Nyt akvarium.'
Fra : Bainz !

Dato : 13-02-05 10:20

Hej jeg har lige startet det nye kkvarium op og kom derfor til at tænke hvor
lang tis skal det stå inden ´jeg putter fisk i. det er et akvarium til unger
det er på 100 liter. har putter sten og planter i.

Mvh Bainz

Fra : Alexia

Dato : 13-02-05 11:03

du skal også sætte pumpen i o lade den køre.... lad det stå en uge.. gerne
14 dage, så er du på den sikre sde.. :)

Fra : Bainz !

Dato : 13-02-05 11:28

Oki. Har lige snakket med en han sagde at det var nok at lade det stå 12
timer med pumpe. og lidt salt i vandet.
Men det kan jeg forstå det ikke er.
Hvorfor er det lige at det skal stå så lang tid.......?
Mvh BAinz

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 13-02-05 12:03

Grunden til at det skal kører 14. dage er for at få oprettet den naturlige
biologiske balance. Der skal opstå en kultur af nitrobacter som omdanner
dine fisks afføring samt restfoder til nitrat. Nitratet skulle meget gerne
optages af planterne og dermed skulle du få en balance der ikke kræver at du
skifter vand hver dag, men kan nøjes med ugentlige eller 14 dags vandskift.
Specielt med unger er det vigtigt at have en god balance. Som regel fodrer
man unger 2-3 gange om dagen og der vil derfor være mere spild end hos
voksne fisk.

Jeg håber alt det her hjalp lidt ellers er du velkommen til at spørge igen
:)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Frandsen

Dato : 22-02-05 10:13

"Niels Christian Mohr" <ncmohr@FJERNDETTE.privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Specielt med unger er det vigtigt at have en god balance. Som regel fodrer
> man unger 2-3 gange om dagen og der vil derfor være mere spild end hos

Jeg har lige et spørgsmål. Hvad skal de bakterier leve af i 14 dage?
Hvorledes bliver bakteriekulturen større i et akvarie uden ammoniak og
nitrit? Ammoniakken kommer først når man kommer fisk i. Jeg vil påstå, at
der ikke findes ret mange flere bakterier efter 14 dagen end der gjorde fra
starten af. Hvordan kan man opnå "naturlig balance" når fiskene ikke er med
i regnskabet?

Fra : Hobi

Dato : 22-02-05 14:16

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra
> starten af. Hvordan kan man opnå "naturlig balance" når fiskene ikke er

Der er faktisk næring i alm. postevand, i gruset, og ved planter, men du kan
give bakterierne lidt ekstra i form af fiskefoder, UDEN at risikere fiskenes
liv.

Der kommer først en "naturlig balance" efter ret lang tid. Man kan opnå en
god start på denne naturlige balance, ved at lade vandet stå uden fisk.

Mvh
Hobi

Fra : Frandsen

Dato : 23-02-05 10:09

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Der er faktisk næring i alm. postevand,

Hmm... Der er ikke ammoniak i det postevand hvor jeg bor.

> i gruset, og ved planter,

Hvis gruset ikke er helt rent, så kan der godt være noget der rådner, og
plantedele kan selvfølgelig også rådne.

> men du kan
> give bakterierne lidt ekstra i form af fiskefoder, UDEN at risikere
fiskenes
> liv.

Ja det kan man. Der findes faktisk mange måder at starte en bakteriekultur
op på. Man kan begynde af fodre sit vand, smide en død fisk ned i det, tisse
i det, hælde ammoniak i det - der er mange muligheder. Jeg ser bare det
problem, at man ikke ved hvor stor en bakteriekultur man skal have i forhold
til de fisk man vil komme i bagefter.

> Der kommer først en "naturlig balance" efter ret lang tid. Man kan opnå en
> god start på denne naturlige balance, ved at lade vandet stå uden fisk.

Der er vi så nok uenige. Jeg vil foretrække at lade fiskene starte og
opbygge den "naturlige balance". Jeg ser det andet som tidsspilde.

Fra : claus nielsen

Dato : 22-02-05 01:10

> [...]
> fra
> starten af. Hvordan kan man opnå "naturlig balance" når fiskene ikke er

Jeg er enig med Frandsen, yderlige et spørgsmål hvor skal bakterierne komme
fra hvis der ingen fisk er ???
Claus

Fra : Frandsen

Dato : 23-02-05 09:54

"claus nielsen" <cnielsen@FJERNesenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er enig med Frandsen, yderlige et spørgsmål hvor skal bakterierne
komme
> fra hvis der ingen fisk er ???
> Claus

De findes allerede i vandet. Der er bare ikke ret mange af dem.

Fra : Ole

Dato : 13-02-05 12:21

Bainz ! wrote:
> [...]
> timer med pumpe. og lidt salt i vandet.
> Men det kan jeg forstå det ikke er.
> Hvorfor er det lige at det skal stå så lang tid.......?

Og hvorfor der skal salt i

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Alexia

Dato : 13-02-05 19:47

har aldrig hør det med salten... er det et saltvandsakvarie..?

men salt er ikke særlig godt for fisk uden gæller.. fx. maller og frøer...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-02-05 22:48

Alexia wrote:
> har aldrig hør det med salten... er det et saltvandsakvarie..?

Det er ikke helt ualmindeligt, at gøre det med nogle typer ferskvandsfisk -
blev faktisk tidligere anbefalet i nogle akvariebøger.

Men det er normalt overflødigt - og gør ikke den store gavn.

Dog skulle det virke helbredende på nogle typer svampeangreb - men til sunde
og raske fisk ør det vist ikke meget gavn....

Jan

PS - prøv også at læse lidt på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html - det vil gøre dine indlæg
mere læsevenlige.

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 14-02-05 08:43

Nogle bruger salt for at fisken ikke skal bruge så meget energi på at
udligne det osmotiske tryk. Ved at salt mængden i vandet og i fisken er den
samme så skulle der være energi fra fiskens side til at bekæmpe evt
sygdomme. Derfor er der nogle der bruger det forebyggende. Andre bruge det
,ere koncentreret som medicin , jeg er dog ikke sikke på hvilke sygdomme det
skulle hjælpe imod da jeg tror bakterierne kan tåle langt mere salt end mine
malawi kan :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : jan h

Dato : 14-02-05 18:03

> [...]
> ,ere koncentreret som medicin , jeg er dog ikke sikke på hvilke sygdomme
> det skulle hjælpe imod da jeg tror bakterierne kan tåle langt mere salt

drt er også brugt til brakvandsfisk