bakterie-infektion/ salmonella/råt kød
Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 18:49

her er lidt læsestof klippet fra den danske dyrlægeforening
http://www.ddd.dk/ omkring bakterie-infektion f.eks. salmonella, måske
de kan overbevise om at råt kød kan være farligt, når man som
almindelig forbruger har svært ved at vælge kød af god hygiejnisk
kvalitet

Til top 57. Kan min hund få en salmonella-infektion?
Ja - hunde har dog en naturlig modstandsdygtighed mod
salmonella-bakterien og der ses da ofte kun sygdom hos hunde med
nedsat immunforsvar, f.eks. hvalpe, samt syge, drægtige og ældre
hunde. Katte er mere modstandsdygtige overfor salmonella-infektion,
idet de har en en høj naturlig modstandsdygtighed overfor
salmonella-bakterien. Salmonella-bakterien kan smitte, hvis din hund
æder råt kød eller afføring, fordærvet mad eller andet, der er smittet
med salmonella-bakterien.
I forskellige undersøgelser af klinisk raske, dvs. synligt raske
hunde, har man fundet at 1-30% af disse hunde var raske smittebærere
af salmonella. Her fandt man salmonella i hundens afføring. I en anden
undersøgelse af klinisk raske hunde fra kenneler, fandt man 17% raske
smittebærere. I en undersøgeslse af hunde, der var indlagt på
dyrehospitaler, fandt man at 22% havde salmonella i deres afføring.
Hunde kan altså bære smitte i deres afføring, og det er derfor
vigtigt, at du holder en god hygiejne, når du samler hundens
efterladenskaber op.
Salmonella kan ligge som en tikkende bombe i de klinisk raske hunde,
ligesom bakterien kan smitte hunde med et nedsat immunforsvar.
Mavetarm-betændelse, blodforgiftning, blodpropper, betændte bylder i
de indre organer, meningitis (betændelse i hjernens- og rygmarvens
hinder), betændelse i knogler og led, længerevarende uspecifik
nedstemthed, vedvarende feber og abort kan være tegn på en
salmonella-infektion. Ofte drejer det sig om kronisk snigende sygdom,
mens en akut dødelig sygdom er mere sjælden. Hyppige aborter uden
egentlig årsag kan f.eks. skyldes en salmonella-infektion.
Foderguiden.dk mener at det er op til den enkelte ejer at beslutte om
hunden skal tilbydes råt kød. Da hunden er delvis carnivor kan råt kød
indgå i hundens daglige fodring. Det anbefales at vælge kød af god
hygiejnisk kvalitet, idet dette nedsætter risikoen for
bakterie-infektion, f.eks. salmonella-infektion.

Fra : Jimmy

Dato : 25-12-04 19:17

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message
> her er lidt læsestof klippet fra den danske dyrlægeforening
> http://www.ddd.dk/ omkring bakterie-infektion f.eks. salmonella, måske
> de kan overbevise om at råt kød kan være farligt

* * *Det er jo netop det jeg siger. * * *

Hvis ovenstående lyder som volapyk i dine ører bør du læse mine indlæg igen.

Jens har forstået dem, Karina har, Bodil har.

Du er den eneste der nægter at lytte til rationelle argumenter.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 25-12-04 19:54

Punish The Deed, Not The Breed. wrote:
> [...]
> de kan overbevise om at råt kød kan være farligt, når man som
> almindelig forbruger har svært ved at vælge kød af god hygiejnisk

Interresant side, jeg snippede også dette omkring hvidløg som mange
åbenbart synes er sundt for hunde.
*snip*
Løg (Allium spp.), f.eks. alm. løg, purløg og hvidløg indeholder giftstofferne
N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cysteine sulfoxide (SMCO) der kan give
pludselig blodmangel. Man har indtil nu kunnet påvise forgiftninger og dødsfald
hos bla. hunde, katte og kaniner. Foderguiden.dk fraråder derfor at fodre løg til hunde.
Hvidløg er mindre giftige end almindelige løg, men bør alligevel fodres med yderste
forsigtighed.
*snip*

/Jens (der vil holde helt op med at fodre sine hunde, det er alt for farligt)

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 03:22

> [...]
løg til hunde.
> Hvidløg er mindre giftige end almindelige løg, men bør alligevel fodres

Hej Jens

Det er helt rigtig at hvidløg i store og vedvarene mængder er direkte
giftigt for hunde.
Mange der giver Barf giver hvidløge i de 3 vinter måneder i grønten, for at
styrke immunforsvaret ( hvilket det også gør i små mængder ) og holder så
3-4 måneders pause og giver evt. igen om sommeren.

Men alm løg skal man ikke give sin hund.

De siger jo også at de nu har fundet ud af, at antioxidanter i for store
mængder er kræft fremkaldende, men hunden skal jo have antioxidanter, så jeg
har det sådan, at små mængder i kortere perioder skader ikke.

Mange hilsner

Karina

Fra : Lene

Dato : 26-12-04 17:22

> [...]
> forsigtighed.
> *snip*
>

> /Jens (der vil holde helt op med at fodre sine hunde, det er alt for

Hej Jens.

Det er helt rigtigt at hvidløg i store mængder/hver dag bestemt ikke er
sundt for hunden, netop pga de gifstoffer der er i. Til gendgæld er hvidløg
eminent til at forbedre hundens emunforsvar, hvis man vel og mærke kun
bruger det i korterer perioder. Desuden er det godt at bruge i de måneder
hvor der er mange flåter/lopper, da det er med til at mindske "angrebene"
fra dissse Vi har slet ikke haft behov for at bruge nogle kunstigt
fremstillet produkter mod lopper i år og har kun haft et enkelt "angreb" af
flåter på trods af, at der har været betydeligt flere end der plejer (ved vi
fra andre som ikke har brugt hvidløg, og som har været vodsom plaget af
flåter

Mange hilsner Lene.

www.kennelurbrand.webbyen.dk