Afkalkning af akvarie!
Fra : Kristian

Dato : 13-02-05 18:26

Hej

Har været ved at klargøre mit gamle 63 liters akvarie og har i denne
forbindelse forsøgt at rengøre det med kalkfjerner og derpå skyllet
grundigt. Håber ikke det kan være skadeligt for fiskene hvis der bliver
skyllet grundigt efter.

Men synes ikke det er blevet pænere da jeg tørrede efter. Kan glasset måske
ikke tåle alm. kalkfjerner?

KD

Fra : Hobi

Dato : 13-02-05 19:43

Du kan bruge en god sjat eddike til, at opløse kalken med, og herefter
skrubbe ruderne med en grov svamp ( en ny, som ikke har været i kontakt med
sæbe ), eller skrabe dem forsigtigt med en akvarieskraber.

MVH
Hobi

Fra : Kristian

Dato : 13-02-05 19:55

Ok. Men der er forhåbentligt ikke skadeligt at jeg allerede har brugt lidt
alm. kalkfjerner eller hvad?

Fra : Hobi

Dato : 13-02-05 20:40

Det ved jeg ikke, men under alle omstændigheder ville jeg skylle det hele
meget grundigt.
Hvis der er andre, som har et bud på farligheden, må I meget gerne supplere,
da jeg ikke har nogen erfaring med kalkfjerner.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-05 11:15

Kristian wrote:
> Ok. Men der er forhåbentligt ikke skadeligt at jeg allerede har brugt
> lidt alm. kalkfjerner eller hvad?

Nej, det er ikke farligt.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN, the

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 16-02-05 02:43

Bare skyl akvariet grundigt under bruseren - op under toprammen, og både
indvendigt og udvendigt. Det har jeg gjort med et par 200 L akvarier efter
brug af diverse slemme afkalkningsmidler, og fiskene ser ikke ud til at have
nogle problemer - de har været i akvarierne ca. 2 måneder nu.

Mvh. Paw