Opdræt af Daphnier
Fra : Ivan S.

Dato : 06-02-05 14:35

Er der muligt selv at opdrætte Daphnier?

Hvordan gør man og hvad kræver det af udstyr?

Med venlig hilsen

Ivan

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-02-05 21:52

"Ivan S." <ivan@virker-ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Er der muligt selv at opdrætte Daphnier?
>
> Hvordan gør man og hvad kræver det af udstyr?

I "gamle" dage kræves der blot vand, noget tørt halm/hø, en hestepære og
selvfølgelig nogle dafnier.
Vandet kommes i en beholder af en art, helst flad, så overfladen bliver
størst mulig, noget hestepære røres ud i vandet,
ikke alt for meget halmen/høet sættes ned i vandet så der bliver skygge
fylde pladser til dafnierne. Dafnierne tilsættes, og derefter er det blot at
vente.

Carsten

Fra : Bainz !

Dato : 06-02-05 22:29

er det ikke en dårlig ide at gøre det lyder som der let kan komme sygdom med
dem ind til vores fisk i baljerne.
Mvh Bainz

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-02-05 22:55

"Bainz !" <bainz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> er det ikke en dårlig ide at gøre det lyder som der let kan komme sygdom
med
> dem ind til vores fisk i baljerne.

Hvor skulle de sygdomme komme fra?? Hvor tror du de dafnier som du køber
i butikkerne kommer fra?
Hvis man er så bange for sygdomme, bør man nøjes med flagefoder.

Carsten

Fra : Rasmus Berlin aka Ba~

Dato : 07-02-05 10:31

Carsten Gall wrote:

> [...]
> i butikkerne kommer fra?
> Hvis man er så bange for sygdomme, bør man nøjes med flagefoder.

Ja, jeg tror heller ikke at selvom hesten skulle være syg, at sygdommen
så har store chancer for at smitte en fisk... Men hvis du har en hest i
akvariet skal du måske passe lidt på.

Fra : www.dyreliv.dk

Dato : 07-02-05 16:15

> Ja, jeg tror heller ikke at selvom hesten skulle være syg, at sygdommen
> så har store chancer for at smitte en fisk... Men hvis du har en hest i
> akvariet skal du måske passe lidt på.

Ja, nemli ja, en søhest

Fra : Omnolog HMH

Dato : 08-02-05 20:47

tjek www.dafnier.dk

Der er en fin fin beskrivelse af, hvor let det er.

I weekenden har jeg selv sat en bette produktion igang med to slags dafnier,
en stor og en lille.

Fra : Charlotte Petersson

Dato : 14-02-05 16:52

Hejsa

Jeg har sidste år hentet nogle dafnier i en indsø i nærheden, ved Korsør.

Disse kom jeg i et 50 L akvarie og har siden brugt dette vand som
udskiftnings vand (regnvand) til "hoved" akvariet (80 L) Så jeg udskifter
gradvist (10 L)postevandet med regnvand, blandet med dafnier, og det
fungerer fint, ingen fiskedødsfald. Det er min lokale akvarie mand der har
anbefalet at bruge regnvand.

Jeg har altid fodret med tør gær, men efter at have læst lidt på
hjemmesiden: dafnier.dk har jeg set at jeg ikke fodrer nok, og har lige
været nede og give dem "et ordentligt skud".

Pointen er: Yeps det er sjovt at "dyrke" eget foder, men kan gæret give
problemer, hvis vandet er klart når man høster dafnie+vand?

Fra : Omnolog HMH

Dato : 15-02-05 15:56

> Pointen er: Yeps det er sjovt at "dyrke" eget foder, men kan gæret give
> problemer, hvis vandet er klart når man høster dafnie+vand?

Nope. Gæren bliver omsat af bakterier, som dafnierne æder (de æder også
gæren) - hvis vandet er klart, er der ingen ko (eller syge dafnier) på
isen.

www.netfysh.com kan man købe æg af andre sjove småkrebs, man evt kan
bruge som foder.