Nyt akvarie - ventetid!?
Fra : Alexia

Dato : 31-01-05 22:24

Hejsa!

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at bytte min alt for lille 15
ltrs. akvarie ud med et 54 liters. nogen af "hovederne" herinde vil fortælle
mig at jeg mindst skal have 100 ltr. men det har jeg ikke, så hold jer til
emnet.. :)

undskyld men er sket før!

nu er det jo så sådan at vandet jo er hundekoldt og jeg skal jo derfor vente
med at putte fiskene over, jeg har jo vandet fra det 15 ltrs akvarie, men
det er jo ikke nok? .. hvor længe skal jeg vente før jeg kan putte fiskene
over i akvariet uden jeg risikerer nogen dør, og er der andet smart jeg kan
gøre? ...

har puttet aqua-bon og aquasafe ned i det nye akvarie. :)

håber på nogen gode ideer, og hjælp!

mvh. Alexia

Fra : Sharwama

Dato : 31-01-05 22:47

Alexia

Jeg vil anbefale dig at få et 100L i stedet.

Jeg vil nok sikre mig at temperaturen er hvor den skal være før du putter
fisk i og det gør jo ikke noget at akvariet har kørt en 3 dage.

Mich

Fra : Lars Stigaard

Dato : 01-02-05 01:19

Hvis du bruger det vand du kan komme afsted med fra dit 54 liters akvarium
oxo gerne bundlaget, kan du smide fiskene i når vandet er klart og
tempereret

--
Mvh.
Lars Stigaard

P.s. Bare glem det de siger om en 100 liters, en 54 liters er helt perfekt
..... til yngel

Fra : Alexia

Dato : 01-02-05 15:32

det er nye er et 54 ltrs. så kan ikke bruge vandetfra det.. kun fra mit
bette 15 ltrs :)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-02-05 13:20

Alexia wrote:
> [...]
> lille 15 ltrs. akvarie ud med et 54 liters. nogen af "hovederne"
> herinde vil fortælle mig at jeg mindst skal have 100 ltr. men det har

Når "folk" foreslår et 100+ liter, så er det mest fordi, at et akvarie i den
størrelse er nemmere at holde, men et 54 liter er da ikke så dårligt.

Jeg startede i sin tid også med et på 15 liter og næste skridt blev et på 63
liter - det føltes meget stort sammenlignet med det lille - nu har jeg så et
250 liter - og det føles ikke særlig stort og måtte gerne være større - men
pladsen tillader det ikke .

> [...]
> før jeg kan putte fiskene over i akvariet uden jeg risikerer nogen
> dør, og er der andet smart jeg kan gøre? ...

Vandet skal bare have den rette temperatur - når du bruger al det gamle
vand, så behøves du ikke at vente - ihvertfald ikke hvis det er almindelige
selskabsfisk.

> har puttet aqua-bon og aquasafe ned i det nye akvarie. :)

Spild af penge - men du gavner da forhandlerens pengepung - og ikke så meget
andet.....

> håber på nogen gode ideer, og hjælp!

Temperer vandet til ca 24 grader - og så bare start

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Alexia

Dato : 01-02-05 15:31

hejsa :)

Fiskehandleren mente bestemt at jeg burde vente en hel uge før jeg kunne
putte fiskene ned i, og så skullle jeg ikke bruge det gamle vand men noget
hel nyt? - men 15 ltr. over i en 54 ltr. er jo ikke særlig meget!

nu har akvariet stået natten over, pumpen har kørt, og nu har jeg puttet
planter i...

jeg har 4 slørhaler og en sugemalle til akvariet.

og btw... jeg brugte ikke penge på aquabon, det fulgte med startsættet, og
aquasafe have jeg i forvejen, fra tidligere problemer...

men hvornår vil i vurdere det til at jeg kan putte fiskene over... temp. i
det nye akvarie er lige nu 20 grader!

mvh. Alexia

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-02-05 15:53

Alexia wrote:
> [...]
> kunne putte fiskene ned i, og så skullle jeg ikke bruge det gamle
> vand men noget hel nyt? - men 15 ltr. over i en 54 ltr. er jo ikke

Fyld op med vand fra hanen.

> nu har akvariet stået natten over, pumpen har kørt, og nu har jeg
> puttet planter i...

