Rengøring af pumpe - haster!
Fra : Alexia

Dato : 07-02-05 21:53

Ja, jeg fandt jo ud af min pumpe var alt for kraftig, så vil sætte min gamle
pumpe i.. men hvordan rengør jeg den HELT sådan at fiskene ikke dør af det?

håber på et hurtigt svar, på forhånd tak! :)

Fra : Martin Bak

Dato : 07-02-05 21:59

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af det? ...
>
> håber på et hurtigt svar, på forhånd tak! :)

Hvad er det for en pumpe?

Martin

Fra : Lars Stigaard

Dato : 08-02-05 00:08

Klor ...... det er da kun hvis du gerne vil ha skifte hele din besætning af
fisk ... husk nu hvad du lærte sidst omkring kemikalier og akvarier

Desuden ren gøre man altid pumper og andet udstyr når man tager det op, så
hvis man står og mangler det, kan smide det i med det samme ;)

Ren gør pumpen under rindende vand, knu svampene til de virker rene og put
den i tanken
hvis bare pumpen har været tør er alle bakterier døde, der har været i den

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Per W.

Dato : 08-02-05 12:45

"Lars Stigaard" <akva@wolverin.dANMARk> skrev i melding
> Klor ...... det er da kun hvis du gerne vil ha skifte hele din besætning
> af
> fisk ... husk nu hvad du lærte sidst omkring kemikalier og akvarier

De fleste har også klor i drikkevannet, derfor er det IKKE farlig å vaske i
klor bare man skyller godt. Hva tror du man desinfiserer brønner med?
riktig, KLOR, hadde det vært farlig så hadde det ikke vært gjort.

/Per W.

Fra : Lars Stigaard

Dato : 08-02-05 22:04

Klor i drikkevandet ... det er så uhyggelige små mængder at det ikke er værd
at skrive om, der er klor i vandet er i KBH området, som det eneste sted i
DK hvor det bliver tilsat .. og det er stadig så små mængder at hvis du
putter en teske salt i 50 liter vand ( efter som salt består af lige dele
Natrium og klor (NaCl) ) at det intet har at sige. Men at begynde at råde
folk til at ren gøre deres akvarier i ren klor og sige at det ikke er
farligt det er sq noget crap !!!

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Martin T.

Dato : 07-02-05 22:13

hej

du sørger for at filtermaterialet er så rent som overhovedet muligt....
og selvfølgelig alle de andre dele du kan komme til!!
ellers er der ikke andet du kan gøre.. evt. overhælde materialet med kogende
vand

Fra : Per W.

Dato : 07-02-05 22:14

"Martin T." <Razkyou@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> og selvfølgelig alle de andre dele du kan komme til!!
> ellers er der ikke andet du kan gøre.. evt. overhælde materialet med

Eller vaske det med klor og passe på å skylle det godt med vann etterpå.

/Per W.

Fra : claus

Dato : 07-02-05 00:30

> [...]
> af det? ...
>
> håber på et hurtigt svar, på forhånd tak! :)

Med vand og kun vand, hvis du er bange for bakterier så skold den...... Ikke
noget med sæbe og andre slemme ting
MVH
Claus

Fra : Tommi Jensen

Dato : 12-02-05 01:00

Alexia wrote:
> Ja, jeg fandt jo ud af min pumpe var alt for kraftig, så vil sætte min gamle
> pumpe i.. men hvordan rengør jeg den HELT sådan at fiskene ikke dør af det?
>
> håber på et hurtigt svar, på forhånd tak! :)

Vil bare lige nævne at det nok er en god ide at vride/skifte et par
filtersvamp fra det nuværende filter til det der skal tilbage i drift,
eller eventuelt rør, bolde eller hvad du nu ellers holder.
Lad være med bare at frakoble den der pt. er i drift lige så snart den
nye er på, ellers risikerer du NTS (New Tank Syndrome)..

ikke at jeg vil postulere at du ikke ved det, men....
better safe than sorry.

/Tommi