeg et billede tilbage.

dodo 2003 snabel-a tiscali punktum dk

Mvh. Nana

Fra : x Vuf x

Dato : 27-12-04 10:01

On Mon, 27 Dec 2004 01:33:39 +0100, "Nana Sørensen" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>Øv da.... Send mig en mail, så sender jeg et billede tilbage.
>dodo 2003 snabel-a tiscali punktum dk

Du ku' da bare ha' sendt til sonpet(snabel-a)pc.dk!
Nå pyt...You've got mail...

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-04 10:25

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Heheh--- Ja, det kan man godt. Der er et halvdårligt billede i binaer som
> jeg puttede i for et stykke tid siden. Jeg putter lige et nyt i.

Hej Nana !

Peanut er bestemt ikke for fed, men lige tilpas og rigtig nuttet forøvrigt

Nu kan hundenes størrelse godt undvige lidt fra standardstørrelsen
nogengange, især når der ikke er stamtavle på. Ved ikke lige hvordan tingene
hænger sammen, hvis hunden har stamtavle og er enten for stor eller lille
ifølge standarderne ?

Anyway, Peanut ser fin ud...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Nana Sørensen

Dato : 27-12-04 12:51

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tingene
> hænger sammen, hvis hunden har stamtavle og er enten for stor eller lille

Tak skal du have. Jeg syntes jo også at han er verdens lækreste hund,
hverken for fed eller for tynd. Men jeg er glad for at andre har samme
mening, i hvertfald om hans tykkelse. LOL Og ja, han er sgu pissenuttet, og
han får det at vide hele tiden. Jeg er stadig helt forelsket i ham.

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-04 11:21

> [...]
> er heller ikke meget for at putte ham på skrump, da han jo ikke ser fed
> ud. Er der ikke nogen af chihuahua-ejerne der kommer på banen, og giver

Har lagt et billede i binaer af min Chihuahua, som vejer 2,7 kg.

Mvh

Tina

Fra : Nana Sørensen

Dato : 27-12-04 12:52

"Tina" <catcity snabela punktum tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Har lagt et billede i binaer af min Chihuahua, som vejer 2,7 kg.
>
> Mvh
>
> Tina

Øv, det kommer ikke frem hos mig af en eller anden grund. Øvsa... Jeg kigger
igen senere.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 27-12-04 11:56

> [...]
> 1200 og 1400)
> Som nogen måske ved, må en chihuahua ikke veje mere end 3 kg, ifølge

Nej det var ikke problemet ... Man har glemt at fortælle hundene, at
sådan står der i racestandarden.... Min mors, skulle have haft en af dine
vægte til de 3 af benene, og så lade det sidste stritte ud i luften ..
For mange år siden, sagde man, at der var 3 typer, lille, mellem og stor.
Mors var en mellem, og jeg har så set, lille og mellem... Der var ingen
chancer for at forveksle disse med hinanden. Den store ville jeg gerne se,
men har desværre aldrig set den, men de skulle faktisk kunne veje helt op
til.....Hold dig nu fast..... 15 Kg... Men som sagt, jeg har aldrig set den,
men din Peanut, ville være en ren microbe, sammenlignet med min mors, som
var en mellem.... Den lille, har jeg også kun set en gang, og det var ikke
falsk reklame.... Den var godt nok bare lille , og det var helt tilbage
i noget der ligner 1968 den kunne virkeligt som de sagde, sove i en tekop.

M.V.H.....Benny..

Fra : Nana Sørensen

Dato : 27-12-04 12:56

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage
> i noget der ligner 1968 den kunne virkeligt som de sagde, sove i en tekop.

Hehe... Jah... Jeg har læst meget om hunde, som Peanut i hvertfald aldrig
har læst. Jeg læste engang at hunde ikke bryder sig om at blive krammet
hårdt og virkelig få en bjørneknuser. Sig det til Peanut når han sidder i
mine arme, og bliver helt salig. Han ELSKER at få knus, og kommer selv og
vil have et, når jeg sidder i sofaen. .-)

Men ja... Jeg har også set chi´s der var heeeelt små, dvs omkring 1,5 kg.
Møghundens far vejer kun 1800 og moren vejer 4,5 kg. Heldigvis ser det ud
til at hun arver farens lille str, for hun er godt nok klein i det. Peanut
har alle dage været en ordentlig flødebolle, så det er ingen overraskelse at
han er blevet en RET stor chi. small, medium og large virker som en
bedre standard. Men 15 kg!!! Det lyder helt vildt... det må vist være en
xxl. LOL

MVH. Nana

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-12-04 13:51

> [...]
> han er blevet en RET stor chi. small, medium og large virker som en
> bedre standard. Men 15 kg!!! Det lyder helt vildt... det må vist være en

Hej igen Nana

Ja men jeg tror endnu ikke, at du sådan helt har fundet størrelsen endnu
... Den lille jeg snakkede om, ville jeg tro, med lidt held, kunne nærme
sig øhh.. skal vi sige Max 750 gram... Forestil dig en tekop, og den kunne
den ligge sammenrullet i, men kors en stemmepragt det lille dyr havde. Når
døren blev åbnet, så blev man godt nok forundret over, at det lille kræ,
kunne gø så højt, og man kunne heller ikke undgå, at blive forundret over,
at den havde så dyb en lyd, med et så bette kræ, forventede man jo kun et
lille piv ....
Hvor min mors, var væsentligt større end Peanuts far, og med et ego, som det
vist kun lykkedes min Sct Bernhard at slå skår i .... Den var godt nok
for stor, så kunne han finde hen til mor .... Men han prøvede da
gladeligt at parre sig med min Schæfer tæve ...

Men det med knusere, er meget forskelligt. Nogle hunde elsker det, andre
hader det, og den største gruppe, er nok dem, som lærer at acceptere det,
fordi det glæder ejeren. De fleste ejere bliver jo så dejligt lalleglade
når de giver hunden en knuser.. Hunden kan ikke fordrage knuseren, men
elsker en lalleglad ejer, så man tager det ene med, for at få det andet.

M.V.H.....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 27-12-04 13:14

<dodo20038@tiscali.dk> wrote:

>som MEGET at tabe, når man er så lille som han nu er. Jeg er heller ikke
>meget for at putte ham på skrump, da han jo ikke ser fed ud. Er der ikke
>nogen af chihuahua-ejerne der kommer på banen, og giver lidt råd?

Nu er jeg jo ikke ejer af en chihuahua, men jeg har da engang haft
sådan en blanding. Hun var for tyk ifølge alle experterne, men hun
sprang rundt som en glad lille hvalp lige indtil sin død, så hun blev
aldrig sat på diæt.
Det jeg prøver at fortælle dig er, at måske kan din hund ikke leve op
til standarden, men så længe den ser fin ud og trives, så skal man
vist ikke ændre så meget på det.
Jeg har selv lidt problemer med en af mine katte (alm. huskat) som kun
vejer 1.5 kg. og sådan en kat skulle vejer ca. 3-4 kg iflg dyrlægen,
men katten ER altså ikke for tynd. Hun spiser da også godt og nogle
har endog påpeget at hun vist er ved temmelig godt huld. Alligevel
bekymrer det jo en når dyret afviger fra normen, så jeg forstår dig
godt.
Hvis Peanut var for tyk (eller besværet af overvægt) ville han blive
træt og doven, men så længe han er glad og iøvrigt bevæger sig meget,
så kan du bare glæde dig med at han er den han nu engang er, og at han
ikke bare er en i mængden!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk