mad/guf
Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-12-04 22:40

Hejsa alle...

I forbindelse med mange tidligere indlæg, har jeg besluttet helt at droppe
ide´en om at lave mad til mine hunde selv, både barf og alm mad.
Jeg holder mig til tørkost, peppet op med en dåse vådmad en sjælden gang,
for guf-værdien i det.
Begge mine hunde er sunde og raske, dog table Peanut sig en lille smule
ovenpå sin mave-ting. Men han er på ingen måde skind og ben, overhovedet, da
han var ret så godt i stand før. LOL Han er helt ok, det lover jeg jer.
Jeg har Peanut på 10 mdr, og møghunden på ca 3 mdr. Jeg tænker at jeg gerne
vil have nogle forslag fra alle jer, til alternativer til hundeguf. De
spiser begge alting, dog minus laks og rejer af en eller anden grund. De
ruller sig i det, men æder det ikke.
Jeg vil gerne give dem noget andet end tørkost en gang i mellem, måske hver
anden dag, men altså ikke noget HELT andet. Jeg forestiller mig at give
halvt tørkost hver anden dag, og så give dem noget guf/mad af en eller anden
art.
Hvad kan jeg give dem, som ikke tager deres appetit fra tørfoderet? Jeg
mener, de skal jo ikke spise noget kun fordi det smager sjovt, på bekostning
af deres tørkost, som jo indeholder det de skal bruge. Giver det mening?
Jeg spørger lige konkret:

Hvad kan jeg give to hunde i den alder, i stedet for halvdelen af deres
tørkost hver anden dag, som IKKE gør at de kommer til at mangle noget det
lange løb? Er det overhovedet muligt? Det skal jo helst være noget der er
sundt for dem, samtidif med at det er LIDT sjovere end alm tørfoder. Jeg evd
godt at hunde ikke ser mad på samme måde som mennesker, men gys, det må være
røvtrist at æde det samme tørre crap dag ud og dag ind. Forstår i?

Og er der nogen der har en opskrift på de der tørrede leverguffer? Og er
det gode/sunde for hunden? Jeg har indtil nu købt økologiske hundekiks, men
de ser også triste ud.

Begge hunde snasker griseører, tyggeben o.l. i stor stil og har gode tænder.
Det behøver derfor ikke at være noget blødt og kedeligt. Gerne noget med
lidt aktivitet også. Jeg kan se at der lige nu er stor diskussion omkring
barf/ikekbarf lidt længere nede. Jeg havde egentlig tænkt mig at købe en
form for kødben/grisehale eller noget, da mange har sagt at det er sundt og
sjovt for hundene. Men jeg kan forstå at jeg skal koge lortet inden de får
det, hvis de normalt får tørkost? Ret mig lige hvis det er helt forkert: Jeg
opfatter det som om at ris/kornprodukter som er i alm tørfoder, hæver
PH-værdien i hundens mave fra 1 til noget højere. Det gør så at hunden
mister sin naturlige saltsyre-vom der kan ætse alt væk, selv slemme
bakterier. Altså: Maven må ikke indeholde råt kød, samtidig med ris/korn, da
de to ting fordøjes forskelligt og uforenligt. Men det betyder vel så at
jeg skal koge kødet inden? Vil det stadig have sin gyd-værdi og sine
vitaminer intakte hvis jeg gør det?
Kan jeg give dem et slags kogt kød/gnaveben som erstatning for halvdelen af
deres tørkost, hver anden dag, eller er sådan et kødben for fattigt på
vitaminer?