Så er det sikkert OK.

> jeg har 4 slørhaler og en sugemalle til akvariet.

OK - så glem det om de 24 grader - slørhaler er forædlede guldfisk, der
trives OK ved stuetemperatur - sugemallen kan godt være lidt mere
varmekrævende alt efter art....

> og btw... jeg brugte ikke penge på aquabon, det fulgte med
> startsættet, og aquasafe have jeg i forvejen, fra tidligere
> problemer...

Om det skader ved jeg ikke - men har aldrig brugt det, da eg mener at
kemikalier er noget skidt, når der skal levende væsner i - men det er jo nok
ikke direkte farligt.

> men hvornår vil i vurdere det til at jeg kan putte fiskene over...
> temp. i det nye akvarie er lige nu 20 grader!

Det er nok til slørhalerne.

Fra : Alexia

Dato : 01-02-05 17:17

okay, thank u... vil stadig gerne høre om der er andre der enige inden jeg
begiver mig ud i projektet! :)

Fra : J. Jørgensen

Dato : 01-02-05 20:54

> [...]
> kan
> gøre? ...
>
> har puttet aqua-bon og aquasafe ned i det nye akvarie. :)

Hej Alexia
Det vigtigste er, at du sørger for at temperaturen er ens i det nye og det
gamle vand.
Hilsen
Jørgen

Fra : Alexia

Dato : 01-02-05 21:17

og skal jeg så sætte vandet fra det gamle akvarie over i det nye, eller bør
jeg lade være?

samtlige steder på nettet anbefaler de jo at lade akvariet stå nogen dage,
og lige nu har det kun stået et døgn?

Fra : Brizz

Dato : 01-02-05 22:52

> [...]
> bør jeg lade være?
>
> samtlige steder på nettet anbefaler de jo at lade akvariet stå nogen dage,

Put du bare dine fisk over i dit 54L hvor du har puttet vandet fra dit 15L
oveni.

Men du vil opleve der er lige så mange menninger som mennesker om hvordan
man gør det. Jeg har aldrig haft problemer med at gøre som du gør der.

en sidste ting.
Hvis du vil være rar at skriver under det du kommenterer. Som jeg har gjort
her. så er det mere overskueligt.

Held og lykke med projektet og kom endelig igen hvis du har andre spørgsmål

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 16:55

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja man læser så meget på nettet. Ok der er da også da en del af læsestoffet
der er ok. Men jeg holder på lidt sund fornuft og obversationer så kommer
man langt uden at læse en hel masse. Jeg har kun haft akvarie 1 år. startede
med at købe politikens akvariebog som jeg læste. Og ud fra det jeg læste
stillede jeg spørgsmål til forskellige folk. Hvis der var noget jeg ikke
helt forstod. Nu bruger jeg kun bogen som opslagsværk. Meget af det man
læser går ud på at få unger. Folk glemmer at nogle måske bare vil ha akvarie
for at ha et levende møbe i stuen.

Jeg ville gerne selv ha startet med discus men blev skræmt over hvor svære
de skulle være at holde. Nu har jeg så 6 discus i et selvskabt akvarie det
går fint. de 2 af dem er et par som har haft held til at få levende larver 2
gange nu. Ok ikke så mange laver som de kunne ha fået hvis vandkvaliteten
havde været helt i top med det kan lade sig gøre selv i et selvskabs
akvarie. At jeg så ikke får mere ud af det end at se larverne det er så
hvad det er (de bliver spist af de andre fisk) Jeg har discus for at se på
dem. Ikke for at yngle med dem da det er et støre arbejde at foder dem op
det har jeg ikke tiden til. unger kan man næsen altid få fat på.
Ok det er så kultur former jeg har ikke vildtfanget.

> Put du bare dine fisk over i dit 54L hvor du har puttet vandet fra dit 15L
> oveni.

Som Brian siger. Du kan godt pute dine fisk over, når du bruger vand samt
bundlag og eventuelt filter matriale hvis du har noget af det fra det gamle
akvarie.
Det kaldes også for at kickstarte et akvarie. Da du har lidt bakterieflora
med over. Bare at tempraturen er rimlig ens så går det ikke galt. + - 1-2
grader kan gå
uden den store tilvending.

Mvh. Thomas.