Bundfilter ???
Fra : gert

Dato : 06-02-05 08:27

Jeg skal til at flytte mit 250 l akvarium, og tænker på om jeg skal købe et
bundfilter..
Hvad anbefaler man, er det godt med bundfilter, og hvilke skal man bruge.
jeg har kun sten i bunder af akvariet, og Eheim pumpe.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-02-05 12:06

gert wrote:
> Hvad anbefaler man, er det godt med bundfilter, og hvilke skal man
> bruge. jeg har kun sten i bunder af akvariet, og Eheim pumpe.

Hvis det er sten og ikke grus, så er det jo begrænset, hvad det kan
filtrere, da det jo er bundlaget, der fungerer som filter.

Der er delte meninger om bundfiltre - nogle er glade for dem, men jeg har
dårlige erfaringer sammen med planter, der ikke var så glade for "træk"
omkring rødderne, så jeg droppede mit for en del år siden og kører nu "kun"
med en Eheim spandpumpe, og så trives planterne fint igen.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : claus

Dato : 05-02-05 14:48

"gert" <klovn@remove.c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad anbefaler man, er det godt med bundfilter, og hvilke skal man bruge.
> jeg har kun sten i bunder af akvariet, og Eheim pumpe.

Hvis din Eheim pumpe er af den udvendige type (spandpumpe) kan du bruge den
til at suge gennem bundfiltret det har jeg rigtigt gode erfaringer med, mit
bundfilter dækker ca 1/4 af bunden den måde at filtrere på gør at du slipper
for at støvsuge derforuden får du et meget størrer filter med biologisk
aktivitet end med spanden alene
MVH
Claus