Mvh. Nana

Fra : bodil clausen

Dato : 25-12-04 23:03

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af deres tørkost, hver anden dag, eller er sådan et kødben for fattigt på

Aldrig, aldrig, never må du give tilberedte ben hverken kogt stegt eller
andet, ben må kun gives rå.
Jeg giver ben som afveksling til mine hunde, de ser ud til at tåle det fint,
men de får ikke noget med ret meget kød på.
Hvis du vil give noget til Afveksling så er kogt kylling med ris fx. godt,
lidt tun på dåse eller torskerogn, mine hunde elsker makrel i tomat, der er
mange muligheder.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-12-04 23:25

"bodil clausen" <Leifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt tun på dåse eller torskerogn, mine hunde elsker makrel i tomat, der

Peanut kan desværre ikke tåle kylling af en eller anden grund. Det er det
eneste han ikke kan tåle, sammen med banan.
Kan torskerogn, ris og tun opfylde næringsbehovene? Jeg menr, det fylder jo
fint, men er ris ikke bare billigt fylstof udne ret meget næring?

Fra : bodil clausen

Dato : 25-12-04 23:49

> [...]
> Kan torskerogn, ris og tun opfylde næringsbehovene? Jeg menr, det fylder
> jo fint, men er ris ikke bare billigt fylstof udne ret meget næring?

Hvis du vil give noget som delvis erstatning for fuldfoder som du skriver,
er du nødt til at tilsætte andet end kød produkter ellers kommer du til at
give din hund for meget protein.
Det mest enkle er kun at give godbidder og tørfoder.
Jeg bruger hjemmelavet mad og tørfoder, dvs. kogt kylling med ris og
grønsager 1/3 af hver er normalt det som tilrådes, dvs. 1/3 kød 1/3 ris
eller korn 1/3 grønsager.
du bør ikke supplere tørfoder med råt kød, og ikke kun kød som ekstra hvis
det er store mængder.
Jeg fodre med tørfoder af en god kvalitet som grundfoder og giver så
hjemmelavet mad som lidt ekstra godt 1-2 gange ugentlig.
Jeg bruger lidt højere protein indhold til den ene af mine hunde, den er
meget småt spisende og har tildens til at være mager.
Men lad være med det uden at spørge en dyrlæge til råds først.
Når alt dette er sagt vil jeg lige sige at det er to hvalpe du har, jeg
ville nok under alle omstændigheder rådføre mig med en dyrlæge, det er små
hunde som ikke spiser meget, så er det ekstra vigtigt at det er det rigtige
de får.

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 10:01

On Sat, 25 Dec 2004 23:49:08 +0100, "bodil clausen"
<Leifcla@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>er du nødt til at tilsætte andet end kød produkter ellers kommer du til at

så skal man sku give meget kød da hunde kan tåle op til 60% protein i
deres kost, men jeg syntes nu at hun skal holde sig til tørfodret,
især som du skriver det er små hunde

Fra : Nana Sørensen

Dato : 26-12-04 16:44

> [...]
> ville nok under alle omstændigheder rådføre mig med en dyrlæge, det er små
> hunde som ikke spiser meget, så er det ekstra vigtigt at det er det

Ja, det var det jeg tænkte. De er jo ikke ret store, så det er ikke meget
der skal til at vælte deres balance.

Det med hjemmelavet mad er jeg nødt til at lade være med. Både efter råd her
fra gruppen, men også min samvittighed. Jeg kan ikke bære at jeg måske
ødelægger mine hunde, så jeg må nok holde mig til at blande sjove ting i
deres mad for smagsoplevelsen. De er fandme forkælede... LOL

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 06:39

Hej Nana

> I forbindelse med mange tidligere indlæg, har jeg besluttet helt at droppe
> ide´en om at lave mad til mine hunde selv, både barf og alm mad.

Jeg ved godt, at du siger at du ikke ved så meget om hunde og derfor er det
super rart at læse dette indlæg. Det lyder til at du virkelig har forstået
noget at det der tidligere er skrevet og har tænkt grundig over det!!! *S*

> [...]
forestiller mig at give
> halvt tørkost hver anden dag, og så give dem noget guf/mad af en eller

Det er en dårlig idé. Ved at halvere tørfoderet, halverer du også det de har
brug for, og for at give dem den rette mængde af protein, emzymer,
anti-oxidanter osv, skal du ud i et meget indviklet regnestykke hver gang du
tilsætter noget nyt.
Jeg vil foreslå dig, at du giver dem det tørfoder de skal have ( du må
endelig ikke fejl ernære hvalpen da den jo vokser..)og måske tilsætter lidt
kyllingepølse i små bidder, torskerogn eller tun.
Så får de også en anden smags oplevelse men du er samtidig sikker på at de
får det de har brug for.

