Hjælp...!!!
Fra : Hobi

Dato : 11-02-05 08:52

Den ene af mine nyligt afhentede Scalarer har et hul i huden, under det ene
gællelåg, og et andet ved hovedet. Hullerne er runde, og det ser nærmeste
ud, som om der er fjernet et stykke hud.
Jeg formoder, at det er hulsyge, og har startet en behandlig i går med
Baktopur direct. Jeg har også hævet temperaturen til 30 grader, og tilsat en
spsk fuld salt til det ca. 20 liters karantæneakvarie, som de er sat i.

Er der nogen der har et andet bud på, hvad der kan være galt med fisken, og
hvad jeg evt ellers kan gøre...??
Har jeg evt. gjort for meget ???

MVH
Hobi

Fra : Alexia

Dato : 11-02-05 14:47

har du evt. et billede af det?

Fra : Hobi

Dato : 11-02-05 16:44

Nej, desværre.

MVH
Hobi

Fra : Alexia

Dato : 11-02-05 18:23

så er det godtnok lidt svært at hjælpe dig :/ ... jeg har fået mig sådan et
blad fra sera med billeder og beskrivelser af sygdomme... det kunne du evt.
spørge om ved en sera forhandler...

Fra : Hobi

Dato : 11-02-05 19:06

Hej Alexia,

Jeg har en allerede. Den er jo så tilsyneladende ret god og det er også
derfra, jeg har stillet "diagnosen", men det er første gang jeg har haft
sygdom, så jeg er måske lidt overpylret og jeg vidste heller ikke om alle de
forskellige sygdomme er i hæftet. Jeg gav fiskene medicinen i forgårs, og
jeg kan stadig ikke se, at det har hjulpet meget. Det er ikke sikkert, at
man skal kunne se det allerede, men jeg er altså af den utålmodige type *S*

Det er dog som om, sårene er blevet lidt mindre røde i dag.

Fiskene ser allesammen aldeles friske ud, og tager også føde til sig,
hvilket trods alt giver mig lidt nattesøvn.

Fra : Jeepers

Dato : 11-02-05 19:14

> Er der nogen der har et andet bud på, hvad der kan være galt med fisken,
og
> hvad jeg evt ellers kan gøre...??
> Har jeg evt. gjort for meget ???

Fandt dette link, kunne det være sygdommen ?

http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=64

/Jesper

Fra : Hobi

Dato : 11-02-05 19:33

Jeg ved det ikke rigtigt....
Fiskene spiser fint, og er ikke særlig sky.
Jeg ved ikke om de er blevet mørkere, da jeg lige har fået dem.

Beskrivelsen af hulsyge i Sera's folder "Hvordan opnår man sunde prydfisk"
er ikke så præcis.
Hvis jeg kun kikker billeder, ser det mere ud som "Forårsvirus", men det
lyder som om, at det kun er guldfisk, der får det ?

MVH
Hobi

Fra : Alexia

Dato : 11-02-05 19:52

er hulsyge det samme som Erythrodermatitis?

for hvis det er, så er det jo en meget langsom behandling... hvis dine fisk
ser ud til at være i forbedring, bør du ikke være så nervøs :)

men vil gernegive dig ret i at forårssyge lyder som noget guldfisk i havedam
kun kan få..

ellers vil jeg anbefale dig aquaforum.dk .. der får du meget hurtigere hjælp
end her.. :) .. det har jeg i hvert fald erfaret.. :)

Fra : Hobi

Dato : 11-02-05 21:54

Ok, takker for svaret.

Jeg tager det med ro et par dage mere.