Gubbydød - men hvad dør de af?
Fra : vvv

Dato : 07-02-05 19:18

Hej
Jeg har oplevet en for mig lidt mystisk gubbydød og vil høre om nogen af jer
kan sætte navn på.

Det er et 80l akvarie og indtil i tirsdags svømmede der 7 neonfisk, en
gubbyhan en rød molly og en smerling rundt og virkede sunde og raske.
Så i tirsdags d.1 købte jeg et par planter og 4 gubbyer mere(2 han & 2 hun),
og der startede problemerne.
Nogen ville nok mene jeg burde have karentæneakvarie, men det er ikke rigtig
en mulighed lige nu så jeg lærer det på den hårde måde.

Torsdag aften opførte den ene hun sig højst besynderligt. Hun stod lodret i
vandet og søgte mod overfladen "snappede efter vejret" og sank så ned mod
bunden stadig lodretstående for lidt efter at begynde forfra. Jeg fjernede
hende over i en plastikbalje i vand fra akvariet men næste morgen var hun
død. Lørdag morgen fandt jeg den næste hun død på bunden, søndag den
oprindelige han samt en af de nye, og i dag døde så den sidste han og dermed
var det slut med gubbyer.
Det var kun den første hun der var underlig før hun døde, de andre har
virket ret normale og spist til det sidste.

De fisk der er tilbage nu (7 neonfisk, en rød molly og en smerling ) virker
som om de er upåvirkede af evt sygdom.

Er der nogen der har en ide om hvad der har taget livet af dem, om jeg burde
gøre noget og hvornår jeg evt kan prøve at forøge bestanden igen?

Hilsen
vv

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 07-02-05 20:22

At den snappede efter vejret tyder lidt på en forgiftning af en art. Hvilken
er ikke til at sige uden direkte målinger. Hvor lang tid har akvariet kørt?
Hvilken teknik benytter du i akvariet (Pumpe, Varme osv) Hvis det har kørt
længere tid end 2 måneder og der et ordentlig filter på så burde det ikke
være nitritforgiftning. Men har du derimod et ringe eller slet ingen
filtrering så kunne det snildt være nitrit forgiftning.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : vvv

Dato : 07-02-05 21:04

"Niels Christian Mohr" <ncmohr@FJERNDETTE.privat.dk> skrev i en meddelelse
> At den snappede efter vejret tyder lidt på en forgiftning af en art.
Hvilken
> er ikke til at sige uden direkte målinger. Hvor lang tid har akvariet
kørt?

Ca. 1 år

> [...]
> være nitritforgiftning. Men har du derimod et ringe eller slet ingen
> filtrering så kunne det snildt være nitrit forgiftning.

Der er en indvendig pumpe med filter i. Den er ikke verdens bedste da den
stopper ret hurtigt, men jeg er flink til at rense den inden da.
Da de første fisk var døde skiftede jeg ca 1/3del vand bare for at gøre et
eller andet, men det hjalp jo ikke det store.
Varmelegmet er et helt almindeligt termostatstyret der holder en temp. på ca
25 grader.

Hvis det er forgiftning er det så ikke underligt det kun er gubbyer der dør,
eller er de mere sarte end andre på det punkt?

Hilsen
vv

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 07-02-05 21:19

Grunden til jeg siger forgiftning er at de eneste symptomer du beskriver er
snappen efter luft. Som regel tyder det på forgiftning. I de tilfælde jeg
har set det i mine egne akvarier har det været nitrit forgiftning men der er
masser andre at tage af :) Kan også sagtens være iltmangel, men så vil det
vist også resultere i nitritforgiftning da nitritforvandlingsprocessen kører
omvendt hvis der ikke er nok ilt, dvs at der bliver dannet nitrit istedet
for nitrat. Det skriver de ihvertfald i nogle af bøgerne, men jeg er ikke
kemiker så det er ikke noget jeg kan bekræfte :)
Jeg er ked af jeg ikke kan give dig et bedre svar, jeg bliver nødt til at
svare udfra mine egne observationer og erfaringer :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Kathrine

Dato : 07-02-05 22:36

"vvv" skrev:
SNIP
> [...]
> død. Lørdag morgen fandt jeg den næste hun død på bunden, søndag den
> oprindelige han samt en af de nye, og i dag døde så den sidste han og

Vil bare sige, at sådan endte det også for mine guppyer - en efter en.
Dog tog det 2 måneder. Jeg tror, at de er nogle skravl, da alle andre
fisk (inkl. yngel) i akvariet havde/har det fint. Jeg synes at have
oplevet dødsfaldene i forbindelse med, at jeg har stresset fiskene med
flytening eller ekstra rengøring af akvariet, og det har de så ikke
kunne tåle. Så jeg er færdig med guppy, ærgeligt nok, da det er en sød
og charmerende fisk.
--
Kathrine

Fra : Bainz !

Dato : 07-02-05 23:28

Har også haft nogle gubbi`er en gang de døde alle sammen af hunner den gang
de skulle føde aner ikke hvad der skete med dem men de døde af at føde for
der var unger i føde kassen men en død mor fisk
Og gubbier bliver altså ikke ret gamle har en ven der har mange af dem og
han siger der bliver tit og ofte ikke mere ind 10 til 14 måneder.
Mvh
Bainz

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 19-02-05 21:33

"Bainz !" <bainz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og gubbier bliver altså ikke ret gamle har en ven der har mange af dem og
> han siger der bliver tit og ofte ikke mere ind 10 til 14 måneder.

Tror måske det kan være fordi vi ikke behandler dem rigtigt. Har lige fået
10-20 caracas gubbi'er (som er en vildform). De yngler og trives på livet
løs i mit akvarium. Men gubbierne (ihvertfald mange af dem) er jo vandt til
at gå for skiftende temp. Så går de i et akvarium med 24 grader konstant så
er deres levetid ikke så lang. Ham jeg har fået dem af, sætter dem ud om
sommeren, så har en sund flok tilbage sidst på sommeren, som så kommer ind
og gå. Har ikke videre forstand på den slags, men det lyder jo fornuftigt,
og mine skal da i hvertfald ud og gå når det bliver varmt.

Mvh. Brian

Fra : Alexia

Dato : 19-02-05 18:18

jeg ville umiddelbart sige at det er fordi du har 3 hanner og 2 hunner... du
skulle havemindst 9 hunner til de 3 hanner... de har jagtet hunnerne ihjel
måske?

du bør i hvert falt altid have 3-4 hunner til en han guppy!