Giver det mening?

Ja jeg kan godt forstå din tankegang, men jeg ville ikke gøre det.

> Og er der nogen der har en opskrift på de der tørrede leverguffer? Og er
> det gode/sunde for hunden? Jeg har indtil nu købt økologiske hundekiks,
men
> de ser også triste ud.

Der er nogle gode opskrifter hvis du søger på google under " lever guffer".
Men vær opmærksom på at det stinker i hele huset!!!!
Lever guffer er sunde, da de indeholder E vitamin, men giv ikke for mange ad
gangen.

> [...]
> det, hvis de normalt får tørkost? Ret mig lige hvis det er helt forkert:

Som Bodil skriver ALDRIG kog ben. Når ben er rå er knoglen "elastisk" og
splintre ikke ikke, men strukturen i knoglen ændres lige så snart knoglen
udsættes for varme.

> [...]
da
> de to ting fordøjes forskelligt og uforenligt.

Jeps... Især ben og ris er en uheldig kombination, da benene simpelthen ikke
kan fordøjes ved højere PH værdi end 2.

>Vil det stadig have sin gyd-værdi og sine
> vitaminer intakte hvis jeg gør det?

Alt mister vitaminer og mineraler, enzymer, anti-oxidanter og proteiner ved
varme bahandling.

Hvis du gerne vil prøve at give dem et rigtig ben ( rå knogle evt. med lidt
kød på ) skal du faste dem fra tørfoder i 24 timer, så deres PH værdi kommer
ned på 1-2 igen.
Du kan evt give dem tun, makrel, torskerogn eller ligende i et døgn før,
bare så de får noget mad, men ikke korn produkter ( og brød ), ris,
kartofler og pasta.

Rå ben er også godt for tænderne, da det fjerner plak og giver stærke
tænder.

Mange hilsner Karina

Fra : Nana Sørensen

Dato : 26-12-04 16:42

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse
> [...]
> kartofler og pasta.
>
> Rå ben er også godt for tænderne, da det fjerner plak og giver stærke

Hejsa...

Ja, jeg SAGDE jo at jeg ikke bare kaster mig ud i det. Jeg følger meget
med i debatten nedenunder om barf, men igen har jeg besluttet at droppe det.
Det virker ALT for omstændigt, og som du siger, skal man ikek fejlernære en
hvalp.
Tun lyder som en god ide´. Jeg plejede at blande tunvand med lidt tun i min
kats tørfoder. Den elskede det og blev helt salig, selvom det ikke var ret
meget tun den fik. Nok pga den lækre duft af fisk. Jeg tror jeg vil gøre som
du siger, og bare blande deres tørfoder med lidt ekstra guf en gang i
mellem.

Jeg forstår det sådan, at jeg godt kan give dem et råt ben engang i mellem,
HVIS jeg holder dem væk fra kulhydrat-produkter som ris/brød/kartofler osv,
i et døgn inden? Det må kun være køb, altså behandlet kød, som det
førnævnte? Jeg er sikker på at de vil elske at hapse tun og makrel i et
døgn, så det vil jeg gøre.

De der leverguffer? Er det MEGET slemt med lugten, altså er der leverstank i
gardinerne lææænge efter?

Tak for fine råd.

Mvh. Nana

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 09:57

Fra : Nana Sørensen

Dato : 26-12-04 16:46

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg holder dem også til tørfoder, men jeg syntes stadig de skal have lidt
ekstra sjovt. Hunden er jo ikke så dum at den ikke kan huske hvad den spiste
igår. De bliver vel også trætte af at spise det samme dag ud og dag ind.
Hehe.... Jeg tvivler på at de kan blive mere glade end de er. De bliver
stimuleret med alt det sjove hele tiden, så jeg kan vist ikke gøre mere der.
LOL