Fiskedød... ?
Fra : Thomas

Dato : 06-02-05 19:16

Hejsa

Jeg er 'nybegynder' på feltet med at have akvarie... Så jeg tror jeg har
begået nogen fejl her i starten... Så nu vil jeg gerne høre gode bud på
hvad jeg har gjort forkert, og hvad jeg kan gøre anderledes/bedre fremover.

For ca. 2 uger siden fik jeg min brors gamle akvarie. Jeg ved ikke hvor
mange liter det rummer - Men det er et lille akvarie - og jeg vil skyde
på ca. 40 liter.

Akvariet havde stået på hans loft i ca. 3-4 år... Så det var rimelig
beskidt...
de små sten i bunden havde også stået i akvariet i al den tid... Så det
hele
kunne trænge til en rengøring...

Jeg gjorde det, at jeg tog alle de små sten, og smed i en spand... Derefter
gjorde jeg akvariet rent... Det gjorde jeg med en smule ajax, en svamp, og
en masse skrubben.... Efter det var rent, skyllede jeg det under bruseren i
omkring 5 minutter, i alle hjørner og kanter, for at få alle sæberesterne
ud...
Derefter tørrede jeg akvariet godt af med et håndklæde... Og så skyllede jeg
det igen - grundigt... Sæberester er naturligvis ikke godt for fiskene...
det
vidste jeg på forhånd... Så derfor gjorde jeg mig umage med at skylle det
rigtig grundigt....

Stenene i spanden hældte jeg også en lille smule ajax ned til... Derefter
fyldte
jeg spanden med vand, og så "æltede" jeg nærmest stenene, som man ælter en
dej, og røte godt rundt i dem, for at få snavset ud... Så hældte jeg vandet
fra,
og hældte nyt vand i... "æltede" det igen, hældte vandet fra, og sådan
fortsatte
jeg 5-6 gange... (det var kun den første gang jeg havde lidt ajax i - resten
af
gangene var det rent vand, for at få snavs og eventuelle sæberester væk...)
Efter de 5-6 gange, hældte jeg kogende vand over stenene, og lod dem stå i
et kvarters tid... Så 'æltede' jeg dem igen, hældte vandet fra, og gentog
det, 3-4
gange... Til sidst kom jeg stenene i akvariet... Dagen efter var jeg hos
fiskehandleren hvor jeg købte en pumpe til akvariet...

Den tog jeg med hjem, skyllede den grundigt under rindende vand, og
monterede
den i akvariet... Jeg monterede også et varmelegme (som jeg fik med
akvariet, og
havde skrubbet og skyllet grundigt (uden sæbe) - Og så lod jeg akvariet stå
i ca.
3 dage... Så tog jeg op og købte fisk og planter...

Jeg købte 10 neonfisk, 2 røde sværddragere (han+hun) - 2 små ål (Kan det
passe
de hedder 'bali ål' eller sådan noget) - og 2 sugemaller... Og så fik jeg
også 2
sugemaller af en anden slags fra min brors nye akvarie) Jeg købte også 2
planter.

Poserne med fiskene lod jeg flyde rundt i akvariet i ca. 20 minutter før jeg
åbenede
dem - så temperaturen var nogenlunde den samme i poserne og i vandet....
Mens poserne flød rundt, plantede jeg også planterne i bunden af akvariet.

Men så snart jeg åbnede poserne med fisk, var det at det gik galt....
Næsten...
Efter 2-3 timer kunne jeg fiske den første døde neonfisk op af akvariet...
Og i
løbet af et døgn, var de 10 neonfisk døde... Men her ca. 10 dage efter lever
de
røde sværddragere stadig i bedste velgående - Det samme gør ålene, og de
sugemaller jeg købte hos fiskehandleren... Og det samme gjorde de to jeg fik
fra
min bror, indtil for 20 minutter siden, hvor jeg kunne fiske den ene af dem
op af
akvariet - død....

Så nu vil jeg gerne høre nogen bud på hvad i tror grunden var til, at
neon-fiskene
kradsede af på et døgn - Hvorfor de andre lever videre (pånær den ene).
Hvad jeg kan have gjort galt...

Jeg har tænkt på at købe et par nye fisk (gerne måske 5 neonfisk igen, og et
par
stykker af en anden slags) - Skal/kan jeg gøre noget ved akvariet for at der
er en
større chance for at de nye fisk overlever???

Håber i kan være behjælpelige med nogen tips og gode råd...

Mvh. En akvarie nybegynder....

Fra : Martin Bak

Dato : 06-02-05 19:40

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begået nogen fejl her i starten... Så nu vil jeg gerne høre gode bud på
> hvad jeg har gjort forkert, og hvad jeg kan gøre anderledes/bedre

Jeg er næsten helt sikker på, at det er det Ajax du har proppet ned til
stenene der er synderen. Det skulle du nok ikke have gjort, men i stedet
bare have ladet en slange skylle frisk vand igennem stenene i spanden i
længere tid, indtil at vandet virker _helt_ klart. Derefter koge stenene i
en gryde med rigeligt vand i længere tid.

