indsugning/udsugning. placering i tank
Fra : Martin Bak

Dato : 11-02-05 22:05

Nu har jeg endelig fået min pumpe til at køre, og vil så spørge: Hvad er den
smarteste måde at placere ind/ud i tanken? Jeg har et langt rør med huller
i. Det er i øjeblikket sat til udpumpningen, og ligger i bunden af akv.
langs med det bagerste glas. Indsugningen er på nuærende tidspunkt blot en
slange, der ligger tilfældigt et sted i akv. Jeg skal have lavet noget mere
permanent og vil gerne bære mig rigtigt ad. Hvordan undgår jeg f.eks, at
yngel suges med ind i pumpen? skal der en form for net for indsugningen
eller hur? Indput modtages med tak.

--
Martin

Fra : Hobi

Dato : 11-02-05 22:19

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> f.eks, at yngel suges med ind i pumpen? skal der en form for net for
> indsugningen eller hur? Indput modtages med tak.

Hej Martin,

Hvis du har fisk som godt kan lide strøm i akvariet, kan du placere
udstrøminingsrøret ( det med hullerne ) vandret i den ene ende af tanken
oppe ved øverste kant. Sæt det, så strålerne peger en anelse nedad, men ikke
ret meget. Dette gør også, at vandet bliver iltet ret godt, da der kommer en
god bevægelse i overfladen. Det er ikke nødvendigt, at sætte det over
vandet, så der kommer luftbobler, blot det laver uro i vandoverfladen. Det
larmer også ret meget med boblerne. Indsugningen sættes i modsatte ende.

Hvis du har fisk, som ikke kan lide for meget strøm, kan du sætte
udstrømningsrøret lidt længere ned ( ca. 5 cm ) og justere, så strålerne
peger noget mere opad ( læs: Nærmest lodret ). Indsugningen sættes stadig i
modsatte ende.

Normalt er der en "kurv" med til indsugningsrøret. Hvis der ikke er det, bør
du skaffe en. Jeg har også hørt, at nogen suger fra bundfilteret, men det er
ikke sikkert pumpen er glad for det....??

MVH
Hobi

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 12-02-05 08:44

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> wrote in message
> Normalt er der en "kurv" med til indsugningsrøret. Hvis der ikke er det,
> bør du skaffe en. Jeg har også hørt, at nogen suger fra bundfilteret, men
> det er ikke sikkert pumpen er glad for det....??

Hvis du ikke har kurven, så kan et stykke blå filtersvamp bruges
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jan F.

Dato : 12-02-05 08:46

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har jeg endelig fået min pumpe til at køre, og vil så spørge: Hvad er
> den smarteste måde at placere ind/ud i tanken?

Nu skriver du ikke hvor stort dit akvarium er eller pumpens kapacitet, men
generelt er det bedst at placere ind/ud i samme ende, så får du et flow der
gør at skidtet samler sig ved indsugningen og ryger i filteret, så fremt
denne er placeret nær bunden.

--

Jan F.