Hjælp igen.. er det virkelig fiskedræber?
Fra : Alexia

Dato : 07-02-05 14:31

Jeg købte mandag i sidste uge et nyt akvarie... et 54 liters, jeg fyldte det
næsten helt op med vand, puttede sten og planter i og startede pumpen, efter
2 dage puttede jeg mine fisk og de 15 ltr fra det gamle akvarie over i det
nye - dum fejl! jeg skulle have ventet noget længere..

senere samme dag konstaterer jeg hvide pletter på 3 af mine fisk... der er
kun en 3-4 stykker på begge sider af fisken.. og de begynder at ligge sig
under pumpen...

dagen efter skynder jeg mig ned til dyrehandleren med et billede og får
medicin (Sera - costapur) , jeg gør som der står på brugsanvisningen.. og
holder så øje med fiskene... pletterne skulle så være væk igår, men det er
de ikke.. hvilket undrer mig da der stod på brugsanvisningen at der kun
skulle behandles 3 og 4. gang ved store udbrud, og det mener jeg ikke dette
er...

fik så at vide at jeg skulle skifte halvdelen af vandet, putte nye
vandforberedendemidler i og begynde på medicinen igen.. det har jeg så gjort
idag...

ingen af mine fisk er døde, og det er kun 3 af de 4 slørhaler der er syge,
og sugemallen er heller ikke ramt...
derudover er mine slørhalers hale begyndt at "flosse" og revne..

kan det være det slet ikke er fiskedræber? .. fiskene klør sig ikke op af
planter eller lign, og spiser som de plejer, men ligger meget nede på
bunden.. og så holder de sig også ovre ved varmelegemet, dog langt fra hele
tiden?

Billede kan ses på: http://super-alex.dk/fiskedraber.JPG

Fra : Frank zx636r

Dato : 07-02-05 17:58

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> planter eller lign, og spiser som de plejer, men ligger meget nede på
> bunden.. og så holder de sig også ovre ved varmelegemet, dog langt fra

Hej Alexia..
Jeg har selv slørhaler, og har haft samme symptomer, jeg købte noget der hed
Fauna mor, og efter ca en uges tid var de blevet raske igen, mente de kaldte
pletterne for noget der hed forkølelseprikker? Håber du kan bruge det til
noget

--
Hilsen
Frank zx636r

Fra : Alexia

Dato : 07-02-05 18:16

mange tak for det.. jeg fik jo noget costapur af dyrehandleren.. virkelig
træls at de hanviser til den forkerte medicin... hvor meget koster faunamor?

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-02-05 21:29

Det er 2 forskellige "mediciner" mod den samme sygdom. Jeg har selv lige
brugt costapur med succes. Jeg tror såmænd at begge midler er ok.

Men du skal nok lige være helt sikker på hvad dine fisk fejler, så du er
sikker på om du får det rigtige medicin....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Thomas

Dato : 08-02-05 17:38

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det er 2 forskellige "mediciner" mod den samme sygdom. Jeg har selv lige
> brugt costapur med succes. Jeg tror såmænd at begge midler er ok.

Men du må ikke blande dem. Hvis du har brugt det ene produkt må du ikke
under samme sygdoms forløb skifte mærke.

Mvh. Thomas