Før du afliver flere fisk i dit sæbevand bør du nok skaffe dig et nyt
bundlag. Giv det nye bundlag ovenstående behandling inden du igen indrette
akvariet.

Det siger sig selv, at det gamle bundlag skal helt væk, akvariet tømmes og
rengøres (uden sæbe) inden du kan komme videre.

Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-02-05 19:42

> Poserne med fiskene lod jeg flyde rundt i akvariet i ca. 20 minutter før
> jeg
> åbenede
> dem - så temperaturen var nogenlunde den samme i poserne og i vandet....

Hvilken temperatur havde/har vandet? Neonfisk kan bedst lide varme.

Mvh Maria

Fra : Sharwama

Dato : 06-02-05 20:05

Når jeg skal starte op med nye fisk, Indretter og lade det stå og køre en
14 - 3 ugers tid, en enkelt gang en måned. så kan jeg flytte sten og div som
jeg vil have det. Så det er perfekt også kommer der fisk i. De løber jo
ingen steder.

Mich

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-02-05 20:11

Thomas wrote:
> Jeg er 'nybegynder' på feltet med at have akvarie... Så jeg tror jeg
> har begået nogen fejl her i starten..

Den første ting, mn bør gøre FØR man starter et akvarie op, er at læse en
god begynderbog om emnet - så slipper man normalt for de værste
start-problemer.

Det er jo lidt dyrplageri, at begynderfejlene skal gå ud over fiskene.

> Det gjorde jeg med en smule
> ajax, en svamp, og en masse skrubben....

Ren gift for fiskene, og du kan ikke skylle det helt rent.

> Stenene i spanden hældte jeg også en lille smule ajax ned til...

Endnu værre - det er nok det, der har slået fiskene ihjel.

Vand er rigeligt til at skylle sten og grus med - evt. han man koge dem,
hvis man synes - en det er normalt ikke nødvendigt.

> [...]
> hældte jeg vandet fra,
> og hældte nyt vand i... "æltede" det igen, hældte vandet fra, og sådan

Ikke nok - de skal skylles til skyllevandet er så rent, at det kan drikkes.

> 3 dage... Så tog jeg op og købte fisk og planter...

Jeg ville kun have købt planter i første omgang - og så ladet dem få
rodfæste før fiskene kom i - men det kan være svært, at vente

> Jeg købte 10 neonfisk, 2 røde sværddragere (han+hun) - 2 små ål (Kan
> det passe de hedder 'bali ål' eller sådan noget)

Kuhliål ?

> sugemaller af en anden slags fra min brors nye akvarie) Jeg købte
> også 2 planter.

2 planter alt for lidt til alle de fisk.

> Poserne med fiskene lod jeg flyde rundt i akvariet i ca. 20 minutter
> før jeg åbenede

Det er så OK

> Efter 2-3 timer kunne jeg fiske den første døde neonfisk op af
> akvariet...

Neon er ikke glade for skiftet i miljø fra forhandleren til dit helt
nyanlagte akvarie - de havde bedre klaret den, hvis det havde stået lidt tid
med planter og pumpe f.x. 1-2 uger og du så havde kommet de andre fisk i
først - og så Neon'erne efter yderligere en uge.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-05 01:20

> Det er så OK

Hej
Nu skal jeg ikke gøre mig for klog, da jeg selv er nybegynder, men jeg tror
nok at det ikke er OK. Efter det som jeg har nu læst her i gruppen så selve
temperaturen er ikke så vigtig som det miljø fiskene kommer til at skifte,
dvs. det er ikke nok at lade posen flyde i 20 min., man skal også blande
vandet lidt efter lidt i posen med det vand som er i akvarium så fisk ikke
få "kemisk" sjok når de nu kommer i akvariet.

Hilsner
Tomasz

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-02-05 12:49

Tomasz wrote:
> [...]
> min., man skal også blande vandet lidt efter lidt i posen med det
> vand som er i akvarium så fisk ikke få "kemisk" sjok når de nu kommer

Det er også rigtigt - men havde nok ikke gjort den store forskel i dette
tilfælde.

Fra : Rasmus Berlin aka Ba~

Dato : 07-02-05 10:45

Hej, ja du har lavet nogle grumme fejl. De vigtigste fejl er:

1 - Du brugte Ajax. Du burde bare have brugt eddike og skyllet godt. Det
kan klare det hele, med lidt knofedt, og det er ikke giftigt.

2 - Du ventede for kort tid med at putte fisk i, den biologiske balance
var slet ikke iorden endnu.

3 - Du puttede for mange fisk i på én gang, så kan den biologiske
filtrering ikke følge med, det kan ikke nå op på det krævede niveau
hurtigt nok.

4 - Hvis du har købt Rød neon, så er de meget mere sarte end Alm. neon.
Pas på med det.

5 - Du puttede alt for mange fisk i det lille akvarie.

Du bør virkelig planlægge dit næste forsøg MEGET bedre.