Vandskift????
Fra : Per Ravn

Dato : 30-01-05 23:03

Hej Group!

Hvor tit skifter I vand? Jeg har hørt at det er godt at gøre det en gang i
ugen. Men har nu også hørt at en gang hver halve år er rigeligt idet det jo
selvfølgelig er et mikrosystem som helst ikke skal have for megen
indblanding.

Hvad er det korrekte??

Indtil nu har vi tænkt at skifte 1/3, hver uge. Det er 60L

Per

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-01-05 23:09

Per Ravn wrote:
> [...]
> indblanding.
>
> Hvad er det korrekte??
>
> Indtil nu har vi tænkt at skifte 1/3, hver uge. Det er 60L

Behovet for vandskifte er i grove træk kun afh. af hvor meget vandet
forurenes. Derfor er præcise angivelser lidt goddag-mand, økseskaft. Vil
man vide det præcist for et givet akv., skal der målimger til.
Men generelt hellere mange små end få store.
Mvh
Ole

Fra : Kasper friis hansen

Dato : 31-01-05 09:43

> [...]
jo
> selvfølgelig er et mikrosystem som helst ikke skal have for megen

Tror godt jeg kan sige at en gang hver ½ år ikke er korrekt, spise skider jo
i vandet og foderrester osv. og vandet vil sikkert også blive helt grønt og
grimt.. alt efter akvariet og hvor mange fisk der er i skal du skifte fra
1/6 - 1/3 hver uge/14 dage/måned alt efter hvor mange fisk du har og hvor
meget de sviner.. jeg skifter ca 1/3 hver 14 dag på mit 128 L med rimelig
med fisk i.. har du et mindre akvarie end det skal det nok skiftes en gang
om ugen..

Fra : Frandsen

Dato : 31-01-05 11:13

"Per Ravn" <ravn@mbox303.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det korrekte??

Der er ikke nogen "korrekte" intervaller! Vi har alle hver i sær vores
intervaller og mængde, og vores fisk dør ikke.

Man bør som minimum udskifte noget vand, når "værdierne" bliver for høje, og
ideelt set lidt inden

> Indtil nu har vi tænkt at skifte 1/3, hver uge. Det er 60L

Prøv. Det kan være, at det er det korrekte for Jer. Det drejer sig om
rutiner. Mange af os skifter vand med faste intervaller, fordi det nu engang
er nemmest på den måde. Måske er det ikke nødvendigt af skifte vandet mere
end hver 6. uge, men for mig passer én gang om måneden bedre, hvis du
forstår hvad jeg mener. Det interval jeg kører med, er nok mest for min
skyld

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-01-05 12:51

Per Ravn wrote:
> Hvad er det korrekte??
> Indtil nu har vi tænkt at skifte 1/3, hver uge. Det er 60L

Det korrekte er det, der fungerer i dit tilfælde

Som andre er inde på, så er der ikke faste regler - afhænger helt af fisk,
planter, vand, filter o.s.v.....

Men generelt kræver et "mindre" akvaruium på 60 liter vandskifte oftere end
et større.....

Hvis fisk og planter trives, så kan der normalt godt gå længere tid, før
vandskifte er nødvendigt....

Jeg har et 250 liter hvor planterne gror fint og fiskene trives fint -
udelukkende mindre selskabsfisk, og der kan snildt klare sig med et par
måneder mellem hver vandskifte - og der skiftes kun et par spandefulde vand,
der kommer med, når jeg suger lidt skidt op fra bunden.

Jeg har også et 63 liter - og der skal skiftes betydelig oftere...

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ole Hansen

Dato : 31-01-05 23:24

Jeg tænker, at det er da sandt, at man får affaldsstoffer ud ved, at
skifte vand.
Der kommer vel også noget noget nyt ind, kulsyre f.eks og det er vel
interessant, hvis man gerne vil have god plante vækst og dermed meget
ilt,. Den høje iltspænding giver høj omdannelses hastighed af
affaldsstofferne, til noget planter kan optage, eller hvad tror i ?
( ilt er der nok også mere af i frisk vandhane vand)
Måske betyder kulsyren også noget for ph. værdien og dermed
næringsstoffernes kemiske form og dermed deres optagelighed .
Endelig så sidder mange mikroorganismerne vel i grænsefladerne mellem
vand og andet materiale i akvariet og så forsvinder de nok ikke med et
vandskift, hvis først bestanden er etableret.
Som kuriosum kan jeg nævne, at jeg skifter vand tit og meget (en gang
om uge ca 90 pct.) og jeg bruger hverken filter eller luft pumpe.Ind
imellem får jeg sågar et kuld unger.
Men indholdet i akvariet i form af fisk- og plante arter er da en
vigtig faktor for, hvilken vandkvalitet man vil have.
Det er dog min erfaring, at masser af ilt er af det gode ved opdræt.
Hilsen Ole

Mit slogan. Det er vigtigere, at være venlig end, at have ret.