Jeg venter mig...
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 08-02-05 00:51

Hej gruppe

Mine scalarer har lagt æg igen...
jeg købte for nogen tid siden et ynglepar scalarer og satte dem i mit 50l
akvarie uden andre fisk, så de kunne yngle i fred... jeg tog ca 40 l af
vandet fra det gamle akvarie og troede derfor at jeg kunne have fisk i fra
dag 1... FEJL !! de lagde godt nok æg, men hannen døde af nitrit-forgiftning
og hunnen åd ægene...

Efter nogen tid er det endelig lykkedes mig at finde en ny han i passende
størrelse og samme udseende som hunnen og de har lagt æg...

Jeg har denne gang valgt at flytte ægene over i 50l akvariet i stedet for at
have dem i 160l selskabsakvarie hvor de jo nok ingen chance har. Jeg har sat
en pumpe på svagt blus til at pumpe vand på bladet hvor ægene er påklistret
men er egentlig lidt i tvivl om hvad jeg ellers skal gøre... jeg har denne
gang taget alle 50 l vand fra 160l akvariet, nitrit kommer vel ikke når der
ingen fisk er??

Hvor meget lys skal de have?
skal de overhovedet have lys?
hvor kraftig en vandstråle skal de have? jeg kan næsten ikke mærke
vandstrålen når jeg stikker hånden ned, men jeg kan se bladet sveje...

Hjælp mig så jeg forhåbentlig kan få et bedre resultat end sidst... (bare
begge forældre overlever, så er det fremgang... men de er jo i 160'eren
endnu...)

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Frandsen

Dato : 08-02-05 11:14

"Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandet fra det gamle akvarie og troede derfor at jeg kunne have fisk i fra
> dag 1... FEJL !! de lagde godt nok æg, men hannen døde af

De bakterier du skal bruge sidder på overfladen af forskellige ting i dit
akvarie. Der findes ikke ret mange af dem "fritsvævende" i vandet, så ved at
tage gammelt vand fra et andet akvarie har ikke den store effekt. Totalt set
har de en meget meget lille bakteriekultur i det nye akvarie, så du når at
opbygge mere nitrit end de kan "omsætte".

Det ville være bedre at tage sten fra bundlaget og filtermateriale fra det
gamle akvarier. Det er der mange flere bakterier i.

> jeg har denne
> gang taget alle 50 l vand fra 160l akvariet, nitrit kommer vel ikke når
der
> ingen fisk er??

Det er i hvert fald meget lidt, men alt hvad der kan rådne (f.eks.
plantedele) vil skabe nitrit.